Zoek
Sluit dit zoekvak.

Ontdek Jouw Hormoontype!

Doe de quiz, stel je hormoontype vast en ontdek welke voeding en beweging jouw lichaam nodig heeft.

Psylliumvezels, gezond of niet? De feiten op een rij

Author Image
Geschreven door:
Laatst bijgewerkt op
Dit artikel is gecontroleerd door: Claire Orth, Diëtist
Psyllium, misschien heb je er wel eens van gehoord. Het is een voedingssupplement dat steeds populairder wordt. Veel mensen zien het als middel om de spijsvertering te verbeteren en de algehele gezondheid te bevorderen. Maar is psyllium wel gezond? En waar moet je op letten als je psyllium neemt?
In dit artikel lees je hoe psylliumvezels zijn. Lees snel verder.
Laatste update:
Wetenschappelijk_onderbouwd1

Wetenschappelijk onderbouwd

Gecontroleerd_door_expert1

Gecontroleerd door expert

Laatste_update1

Laatste update:

Deel dit artikel met je maatjes

Wat is psyllium precies?

Psyllium – ook weleens ispaghula genoemd – is een vorm van plantaardige vezels. Het is afkomstig van de buitenste schilletjes van de zaadjes van de plantago ovata-plant. Dit is een plant in de familie van de weegbree, die vooral groeit in India en Pakistan.

Omdat psylliumvezels van de schil van deze zaadjes wordt gemaakt, worden de vezels ook weleens psyllium husk vezels of psyllium husk genoemd (husk is Engels voor schil). 

De zaden bevatten enorme hoeveelheden vezels die oplossen in water. Hierdoor krijgt psyllium een herkenbare gelachtige textuur. Een beetje vergelijkbaar met chiazaad. Wat dit voor je gezondheid betekent, vertellen we later.

Samenvatting
Psyllium is een vezelsoort dat wordt gemaakt van de schil van het zaadje van de plantago ovata-plant. De zaden zijn enorm vezelrijk.

Wat zijn de voedingswaarden van psylliumvezels?

De voedingswaarden van psylliumvezels lijken in eerste instantie vreemd. Kijk maar:

100 gram psylliumAanbevolen dagelijkse hoeveelheid
Energie0 kilocalorieënVrouw: 2000 calorieënMan: 2500 calorieën
Vet0 gramVrouw: 44 tot 89 gram
Man: 56 tot 111 gram
Waarvan verzadigd0 gramVrouw: maximaal 20 gram
Man: maximaal 25 gram
Koolhydraten88 gramVrouw: 260 gramMan: 325 gram
Waarvan suikers0 gramVrouw: 90 gram
Man: 112 gram
Vezels71 gramVrouw: 25 gram Man: 30 gram
Eiwitten0 gramVrouw: 50 gram
Man: 62,5 gram
Zout0 gramVrouw: 6 gram
Man: 7,5 gram

Als je de voedingswaarden van psylliumvezels op de verpakking bekijkt, dan zul je misschien zien dat er ongeveer 220 calorieën, 4 gram vet en 15 gram eiwitten in zitten (afhankelijk van het merk) per 100 gram [1]. Hoe kan dat?

Psyllium wordt nauwelijks door het lichaam opgenomen [2]. Daarom kun je stellen dat het geen calorieën, vet en eiwitten bevat. Waarom heeft het dan wel koolhydraten, horen we je denken.

Dit heeft te maken met de manier waarop voedingsstoffen worden aangeduid. Het is een beetje een technisch verhaal, maar wat je moet onthouden is: ook de koolhydraten uit psyllium worden niet door het lichaam opgenomen.

Volg je een koolhydraatarm dieet – zoals het dieet dat EenMaatjeMinder op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten heeft ontwikkeld – dan hoef je dus niet te schrikken van het hoge koolhydraatgehalte in psyllium.

Bovendien eet je psyllium is heel kleine hoeveelheden.

Wil je overigens oefenen met dit koolhydraatarme dieet, voordat je je er volledig instort? Volg onze gratis Afslank Training!

Samenvatting
Hoewel 100 gram psyllium 220 calorieën, 4 gram vet en 15 gram eiwitten bevat, worden deze niet door het lichaam opgenomen. Je kunt dus stellen dat er geen calorieën, vet en eiwitten inzitten. Wel zit er 71 gram vezels in 100 gram psyllium.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van psylliumvezels?

Psyllium bestaat bijna volledig uit wateroplosbare vezels. Die hebben een positief effect op de gezondheid.

Goed voor de spijsvertering en stoelgang

Doordat psylliumvezels water opnemen, versoepelen ze de stoelgang: ze maken je ontlasting zachter. Zo helpen ze bijvoorbeeld verstoppingen te voorkomen of verhelpen.

Mogelijk helpt dit verzachtend bij sommige mensen met prikkelbare darm syndroom (klachten aan darmen) en de ziekte van Crohn. Er moet meer onderzoek worden gedaan om dit te bewijzen.

Psyllium is daarnaast een probioticum. Dat betekent dat psyllium de gezonde bacteriën in de darmen stimuleert [3].

Bevordert mogelijk de hartgezondheid

Oplosbare vezels helpen cholesterol onder controle te houden. Een studie toonde aan dat dagelijkse inname van psylliumvezels het slechte cholesterol verlaagde bij mensen met obesitas [4].

Psyllium verlaagt daarnaast de bloeddruk en kan het hart gezonder maken [5].

Heeft een lage glycemische index

De glycemische index is een maatstaaf die aangeeft hoe snel koolhydraten uit voeding de bloedsuikerspiegel verhogen. Over het algemeen kun je aannemen: hoe lager de glycemische index, hoe gezonder [6].

Onderzoek suggereert dat vezels – zoals die in psyllium – helpen bij het behouden van een gezonde glycemische balans (oftewel: een gezonde bloedsuikerspiegel) [7].

Helpt een gezond gewicht te behouden

Het behouden van een gezond gewicht is voor veel mensen uitdagend. Het eten van voldoende vezels helpt hierbij. En dus het eten van psyllium hoogstwaarschijnlijk ook.

Omdat psyllium vocht opneemt, zorgt het ervoor dat je je sneller vol voelt na het eten ervan. Daardoor eet je waarschijnlijk minder.

Wil je meer weten over afvallen met psylliumvezels? Je leest er alles over in ons artikel. 

Samenvatting
Psyllium houdt de spijsvertering gezond en kan te harde ontlasting voorkomen. Daarnaast is het mogelijk goed voor de hartgezondheid en de bloedsuikerspiegel. Ook kan psyllium helpen een gezond gewicht te behouden.

Hoe gebruik je psylliumvezels?

Je kunt psyllium in poedervorm kopen of in de vorm van vezelcapsules. Veel mensen mengen het met water of een andere vloeistof. Als je het direct vóór of tijdens de maaltijd inneemt, zul je sneller vol zitten en als gevolg waarschijnlijk minder eten.

Je kunt psylliumvezels ook als ingrediënt voor verschillende gerechten gebruiken. Je kunt ze bijvoorbeeld door je brood- of pannenkoekenbeslag mengen. Of gebruik ze zoals chiazaadjes om een heerlijke pudding mee te maken.

Samenvatting
Meng psylliumvezels met water of gebruik ze als ingrediënt in zelfgemaakt brood of pannenkoekjes. Je kunt psylliumvezels ook gebruiken om een pudding mee te maken. Drink voldoende water.

Wat zijn de gezondheidsnadelen van psylliumvezels?

Hoewel psyllium over het algemeen als veilig wordt beschouwd, zijn er enkele mogelijke bijwerkingen. 

Kan tot buikklachten leiden

Sommige mensen kunnen last krijgen van een opgeblazen gevoel, winderigheid of buikkrampen bij het gebruik van psyllium.

Dit kan meestal worden verminderd door langzaam te beginnen met een lage dosis en deze geleidelijk te verhogen. Je lichaam moet namelijk wennen aan het binnenkrijgen van vezels.

Drink voldoende water

Let erop dat je genoeg water drinkt als je psyllium neemt. Psyllium neemt namelijk vocht op. Zo voorkom je verstopping en ervaar je de meeste gezondheidsvoordelen.

Samenvatting
Krijg je last van een opgeblazen gevoel, winderigheid of buikkrampen na het gebruik van psylliumvezels, bouw je gebruik wat langzamer op.

Conclusie

Psyllium is een vezelsoort dat wordt gemaakt van de schil van het zaadje van de plantago ovata-plant. De zaden zijn enorm vezelrijk. In 100 gram psyllium zit 71 gram vezels. De calorieën, vetten en eiwitten in de vezels worden niet door je lichaam opgenomen.

Psylliumvezels zijn goed voor de spijsvertering en ze kunnen ervoor zorgen dat de ontlasting zacht blijft. Mogelijk zijn ze ook goed voor je hart en je bloedsuikerspiegel. Er is bewijs dat psylliumvezels mensen helpen een gezond gewicht te behouden.

Voeg psylliumvezels toe als ingrediënt in zelfgemaakt brood of pannenkoekjes. Of maak er een pudding van.

Psylliumvezels zijn veilig te gebruiken. Krijg je last van je buik, bouw je gebruik van de vezels dan langzaam op.

Met de 3 Weken Afslank Challenge – waarin we je de unieke Maatje Minder Methode aanleren op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten – ontdek jij hoe je jouw streefgewicht bereikt zonder te hoeven sporten. Probeer het eens!

3 weken afslank Challenge Mock up nieuw bonus 1200 × 1200px 1200 × 800px 1200 × 700px
Bronvermelding

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *