Zoek
Sluit dit zoekvak.

Ontdek Jouw Hormoontype!

Doe de quiz, stel je hormoontype vast en ontdek welke voeding en beweging jouw lichaam nodig heeft.

Skyr en gezondheid: wat zeggen de experts?

Author Image
Geschreven door:
Laatst bijgewerkt op
Dit artikel is gecontroleerd door: Claire Orth, Diëtist
Ben je benieuwd of skyr gezond is? In dit artikel bespreken we de voedingswaarde en gezondheidsvoordelen van dit IJslandse zuivelproduct.
Is skyr gezond? En welke gezondheidsvoordelen heeft Skyr? Dat lees je in dit artikel.
Laatste update:
Wetenschappelijk_onderbouwd1

Wetenschappelijk onderbouwd

Gecontroleerd_door_expert1

Gecontroleerd door expert

Laatste_update1

Laatste update:

Deel dit artikel met je maatjes

Al het goede komt uit Scandinavië, lijkt wel. Zo ook skyr – niet te verwarren met sker. Een yoghurtachtig goedje dat steeds populairder wordt, vanwege z’n vermeende gezondheidsvoordelen. Maar is het nou eigenlijk wel zo gezond?

Wat is skyr?

Skyr staat in IJsland al duizenden jaren op het menu. Recentelijk heeft het de eenzaamheid van het vulkaaneiland weten te verlaten en is het product in veel westerse supermarkten te krijgen.

Zowel qua smaak als qua textuur lijkt Skyr veel op kwark en (Griekse) yoghurt. Toch is het een héél ander product dan kwark en yoghurt. Skyr wordt gemaakt van magere melk: melk waar de room uit is gehaald.

De melk wordt opgewarmd en er worden levende bacteriën aan toegevoegd. Deze zorgen ervoor dat de melk gaat fermenteren.

Bij fermentatie zorgen bacteriën, schimmels of gisten voor het omzetten van stoffen in een product, waardoor de zuurgraad, smaak, geur of uiterlijk verandert. Eigenlijk is het ‘gecontroleerd rotten’.

Na een tijdje dikt de melk in en krijgt skyr zijn romige smaak en textuur. De wei – een dunne vloeistof die overblijft na het verwerken – wordt verwijderd. En tadaaa! Skyr.

Samenvatting
Skyr – afkomstig uit IJsland – is een zuivelproduct met een vergelijkbare smaak en textuur als (magere) kwark of yoghurt. Skyr wordt gemaakt door melk te verwarmen en bacteriën toe te voegen.

Wat is er bijzonder aan skyr?

Skyr wordt om verschillende redenen geprezen. We lichten even kort toe wat ‘fans’ van skyr aangeven dat de gezondheidsvoordelen zijn. In het volgende hoofdstuk leggen we uit of deze claims wel of niet kloppen.

Over het algemeen wordt skyr gezien als gezond, omdat er geen vet in zit: deze is volledig verwijderd tijdens het productieproces. Er zitten ook weinig calorieën in.

Tegelijkertijd zitten er veel meer eiwitten in dan in gewone yoghurt en bevat het probiotica – iets wat goed voor de darmen zou zijn.

Tot slot zit er veel calcium in skyr, wat goed is voor de botten.

Samenvatting
Skyr wordt vaak gezien als gezond voedingsmiddel. Er zitten geen vetten, weinig calorieën en veel eiwitten en calcium in.

Wat zijn de voedingswaarden van skyr?

Skyr lijkt qua smaak en textuur op yoghurt. Maar skyr wordt als gezonder gezien. We vergelijken de voedingswaarden van de twee producten met elkaar, om aan te tonen hoe dat er precies uitziet:

Per schaaltje van 170 gram, vind je de volgende voedingswaarden:

Skyr, magerGriekse yoghurt, mager
Calorieën110124
Eiwitten19 gram17 gram
Koolhydraten7 gram6,6 gram
Vet0 gram3,2 gram
Fosfor25,5% van de ADH19% van de ADH
Calcium20% van de ADH15% van de ADH
Riboflavine19% van de ADH30% van de ADH
Vitamine B1217% van de ADH36% van de ADH
Kalium5% van de ADH0,5% van de ADH

Samenvatting
Zoals je ziet is skyr op de meeste vlakken gezonder dan magere Griekse yoghurt. In vergelijking met ‘normale’ Griekse yoghurt, scoort het nog stukken beter.

Is skyr gezond of ongezond?

Over het algemeen wordt skyr beschouwd als een gezond voedingsmiddel vanwege de hoge hoeveelheid eiwitten en het relatief lage vetgehalte. Het is ook een goede bron van calcium en andere belangrijke voedingsstoffen.

Maar net als bij elk voedingsmiddel, hangt het af van hoeveel je ervan consumeert. Skyr kan suiker bevatten en sommige merken voegen extra ingrediënten toe, zoals fruit of honing, die het suikergehalte verhogen.

Dus, als je skyr als onderdeel van een gebalanceerd dieet en in gematigde hoeveelheden consumeert, kan het een gezonde keuze zijn. Maar als je te veel suikerhoudende skyr eet, kan het een ongezonde keuze zijn.

Samenvattking
Geniet van skyr als een gezonde en lekkere toevoeging aan je dieet, maar vergeet niet om ook andere gezonde voedingsmiddelen te eten en je inname van suiker en calorieën in de gaten te houden!

Is skyr gezond in vergelijking met andere zuivelproducten?

Uit volle borst: ja! Als je skyr vergelijkt met andere zuivelproducten, is skyr een heel gezonde keus. Skyr is bijvoorbeeld gezonder dan yoghurt. En ook dan (magere) kwark.

Het is rijker aan eiwitten, calcium en veel vitaminen. En tegelijkertijd bevat het geen vet en minder calorieën.

Eet je dus graag yoghurt of kwark in de ochtend? Dan is het interessant een overstap op skyr te overwegen. Vooral het enorm hoge eiwitgehalte maakt skyr gezond. 

Skyr bevat veel eiwitten

Omdat voor skyr drie tot vier keer zoveel melk wordt gebruikt dan voor yoghurt, is het veel rijker aan bepaalde voedingsstoffen, waaronder eiwitten. Per schaaltje van 170 gram, zitten er 19 gram eiwitten in skyr. 

Uit onderzoek blijkt dat eiwitten uit melkproducten helpen de bloedsuikerspiegel op peil te houden. Ook zouden eiwitten uit zuivel de botten gezond kunnen houden en helpen spiermassa te behouden wanneer je probeert af te vallen[4, 5].

Eiwitten helpen daarnaast een vol gevoel te geven en het hongergevoel te verminderen[6]. Ook dit helpt bij het afvallen.

Wil je leren hoe je je dieet zo kunt inrichten dat je binnen de kortste keren jouw streefgewicht bereikt? Neem dan deel aan onze gratis afslanktraining!

Dierlijke eiwitten, wat weten we erover?

De eiwitten in zuivelproducten noemen wel ook wel ‘dierlijke eiwitten’. 

Dierlijke en plantaardige eiwitten hebben allebei hun voor- en nadelen.

Bij vrouwen is een duidelijk verband gevonden tussen het eten van dierlijke eiwitten en het risico op diabetes type 2 (suikerziekte)[7]. Daarnaast zouden onze hersenen sneller verouderen als we vele dierlijke eiwitten eten. Hersenveroudering gebeurt namelijk als proteïnen zich opstapelen. Dit gebeurt sneller met dierlijke eiwitten[8].

In plantaardige eiwitten zitten soms wat minder essentiële aminozuren dan in dierlijke eiwitten. Het kan ook in een verkeerde verhouding voorkomen.

Daarnaast is het eiwit uit plantaardige bronnen soms lastiger te verteren dan het eiwit uit dierlijke bronnen. 

Essentiële aminozuren zijn aminozuren die ons lichaam niet zelf kan aanmaken en die je dus via je voeding moet binnenkrijgen. Je moet dus wat meer eiwitten eten als je een plantaardig dieet volgt. Eet je voldoende peulvruchten en granen, dan zit je goed.

In dierlijke bronnen zit wel de juiste verhouding essentiële aminozuren. Daarentegen bevatten dierlijke producten juist vaker veel verzadigde vetten en veel calorieën. Het is daarom gezond vaker plantaardig te eten. Zelfs een keer per week vegetarisch eten is een goede stap!

Bewerkt vlees – zoals salami, gerookte kip, bacon of spek, knak- en rookworst, pekelvlees, ingeblikt vlees en ham – is wat ons betreft een no-go. Bewerkt vlees is het nieuwe roken: het verhoogt de kans op kanker aanzienlijk.

Samenvatting
Zowel dierlijke als plantaardige eiwitten hebben hun voor- en nadelen. Dierlijke eiwitten verhogen het risico op diabetes en hersenveroudering, terwijl plantaardige eiwitten minder essentiële aminozuren bevatten.

Is calcium nou goed of slecht voor je botten?

“Melk is goed voor elk”, zei onze moeder vroeger iedere ochtend als ze ons een glaasje koeienvloeistof voorschotelde. “Alleen niet voor Jan, want die piest ervan”, gierden we dan van het lachen. Maar het glaasje dronken we elke ochtend braaf op. Want je krijgt er sterke botten van, zo werd ons geleerd.

Is dat eigenlijk wel zo? Daar is steeds vaker discussie over.  

De wetenschap is niet eenduidig, maar verreweg de meeste onderzoeken tonen aan dat een tekort aan calcium kan leiden tot botontkalking (ook wel osteoporose genoemd)[9].

Skyr is heel rijk aan calcium. We kunnen met droge ogen concluderen dat skyr kan helpen bij het voorkomen van botontkalking[10]. Overigens bevatten veel soja-yoghurts ook veel calcium. Een gezond plantaardig alternatief dus!

Calcium, kalium en magnesium houden het hart gezond

Hart- en vaatziekten zijn de belangrijkste doodsoorzaak in ontwikkelde landen. Skyr is een goede bron van calcium, kalium en magnesium. Voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de hartgezondheid[11].

In een 24-jaar durend onderzoek in Japan werd aangetoond dat 100 gram zuivel per dag leidt tot een afname van 14 procent in het aantal doden als gevolg van hartziekten.

Een andere studie toonde aan dat zuivel kan leiden tot een lagere bloeddruk. Dit verkleint de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten.

Dit geldt natuurlijk alleen als je de producten met mate eet. Ook heeft de rest van je voedingspatroon invloed op de gezondheidseffecten.

Voor ieder voedingsproduct geldt: als je er te veel van eet, krijg je juist negatieve effecten op je gezondheid. Je krijgt dan immers te veel van sommige voedingsstoffen binnen en te weinig van andere.

Skyr houdt de bloedsuikerspiegel op peil

Skyr heeft een goede eiwit-koolhydraatverhouding: veel eiwitten, maar weinig koolhydraten. Als je skyr eet, gaat je lichaam de koolhydraten omzetten in glucose. Een hormoon met de naam insuline transporteert de glucose vervolgens door je lichaam. Je lichaam verbruikt de glucose als energie.

Maar als je regelmatig te veel koolhydraten binnenkrijgt, werkt dit proces niet lekker. Je kunt dan namelijk minder gevoelig worden voor de insuline. Dit kan leiden tot te veel glucose in je bloed. Dit noemen we een hoge bloedsuikerspiegel. 

En hier doen de eiwitten hun werk. Onderzoek toont aan dat eiwitten het opnameproces van koolhydraten kunnen vertragen. Zo voorkom je dus dat je te veel glucose in je bloed krijgt[12].

Waarom dat nou belangrijk is? Een te hoge bloedsuikerspiegel zorgt voor een suikerdip (moeheid) en beschadigt de bloedvaten. Dit kan zorgen voor verschillende gezondheidsproblemen, zoals nierproblemen.

Skyr is een probioticum

Wie vaker artikelen van Een Maatje Minder leest, ziet het thema ‘probiotica’ vaak terugkeren.

Probiotica zijn levende micro-organismen die een positief effect op de gezondheid hebben. Meestal zijn dit bepaalde soorten bacteriën. Bewezen is dat probiotica de vertering van lactose (melksuiker) bij sommige mensen kan verbeteren. Dat is fijn voor mensen met een lactose-intolerantie[13].

Heb je een lactose-intolerantie? Dan hangt het af van je gevoeligheid of je skyr kunt eten zonder klachten. Probeer eerst eens een kleine hoeveelheid van 50 gram. Heb je geen klachten? Verdubbel dan de volgende dag de hoeveelheid. 

Ook is bewezen dat probiotica het prikkelbare darmsyndroom (pds) kan verlichten. 

In dit artikel kan je meer lezen over probiotica en afvallen.

Samenvatting
Skyr is gezonder dan vergelijkbare zuivelproducten als yoghurt en kwark. Het bevat (bijna) geen vet, weinig calorieën, weinig koolhydraten en suikers, veel eiwitten en veel calcium, kalium, magnesium en fosfor. Skyr is dus gezond. Ook voor de bloedsuikerspiegel.

Is skyr goed als je wil afvallen?

Skyr bevat geen vet. Hoewel iedereen vet nodig heeft, heb je kans om aan te komen wanneer je er te veel van binnenkrijgt. Skyr bevat daarnaast weinig calorieën.

Skyr heeft bovendien een aantal eigenschappen die je helpen bij het afvallen. Omdat skyr rijk is aan eiwitten, blijft je bloedsuikerspiegel op peil en krijg je een vol gevoel waardoor je minder snel weer zin hebt om te eten.

Ook zit er weinig suiker in skyr: 3 gram per 100 gram. Als je suiker niet verbrandt, dan slaat je lichaam het op als vet. Het is dus belangrijk om zo min mogelijk suikers te eten als je wil afvallen. 

Meer weten? Dit artikel biedt een uitgebreid overzicht van de vraag of (en hoe) je kunt afvallen met skyr.

Samenvatting
Door het lage aantal vetten, calorieën en suikers, maar het hoge aantal eiwitten, is skyr een goede keus als je wil afvallen.

Waarop moet ik letten als ik skyr koop?

Er zijn verschillende soorten skyr op de markt. Als je skyr koopt, kijk dan even naar de ingrediëntenlijst. Over het algemeen geldt dat je het best skyr kunt kopen met hogere voedingswaarden (zoals eiwitten, vezels, vitaminen en mineralen) en met minder vetten en suikers.

Creamy variant

Neutrale skyr bevat  (bijna) geen vet. Maar er zijn ook creamy varianten beschikbaar, waaraan vet is toegevoegd. De smaak en textuur van deze variant is wat zachter. Je kunt deze variant prima eten, maar wel met mate.

Met smaakje

Er zijn ook varianten beschikbaar waaraan smaakjes zijn toegevoegd. Denk aan vanille, aardbei, honing of stracciatella. Aan deze variant is vaak suiker of andere zoetstoffen toegevoegd.

We raden deze variant af. We krijgen gemiddeld al te veel suiker binnen. En vooral als je wil afvallen is het nuttigen van snelle koolhydraten (een andere benaming voor suiker) geen goed plan.

Samenvatting
Neutrale skyr is gezond. De creamy variant is iets vetter, maar niet per definitie ongezond. Varianten met smaakjes bevatten vaak suiker of zoetstoffen, waardoor ze minder gezond zijn.

Is skyr lactosevrij?

Tijdens het fermenteren en indikken verdwijnt 90% van de lactose uit skyr. Onze ervaring is dat veel mensen die last hebben van lactose-intolerantie, weinig last hebben wanneer ze skyr eten.

Ben je allergisch voor melkeiwit of ben je erg gevoelig voor lactose, eet dan geen skyr.

Is skyr veganistisch of vegetarisch?  

Skyr is een zuivelproduct en daarmee is het niet veganistisch. Veel varianten zijn daarnaast ook niet vegetarisch. Er wordt namelijk vaak dierlijk stremsel toegevoegd bij het maken van skyr (wat wordt gemaakt van de enzymen uit de lebmaag kalfjes). Er zijn ook skyr merken op de markt die gebruikmaken van plantaardig of microbieel stremsel.

Ben je vegetariër? Lees de verpakking dan goed voordat je skyr koopt.

Samenvatting
Skyr is niet veganistisch en in sommige gevallen ook niet vegetarisch. Check de verpakking voordat je koopt.

Hoeveel skyr mag ik op een dag?

Voor een gezond lichaam is een gevarieerd dieet superbelangrijk. Een goede verhouding tussen vezelrijke, vitamine- en mineraalrijke en eiwitrijke voeding met daarnaast voldoende gezonde vetten. Een schaaltje skyr per dag – of een paar schaaltjes per week – passen prima in zo’n gevarieerd dieet.

Maar overdrijf het niet. Het Voedingscentrum raadt volwassenen aan 2 tot 3 zuivelporties per dag te eten. Dat staat gelijk aan 300 tot 450 gram. 

Hoe eet ik skyr?

Je kunt skyr eten zoals je gewend bent yoghurt of kwark te eten.

De meeste mensen eten skyr als ontbijt. Meng er wat havermout, muesli of andere gezonde granen doorheen (let op: cruesli zit vaak boordevol vet en suikers. Een bevriende diëtist zei ooit: ontbijten met cruesli is als ontbijten met koekjes).

Voeg je favoriete fruit toe. Frambozen en banaan zijn erg lekker bij de frisse, lichtzure smaak van skyr. En maak je ontbijt vervolgens af met een eetlepel gebroken lijnzaad en een handje noten.

Je hoeft gegarandeerd niks meer te eten tot de lunch als je een schaaltje skyr eet!

Ben je niet zo’n ontbijter? Skyr is ook heerlijk in de smoothie.

Je kunt skyr ook als nagerecht eten. Voeg wat vers fruit, noten en wat stukjes pure chocolade toe.

Tot slot is skyr ook een super lekkere basis voor je zelfgemaakte sauzen of dips. Of voeg het eens in plaats van crème fraîche toe aan je soepen.

Samenvatting
Skyr is een veelzijdig product. Het is heerlijk als ontbijt, toetje, in de smoothie of als dip of saus.

Conclusie

Even alles wat je vandaag hebt geleerd over skyr op een rijtje: skyr is een super gezond alternatief voor yoghurt en kwark. Het bevat (bijna) geen vet, weinig calorieën en weinig suikers. Het zit daarnaast boordevol eiwitten: een belangrijke bouwstof voor je lichaam. Het calcium in skyr houdt daarnaast je botten gezond.

Ook als je wil afvallen is skyr een goed idee.

Let wel op de vermeende gezondheidsnadelen van dierlijke eiwitten. Wissel in je dieet dierlijke eiwitten voldoende af met plantaardige eiwitten.

Een schaaltje naturel skyr per dag past prima in een gezond (en koolhydraatarm) dieet. Eet het als ontbijt, toetje, in je smoothie of in een saus of dip.

Wil je meer weten over gezonde voedingsmiddelen? En wil je ook weten hoe je gezond kunt afvallen? Volg dan onze 3 Weken Afslank Challenge.

Tijdens deze 3 weken leer je alles wat je moet weten over gezond afvallen. Binnen een korte tijd val je snel je overtollige kilo’s af.

Ook krijg je toegang tot een groot aantal recepten en onze besloten, actieve Facebookgroep. Zo kun je met andere deelnemers je ervaringen uitwisselen.

3 weken afslank Challenge Mock up nieuw bonus 1200 × 1200px 1200 × 800px 1200 × 700px
Bronvermelding

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *