Search
Close this search box.

Ontdek Jouw Hormoontype!

Doe de quiz, stel je hormoontype vast en ontdek welke voeding en beweging jouw lichaam nodig heeft.

Helpt zink met afvallen? Het definitieve antwoord.

Author Image
Geschreven door:
Laatst bijgewerkt op
Dit artikel is gecontroleerd door: Claire Orth, Diëtist
Hoe fijn zou het zijn als er een wondermiddel bestaat om mee af te vallen? Er zijn beweringen dat zink zo’n wondermiddel is, maar is dat echt waar? Of is het eerder gevaarlijk dan goed voor je? Wij hebben het voor je uitgezocht.
Helpt zink met afvallen? En hoe dan? Dat lees je in dit artikel.
Laatste update:
Wetenschappelijk_onderbouwd1

Wetenschappelijk onderbouwd

Gecontroleerd_door_expert1

Gecontroleerd door expert

Laatste_update1

Laatste update:

Deel dit artikel met je maatjes

Afvallen met zink supplementen, is dat wel veilig?

We kennen die reclame allemaal wel, waarin ze zeggen van A tot Zink. Ze gaan over vitamines en mineralen die we hard nodig hebben. Eigenlijk is er nog een groep die we niet apart benoemen maar er wel bijhoort: de spoorelementen. 

Zink is een spoorelement, maar wordt vaak in de categorie mineralen geplaatst. Voor het gemak doen wij dit ook in dit artikel. 

Wat zink precies is en wat het voor je kan doen als je wil afvallen gaan we voor je uitzoeken aan de hand van de volgende vragen:

– Wat is zink precies?
– Welke rol heeft zink bij het afvallen?
– Wat zijn de gevaren van zink?
– Conclusie

Wat is zink?

Zink is een spoorelement, die onder de noemer voedingsstoffen valt. Om precies te zijn valt zink onder mineralen. In deze drie groepen zitten essentiële voedingsstoffen. Dit betekent dat we ze nodig hebben om lichamelijk te kunnen functioneren. 

Spoorelement betekent dat we ze in een zeer kleine hoeveelheid nodig hebben, van microgrammen tot miligrammen. Van vitamines en mineralen hebben we sowieso geen grote hoeveelheden nodig. Daarom worden dit ook wel micronutriënten genoemd. Macronutiënten hebben we in grotere hoeveelheden (grammen) nodig, zoals koolhydraten en vetten.

In welk eten zit zink?

Zink komt in kleine hoeveelheden in onze voeding voor. Je vindt zink voornamelijk in vlees, volkoren graanproducten, kaas, noten en schaal- en schelpdieren.

Als je kijkt naar deze vijf groepen voedingsmiddelen, zie je wel dat iedereen er wel wat van binnenkrijgt. Het komt in Nederland daarom eigenlijk nauwelijks voor dat iemand een zinktekort heeft [6].

Wat is de functie van zink?

Zink speelt een belangrijke rol bij het aanmaken en vernieuwen van onze cellen. Zo helpt het bijvoorbeeld bij het genezen van wondjes [3].

Er wordt ook beweerd dat zink kan helpen bij het afvallen, maar is dat wel zo? Daar komen we straks op terug.

Welke rol speelt zink bij het afvallen?

Zink kent een hoop gezondheidsvoordelen. Zo heeft zink bijvoorbeeld een positieve invloed op je mentle gezondheid en kan het hierdoor je mindset beïnvloeden. Zoals je misschien weet, is je mindset ontzettend belangrijk tijdens het afvallen.

Daarnaast heeft zink invloed op je eetlust. Dit komt door de invloed op het hormoon: Ghreline. Dit hormoon reguleert je hongergevoel. Door de inname van voldoende zink blijft dit hormoon goed zijn functie uitoefenen. Wederom een heel positief punt [4].

