Zoek
Sluit dit zoekvak.

Ontdek Jouw Hormoontype!

Doe de quiz, stel je hormoontype vast en ontdek welke voeding en beweging jouw lichaam nodig heeft.

Hoe gezond is kwark?

Author Image
Geschreven door:
Laatst bijgewerkt op
Dit artikel is gecontroleerd door: Jeroen Meijerink, Voedingsdeskundige
Ben je benieuwd naar de gezondheidsvoordelen van kwark? In dit artikel ontdek je waarom kwark niet alleen eiwitrijk is, maar je ook kan helpen met je gezondheidsdoelen. Duik je mee in de voedingswaarden en toepassingen van kwark?
Is kwark gezond of helemaal niet? In dit artikel leer je alles over gezondheidsvoordelen van kwark.
Laatste update:
Wetenschappelijk_onderbouwd1

Wetenschappelijk onderbouwd

Gecontroleerd_door_expert1

Gecontroleerd door expert

Laatste_update1

Laatste update:

Deel dit artikel met je maatjes

Is kwark gezond?

Jazeker, kwark is een erg gezonde keuze. Het zit vol eiwitten, die onder andere belangrijk zijn voor de opbouw van cellen en spiermassa. Ook bevat het diverse gezonde vitamines en mineralen, zoals calcium. Je kunt het bijvoorbeeld als ontbijt of gezond tussendoortje combineren met vers fruit, zoals blauwe bessen, ongezouten noten (bijvoorbeeld walnoten) of muesli.

Wil je weten wat kwark nou precies zo gezond maakt? Lees dan verder.

Wat is kwark? 

Alhoewel veel mensen bij kwark denken aan een hangop of een hele dikke yoghurt, zit het heel anders. Kwark is een verse vorm van kaas (een voorloper). Het wordt gemaakt door na fermentatie de melk uit te lekken. Vaak wordt er melkpoeder toegevoegd, zodat de consistentie dikker blijft dan huisgemaakte kwark.

In Frankrijk wordt het daarom ook wel ‘fromage frais’ genoemd. In de traditionele kwark wordt naast melkzuur bacteriën ook stremsel toegevoegd, wat zorgt voor de kenmerkende structuur. Tegenwoordig wordt kwark gemaakt met yoghurtbacteriën, omdat dit goedkoper en sneller is [1].

Samenvatting
Kwark is een voorloper van kaas. De supermarktkwark bevat ook melkpoeder, zodat het dik blijft.

Wat is de voedingswaarde van kwark?

Wat krijg je precies binnen met kwark? Hieronder lees je de voedingswaarde van drie soorten kwark (150 ml): de magere, halfvolle en volle variant. Ze verschillen namelijk qua voedingsstoffen. Magere kwark bevat bijvoorbeeld weinig vet en een hoge dosis eiwitten.

Magere kwarkHalfvolle kwarkVolle kwark
Energie76 kcal116 kcal177 kcal
Vet04,8 gram12 gram
Waarvan verzadigd03,2 gram 7,8 gram
Koolhydraten5,7 gram6 gram5,4 gram
Waarvan suikers4,6 gram6 gram4,2 gram
Vezels0 gram0 gram0 gram
Eiwitten12,6 gram11,2 gram11,2 gram
Zout 0,14 gram0,15 gram0,13 gram

Welke voedingsstoffen bevat kwark?

De voedingsstoffen verschillen per soort kwark. Zo bevat de volle variant meer calcium dan de magere en halfvolle variant. Om een beeld te geven wat je ongeveer binnenkrijgt, lees je hieronder de voedingsstoffen in een schaaltje (150 ml) halfvolle kwark.

VoedingsstofHoeveelheidAanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)
Kalium240 mg3500 mg
Calcium206 mgMannen en vrouwen 18-24 jaar: 1000 mg
Mannen 25-69 jaar en vrouwen 25-49 jaar 950 mg
Vrouwen 60-69 jaar 1100 mg
Magnesium18 mgMannen 350 mg
Vrouwen 300 mg
Selenium6 μg70 μg
Zink0,8 ugMannen (>18 jaar) 9 ug
Vrouwen (>18 jaar) 7 ug
Zwangere vrouwen 9,1 ug
Vrouwen die borstvoeding geven 11 ug
Vitamine A63 ugMannen 800 μg
Vrouwen 680 μg
Vitamine D0,2 μg10 μg
>70 jaar
Mensen met een getinte huid
Mensen die weinig buiten komen en/of hun handen en gezicht bedekken 20 μg
Vitamine E0,2 mgMannen 13 mg
Vrouwen 11 mg
Thiamine (vitamine B1)0,03 mg0,1 mg
Riboflavine (vitamine B2)0,21 mg1,6 mg
VItamine B60,04 mgMannen en vrouwen 1,5 mg
Mannen >50 jaar 1,8 mg
Foliumzuur35 μg300 μg
Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven 400 μg
Vitamine B121,05 μg2,8 μg
Jodium35 μg 150 μg
Zwangere vrouwen en/of vrouwen die borstvoeding geven 200 μg .
Fosfor197 mg [2]550 mg (>18 jaar) [3]

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van kwark?

Vraag jij je af waarom mensen die gezond willen eten vaak een bakje kwark in hun hand hebben? Lees dan snel verder. 

Gezonde vitamines en mineralen

Voedzame vitamines en mineralen zijn overvloedig aanwezig in kwark. Het bevat aanzienlijke hoeveelheden vitamine B12, calcium, kalium en vitamine K2. Voor vegetariërs is zuivel, zoals kwark, van bijzonder belang vanwege de essentiële rol van vitamine B12, dat alleen voorkomt in dierlijke voeding en belangrijk is voor de productie van rode bloedcellen.

Calcium speelt een erg belangrijke rol bij de opbouw en het behoud van sterke botten en tanden. Kalium, een belangrijk mineraal, draagt bij aan het handhaven van een gezonde bloeddruk, terwijl vitamine K2 van essentieel belang is voor een goede bloedstolling [4, 5].

Samenvatting
Kwark bevat verschillende belangrijke vitamines en mineralen. Het bevat ook veel vitamine B12, wat een extra belangrijke vitamine is voor vegetariërs.

Makkelijke maaltijd

Kwark is echt zo’n supermakkelijk en voedzaam product, hè? Even snel mengen met wat muesli, een handje fruit, en wat noten erbij, en voilà, je tovert in no-time een bomvolle, eiwitrijke maaltijd op tafel! 

En weet je wat zo top is? Het helpt je ook nog eens met afvallen en kan je zo beschermen tegen die vervelende kwaaltjes die door overgewicht kunnen ontstaan.

Samenvatting
Kwark is een erg makkelijk te maken maaltijd, die gezond is en veel eiwitten bevat.

Gezonde darmen

Kwark en je darmen, het is een beetje een dingetje. Sommigen zeggen dat het super is voor je darmflora, en dat is die hele zooi van nuttige en niet zo nuttige bacteriën die gezellig in je darmen wonen. Die balans daarbinnen, superbelangrijk voor je gezondheid, toch?

Maar dan, hè, gooit van alles roet in het eten. Denk aan ziek zijn, of die antibiotica die je slikte, omdat je ziek was. Die kunnen je darmflora flink overhoop halen. En nu komt het: de probiotica in kwark, die zouden moeten helpen, halen het vaak niet eens tot je darmen door dat sterke maagzuur van je.

Plus, als je niet zo goed bent met lactose of melkeiwit, dan kan kwark je darmen juist van streek maken. Maar no worries, er zijn tegenwoordig genoeg lactosevrije of plantaardige opties. Dus, er is voor ieder wat wils!

Samenvatting
Sommige mensen denken dat kwark een positief effect heeft op darmflora door de melkzuurbacteriën, maar dit effect is vaak gering.

Goede bron van eiwitten

Kwark is echt een eiwitkanon, wist je dat? Met zo’n bakje van 150 ml krijg je al bijna 12 gram eiwitten binnen. Superhandig, want eiwitten zijn de bouwstenen voor je cellen en spieren, en ze doen nog een hoop andere belangrijke dingen in je lijf. Daarom is kwark ook populair onder sporters, perfect voor het opbouwen en herstellen van je spieren na een stevige workout.

En het mooie is, de eiwitten in kwark zijn van topkwaliteit. Ze bevatten alle essentiële aminozuren die je lichaam nodig heeft maar niet zelf kan maken, dus die moet je uit je eten halen.

Maar dat is nog niet alles; die aminozuren, de legosteentjes van eiwitten, zijn overal goed voor. Van het boosten van je metabolisme tot het sterker maken van je botten – eiwitten zijn echte multitaskers.

Samenvatting
Kwark bevat veel eiwitten, die onder andere belangrijk zijn voor de opbouw en onderhoud van cellen.

Welke kwark is het gezondst?

Er is een hele reeks aan kwark in de schappen te vinden, van magere tot volle versies, en dan heb je ook nog die met een smaakje. Maar pas op met die laatste; ze zijn vaak een stuk minder gezond door alle extra suiker.

En hoewel kunstmatige zoetstoffen niet per se slecht zijn, kunnen ze je wel meer zin in zoet geven. Dus, als je moeilijk van zoetigheid kunt blijven, probeer dan eens gewone kwark met wat vers fruit erdoor.

Wat betreft de keuze tussen mager, halfvol of vol: mager heeft de minste calorieën en vet, maar nog steeds lekker veel eiwit.

Dus, check wat het beste bij jouw eetplan past. Als je nog ruimte hebt voor wat extra calorieën, waarom dan niet eens voor de volle gaan? Vind je die gewoon het lekkerst, neem dan een iets kleinere portie.

Samenvatting
De natuurlijke soorten kwark, zonder toegevoegde suikers, zijn het gezondst.

Is kwark of yoghurt gezonder?

Zowel kwark als yoghurt zitten bomvol goede voedingsstoffen, denk aan calcium, vitamine D, en die super belangrijke probiotica die je darmen blij maken – vooral in yoghurt trouwens. Wat het beste is, hangt echt af van wat je zoekt.

Dus, als je een eiwitboost nodig hebt, ga voor kwark. Maar als je je darmen een plezier wilt doen, dan is yoghurt met al die probiotica jouw vriend. En heb je al eens aan Griekse yoghurt gedacht? Afhankelijk van het vetpercentage kan het meer vet en eiwitten bevatten, superhandig om je voeding precies op je doelen af te stemmen.

Samenvatting
Beide zuivelproducten zijn gezonde keuzes. Kwark is ideaal voor een hogere eiwitinname, terwijl yoghurt, vooral door zijn probiotica, de darmgezondheid ondersteunt.

Is kwark goed voor afvallen?

Ja hoor, kwark kan echt een maatje zijn bij het afvallen. Die eiwitten zorgen ervoor dat je minder snel honger krijgt, zeker als je het met vezels mixt, zoals muesli. Plus, niemand wil spiermassa verliezen tijdens het afvallen, toch? 

Nou, die eiwitten in kwark helpen om je spieren te behouden, wat weer helpt bij het afvallen. En bonus: het past prima in een koolhydraatarm dieet omdat het amper koolhydraten heeft. Wil je meer weten over dit dieet? Lees dan ons artikel over het koolhydraatarm dieet.

Samenvatting
Kwark is goed voor afvallen, omdat het voor een langer verzadigd gevoel zorgt. Ook helpt het je spiermassa zoveel mogelijk te behouden.

Hoe vaak en wanneer kwark eten?

Hé, alles met mate, toch? Ook al zie je die fit types liters kwark wegwerken voor die eiwitten, elke dag hetzelfde op je bord is niet de weg. Mix het een beetje – gooi er wat kaas of hummus door je menu voor de afwisseling. 

Lekker en je pakt gelijk al die belangrijke voedingsstoffen mee. En als je kwark eet voor de spieropbouw, tip: neem het voor het slapengaan. Die caseïne-eiwitten doen ’s nachts hun werk.

Samenvatting
Eet maximaal één keer per dag kwark en varieer met andere eiwitrijke voeding.

Conclusie

Dus, concluderend kwark is hartstikke gezond. Het zit boordevol eiwitten en gezonde mineralen, zoals calcium. Ben je lactose-intolerant? Dan is kwark niet zo’n goede keuze. Maar tegenwoordig zijn er zelfs lactosevrije en plantaardige kwarksoorten, zoals soja-kwark, te koop.

Wil je meer weten over gezonde voedingsmiddelen, omdat je wil afvallen? En wil jij op een gezonde en duurzame manier afvallen en je weer goed voelen in je eigen lichaam, maar heb je geen idee waar je moet beginnen?

Onze 3 Weken Afslank Challenge is speciaal ontworpen voor vrouwen zoals jij.

Tijdens ons programma van slechts 3 weken word je stap-voor-stap begeleid naar een gezonder gewicht en een beter gevoel in je lichaam. Klaar met de 3 weken maar nog niet tevreden? Dan kan je het programma kosteloos herhalen totdat je helemaal tevreden bent

En het mooiste is: je hoeft het niet alleen te doen!

Onze actieve Facebook-community brengt je in contact met meer dan 6000 vrouwen die het programma al met succes hebben afgerond. Hier vind je alle steun en motivatie die je nodig hebt om jouw doelen te bereiken.

Wij geven je alles wat je nodig hebt om dit jouw allerlaatste afslankreis ooit te maken. Doe vandaag nog mee en zet de eerste stap naar een gezonder en gelukkiger leven. Want jij verdient het om je weer tevreden te voelen met je lichaam en gezondheid.

3 weken afslank Challenge Mock up nieuw bonus 1200 × 1200px 1200 × 800px 1200 × 700px

Bronvermelding

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

2 reacties

  1. Ik las net het artikel over kwark maar ik woon in Denemarken en daar hebben ze geen kwark wel skyr. Is dit net zo gezond?
    Groetjes Alma Van Erk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *