fbpx
Ontvang de 3 weken afslank challenge - gratis training!

Ga vandaag nog op weg naar 5 tot 10 kilo minder!

10 redenen waarom afvallen jou niet lukt!

Lukt afvallen niet?

Deze 10 veel voorkomende redenen waarom afvallen niet lukt zullen je helpen om wél (weer) af te vallen!

Inhoud:

Deel dit artikel met je maatjes



Je hebt besloten dat je wilt afvallen.

Je stopt met het eten van toetjes en je start elke dag met een smoothie als ontbijt.

Je valt niet af.



Je wilt toch doorzetten en besluit online van die dure afslank shakes te kopen. 

Het heeft geen effect.



Je raakt gefrustreerd, maar geeft je nog niet gewonnen.

Je vraagt je af waarom afvallen jou niet lukt.

Andere mensen lukt het wel, dus waarom jou niet?

Je leest dat calorieën tellen helpt en besluit dit ook te doen.

De weegschaal geeft geen krimp.


Komt dit je bekend voor?


Je hebt het gevoel dat je alles al geprobeerd hebt, maar je valt maar niet af!

Je vraagt je af of er iets mis is met jouw lichaam.

Je vriendinnen lukt het wel, dus waarom jou niet?


Dit alles kan er voor zorgen dat jij jouw motivatie voor afvallen snel verliest.

Wat heeft het namelijk voor zin, het lukt je toch niet.

Je hebt alles al geprobeerd toch? Toch?




Afvallen zal altijd terugkomen op de volgende formule:

Aantal calorieën wat erin gaat VS aantal calorieën wat er uit gaat = afvallen




Toch zijn er redenen waarom je niet afvalt waar je niet zo snel aan zou denken.

Hieronder heb ik de 10 meest voorkomende redenen benoemt.

Tot slot geef ik jou een simpele oplossing waardoor je wél gaat afvallen.





Reden 1: Je drinkt teveel

Nee, nee, ik heb het hier niet over water.

Water kan je zelfs helpen om af te vallen.

Water geeft je namelijk het gevoel dat je vol zit en zorgt er dus voor dat je minder eet (1).




Het drinken van te veel alcohol of drankjes met veel suiker zorgt ervoor dat je niet afvalt.

Zelfs als je een dieet aan het volgen bent.


Alcohol en drankjes met veel suiker kunnen er zelfs voor zorgen dat je lichaam meer vet aanmaakt.

Dit komt doordat deze vloeistoffen ervoor zorgen dat je metabolisme vertraagt.



Daarnaast zorgen deze drankjes ervoor dat je lever niet goed werkt.

Je lichaam is zo druk bezig met het verwerken van de stoffen, dat het vet opslaat in plaats van verbrandt.

Door alcohol kom je aan



Reden 2: Je komt aan als je niet bezig bent met afvallen

Het klinkt misschien dubbelzinnig, maar dit is een groot probleem!

Het jojoën in gewicht is iets waar veel mensen last van hebben.




Een dieet kan je misschien helpen met afvallen, maar het helpt je vaak niet met het behouden van je gewicht ná het dieet.

Hierdoor val je gemakkelijk terug in je oude eetgewoontes.




Voor je het weet kan je weer van voor af aan beginnen.

Al dat harde werk was voor niks.

Komt dit je bekend voor?


Om jojoën tegen te gaan is het belangrijk om gezonde (eet)gewoontes te creëren.

Dat gewicht moet er niet alleen afkomen, het moet er ook afblijven!



5 kilo afgevallen? Mooi!

Stel jezelf dan de volgende vraag: hoe ga ik mijn streefgewicht behouden?

Sommige mensen komen aan als ze niet afvallen



Reden 3: Je staat er alleen voor


Je hebt besloten dat je wilt afvallen.

Je wilt van een ongezonde naar een gezonde levensstijl.

Dit is een grote omslag.




Grote veranderingen in je leven gaan nooit zonder slag of stoot.

Er gaan momenten komen waarop het afvallen niet lukt.

Op dit soort momenten is het moeilijk om vol te houden.

We hebben allemaal momenten van zwakte die ervoor zorgen dat we willen opgeven.




Volgens onderzoek blijven mensen die gesteund worden door hun omgeving langer gemotiveerd (2).

Steun van je familie of vrienden kan er op moeilijke momenten voor zorgen dat jij jouw dieet volhoudt. 




Heb je niemand in je directe omgeving om jou te steunen?

Kijk dan eens naar een supportgroep.

Dit kan online of offline zijn.




In een supportgroep zitten mensen die allemaal hetzelfde traject als jou doorlopen of hebben doorlopen.

Zij kunnen je vele steun geven en herkennen precies waar je tegenaan loopt.

Volgens onderzoek zorgt een supportgroep ervoor dat jij je doel makkelijker zal behalen (3).


Dit is een van de redenen waarom onze 3 Weken Afslank Challenge ook een Facebook support groep bevat.


Het delen van je doel en zoeken naar steun kan er dus voor zorgen dat je op moeilijke momenten doorgaat en niet opgeeft!

Ondersteuning tijdens afvallen helpt



Reden 4: Je cheat dag is buiten proportie


Veel mensen die een dieet volgen hebben eens in de zoveel tijd een cheat maaltijd of een cheat dag.

Bij een cheat maaltijd of dag sta je jezelf één maaltijd of dag toe waarin je jouw dieet niet volgt.

Vaak worden tijdens deze maaltijden of dagen ongezond voedsel gegeten.

Jezelf één maaltijd toestaan om wat lekkers te eten verschilt echter wel met je lichaam overspoelen met ongezond voedsel.




Ik snap de behoefte om af en toe wat lekkers te eten en dit is helemaal niet erg!

Tenzij…..

Je cheat dag bestaat uit wentelteefjes als ontbijt, een Big Mac menu als lunch, afhaal chinees als avondeten met als toetje een softijsje.




Een cheat dag zoals hierboven maakt afvallen praktisch onmogelijk.

Maar wat werkt dan wel?


Kleine beloningen werken….


Door met kleine belongingen te werken is het makkelijker om grenzen te stellen.

Deze duidelijke grenzen zorgen ervoor dat je ze minder makkelijk overschrijdt.

Het toepassen van kleine beloningen is daarom een erg effectieve manier om een dieet vol te houden.

Overamtig cheaten zorgt ervoor dat je niet afvalt



Reden 5: Het dieet wat je volgt past niet bij jou

Er zijn wel een miljoen diëten.

Dit maakt het moeilijk om een dieet te kiezen wat bij jou past.

Er zijn verschillende redenen waarom een dieet mogelijk niet bij jou past.

Het ene dieet zorgt er niet voor dat je afvalt, terwijl het andere dieet zo streng is dat je het niet volhoudt.


Misschien heb je goede verhalen gehoord over een dieet met veel shakes.

Dit dieet lijkt voor andere te werken, maar dit betekent niet dat dit ook voor jou het geval is.

Misschien vind je shakes wel helemaal niet lekker?



Het kiezen van een passend dieet is dus heel belangrijk.

Het zorgt ervoor dat jij, op jouw manier, je streefgewicht bereikt.


Persoonlijk vind ik dat een dieet je niet alleen moet helpen met afvallen.

Een dieet moet je ook helpen om jouw streefgewicht te behouden.



Het behouden van het streefgewicht is een belangrijk onderdeel van onze 3 Weken Afslank Challenge.

Deel je mijn visie? Dan is onze 3 Weken Afslank Challenge misschien iets voor jou!




Reden 6: Je slaapt niet voldoende

Dat een goede nachtrust belangrijk is zal je vast wel weten.

Maar wist je dat slecht slapen ervoor kan zorgen dat jij niet afvalt?




Het hebben van slaaptekort heeft volgens onderzoek een negatieve invloed op je gewicht (4).

Dit kan leiden tot hogere cortisolwaarden in je bloed.

 Het hebben van hoge cortisolwaarden kan zorgen voor meer eetlust (5,6).




Daarnaast bleek uit deze onderzoeken dat mensen met hoge cortisolwaarden meer eten én meer snacken.

Slecht slapen kan er dus zelfs voor zorgen dat je aankomt.

Goed slapen is belangrijk tijdens afvallen



Reden 7: Je sport niet

Tijdens het sporten daag je jouw lichaam uit om vet te verbranden.

Daarnaast zorgt sporten er voor dat je spieren opbouwt.


Wanneer jij probeert af te vallen, is je dieet het allerbelangrijkst.

Sporten kan echter nét dat zetje zijn waardoor jij wél begint met afvallen.

Sport zoals fitness of krachttraining zijn effectieve manieren waarmee jij lichaamsvet verbrandt en in spiermassa aankomt (7).

Naast fitness of krachttraining kan wandelen er ook voor zorgen dat je afvalt.


Tijdens sporten heeft jouw lichaam meer energie nodig dan normaal.

Je lichaam gaat meer voedingsstoffen verbranden om aan die energie te komen.

Sporten zorgt op deze manier voor een versnelde stofwisseling.


Mensen die bezig zijn met afvallen krijgen vaak te maken met een vertraagde stofwisseling.

Het lichaam krijgt minder voedingsstoffen binnen en gaat op de ‘spaarstand’.


Sport in deze gevallen je stofwisseling weer op gang helpen (8).


Doe je liever een andere sport?

Dan kan cardio zoals hardlopen, zwemmen en fietsen zijn effectieve manier om je conditie te verbeteren.

Helaas zijn deze sporten minder goed voor het verbranden van lichaamsvet.

Sport kan je laten afvallen



Reden 8: Je doet te lang hetzelfde

Als je al een tijdje bezig bent met afvallen merk je op een gegeven moment een verandering.

Je begint minder snel af te vallen en je krijgt minder honger.

De oorzaak: Je stofwisseling veranderd.


Het is fysieke en mentaal belangrijk om jezelf ook een (korte) pauze te gunnen.

Dit helpt je lichaam te resetten en stelt je in staat om uiteindelijk je streefgewicht te bereiken.


Het behouden van je gewicht is minstens zo belangrijk als gewichtsverlies.

Daarom is het hebben van een cheat maaltijd belangrijk.

Het geeft je lichaam de pauze die het nodig heeft.

Hiernaast geeft het jou de motivatie die je nodig hebt om door te gaan met afvallen.

Een pauze kan je helpen bij afvallen



Reden 9: Je gebruikt sport als een excuus om meer te eten

Wanneer je tijdens je dieet super intensief gaat sporten, dan zal je na de sportsessie erg hongerig zijn.

Sommige mensen vinden dat ze na een stevige sportsessie een snack ‘verdienen’.


Afvallen is nog altijd het aantal calorieën dat erin gaat VS het aantal calorieën dat eruit gaat.

Je ‘verdiende’ snack kan ervoor zorgen dat jij teveel calorieën binnenkrijgt waardoor je niet meer afvalt.


Afvallen zal voornamelijk gebeuren dankzij een goed dieet, niet door een heftige sportsessie.

Door te snacken breng je de resultaten van je dieet in gevaar en het is daarom niet aan te raden.

Sommige mensne eet meer doordat ze gaan sporten



Reden 10: Je hebt geen realistische verwachtingen

We hebben ze allemaal wel eens op tv gezien: die mannen en vrouwen met super goede lichamen.

Hoewel dit er goed uit ziet, is het niet aan te raden jezelf hiermee te vergelijken.

Het is voor veel van ons genetisch gezien niet mogelijk om zo’n lichaam te bereiken.


Gebruik genen en hormonen niet als een excuus, maar stel realistische afvaldoelen en vergelijk jezelf niet met anderen.

Jij bent uniek en als je op weg bent naar een gezonder leven met minder kilo’s, dan ben je al goed bezig!




De oplossing

Soms gaan dingen niet zoals je wilt, maar heb je geen idee waar dat aan ligt.

De snelste manier om tot de oplossing te komen is door uit te zoeken waar het probleem door veroorzaakt wordt.


Lukt afvallen jou op dit moment niet?

Bekijk dan eerst wat er aan de hand is.

Wanneer je dit gedaan hebt wordt het makkelijker om een oorzaak aan te wijzen.



Ik hoop dat dit artikel jou inzicht heeft kunnen geven in de redenen waarom je misschien niet afvalt.

Zoals je hebt gemerkt heb ik onze 3 Weken Afslank Challenge een paar keer benoemd.


In het artikel gaf ik aan dat een dieet bij je moet passen.

Veel diëten klinken mooi in theorie en werken voor andere mensen, maar dit betekent niet dat het ook voor jou werkt.

Het beste dieet voor jou is eentje waar je jezelf aan kan houden.

In onze challenge helpen wij mensen 5 tot 10 kilo afvallen in drie weken.

De challenge zo opgebouwd dat je jouw streefgewicht ook behoudt.

Ik kan niet voor jou bepalen of onze 3 Weken Afslank Challenge iets voor je is, dat moet je zelf doen.

Spreken de bovenstaande onderdelen je aan dan kan je hier meer lezen over onze challenge.




Is dit artikel je bevallen of heb je vragen?

Laat het me weten in de comments!

Deel dit artikel met je maatjes

Bas

Bas

Ontvang nu jouw 3 weken afslank challenge - gratis training

Door op de knop te drukken ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden. Wij gaan voorzichtig met jouw data om. Voor meer informatie zie privacybeleid.

Recente berichten

Volg ons op facebook

delingen