fbpx
Doe mee aan onze
gratis Afslank training!

En ontdek hoe jij 5 tot 10 kilo kan afvallen in
3 weken!

5 Redenen Waarom Afvallen Jou Niet Lukt!

Lukt afvallen jou niet? En vraag je je af hoe dat komt?

In dit artikel lees je de meest voorkomende oorzaken van dit probleem.

Inhoud:

Deel dit artikel met je maatjes

Onlangs heb je besloten om wat aan je gewicht te doen.

Je doet keihard je best, maar toch komt die weegschaal niet in beweging. 

Hoe kan dat nou?

Je begint langzaam te twijfelen of jij die extra kilo’s kan kwijtraken.

Niets is zo slecht voor je motivatie als een weegschaal die maar niet in beweging komt. 

Maar geef niet op!

Dit artikel is gemaakt om jou te helpen bij je afslank ambities. 

Hier ontdek je wat de meest voorkomende oorzaken zijn van waarom afvallen niet lukt.

1. Je denkt dat je gezond eet en drinkt

Gezond eten en drinken zijn de basis van een gezond lichaam. Het klinkt zo simpel, maar helaas is het dat niet. 

Neem bijvoorbeeld fruitsapjes.

Vroeger is ons allemaal geleerd dat fruit goed voor ons is. Fruitsapjes en fruitsmoothies zijn echter alles behalve gezond.

In 1 glas fruitsmoothie van de supermarkt zitten al gauw 7 suikerklontjes verwerkt.

Dit geldt ook voor veel andere producten in de supermarkt. Bijna overal is suiker aan toegevoegd. 

Het wordt ons in de supermarkt niet makkelijk gemaakt om gezond te eten.

Het is dus niet gek dat er zoveel mensen zijn in Nederland met overgewicht. 

Helaas zijn de toegevoegde suikers in ons eten niet de enige valkuil. 

Ook het gevaar van onweerstaanbare snacks ligt constant op de loer.

Tijdens een dieet eet je over het algemeen minder dan dat je normaal doet.

Het is normaal dat je af en toe honger hebt tijdens een dieet. 

Als jij, net als bijna iedereen, thuis werkt tijdens de corona crisis dan is de koelkast altijd in de buurt. Als je honger hebt, is een snack snel gepakt. 

En hoeveel maakt een kleine snack nou eigenlijk uit? 1 plakje kaas? Een paar nootjes? 1 koekje?

Helaas word je honger niet echt gestild door deze kleine snacks. 

Waarschijnlijk voelt het alsof je niks hebt gegeten.

Helaas is dit niet helemaal waar.

Hoewel je honger niet echt wordt gestild door die kleine snacks en het waarschijnlijk voelt alsof je niks hebt gegeten, is het tegendeel helaas waar.

Afvallen komt neer op een simpele rekensom.

Krijg je minder calorieën binnen dan dat je nodig hebt, dan val je af.

Zo niet, dan blijf je op gewicht of kom je zelfs aan. 

Elke kleine snack telt weer extra calorieën op bij die rekensom. Voor je het weet eet je te veel en val je niet af.


5 tot 10 kilo afvallen in 3 weken?

Schrijf je in voor de gratis training.

Door op de knop te drukken ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden. Wij gaan voorzichtig met jouw data om. Voor meer informatie zie privacybeleid.


2. Je valt af in vet maar je komt aan in spier

Als iemand het over afvallen heeft, dan wordt er vaak vanuit gegaan dat het belangrijk is om te sporten.

Het is dus logisch dat veel mensen hard gaan sporten wanneer ze willen afvallen. 

Herken je dit?

Na een periode van intensief sporten en gezond eten nog geen kilo afvallen komt helaas vaak voor.

Dit kan enorm demotiverend zijn.

Het hoeft echter niet te betekenen dat je niet op de goede weg bent. 

Door al het harde sporten ben je in spiermassa aangekomen. Daarnaast is je vetmassa waarschijnlijk afgenomen. 

Spieren wegen meer dan vet. Hierdoor lijkt het alsof je niet aan het afvallen bent.

Houd daarom niet alleen je gewicht op de weegschaal in de gaten, maar ook de samenstelling van je lichaam.

Dit kan je het makkelijkst doen met een digitale weegschaal. 

Veel sportscholen hebben een geavanceerde weegschaal staan om tot in detail alles van jouw lichaam te meten. 

Wil je niet elke keer naar de sportschool om daar te meten?

Dan kan je ook een digitale weegschaal kopen. Dat is tegenwoordig gelukkig niet meer zo duur. 

Zelf gebruik ik de volgende weegschaal

Het handige is dat je deze weegschaal kan koppelen aan een gratis app. Zo kan je precies zien wat je progressie is op het gebied van afvallen.



3. Stress, stress en nog eens stress.

Een klein beetje stress is niet ongezond. Het kan je zelfs helpen met beter presteren.

Denk bijvoorbeeld aan een gezonde spanning voor een presentatie die je moet geven. Stress kan ervoor zorgen dat je extra gefocust bent.

Heb je echter te vaak stress dan wordt het ongezond.

Dit kan je herkennen aan de volgende symptomen:

  • Je wordt snel boos
  • Druk in je hoofd terwijl je probeert te slapen
  • Gespannen kaken of nekspieren
  • Hoofdpijn
  • Een snelle of oppervlakkige ademhaling
  • Een trillend ooglid


Daarnaast heeft stress ook een grote invloed op jouw gewicht.

Te veel stress veroorzaakt namelijk hongeraanvallen, een hoge productie van cortisol (het stresshormoon), weinig energie en zelfs het verlies van spiermassa. 

Dat hongeraanvallen en weinig energie niet handig is tijdens afvallen, hoef ik je waarschijnlijk niet uit te leggen. 

Dat is minder vanzelfsprekend bij cortisol of bij het verlies van spiermassa.

Daarom leg ik je dat nog even uit.

Cortisol
Volgens wetenschappelijk onderzoek zorgt veroorzaakt cortisol een toename in de opslag van buikvet (1).

Dus zelfs als je keihard aan het diëten bent, is het lastig om je buikvet kwijt te raken. 

Het verlies van spiermassa
Jouw spiermassa heeft invloed op je stofwisseling.

Een grotere spiermassa betekent een hogere basaalmetabolisme. 

Je basaal metabolisme is een duur woord voor je stofwisseling in rust.

Dit is dus de snelheid van je stofwisseling terwijl je geen inspannende activiteiten aan het doen bent. 

Dus hoe groter je spiermassa is, hoe hoger je stofwisseling in rust is. 

Als je door de invloed van stress spiermassa verliest, gaat je stofwisseling in rust dus omlaag.

Hierdoor verbrand je minder calorieën en wordt het afvallen moeilijker. 

Als je wilt afvallen, is het dus zaak om je stress te verminderen.



4. Je stofwisseling is te laag

Gewicht verliezen gaat helaas niet vanzelf.

Tijdens het afvallen is het veranderen van je eetgewoontes daarom vanzelfsprekend. 

Maar wist je dat als je minder gaat eten, je stofwisseling omlaag gaat? 

Het vertragen van je stofwisseling is een overblijfsel uit de oertijd. Het is een overlevingsinstinct. 

Wanneer er minder voedsel binnenkomt dan schakelt ons lichaam over op de spaarstand. Hierdoor verbruiken we minder calorieën. 

Naast minder eten, heeft ook je leeftijd een grote invloed op je stofwisseling.

Vanaf een jaar of 25 wordt onze stofwisseling steeds trager. 

Voor vrouwen is de grootste verandering te merken rond de overgang.

Door de hormonale veranderingen in het lichaam vertraagd de stofwisseling.

Oké, maar hoe voorkomen we dat onze verbranding traag wordt?

Het antwoord is simpel: Lichaamsbeweging! 

Door regelmatig te bewegen zorg je ervoor dat je stofwisseling op peil blijft. Dit betekent niet dat je elke dag urenlang in de sportschool moet zwoegen. 

Dagelijks wandelen kan al genoeg zijn om jouw verbranding op een gezond niveau te krijgen zodat je afvalt. 

Om jou zo goed mogelijk te kunnen helpen, hebben wij een wandelprogramma voor je ontwikkeld. Dit programma heet: De Wandel Je Fit Challenge.

Wil jij:

  • Afvallen?
  • Je fitter voelen?
  • Je conditie opbouwen
  • Een stok achter de deur?


Dan is de Wandel Je Fit Challenge iets voor jou.

In deze challenge ga je samen met meer dan 100 andere vrouwen 6 weken aan de slag met een compleet wandelprogramma.

Tijdens de Wandel Je Fit Challenge ga je samen met 600 vrouwen aan de slag met afvallen.


5. Je hebt de verkeerde verwachtingen

Het hebben van de juiste verwachtingen is belangrijk tijdens het afvallen. 

Als je veel wilt afvallen moet je er rekening mee houden dat je niet in een maand 30 kilo af gaat vallen.

Dit is gewoon niet mogelijk. 

Onrealistische verwachtingen werken demotiverend. Het volhouden van je dieet wordt hierdoor erg zwaar.

Het is echter wel goed om een ambitieus doel te stellen voor jouw afslank ambities.

Wanneer een doel ambitieus is maar ook realistisch, dan zal het alleen meer beter voelen wanneer je dit doel behaald. 

Maar wat is dan een ambitieus én realistisch doel?

Het is realistisch om in 3 weken 5 tot 10 kilo af te vallen. 

Wanneer jij precies weet wat je moet doen en de juiste mensen om je heen hebt, dan behaal je jouw doel gegarandeerd! 

Weet je niet precies hoe je het beste kan afvallen? Dan kunnen wij je daarbij helpen. 

Wij hebben al meer dan 700 vrouwen geholpen met 5 tot 10 kilo afvallen in 3 weken. 

Aan de hand van onze e-books vallen deze vrouwen zelfstandig- en op een gezonde wijze af. 

Val jij niet af tijdens het volgen van de 3 Weken Afslank Challenge, dan krijg je je geld terug. Beloofd. Zie ons restitutiebeleid voor de voorwaarden. 

Doe je mee aan onze 3 Weken Afslank Challenge?

Heb je vragen over dit artikel? Stel ze dan hieronder. Ik help je graag!

* Let op dit artikel bevat affiliate links. Wanneer je iets koopt via een link in dit artikel ontvangen wij een kleine commissie. Dit kost jou niks extra’s. De commissie helpt ons om artikelen als deze te schrijven en zoveel mogelijk mensen in Nederland te helpen. 

Deel dit artikel met je maatjes

Jeroen

Jeroen

Ontvang nu jouw gratis Afslank training!

Door op de knop te drukken ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden. Wij gaan voorzichtig met jouw data om. Voor meer informatie zie privacybeleid.

Recente berichten

Volg ons op facebook