Zoek
Sluit dit zoekvak.

Ontdek Jouw Hormoontype!

Doe de quiz, stel je hormoontype vast en ontdek welke voeding en beweging jouw lichaam nodig heeft.

Is zwemmen goed voor afvallen?

Author Image
Geschreven door:
Laatst bijgewerkt op
Dit artikel is gecontroleerd door: Jeroen Meijerink, Voedingsdeskundige
Zijn wedstrijdzwemmers slank dankzij het zwemmen? Helpt zwemmen echt met afvallen? Duik in ons artikel en ontdek de waarheid!
Helpt zwemmen met afvallen? Dat lees je in dit artikel.
Laatste update:
Wetenschappelijk_onderbouwd1

Wetenschappelijk onderbouwd

Gecontroleerd_door_expert1

Gecontroleerd door expert

Laatste_update1

Laatste update:

Deel dit artikel met je maatjes

Kan je afvallen met zwemmen?

Ik hoor je denken: ‘Kan zwemmen helpen om af te vallen?’ Het antwoord is ja! Zwemmen kan zeker helpen bij gewichtsverlies, omdat het een geweldige manier is om calorieën te verbranden en tegelijkertijd spiermassa op te bouwen. Maar onthoud: een gezond dieet is even belangrijk als lichaamsbeweging wanneer het gaat om afvallen.

Welke soorten manieren van zwemmen zijn er?

Baantjes trekken kennen we allemaal. Er zijn echter veel meer soorten manieren van zwemmen. Vraag jij je af welke soorten zwemtechnieken er eigenlijk allemaal zijn? Er zijn te veel zwemtechnieken om op te noemen. Zo zijn er de Borstcrawl, vlinderslag, schoolslag, wisselslag, rugcrawl en vrije slag. 

Wil je een zwemsport doen, meer weet je nog niet welke?
Wat dacht je van schoonspringen, synchroonzwemmen, onderwaterhockey, waterpolo of wedstrijdzwemmen.

Ben je meer fan van sportlesjes? Probeer dan eens een aquasport.  Dit zijn sporten om aan je conditie te werken en je spieren te versterken, zoals aquaspinning, aquasport (soort aerobics), aquatech (les om aan je conditie te werken) en aquasteps.

Er is dus genoeg keuze. Hierdoor is zwemmen voor bijna iedereen haalbaar.

Hoe val je af met zwemmen?

Als je eraan denkt om af te vallen door te zwemmen, vraag je je waarschijnlijk af hoeveel calorieën je kunt verbranden. Het hangt van een paar dingen af, zoals:

  • Hoe intensief je zwemt;
  • Soort zwemtraining;
  • Je hoeveelheid spiermassa;
  • Je huidige gewicht.

Met de borstcrawl verbrand je gemiddeld 544 calorieën per uur en met de rugslag verbrand je 412 calorieën per uur [1, 2]. Als je regelmatig zwemt, voldoende intensief zwemt én genoeg eiwitten binnenkrijgt, kun je ook spiermassa opbouwen.

Er ontstaan dan kleine scheurtjes in je spieren. Eiwitten werken als een soort ‘pleister’ die je spieren weer herstellen. Elke keer als je spieren herstellen, groeien ze een klein beetje. Dit wordt ‘supercompensatie’ genoemd. In het begin zul je dit nog niet erg merken. Gemiddeld zie je na twaalf weken trainen verschil in je spiermassa.

Als je meer spiermassa hebt verbrand je meer tijdens het zwemmen én tijdens rust. Spiermassa verbrandt namelijk meer calorieën dan vetmassa. Ook heeft je lichaam calorieën nodig om te herstellen [3].

Wil je je stofwisseling nog een extra boost geven? Neem dan een koude douche na het zwemmen of ga in een koud zwembad zwemmen. Verschillende studies laten aanwijzingen zien dat koud bruin vet kan activeren, waardoor je meer calorieën verbrandt. 

Hoeveel baantjes zwemmen om af te vallen?

Dus hoeveel baantjes moet je trekken om af te vallen? Nou, helaas is het niet zo eenvoudig.

Het aantal baantjes dat je zwemt, hangt van zoveel factoren af, vooral van hoe intensief je zwemt. Maar uiteindelijk draait het bij afvallen om één ding: ervoor zorgen dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt.

Dus als je wilt afvallen, is het belangrijk om ook op je voeding te letten. Je kunt namelijk nog zoveel baantjes zwemmen, maar als je daarna meer gaat eten, schiet je er niet zoveel mee op. Het is dus een goed idee om je eetgewoonten wat aan te passen en minder calorieën te consumeren.

En hier is nog een tip: als je van plan bent om te gaan zwemmen, plan dit dan bij voorkeur vóór een geplande maaltijd. Op die manier kun je de extra calorieën die je verbrandt tijdens het zwemmen later aanvullen met een gezonde maaltijd.

En wat ook belangrijk is: vermijd het zwemmen vlak na het eten. Je lichaam heeft namelijk wat tijd nodig om je eten goed te verteren. Als je meteen gaat zwemmen na een maaltijd, kan dit leiden tot maag- en darmklachten. Dus wacht even een tijdje voordat je het water induikt.

Dus, zwemmen kan zeker bijdragen aan gewichtsverlies, maar het gaat hand in hand met gezonde eetgewoonten en een goed gepland schema.

Tips om af te vallen met zwemmen

Wil je weten hoe je het meeste uit je zwemsessies kunt halen en sneller kunt afvallen? Hier zijn een paar tips om te overwegen.

  1. Doe aan interval training

Interval training is het meest effectief voor afvallen.. Dit houdt in dat je momenten van rust of oefeningen op een lage intensiteit afwisselt met periodes van oefeningen met een hoge intensiteit. Hierdoor laat je je hart flink werken, waardoor je meer energie verbrandt. 

Op deze manier van trainen werk je tegelijkertijd aan je conditie en bouw je spiermassa op (mits je voldoende en intensief genoeg traint). Een groot voordeel van deze manier van trainen is dat je niet per se heel lang hoeft te sporten. 

Je kunt al resultaten boeken met een training van 30 minuten. Veel van de aquasporten zijn intervaltrainingen, maar je kunt ook zelf intervaltraining doen met baantjes trekken [4].

  1. Ga in de ochtend zwemmen

Je kent het vast wel. Je hebt gepland om na het werken te gaan sporten, maar hebt dan geen zin meer. Dit kun je makkelijk voorkomen door in de ochtend naar het zwembad te gaan! In de ochtend heb je namelijk de meeste wilskracht. Aan het eind van de dag is je wilskracht vaak uitgeput. In de ochtend sporten heeft nog een groot voordeel. Hierdoor kun je nog eten op een lege maag, waardoor je lichaam sneller overgaat op vetverbranding.

Door te trainen voor je ontbijt voorkom je ook dat je extra gaat eten na het zwemmen. Door maximaal 30 minuten na je training een maaltijd met eiwitten te eten voed je bovendien je spieren, waardoor je sneller herstelt. 

  1. Zwem regelmatig

Als je wilt afvallen is het belangrijk om regelmatig te trainen. Ben je een beginner? Begin dan eerst met een aantal keer per week dat haalbaar is voor jou. Plan je zwemtrainingen van tevoren. Zo is het makkelijker om er een gewoonte van te maken. Kan je een keer niet op een bepaalde dag? Probeer het dan te compenseren door een andere dag te gaan. Zo werk je aan je discipline! Als het eenmaal een routine is, kun je eventueel een extra dag gaan zwemmen.

  1. Bouw het langzaam op

Ondanks dat je niet snel blessures krijgt met zwemmen is het toch belangrijk om het trainen langzaam op te bouwen. Je lichaam moet de tijd krijgen om te wennen aan het zwemmen. Je kunt niet verwachten dat je meteen de eerste keer een uur lang baantjes kunt trekken. Luister altijd goed naar je lichaam. Heb je op de dag dat je wilt gaan sporten nog ontzettend spierpijn? Verplaats je zwemtraining dan naar een dagje later. Na een paar weken zal je merken dat je makkelijker meer inspanning kunt leveren.

  1. Verzwaar je trainingen

Als je vooruitgang wil boeken is het belangrijk dat je lichaam steeds een nieuwe ‘trainingsprikkel’ krijgt. Dit doe je door extra weerstand toe te voegen aan het zwemmen. Je kunt bijvoorbeeld sneller gaan zwemmen, baantjes trekken met een zwembad noodle of speciale gewichtjes gebruiken.

  1. Wissel af qua zwemtrainingen

Andere soorten zwemtrainingen zijn ook een nieuwe trainingsprikkel. Wissel daarom af qua soorten manieren van zwemmen. Zo moet je lichaam hard blijven werken en verbruik je uiteindelijk meer calorieën. Ga bijvoorbeeld de ene keer baantjes trekken en volg de andere keer een aqualesje.

  1. Pas je voeding aan

Dit is de laatste tip, maar tegelijkertijd de belangrijkste tip. Alleen met zwemmen is het lastig om veel af te vallen. Je verbrandt inderdaad calorieën met zwemmen, maar als je wilt afvallen moet je vaak een stuk minder calorieën eten. 

Door een gezond eetpatroon kun je ook beter worden in de sport. Door meer eiwitten te eten herstel je sneller en kan je zelfs spiermassa opbouwen, waardoor je sterker wordt.

Is zwemmen goed voor buikvet verbranden?

Misschien vraag je je af of zwemmen kan helpen om buikvet te verbranden. Het korte antwoord is ja, maar het is een beetje ingewikkelder dan dat.

Echt balen, maar je kunt helaas niet zelf kiezen waar je als eerste vet verliest. Dus het kan best zo zijn dat je eerst wat vet kwijt raakt op bijvoorbeeld je benen. 

Het is soms gewoon een kwestie van geduld en doorzettingsvermogen om uiteindelijk op die plekken te komen waar je graag wat vet wilt verliezen. Keep going! Wil je tips voor buikvet verbranden? Lees dan ons artikel hierover.

Is zwemmen gezond?

Jazeker. Je werkt aan je uithoudingsvermogen, wat goed is voor je hartgezondheid. Ook heb je een lagere kans op botontkalking (dichtheid botten), waardoor je minder snel iets breekt als je valt.

Zwemmen is ook goed voor je mentale gezondheid. Het kan zorgen voor minder stress, wat weer een positief effect heeft op je wilskracht om af te vallen.

Is zwemmen of wandelen beter voor afvallen?

Je vraagt je misschien af, is zwemmen of wandelen beter om af te vallen? Beide zijn erg goed en hebben zo hun eigen voordelen en nadelen. Dus het is helemaal aan jou om te kiezen wat je echt leuk vindt, of je kunt zelfs beide sporten combineren. Op die manier kun je de voordelen van beide benutten!

Als je voor zwemmen gaat, kun je lekker wat calorieën verbranden en tegelijkertijd al je spiergroepen trainen. Het is een geweldige totaaloefening voor je lichaam. Plus, het is ook nog eens heerlijk verfrissend!

Maar, lopen heeft ook zo zijn voordelen. Het is super toegankelijk, want je kunt het overal en altijd doen. Je kunt meer calorieën verbranden door sneller te wandelen, je armen meer te gebruiken terwijl je loopt, of zelfs enkelgewichtjes te gebruiken voor wat extra uitdaging. En als wandelen niet genoeg uitdaging biedt, kun je altijd beginnen met hardlopen. 

Het draait allemaal om het vinden van de activiteit die bij jou past en waar je plezier aan beleeft. Dus of je nu kiest voor een verfrissende duik in het zwembad of een stevige wandeling of hardloopsessie, het belangrijkste is dat je in beweging komt en geniet van het proces!

Conclusie

Zwemmen kan een prima manier zijn als je wilt afvallen. Het is laagdrempelig en de kans op blessures is klein (low impact sport). Hierdoor is zwemmen ideaal voor mensen die blessuregevoelig zijn of een hoog lichaamsgewicht hebben. Als je veel overgewicht hebt is de kans op blessures namelijk een stuk groter.

Een ander groot voordeel van zwemmen is dat er veel keuze is qua soorten zwemmen. Zo kan je iets kiezen wat je leuk vindt en past bij jouw conditie. Begin bijvoorbeeld eerst met op een laag tempo baantjes zwemmen en ga later intensievere aqualesjes doen.

Als je een aantal kilo’s wilt verliezen blijft het wel belangrijk dat je ook je voedingspatroon aanpast. Door minder te eten bereik je namelijk sneller je ideale lichaam.

Wil je meer weten over gezonde voedingsmiddelen, omdat je wil afvallen? En wil jij op een gezonde en duurzame manier afvallen en je weer goed voelen in je eigen lichaam, maar heb je geen idee waar je moet beginnen?

Onze 3 Weken Afslank Challenge is speciaal ontworpen voor vrouwen zoals jij.

Tijdens ons programma van slechts 3 weken word je stap-voor-stap begeleid naar een gezonder gewicht en een beter gevoel in je lichaam. Klaar met de 3 weken maar nog niet tevreden? Dan kan je het programma kosteloos herhalen totdat je helemaal tevreden bent

En het mooiste is: je hoeft het niet alleen te doen!

Onze actieve Facebook-community brengt je in contact met meer dan 6000 vrouwen die het programma al met succes hebben afgerond. Hier vind je alle steun en motivatie die je nodig hebt om jouw doelen te bereiken.

Wij geven je alles wat je nodig hebt om dit jouw allerlaatste afslankreis ooit te maken. 

Doe vandaag nog mee en zet de eerste stap naar een gezonder en gelukkiger leven. Want jij verdient het om je weer tevreden te voelen met je lichaam en gezondheid.

3 weken afslank Challenge Mock up nieuw bonus 1200 × 1200px 1200 × 800px 1200 × 700px
Bronvermelding

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *