Doe mee aan onze
gratis afslanktraining!

En ontdek hoe jij 5 tot 10 kilo kan afvallen in
3 weken zonder jojo-effect!

Hoe gezond is avocado nou eigenlijk?

Als er een hele restaurantketen wordt opgetuigd rondom één ingrediënt, dan weet je dat het iets speciaals is. De avocado is gigantisch populair.

Wil je weten of avocado gezond is? Waar avocado goed voor is? Of je van deze vette vrucht dik wordt? Lees dan verder!

Deel dit artikel met je maatjes

Laten we beginnen met wat feitjes over avocado:

–   De avocado hoort bij de plantenfamilie van bessen. Dat betekent dat avocado fruit is en geen groente. [2]

–   Avocado’s worden al sinds 8.000 voor Christus in Midden- en Zuid-Amerika gekweekt. [3]

–   De voedingswaarden van avocado’s zijn indrukwekkend. Ze zitten namelijk boordevol vitamines en mineralen.

–   Avocado’s zijn vrij vet, maar kunnen toch helpen bij het afvallen.

Wat zit er in een avocado?

De avocado zit vol gezonde vetten. Hoe die jou helpen afvallen, leggen we later uit. Daarnaast zit de avocado proppievol vitaminen, mineralen en vezels. 

Het is een bron van vitamine A, B1, B2, B3, B5, B6, C, E, magnesium, kalium en foliumzuur (vitamine B11).

Van deze vitaminen krijg je tussen de 20 en 50% van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen, als je slechts één avo eet.

Daarnaast vind je in één avocado van 180 gram het volgende:

–   330 calorieën

–   35 gram vet

–   3,2 gram koolhydraten

–   7,7 gram vezels

–   3,4 gram eiwitten

–   0,01 gram zout

Waarom zijn de vetten in avocado’s gezond?

De avocado is een beetje een vreemde eend in de bijt als het om fruit gaat.

Fruit bestaat meestal uit water en suikers, maar avocado bestaat grotendeels uit vet. Zoals we al zeiden gaat het om gezonde vetten.

Hoewel we vroeger dachten dat vet over het algemeen ongezond is, komen wetenschappers er steeds meer achter dat de gezondheidsvoordelen (en -nadelen) van vet sterk afhangt welk type vet je binnenkrijgt.

Verzadigd vet is slecht voor je cholesterol. Je vindt het vooral in bewerkte producten, zoals koek en snoep, fastfood, cakes en boter, maar ook in vlees en in volle zuivelproducten.

Onverzadigde vetten, die je bijvoorbeeld ook in vette vis, noten en olijfolie vindt, zijn wel gezond. Deze goede vetten verlagen slecht cholesterol en verkleinen de kans op hart- en vaatziekten. 

Ook levert onverzadigd vet essentiële vetzuren. Je lichaam kan deze zelf niet aanmaken. [4]

Daarnaast kunnen onverzadigde vetten je helpen met afvallen, omdat je lang een verzadigd gevoel krijgt en omdat je lichaam veel energie nodig heeft om vet te verteren.

Je raadt het al: de avocado zit vol onverzadigd vet. En daarom is avocado gezond. 

Waar is avocado goed voor?

Naast dat de avocado helpt bij het afvallen, zijn er nog een aantal andere gezondheidsvoordelen. [5]

We sommen ze hieronder voor je op!

1. Avocado bevat veel vezels. En vezels zijn essentieel voor een gezond spijsverteringsstelsel (maag en darmen).

2. Avocado’s stimuleren de groei van gezonde bacteriën in maag en darmen.

3. Avocado’s helpen je hart gezond te houden en verkleinen de kans op hartziekten. Ze vergroten namelijk gezond cholesterol (LDL cholesterol) die je hart beschermt en verminderen ongezond cholesterol die zorgen voor vernauwing van bloedvaten.

4. Avocado’s bevatten veel kalium en magnesium, die helpen je bloeddruk te reguleren.

5. Avocado’s zijn rijk aan antioxidanten en zogenaamde ‘neurobeschermers’ (stoffen die helpen je hersenen gezond te beschermen). Antioxidanten beschermen je tegen lange termijnziekten, zoals kanker en hart- en vaatziekten.

6. Avocado past goed in een koolhydraatarm dieet. Zo kan avocado helpen je lichaamsgewicht te reguleren. 

7. Avocado’s maken je vrolijk. Het foliumzuur dat je in avo’s vindt ondersteunt namelijk de productie van hormonen als dopamine en serotonine. Je ervaart meer energie, minder pijn, betere nachtrust en een groter geluksgevoel.

8. Avocado’s zijn goed voor je ogen. In avocado’s zitten namelijk de stoffen luteïne en zeaxanthine.

Dit stofje helpt beschermen tegen beschadiging door bijvoorbeeld UV-licht en helpt staar en maculadegeneratie (een aandoening aan de gele vlek in je netvlies, waardoor je slechter gaat zien) voorkomen.

Helpt avocado bij afvallen?

Wij raden zeker aan regelmatig avocado’s te eten als je wil afvallen. De voedingswaarden van dit product zijn namelijk super goed.

Doordat avocado’s rijk zijn aan vezels en gezonde vetten, zul je langer een vol gevoel hebben. Zo heb je minder de neiging om te snacken en kun je eetbuien voorkomen.

Ook zorgen de vezels en vetten in avocado’s voor een gezonde stofwisseling.

En zoals je wellicht weet, zijn het niet vetten maar koolhydraten die voor overgewicht zorgen. Wil je dus afvallen, dan kun je met een gerust hart dagelijks een halve avocado eten. Een hele is ook prima trouwens. 

De avocado past tevens perfect in het koolhydraatarme dieet dat wij hebben samengesteld onder de titel 3 Weken Afslank Challenge.

Wij leren je hoe je – onder andere door je koolhydraatinname te verminderen en bijvoorbeeld je gezonde vet- en vezelinname te vergroten – je ideale figuur kunt krijgen.


Hoeveel avocado mag ik eten?

Je kunt prima een halve tot een hele avocado per dag eten. Het is een enorm lekker en gezond tussendoortje. Bijvoorbeeld in je salade, in een smoothie voor een lekker romig resultaat, of als guacamole (tenzij je je guacamole met vette, zoute tortillachips eet. Dan is guacamole weer niet zo heel gezond).

We schatten dat we zelf gemiddeld twee avocado’s per week eten. Maar het is natuurlijk helemaal aan jou.

Hoe bereid ik avocado?

Avocado eet je rauw. Leg een halve avocado – in plakjes of gepureerd – op een plak geroosterd stuk volkorenbrood, met daarop wat kiemen en cherrytomaatjes (let op: als je een koolhydraatarm dieet volgt, minimaliseer dan de hoeveelheid brood die je per dag eet. Kies altijd voor volkoren).

Of maak een overheerlijke guacamole. Pureer een aantal avocado’s en vermeng ze met een versnipperd uitje, geperst knoflook, een snufje zout, koriander, limoen, in kleine blokjes gesneden zoete tomaatjes en een klein pepertje.

Avocado is tevens erg lekker bij Mexicaanse bonengerechten. Bijvoorbeeld bij de chili sin carne, in een taco of in een burrito.

Tot slot is avocado heerlijk door een verse salade. De combinatie komkommer-avocado werkt geweldig! Ook in een zalmsalade is avocado heerlijk.

Is avocado gezond? De conclusie.

Het is duidelijk dat avocado erg gezond fruit is. Wij raden je daarom ook van harte aan om regelmatig avocado te eten.

De voedingsstoffen in avocado’s beschermen je hersenen, zijn goed voor je ogen, goed voor je cholesterol en kunnen je zelfs helpen met afslanken.

Helaas gaat alleen het eten van een avocado er niet voor zorgen dat jij een gezond lichaam krijgt.

Kan jij wat extra hulp gebruiken bij gezond eten en afslanken? Dan is onze 3 Weken Afslank Challenge iets voor jou.

Wij hebben al meer dan 6000 mensen mogen helpen met het ontwikkelen van een gezondere leefstijl en het winnen van hun strijd tegen de kilo’s.

Klaar om het roer om te gooien en een gezond, koolhydraatarm dieet aan te nemen? Klik dan hier voor onze 3 Weken Afslank Challenge.

Copy of 3 weken afslank Challenge Mock up 5 min
Bronvermelding

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.