Zoek
Sluit dit zoekvak.

Ontdek Jouw Hormoontype!

Doe de quiz, stel je hormoontype vast en ontdek welke voeding en beweging jouw lichaam nodig heeft.

Passievrucht gezond: 5 redenen om het aan je boodschappenlijst toe te voegen

Author Image
Geschreven door:
Laatst bijgewerkt op
Dit artikel is gecontroleerd door: Claire Orth, Diëtist
Ontdek de gezonde voordelen van passievrucht: van een intense friszure smaak tot rijk aan voedingsstoffen. Maar is passievrucht gezond genoeg voor jou? We beantwoorden je vragen en delen hoeveel passievruchten per dag goed voor je zijn.
Is passievrucht gezond? En wat zijn de gezondheidsvoordelen? Dat lees je in dit artikel.
Laatste update:
Wetenschappelijk_onderbouwd1

Wetenschappelijk onderbouwd

Gecontroleerd_door_expert1

Gecontroleerd door expert

Laatste_update1

Laatste update:

Deel dit artikel met je maatjes

Is passievrucht gezond?

Jazeker! Deze vruchten groeien aan de passieflora, oorspronkelijk uit Zuid-Amerika. De passievrucht is een heel gezond fruitsoort. Vooral als je kijkt naar de grootte en de hoeveelheid calorieën die een passievrucht bevat, dan is de dichtheid aan gezonde voedingsstoffen enorm.

Eén grote passievrucht bevat namelijk slechts 17 calorieën, maar levert desondanks 9% van de dagelijkse behoefte aan vitamine C, 8% van de aanbevolen dagelijkse behoefte aan vitamine A, 2% van de dagelijkse ijzerbehoefte en 2% van je dagelijks benodigde hoeveelheid kalium[1].

Dat lijkt op het eerste oog misschien weinig, maar bedenk eens hoe klein een passievrucht is. Het vruchtvlees van één passievrucht weegt rond de 18 gram.

Samenvatting
Voor zo’n kleine vrucht als de passievrucht, is dit voedingsmiddel hartstikke gezond! Je vindt grote hoeveelheden vitamine A en C, ijzer en kalium in passievrucht.

5 gezondheidsvoordelen van passievrucht

Bij dezen geven we een hartelijke aanbeveling voor het toevoegen van dit tropische fruit aan je dieet. En wel om de volgende vijf redenen:

1. Passievrucht bevat enorm veel antioxidanten

Antioxidanten beschermen ons tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn chemische stofjes die ons lichaam zelf aanmaakt – als we bijvoorbeeld ademhalen en bij voedselvertering – maar komen ook door externe factoren ons lichaam binnen. Denk aan roken, luchtvervuiling en UV-straling.

Als je teveel vrije radicalen in je lichaam hebt, kunnen deze je cellen beschadigen. Dit leidt tot ontstekingen, verschillende ziektes als hart- en vaatziekten, achteruitgang van de hersenen en kanker en versnelde veroudering[2].

Zo zitten passievruchten boordevol antioxidanten. Vitamine C bijvoorbeeld. Goed voor je immuunsysteem en het ondersteunt bij gezond oud worden [3]. En bètacaroteen. Een antioxidant die je ogen gezond houdt. Ook zijn er aanwijzingen dat bètacaroteen uit plantaardig voedsel beschermt tegen prostaatkanker, darmkanker, maagkanker en borstkanker [4, 5, 6].  

2.   Passievrucht is een goede bron van vezels

Voor zo’n klein stukje fruit is de passievrucht een rijke bron van vezels, namelijk twee gram. Vezels zorgen voor een goede spijsvertering. Het zorgt ervoor dat ons voedsel op een rustig tempo wordt opgenomen, om zo pieken in de bloedsuikerspiegel te voorkomen. Voedingsmiddelen die helpen zo’n piek te voorkomen, zijn voedingsmiddelen met een zogenaamde lage glycemische index. Dit zijn voedingsmiddelen met koolhydraten die langzamer worden afgebroken. 

Zo’n piek is vervelend, omdat hij vaak wordt gevolgd door een ‘dip’. Je wordt moe. Ook krijg je snel weer trek na een suikerpiek, waardoor je sneller weer de neiging hebt te eten. Als je wil afvallen, is dat niet zo handig.

Vezels – zoals de vezels uit passievruchten – helpen dit te voorkomen. 

3.   Plantaardig ijzer uit passievruchten wordt beter opgenomen

Ons lichaam is wat minder goed in het opnemen van ijzer uit plantaardige bronnen. Tenzij je ijzer tegelijk eet met vitamine C. Dan gaat dat proces een stuk soepeler.

Wat een geluk dat passievrucht zowel ijzer als vitamine C bevat. Hierdoor is passievrucht ook een goede bron van ijzer voor vegetariërs en veganisten.

4.   Passievrucht kan pijnklachten en ontstekingen verminderen

Het bewijs is nog wat dun, maar uit kleinschalige onderzoeken blijkt dat de antioxidanten die in de schil van deze paarse vrucht voorkomen, ontstekingsremmend en pijnverminderend kunnen werken [7].

Daarom zijn er supplementen gemaakt van de schil van passievrucht op de markt.

Mensen met knie-artrose hadden minder pijn en stijfheid dan mensen die deze supplementen niet namen. En mensen met astma hadden minder last van een piepende adem, hoesten en kortademigheid [8].

Let wel goed op! De schil bevat naast gezonde antioxidanten ook chemicaliën genaamd cyanogene glycosiden. Die naam mag je weer vergeten. Wat je wél moet onthouden, is het feit dat deze stofjes in je lichaam kunnen omzetten in cyanide. Bij die term gaan er wellicht wat alarmbellen af: cyanide is (in grote hoeveelheden) enorm giftig [9].

5.   Passievrucht maakt je vrolijk!

Het kan natuurlijk dat je van de felgele binnenkant of de heerlijke smaak van passievrucht vrolijk wordt. Maar ook het mineraal magnesium uit deze geel gekleurde passievruchten kan zorgen voor een beter humeur.

Nu is het niet direct zo dat je vrolijker wordt als je magnesium eet. Maar andersom is het wel waar: als je te weinig magnesium binnenkrijgt, kan dit leiden tot depressie, angstklachten en problemen met je humeur [10, 11].

Als je dus een tekort aan magnesium hebt, dan kan het eten van passievrucht ervoor zorgen dat je beter in je vel gaat zitten.

Samenvatting
Passievrucht bevat veel antioxidanten, is een goede bron van vezels en zorgt voor een goede ijzeropname. Ook kan dit fruitsoort pijnklachten en ontstekingen helpen verminderen en kan het kan angst- en depressieklachten verminderen.

Is passievrucht gezond als ik zwanger ben?

Na het lezen van bovenstaande raad je het waarschijnlijk al: passievrucht is een gezond voedingsmiddel voor zwangere vrouwen. Overdrijf het natuurlijk niet. Als je zwanger bent – maar eigenlijk geldt dit voor iedereen – dan is een gevarieerd dieet superbelangrijk. Eén of twee passievruchten per dag is helemaal prima.

Het stofje ‘harman’, een natuurlijk voorkomende chemische verbinding die onder andere in passievrucht voorkomt, kan zelfs vervelende zwangerschapsklachten, zoals stress en slapeloosheid, helpen voorkomen. Als je te veel harman binnenkrijgt, kan het juist negatieve effecten hebben op je zwangerschap. Let wel: de hoeveelheden harman in passievrucht zijn extreem laag. Dus niks om je zorgen over te maken! 

Eet ook de schil of andere delen van de passieflora niet, vanwege de cyanide die je lichaam hieruit maakt. 

Samenvatting
Passievrucht is gezond voor zwangere vrouwen. Het stofje harman kan zelfs helpen zwangerschapsklachten te verlichten. Een overdosis harman kan gevaarlijk zijn, maar er zit zo weinig in passievrucht, dat je je hier geen zorgen over hoeft te maken.

Hoeveel passievruchten mag ik per dag eten?  

Er gelden geen specifieke richtlijnen voor de hoeveelheid passievruchten die je op een dag kunt eten. Het belangrijkste is dat je een gevarieerd dieet aanhoudt met voldoende aandacht voor vezels, complexe koolhydraten, eiwitten, onverzadigde vetzuren, vitaminen en mineralen.

Passievrucht past prima in zo’n voedingspatroon. Maar als je er te veel van eet, dan creëer je een te eenzijdig dieet. Zelf eten we – in periodes waarin we weer even zin hebben in passievrucht en ze enigszins betaalbaar zijn – één passievrucht bij het ontbijt. Maar twee of drie kan ook weinig kwaad.

Fruit is natuurlijk hartstikke gezond, maar zit ook vol suikers. Zo ook passievrucht. Aanbevolen wordt om 200 gram fruit per dag te eten. We raden aan deze hoeveelheid niet te overschrijden, om zo niet teveel suiker binnen te krijgen. 

Pro tip: zin in een zoete vrucht? Kies dan voor een exemplaar met rimpelige schil. 

Samenvatting
Zorg altijd voor een gevarieerd dieet. Eén tot drie passievruchten per dag kunnen geen kwaad.

Helpt passievrucht bij het afvallen?

Als je wil afvallen, dan is een dieet met veel voedingsvezels aan te raden. Passievrucht voldoet aan dit criterium.

Het allerbelangrijkste om op te focussen, is het verminderen van de hoeveelheid snelle koolhydraten die je binnenkrijgt. Wil je hier meer over weten? Dan is onze gratis afslanktraining wat voor jou. Je kan je hieronder inschrijven.

Samenvatting
Passievruchten zijn een prima toevoeging aan je dieet als je wil afvallen. Vooral de vezels in passievrucht zullen je helpen.

Conclusie

Passievrucht is gezond! Je vindt grote hoeveelheden vitamine A en C, ijzer en kalium in passievrucht. Passievrucht is daarnaast rijk aan antioxidanten, het is een goede bron van vezels en het zorgt voor een goede ijzeropname. Ook kan het kan pijnklachten en ontstekingen helpen verminderen en het kan angst- en depressieklachten verminderen.

Een paar stuks van deze heerlijke vrucht per dag zijn veilig om te eten. Ook als je zwanger bent.

Wil je meer weten over gezonde voedingsmiddelen, omdat je wil afvallen? En wil jij op een gezonde en duurzame manier afvallen en je weer goed voelen in je eigen lichaam, maar heb je geen idee waar je moet beginnen?

Onze 3 Weken Afslank Challenge is speciaal ontworpen voor vrouwen zoals jij.

Tijdens ons programma van slechts 3 weken word je stap-voor-stap begeleid naar een gezonder gewicht en een beter gevoel in je lichaam. Klaar met de 3 weken maar nog niet tevreden? Dan kan je het programma kosteloos herhalen totdat je helemaal tevreden bent

En het mooiste is: je hoeft het niet alleen te doen! 

Onze actieve Facebook-community brengt je in contact met meer dan 6000 vrouwen die het programma al met succes hebben afgerond. Hier vind je alle steun en motivatie die je nodig hebt om jouw doelen te bereiken. 

Wij geven je alles wat je nodig hebt om dit jouw allerlaatste afslankreis ooit te maken. Doe vandaag nog mee en zet de eerste stap naar een gezonder en gelukkiger leven. Want jij verdient het om je weer tevreden te voelen met je lichaam en gezondheid.

3 weken afslank Challenge Mock up nieuw bonus 1200 × 1200px 1200 × 800px 1200 × 700px
Bronvermelding

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *