Doe mee aan onze
gratis afslanktraining!

En ontdek hoe jij 5 tot 10 kilo kan afvallen in
3 weken zonder jojo-effect!

Hoelahoepen en afvallen; Zó werkt het

Hoelahoepen is niet alleen leuk, maar ook een efficiënte work-out. Trainen doe je niet met de hoelahoep uit de speelgoedwinkel en je moet ook flink oefenen om het lang vol te houden. Wij hebben voor je uitgezocht welke hoepel je nodig hebt en hoe je het hoelahoepen eigen maakt.

Deel dit artikel met je maatjes

Afvallen met hoelahoepen

Wil jij graag afvallen, maar weet je nog niet welke sport bij jou past? Misschien is hoelahoepen dan iets voor jou.

We kennen hem allemaal wel van vroeger. De één was er super goed in en de ander kon hem nog geen één ronde hooghouden. 

Hoelahoepen is niet alleen een leuke activiteit voor kinderen, maar ook een effectieve work-out. Wist je dat je met hoelahoepen tot 400 calorieën per uur verbrandt?

Zo heeft hoelahoepen meer voordelen. Daar vertellen we je graag meer over. 

Ben jij benieuwd naar hoelahoepen, lees dan gauw verder. En wie weet is de hoelahoep straks niet meer uit je trainingsschema weg te denken.

Hoe is hoelahoepen ontstaan?
– Hoe moet je hoelahoepen?
– Hoe val je ervan af? 
– Welke spieren train je met hoelahoepen?
– Welke soorten hoelahoeps zijn er
– Een speciaal hoelahoep trainingsschema
– Wanneer kan je beter niet hoelahoepen
– Onze conclusie

Hoe is hoelahoepen ontstaan?

De eerste hoelahoeps werden gemaakt van wijnranken, in het oude Egypte. Het waren toen de kinderen die ermee speelden. (1) Het idee om een hoepel rond je lichaam te draaien, werd ook in Australië en Hawaï ontdekt.

Dankzij de ontdekkingsreizigers uit Engeland, die aan het begin van de 19e eeuw op Hawaï aankwamen, kreeg de hoelahoep haar naam. 

Het woord hoela, is te herleiden naar de Hawaiiaanse hula-dans en het woord hoepel is de vertaling van het Engelse Hoop.

De hoelahoep-rage begon afgelopen eeuw pas, toen een Amerikaans speelgoedbedrijf in 1958 de eerste hoepel uitbracht. Het idee hadden ze afgekeken bij de Aboriginals uit Australië. Kinderen speelden daar met een gebogen bamboestok. Die laten ze rond hun middel draaien. (2)

Hoe moet je hoelahoepen?

Het doel van hoelahoepen is dat je de hoelahoep zo snel mogelijk laat draaien ter hoogte van je buik. Dat lukt alleen als je de stappen volgt, die hieronder staan.

We nemen je even mee vanaf stap 1.

1. Zet je voeten op heupwijdte en zet een voet iets verder naar voren.
2. Zak iets door je knieën en houd je rug recht. 
3. De hoepel pak je met twee handen vast en dan geef je hem een zetje, door je handen voorbij de buik naar een kant te bewegen.
4. Om de hoepel te laten draaien, span je je buikspieren aan en draai je met je heupen ritmische rondjes. Zorg voor een constante beweging. Ondertussen wissel je je gewicht van de een naar de andere voet. 

Wil je goed kunnen hoelahoepen? Blijf dan flink oefenen. Bekijk online instructie-filmpjes en zoek uit welke hoepel het beste bij je past. 

Nog een belangrijke tip: draai beide kanten op, zo train je al je buikspieren en niet alleen aan een kant. Welke spieren je nog meer traint bespreken we straks.(2)

Hoe helpt hoelahoepen bij het afvallen?

Aan het begin las je dat je 400 calorieën per uur kan verbranden. Het is niet realistisch om elke dag een uur lang te hoelahoepen. Je kunt het beter  rustig opbouwen.

Het leuke is dat je met een kwartiertje per dag na twee weken al verschil merkt en al snel een mooie strakke buik krijgt. (3)

Van hoelahoepen krijg je een sterke core. Met een sterkere core kan je het hoelahoepen steeds langer volhouden.

Hoelahoepen is niet alleen goed voor je core, maar ook voor een aantal andere spieren. Welke dat zijn lees je in de volgende paragraaf.


Welke spieren train je met hoelahoepen?

De grootste groep spieren die je traint met hoelahoepen, zijn de spieren die onderdeel van je hierboven benoemde ‘core’ zijn. Zo worden je rugspieren intensief gebruikt en worden je buikspieren sterker.

Hierdoor krijg je een strakkere taille en merk je dat je een dunnere buik krijgt.(3)

Naast je buik- en rugspieren worden ook je bil- en beenspieren getraind. Welke het precies zijn hebben we even voor je op een rij gezet:

  • De rechte buikspier;
  • de schuine buikspieren;
  • de binnenste en buitenste schuine buikspieren;
  • de achterste buikspieren ;
  • de rugstrekker;
  • de voorste bovenbeenspier;
  • de bilspier.

Niet elke hoelahoep is geschikt om mee te trainen. De mooie glitter hoelahoep van de Intertoys gaat niet zoveel voor je lichaam doen als een echte fitness hoelahoep. Welke hoelahoep je het beste kunt gebruiken voor een goede work-out lees je hieronder.

Welke soorten hoelahoeps zijn er?

Er zijn heel veel soorten hoelahoeps. Welke hoepel kies je? Welke hoepel het beste is voor jou, hangt af van je ervaring. Als je langer bezig bent, is een lichtere hoepel leuker. Een zware hoepel draait namelijk langzamer, waardoor hij makkelijker te controleren is. 

Als je een hoepel koopt dan, let er dan op dat de hoepel van het juiste formaat is.. Om te weten hoe groot de diameter moet zijn, zet je de hoepel rechtop voor je neer. Komt deze tussen je navel en je borst, dan is hij van het juiste formaat. 

Je kan trouwens ook kiezen voor een groter of kleiner formaat. 

Kies je voor een grotere diameter dan beweegt de hoepel langzamer en constanter. Neem je een kleinere, dan draait hij sneller en is het een betere keuze als je effectief wil trainen. Natuurlijk werkt een zwaardere, grote hoepel ook effectief. (1)

De fitness hoepel 

Je hebt speciale hoelahoeps om mee te dansen, wat al een goede work-out op zich is. Maar er zijn ook speciale fitness hoepels. Zoals we hierboven al hebben uitgelegd, bepaalt de diameter en het gewicht de intensiteit van je training. De hoepels kunnen tussen de 99 cm en 108+ cm zijn. Het gewicht kan tussen de 0.9 en 3 kg zitten. (1)

Er zijn hoepels die je extra zwaar kunt maken met water of zand. Er zijn ook hoepels met andere structuren, daar lees je hieronder meer over.

De massage hoepel

Hoepelen en het gevoel van een massage ervaren in één, kan dat? Ja, dat kan zeker. Er zijn hoepels met bobbeltjes aan de binnenkant. Deze masseren drukpunten in je rug en je buik. Dat is goed voor de bloeddoorstroming, de zuurstoftoevoer en het afvoeren van afvalstoffen. Ideaal toch?

Het trainingsschema

Ten eerste werkt het goed om lekkere muziek op te zetten. Als je nog niet zo lang bezig bent met hoelahoepen, begin dan met een korte training. De beginnerstraining heeft makkelijkere oefeningen. Naarmate je meer ervaring hebt, worden de oefeningen moeilijker en ze duren langer. (6)

Beginners: 3 tot 6 minuten

Je gaat drie verschillende oefeningen doen, die je elk 1 tot 2 minuten volhoudt.

Oefening 1: De basis, zoals eerder uitgelegd bij: hoe moet je hoelahoepen.

Oefening 2: De spinner. Terwijl de hoepel draait, ga jij ook draaien. 

Oefening 3: Stap tik, stap tik. Bij elke halve draai zet je met een been een stapje en tik je met je tenen van je andere been daarna op de grond. Een echte stap en tik. 

Gevorderden: 10 tot 15 minuten

Je gaat vier verschillende oefeningen doen. Herken je de oefening nog niet, kijk dan in de alinea hierboven voor de uitleg. We leggen alleen de nieuwe oefening uit nu. Elke oefening probeer je tussen de 2,5 en 5 minuten vol te houden.

Oefening 1: De basisbeweging.

Oefening 2: Stap tik, stap tik.

Oefening 3: De spinner.

Oefening 4: Jump throughs: terwijl je ronddraait maak je tijdens elke draai een sprong. 

Die-hards: 30 minuten

Bij deze work-out doe je vijf oefeningen, elk 6 minuten lang. Houd om te beginnen deze volgorde aan en kijk voor de uitleg van de oefeningen naar de beginners- en gevorderden uitleg. 

Oefening 1:  De spinner.

Oefening 2: De stap tik, stap tik.

Oefening 3: De basis.

Oefening 4: De jump throughs.

Oefening 5: De spinner

Natuurlijk kan je ook een andere volgorde aanhouden. Je zult zelf wel merken welke oefeningen het zwaarste zijn. Zo kun je de training voor jezelf zwaarder maken. 

Wanneer kan je beter niet hoelahoepen

Hoelahoepen is een veilige sport. Je kan er wel blauwe plekken van krijgen, maar je kan geen schade oplopen aan je organen. Dat wordt soms echter wel gedacht. Toch zijn er redenen om de hoepel even te laten staan.

Ben je zwanger, dan is het niet aan te raden om te hoepelen. Ook wordt het hoepelen tot drie maanden na de bevalling afgeraden. Heb je een keizersnede gehad, wacht dan tenminste zes maanden voordat je gaat hoelahoepen.

Er zijn medische aandoening, waarbij het niet prettig is, of zelfs af te raden is om te hoepelen. Bijvoorbeeld: voor mensen met bloedstoornissen en bloedverdunners, is hoepelen geen beste keuze. (1)

Conclusie:

Sporten is super gezond. Hoelahoepen kunnen we ook zeker een sport noemen, een erg leuke ook nog. Als je wilt afvallen dan is sporten belangrijk, maar gezond eten minstens net zo.

Met behulp van onze 3 Weken Afslank Challenge in combinatie met hoelahoepen, sta jij binnen de kortste keren te stralen in je zwembroek of bikini op het strand. 

Copy of 3 weken afslank Challenge Mock up 5 min
Bronvermelding
https://www.gezondheidsnet.nl/sporten/hoelahoepen-work-out-voor-een-slanke-lijn

Hoelahoep afvallen

Afvallen met een hoelahoep: Schema en Ervaringen


https://freshhh.nl/bewegen/afvallen-door-hoelahoepen/

Workout met de hoelahoep – wat zijn de voordelen van sporten met een hoepel?

Hoelahoep trainingsschema

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.