Voldoende inname van zink verkleint ook de kans op chronische vermoeidheid. Zink zorgt er namelijk voor dat onze spierfuncties goed blijven werken. Als onze spieren niet goed werken kunnen we eerder fysiek vermoeid raken. Wanneer je je moe en slap voelt, beweeg je eerder minder. Hierdoor gaat je energiebehoefte achteruit, waardoor de kans groot is dat je aankomt [5].

Aangezien zink van belang is bij het gehele functioneren van het lichaam, is het logisch dat een tekort van zink voor gezondheidsproblemen zorgt. Veel van deze gezondheidsproblemen kunnen ook leiden tot overgewicht. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld meer stress, problemen met je spijsvertering en verhoogde eetlust.

Er is een studie gepubliceerd door de American Society for Nutrition, die aantoont dat zink bij sommige mensen helpt bij het afvallen [1, 2].

Nu moet er wel bijgezegd worden dat het gewichtsverlies van korte duur was en er geen rekening werd gehouden met het eet- of beweegpatroon van de deelnemers. Deze factoren zijn wel van groot belang. Hierdoor is nog niet voldoende bewezen dat het gewichtsverlies veroorzaakt werd door de zink.

Samenvatting

Zink kan op verschillende manieren helpen met afvallen. Zo helpt inname van voldoende zink voor een goede werking van het hongerhormoon ghreline en heeft het een positief effect op je mentale gezondheid.


Wat zijn de gevaren van zink?

Er is vastgesteld door de Gezondheidsraad dat een maximale inname van 25 mg zink per dag nog veilig is voor mensen vanaf 18 jaar. Krijg je te veel zink binnen? Dan kan dit leiden tot braken, maagpijn, diarree en andere maag- darmklachten.

Een ernstig overschot zou ervoor kunnen zorgen dat je last krijgt van nierfalen, waar je zelfs aan kunt overlijden. Dit is echter zo goed als onmogelijk wanneer je zink alleen via voeding binnenkrijgt. Je hoeft je dus niet snel zorgen te maken [7]. Let dus wel op met het gebruik van zinksupplementen!

Een tekort aan zink kan voor overgewicht zorgen. Dit heeft te maken met onze schildklier. Een tekort aan zink kan ervoor zorgen dat de schildklier trager wordt.

Als je schildklier trager wordt, dan gaat ook de stofwisseling langzamer werken, zelfs je hart gaat minder snel kloppen. En daar kan een nieuwe liefde helaas ook niets aan veranderen dan [5].

Samenvatting

Een inname van maximaal 25 mg zink is veilig voor mensen vanaf 18 jaar.

Conclusie

Als je wil weten of zink helpt bij het afvallen, moeten we je vooralsnog teleurstellen. Er is namelijk nog onvoldoende bewijs dat zink hierbij helpt. Wél is het zo dat zink een belangrijke rol speelt in ons lichaam.

Dankzij zink werken alle functies van ons lichaam naar behoren. Een tekort aan zink kan hierdoor overgewicht veroorzaken.

Je hoeft in de meeste gevallen geen zinksupplementen te nemen. Gebruik alleen zinksupplementen op advies van je arts of diëtist. Dit wordt bijvoorbeeld geadviseerd bij een zinktekort en de ziekte van Wilson (teveel aan koper in lichaam)

De meeste mensen krijgen genoeg zink binnen door gevarieerd te eten. Wil je graag gevarieerd eten en een paar kilo kwijt? Dan kan je meedoen aan onze 3 Weken Afslank Challenge.

Copy of 3 weken afslank Challenge Mock up 5 min
Bronvermelding
1. https://www.healthline.com/nutrition/zinc
2. https://dmsjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13098-019-0497-8
3. https://www.womenshealthmag.com/nl/voeding/feiten-fabels/a40275452/zink-helpen-afvallen/
4. https://www.optimalegezondheid.com/17-gezondheidsvoordelen-zink/
5. https://www.slimmerslank.com/welke-7-voedingstekorten-veroorzaken-overgewicht/
6. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zink.aspx
7. https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/189810-zinkoverdosis-overmatige-inname-van-zink.html

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *