Doe mee aan onze
gratis afslanktraining!

En ontdek hoe jij 5 tot 10 kilo kan afvallen in
3 weken zonder jojo-effect!

Wat is het ziekenhuisdieet en is het gezond?

Hoe werkt een ziekenhuisdieet en hoe slecht is het voor je? Dat lees je hier.

Deel dit artikel met je maatjes

Wat is het ziekenhuisdieet?

Bij het woord ziekenhuisdieet, denken we meteen aan het eten in een ziekenhuis.  

Tegenwoordig wordt dit dieet eerder buiten dan in het ziekenhuis toegepast. Het ziekenhuisdieet is een crashdieet. Bij een crashdieet val je in zeer korte tijd veel af. 

Erg handig als je volgend weekend, in een mooie strakke jurk op de bruiloft van je vriendin wilt verschijnen.

We geven je graag antwoord op de volgende vragen:

Waar komt het ziekenhuisdieet vandaan?
– Hoe werkt het ziekenhuisdieet?
– Hoe ziet het ziekenhuisdieet eruit? 
– Wat zijn de voordelen van een ziekenhuisdieet?
– Wat zijn de gevaren van een ziekenhuisdieet?
– Hoe helpt een crash dieet bij diabetes type 2?
– Mag je sporten naast een crash dieet?
– Een crashdieet of gezond afvallen?

Waar komt het ziekenhuisdieet vandaan?

Dit dieet werd gebruikt als patiënten met overgewicht geopereerd moesten worden. Doordat ze slanker werden, herstelden ze sneller en liepen ze minder risico tijdens de operaties. 

Het ziekenhuisdieet zorgt ervoor dat je snel afvalt. Snel afvallen klinkt misschien leuk, maar helaas kom je wanneer je weer normaal eet het grootste deel direct weer aan.

Hoe kan het dat je daarna meteen weer aankomt, vraag je je nu misschien af? Dat lees je verderop in onze blog bij de uitleg over: het jojo-effect.(2)

Het ziekenhuisdieet komt niet per se uit het ziekenhuis. Daar kennen ze wel een soortgelijk dieet, een sterk calorie-arm dieet.

Vanwege de gelijkenissen komt het ziekenhuisdieet aan haar naam. Beiden zijn diëten die ervoor zorgen dat men in korte tijd veel gewicht verliest.   (4)

Hoe werkt het ziekenhuisdieet?

Je eet veel minder calorieën en maar drie maaltijden per dag. Dit doe je vijf of tien dagen lang. Hiermee val je drie tot vijf kilo af. De kilo’s die je verliest zullen voornamelijk uit vocht en spiermassa bestaan. 

Normaal gesproken hebben mannen 2500 kcal en vrouwen 2000 kcal per dag nodig ongeveer. Bij het ziekenhuisdieet krijg je maar 800 tot 1000 kcal per dag binnen.

Dit zorgt ervoor dat je heel veel calorieën te kort komt en dwing je jouw lichaam energie te halen uit spiermassa en lichaamsvet.

Bij het ziekenhuisdieet is alles wat je eet gezond. Daarnaast krijg je ontzettend weinig vetten binnen.

De voedingsmiddelen die je in het schema hieronder ziet staan, mogen niet vervangen worden. Het is een heel streng dieet. 


Hoe ziet het ziekenhuisdieet eruit?

In het ziekenhuisdieet vind je maar weinig variatie. Het enige wat onbeperkt is toegestaan zijn water, groene thee en zwarte koffie. Verder zien we veel citrusfruit, droge boterhammen en gekookte eieren voorbij komen.

Om je vast een idee te geven van een dagje ziekenhuisdiëten, hebben we een dagmenu voor je als voorbeeld:

Ontbijt:

> Een grapefruit of sinaasappel.
> Een geroosterde boterham of een beschuitje.
> Koffie of thee zonder melk en suiker.

Lunch: 

> Twee bakjes yoghurt .
> Een ei.
> Twee geroosterde boterhammen of beschuitjes.

Avondeten: 

> Een bakje verse aardbeien.
> 125 gram biefstuk.
> Een bakje hüttenkäse met bieslook en peper.
> Een gekookte aardappel.

Voedingsmiddelen die verder vaak voorkomen in het ziekenhuisdieet zijn:

  • tomaten;
  • ontbijtkoek;
  • komkommer;
  • kwark;
  • augurk;
  • kipfilet;
  • magere melk of karnemelk. (4)

Het ziekenhuisdieet is niet het makkelijkste dieet om vol te houden. Uiteindelijk moet je erg veel laten, voor een kort resultaat.

Wat zijn de voordelen van een ziekenhuisdieet?

Alle voordelen die we hier benoemen, hebben een korte duur. Bedenk je dus goed of het niet beter op een andere manier kan. Heb je er echt haast bij, lees dan ook even door wat de gevaren zijn. Zo weet je waar je aan begint en wat het met je lichaam doet. (2)

Je valt snel af

Je kunt tot vijf kilo afvallen binnen één week. Dit verschilt wel per persoon. Nu is het zo dat je altijd aan het begin van een dieet snel afvalt. Dus ook bij andere diëten kan je op het begin snel afvallen. 

Bewust gezond eten

Aangezien je alleen maar gezond mag eten tijdens het ziekenhuisdieet, leer je tegelijkertijd welk eten ongezond is.

Drink je bijvoorbeeld elke dag cola? Dan ervaar je nu hoe het is om alleen water, koffie en thee te drinken. Dat is sowieso een betere keuze.

Zorg er na het dieet wel voor dat je alle voedingsstoffen uit de schijf van vijf binnenkrijgt. Op die manier heb je de dagelijkse hoeveelheid voedingsstoffen die je nodig hebt om gezond te blijven binnen. Denk hierbij aan koolhydraten, vetten, eiwitten, vitaminen en mineralen. 

Vliegende start

Je kunt het ziekenhuisdieet gebruiken als opstapje naar een langdurig dieet. Als je hierna echt gewoontes doorbreekt en een gezondere leefstijl aanhoudt, blijf je afvallen. Doordat het crashdieet vrij pittig is, zal een gewoon dieet hierna appeltje eitje zijn. 

Eenvoudig en goedkoop

Een boodschappenlijstje maken is vrij eenvoudig. Je hebt bijna elke dag ongeveer dezelfde producten nodig. Je staat dan ook niet lang in de keuken te ploeteren voor een maaltijd.

Bij de kassa hoef je ook niet te schrikken, 800 kcal per dag eten is namelijk relatief goedkoop. Daar kan je wel aan wennen. Het zal hooguit je uithoudingsvermogen flink op de proef stellen.

Wat zijn de gevaren van een ziekenhuisdieet?

Ten eerste mag het ziekenhuisdieet nooit worden gevolgd door kinderen, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en mensen met ondergewicht.

Een crashdieet is sowieso voor niemand zonder gevaren. Lees ze daarom goed door voor je eraan begint.

Het ziekenhuisdieet veroorzaakt een jojo-effect

Je bent klaar met het ziekenhuisdieet en het lijkt een enorm effect te hebben gehad. Maar is dat wel echt zo? Je hebt flink moeten doorzetten om dit nieuwe gewicht voor elkaar te boksen.

Helaas zul je snel merken dat de kilo’s er weer aanplakken. Dit komt door het jojo-effect.

Wanneer je weinig binnenkrijgt, gaat je lichaam in spaarstand. Dit zorgt ervoor dat we niet snel zullen uithongeren. Dit doet ons lichaam op zich goed. Zo houden we altijd onze reserves. Dit is alleen niet wat je wil als je aan je tweede crash dieet begint. 

Wanneer jij vaker een crash dieet volgt, zoals het ziekenhuisdieet, wil je lichaam reserves opgebouwd hebben.

Je lichaam wil je organen kunnen beschermen en energie hebben om bijvoorbeeld na te denken en te bewegen, kortom om goed te functioneren. Elke calorie die je na het crash dieet eet, zal daarom worden opgeslagen. 

Het vervelende is, dat de kilo’s die je lichaam nu gaat vasthouden uit vet bestaan. De kilo’s die je kwijt bent geraakt met het crashdieet, kwamen voornamelijk uit je spiermassa

Je kunt je spiermassa niet aanvullen door weer meer te eten. Nieuwe kilo’s die uit vet bestaan komen wel binnen via het mondje.

Het gebeurt dus vaak dat men na het volgen van een crash dieet, veel spiermassa kwijt is en meer vet rijk is. Dit wil je natuurlijk niet. Waar dit vet gaat zitten, lees je in de volgende alinea. 

Het ziekenhuisdieet zorgt voor extra buikvet

Zoals al uitgelegd bij het jojo-effect wordt de kans op buikvet na elk crashdieet vergroot. Je zet je spiermassa eigenlijk om in vetmassa. Je lichaam heeft spiermassa nodig om af te vallen. Hoe dat kan, lees je in de volgende alinea.(5)

Je spieren verbruiken energie als je beweegt. De energie die je niet gebruikt nadat je hebt gegeten, wordt omgezet in vet. Dat vet slaat het lichaam op.

Wanneer je geen directe energie ter beschikking hebt, maakt je lichaam pas aanspraak op je vetreserves. 

Het ziekenhuisdieet verzwakt je immuunsysteem

Wanneer je een crashdieet langere tijd doorzet, krijg je te maken met tekorten. Je krijgt niet alle essentiële voedingsstoffen binnen die je nodig hebt. Denk aan bepaalde vitaminen en mineralen. Dit kan nare gevolgen hebben. 

Krijg je langere tijd geen ijzer, foliumzuur en vitamine B12 binnen kan dat leiden tot bloedarmoede en extreme vermoeidheid. (6)

Aangezien je sowieso al vermoeid raakt tijdens een ziekenhuisdieet, kan het lastig zijn de reden van de vermoeidheid te achterhalen. 

Niet alleen kom je vitamines en mineralen te kort. Ook krijg je te weinig eiwitten binnen. eiwitten zijn de bouwstenen van ons lichaam.

Eiwitten zorgen er dankzij deze functie voor dat onze spieren zich ontwikkelen en herstellen na het sporten. Als je ook geen eiwitten meer binnenkrijgt krimpt je spiermassa.

Zonder spiermassa, komt ook onze stofwisseling in de problemen. Door een tekort aan kracht, wordt deze trager.

In ons lichaam wordt op veel plekken samengewerkt. Ons lichaam bestaat uit allerlei verschillende systemen. Die systemen ondersteunen elkaar. Werkt er één onderdeel van een systeem niet goed? Dan merken alle andere systemen in je lichaam dit ook. 

Het ziekenhuisdieet kan vruchtbaarheidsproblemen veroorzaken

De maandelijkse cyclus bij vrouwen wordt geregeld door hormonen. De hormonen die zorgen voor de eisprong, zijn afhankelijk van de hoeveelheid calorieën die een vrouw binnenkrijgt. (7) Zonder eisprong kan je niet zwanger raken. 

Wanneer vrouwen langere tijd een zwaar dieet volgen, kan de menstruatiecyclus zelfs verdwijnen.

Als je niet meer ongesteld wordt kan dit een symptoom zijn van een verminderde vruchtbaarheid. (8) Neem als dit gebeurt direct contact op met je huisarts. 

Het ziekenhuisdieet veroorzaakt honger

De hele dag door zal je jouw maag horen knorren. Je mag ook geen snacks tussendoor. Het enige wat je kan doen, is volhouden en veel water drinken. Een vol gevoel wordt normaal gesproken door eiwitten verzorgd. Aangezien je die nu niet voldoende binnenkrijgt, blijf je een hongerig gevoel houden.

Hoe helpt een crash dieet bij diabetes type 2?

Het onderzoek van Kirsten Berk van het Erasmus MC heeft aangetoond dat een intensief dieet kan helpen bij sommige mensen met diabetes type 2. De deelnemers volgden het dieet 8 weken lang. Ze leerden met behulp van het dieet hoe ze hun leefstijl blijvend konden aanpassen. (9)

Ook de Newcastle Universiteit heeft een studie gedaan. 11 deelnemers met een te hoge bloedsuikerspiegel deden mee.

Na twee maanden tot 800 kcal per dag, gingen ze terug naar hun normale inname. Ze kregen ook advies over het verbeteren van hun leefstijl. Dit heeft bij 7 van de 11 kandidaten voor een remissie van hun ziekteverschijnselen gezorgd. (10)

Beide onderzoeken laten zien dat mensen zich bewuster werden van hun voedingspatroon. Alles wat niet goed voor je is, past namelijk niet binnen het ziekenhuisdieet. Daarnaast wordt bij dit soort onderwerpen ook informatie gegeven over een gezonde leefstijl. 

Mag je sporten naast een ziekenhuisdieet?

We raden het niet aan om te sporten tijdens het ziekenhuisdieet, aangezien zowel het dieet, als de sportactiviteit veel van je energie vragen.

Wanneer je geen energie meer hebt, kan je ziek worden. Je weerstand op peil houden, kost namelijk ook energie. 

Sporten is zeker goed voor je, maar als je gaat sporten heb je voldoende energie nodig. Die energie haal je voornamelijk uit koolhydraten, die je verbranden kan. Zorg dus dat je voor je gaat sporten voldoende koolhydraten eet.

Na het sporten raden we een eiwitrijke maaltijd of snack aan. Denk aan vette vis, kwark of een banaan. De eiwitten helpen, zoals al eerder aangegeven bij het herstel van je spieren. 

Een crashdieet of gezond afvallen?

Met een crashdieet kun je snel afvallen, alleen is het moeilijk vol te houden en je schiet er uiteindelijk op de lange duur niets mee op. Sommigen worden zelfs dikker aan het einde van de rit. Uitgehongerd hangen zij aan het einde van de week aan de goed gevulde koelkast. 

Als je vijf tot tien dagen op zo weinig voeding geleefd hebt, bestaat het risico dat je daarna alleen maar meer zin krijgt in allemaal lekkers. En alle kilo’s die je na een crash dieet eet, houd je lichaam nog steviger vast.

Afvallen kost tijd. Je wilt namelijk niet alleen afvallen maar ook een gezondere leefstijl.

Het kost tijd om een hierin een vorm te vinden die bij jou past. Lukt het je om slechte gewoontes te veranderen, dan heb je hier de rest van je leven plezier van. 

Bij Een Maatje Minder bieden we ook een gezonde manier om af te vallen. Klik hier voor meer informatie.

Copy of 3 weken afslank Challenge Mock up 5 min
Bronvermelding

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.