Doe mee aan onze
gratis afslanktraining!

En ontdek hoe jij 5 tot 10 kilo kan afvallen in
3 weken zonder jojo-effect!

Hoe kan je het best afvallen bij morbide obesitas?

Bij morbide obesitas, wil je pas een medische ingreep als laatste redmiddel. Wat kan je zelf doen als je morbide obesitas hebt?

Hoe kan je afvallen zonder medische ingreep? Dat hebben wij voor je uitgezocht.

Deel dit artikel met je maatjes

Afvallen bij morbide obesitas 

Is jouw BMI te hoog, dan kan het zijn dat je morbide obesitas hebt. Wanneer dat zo is en wat dat voor jou betekent, hebben wij voor je uitgezocht.

We behandelen de antwoorden op jouw vragen door de volgende onderwerpen aan bod te laten komen:

1. Wat is morbide obesitas?
2. Wat zijn de oorzaken van morbide obesitas?
3. Wat zijn de gevaren van morbide obesitas?
4. Hoe kun je afvallen zonder medische ingreep?

Wat is morbide obesitas

Morbide obesitas is een ernstige vorm van obesitas. Om uit te leggen wat het precies is, moet je eerst weten wat een BMI is, voluit: de Body Mass Index.

Hier kom je achter door een rekensommetje: je gewicht in kilo’s gedeeld door je lengte in meters in het kwadraat. Hieronder leggen we je uit hoe je dit moet doen. 

Bereken jouw BMI

Reken je eigen BMI uit. Pak een rekenmachine en zet je eigen lengte en gewicht op de juiste plek van dit voorbeeld: 65 kilo / (1,70 × 1,70 meter ) = 22,5. (6)

Je BMI is ook afhankelijk van je leeftijd. Bij kinderen is ook het geslacht van belang. Bij volwassenen tussen de 19 en 69 jaar heb je tussen de 18,5 en 25 een gezond gewicht.

Bij volwassenen boven de 70 jaar, is dit tussen de 22 en 28.(6)

Bij een BMI boven de 25 of 28 voor 70-plussers, is er sprake van overgewicht. Kom je boven de 30 uit, dan heb je ernstig overgewicht, ook wel obesitas genoemd. Dit is de milde vorm.

Kom je boven de 35 uit, dan heb je ernstige obesitas. Morbide obesitas begint boven een BMI van 40. Boven de 50 heb je ernstige morbide obesitas. (3) 

Obesitas en toch heel gespierd?

Het kan zijn dat je heel erg gespierd bent en met de berekening van je BMI toch obesitas hebt. Je BMI wordt berekend op basis van je gewicht, ongeacht of dit gewicht uit vet- of spiermassa bestaat

Wil je zeker weten of je obesitas hebt? Dan kan je je vetpercentage meten met een huidplooimeting. Dit kan een huisarts of diëtist bij je doen. (3)


Wat zijn de oorzaken van morbide obesitas? 

Morbide obesitas kent vele oorzaken. Het kan genetisch bepaald zijn, onwetendheid over gezonde voeding, een medische reden kennen of een van de vele andere redenen.

Stap één is de oorzaak voor jezelf ontdekken, daarom hebben wij een paar situaties onder elkaar gezet.

Voeding en beweging uit balans

In de meeste gevallen is het probleem dat de hoeveelheid eten en bewegen niet in balans zijn. Er worden teveel calorieën gegeten ten opzichte van de hoeveelheid beweging.. (7)

Vroeger zaten mensen langere tijd zonder eten. Ons lichaam is daarom erg goed in het opslaan van vet. Dit proces gaat het verhongeren tegen.

Eet je teveel – dat is sneller dan je denkt- dan slaat je lichaam dit als vet op. Dit vet verbrand je pas als je de energie uit je spieren op hebt. Helaas moet je hier veel energie voor gebruiken. 

Verderop in dit artikel vind je tips om je voeding en beweging in balans te krijgen. Deze tips kunnen voorkomen dat je een medische ingreep moet ondergaan bij morbide obesitas.

Energiehuishouding 

Hierboven hadden we het over de balans tussen je voeding en beweging. Verbruik je meer energie dan je binnenkrijgt, dan val je af.

Je energiehuishouding wordt hierbij verstoord en zal zich aanpassen. Er ontstaat dus een nieuwe energiebalans. 

Zodra je energiebalans weer hersteld is, stop je met afvallen. Ga je elke keer weer voor een nieuw dieet, dan krijg je het jojo-effect. Je lichaam probeert dan het gewicht vast te houden.

Als je dus niets verandert aan je leefstijl op de lange termijn, val je ook moeilijk af. Je energiebalans heeft dus invloed op het behoud van obesitas. (7)

Genetische afwijking

Het komt soms voor – bij 3 tot 5% van de mensen met obesitas –  dat iemand een genafwijking heeft waardoor obesitas ontstaat.

Daarnaast zijn er ook verschillende syndromen die obesitas kunnen veroorzaken. Deze syndromen zijn echter erg zeldzaam. (7)

Wat zijn de gevaren van morbide obesitas?

Morbide obesitas heeft grote gevolgen voor je gezondheid. Gelukkig nemen die gevaren direct af als je afvalt. Hieronder staan een aantal gevaren uitgewerkt.

De voorbeelden bestaan uit twee categorieën: lichamelijke en psychische klachten.

Psychische klachten:

Door morbide obesitas kun je last krijgen van depressies, angststoornissen, lusteloosheid, vermoeidheid, weinig zelfvertrouwen en een laag zelfbeeld. Het kan je leven dus flink beïnvloeden.

Lichamelijke klachten:

Door je omvang bij morbide obesitas, kan je niet meer prettig bewegen. Je krijgt last van je spieren, gewrichten, een opgerekte schurende huid en kortademigheid. Dat is nog niet alles, je kunt er namelijk ook ziek van worden.

Bij morbide obesitas heb je een vergrootte kans op kanker, hart- en vaatzieken, artrose en een hoge bloeddruk. Daarnaast kun je last krijgen van je ogen, nieren en je zenuwen. (8)

Hoe val je af zonder medische ingreep bij morbide obesitas? 

Wij vinden dat je altijd eerst zelf moet proberen om af te vallen, voor je aan een medische ingreep denkt.

Wanneer je je gewoontes niet veranderd zijn ingrepen, zoals een maagverkleining, zinloos. Je lijf kan opnieuw gaan uitdijen als je weer op dezelfde voet verder leeft.

Hoe val je af op eigen kracht?

Om zelf af te vallen, heb je een succesbeleving nodig. Wij raden je dan ook aan om op het begin voor een streng dieet te gaan, waarbij je snel afvalt.

Het resultaat op de weegschaal maakt dat je meer gemotiveerd bent om door te zetten. 

Natuurlijk kan het gevaarlijk zijn om te snel af te vallen, zoals we hierboven aanbevelen. Alleen zijn de gevaren van morbide obesitas vele malen groter.

Het gevaar van snel afvallen is vaak dat je een tekort aan voedingsstoffen binnenkrijgt. Met het juiste dieet kun je dat voorkomen.

Het beste dieet om redelijk gezond en toch snel af te vallen, bestaat uit weinig koolhydraten, veel eiwitten en heel veel groenten. 

Kom in beweging, maar doe dit met mate. Begin bijvoorneld met korte wandelingen. Vanwege het gewicht heb je meer kans op blessures. Daardoor ga je je rot voelen en neemt de motivatie af. 30 minuten wandelen per dag is al voldoende. 

Hardlopen en de sportschool bezoeken komt later wel een keer. Zorg voor een succesbeleving voor jezelf. Maak van elke verandering een nieuwe gewoonte. 

We zeggen wel dat je het eerst zelf moet doen, maar dat hoef je niet alleen te doen. Er zijn genoeg communities, waar je met anderen over je strijd tegen de kilo’s kunt praten. Steun is hartstikke belangrijk tijdens dit moeilijke gevecht.

Wij hopen van harte dat het je lukt om zelf af te vallen.

Wij zien een medische ingreep echt als laatste redmiddel.  Onze 3 Weken Afslank Challenge kan jou helpen, om op een gezonde manier, snel veel kilo’s kwijt te raken. 

Copy of 3 weken afslank Challenge Mock up 5 min
Bronvermelding

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.