Doe mee aan onze
gratis afslanktraining!

En ontdek hoe jij 5 tot 10 kilo kan afvallen in
3 weken zonder jojo-effect!

Boekweit helpt bij het afvallen: dit is waarom

Boekweit wordt steeds populairder. Ondanks z’n naam – in het Engels ‘buckwheat’ – is het geen tarwesoort. Dat boekweit enorm gezond is, vertelden we je al in dit artikel. Maar helpt boekweit ook bij het afvallen? Wij vertellen je er alles over.

Deel dit artikel met je maatjes

Kan boekweit helpen bij het afvallen?

Kortgezegd: ja! Boekweit helpt bij het lijnen. Zoals je wellicht weet – vooral als je deelneemt aan de 3 Weken Afslank Challenge – zijn wij groot voorstander van een koolhydraatarm dieet. En boekweit is een perfecte toevoeging aan zo’n dieet.

Weinig snelle koolhydraten

Ons koolhydraatarme dieet focust op het minimaliseren van snelle koolhydraten. Complexe koolhydraten zijn wel goed. Deze worden langzaam verteerd wat goed voor je lijn is. Boekweit zit boordevol zulke complexe koolhydraten. Daarom kun makkelijk afvallen met boekweit[1].

Veel vezels

Boekweit bevat daarnaast veel vezels. Vezels zorgen voor een gezonde spijsvertering. En een gezonde spijsvertering helpt weer bij het afvallen.

De vezels die boekweit bevat zorgen er bovendien voor dat je langer een verzadigd gevoel houdt. Dit is natuurlijk handig als je wilt afvallen, want zo krijg je minder snel trek, waardoor je minder eet. Als je veel vezels eet, kom je de dag makkelijker door met minder calorieën, waardoor je sneller afvalt.

Goede bron van eiwitten

Tot slot is boekweit een goede bron van gezonde eiwitten. De eiwitten die in boekweit zitten zijn van bijzonder hoge kwaliteit. Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen voor ons lichaam. Daarnaast zorgen eiwitten – net als vezels – voor een verzadigd gevoel. Ook met eiwitrijk eten, blijf je sneller vol zitten met minder calorieën[2].

Minder calorieën

Boekweit is een gezonder alternatief voor tarwe of gerst bijvoorbeeld, omdat er minder calorieën inzitten. Boekweit bevat daarnaast alleen gezonde vetten (dus geen verzadigde vetten).

Dus, als je boekweit aan je dieet toevoegt, wordt afslanken een stuk makkelijker.

Hoe werkt afvallen met boekweit?

Wanneer je wil lijnen, is het belangrijk dat je een gezond en gevarieerd dieet ontwikkelt en een gezond eetpatroon aanleert. Met onze 3 Weken Afslank Challenge helpen we jou hierbij.

Je leert hoe je koolhydraatarm eet, voedsel met gezonde vetten kiest, en hoe je voldoende gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt. Daarnaast helpen we je met een prettig slaap- en beweegpatroon. Én met lekkere recepten natuurlijk.

Boekweit staat wellicht niet standaard op je ingrediëntenlijst. We vertellen je daarom graag hoe je afvalt met boekweit.

–   Voeg boekweit toe aan je dieet, maar blijf variëren. Eet bijvoorbeeld één a drie keer per week je ontbijt, lunch of avondeten met boekweit

–   Vind je de bittere, nootachtige smaak van boekweit niet zo lekker, meng het dan met andere granen

–   Boekweit eet je in verschillende vormen: als hele boekweitgranen (ook wel grutten genoemd) in de pap als vervanger voor ontbijtgranen, als boekweitmeel voor bijvoorbeeld pannenkoeken of gezonde cake, als grutten in de risotto als vervanger van standaard risottorijst, geroosterd in de salade, of in de vorm van boekweitnoedels (ook wel sobanoedels genoemd).

Waar koop je boekweit?

Voorheen was boekweit vooral in de biologische winkel en speciaalzaken te koop. Tegenwoordig vind je het in veel supermarkten in het schap. Ofwel bij de rijst, ofwel bij de speciale (glutenvrije) voeding.

Waarom is boekweit zo populair?

Boekweit is populair omdat het hoge voedingswaarden heeft. Om precies te zijn, de volgende (per 100 gram rauwe boekweit)[3]:

–   343 kilocalorieën

–   13,3 gram proteïnen

–   71,5 gram koolhydraten

–   10 gram vezels

–   3,4 gram gezonde vetten

Bovendien is boekweit rijker aan mineralen dan de meest populaire graansoorten zoals rijst, tarwe en mais. Daarentegen zitten er niet super veel vitaminen in boekweit. Er zit geen suiker in boekweit.

Vanwege de hoge voedingswaarde is boekweit populair bij veganisten en vegetariërs. Omdat er bij de productie van boekweit geen pesticiden worden gebruikt – deze beïnvloeden de smaak te erg, en boekweit is zelf vrij goed in het bevechten van insecten en ziektes – is het ook populair bij mensen die om hun gezondheid geven.

Wist je trouwens dat boekweit van nature glutenvrij is? Dus ook mensen die een glutenvrij dieet volgen, kunnen boekweit met een gerust hart eten.

In dit artikel lees je meer over de verschillende gezondheidsvoordelen van boekweit.

Concluderend: boekweit helpt bij het lijnen

Als je ooit nog hoort dat boekweit een dikmaker is, dan weet je nu dat dit onzin is. Door het hoge gehalte aan complexe koolhydraten, vezels, eiwitten van zeer hoge kwaliteit, gezonde vetten en het lage aantal calorieën, is boekweit een uitstekende keus als je wil afslanken. Dus, waar wacht je nog op? Ga lekker pannenkoeken bakken!

Wil je nou écht de stap maken naar een ander voedingspatroon, waarmee je gegarandeerd – net als duizenden andere vrouwen – kilo’s zult kwijtraken, doe dan mee aan onze 3 Weken Afslank Challenge.

Copy of 3 weken afslank Challenge Mock up 5 min
Bronvermelding
1. https://www.cz.nl/overgewicht-en-afvallen/wat-is-een-gezond-vetpercentage
2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/287400
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3375095/
4. https://www.fredhutch.org/en/news/releases/2014/04/vitamin-d-effect-on-weight-loss.html
5. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02701367.1984.10609359

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *