Zoek
Sluit dit zoekvak.

Ontdek Jouw Hormoontype!

Doe de quiz, stel je hormoontype vast en ontdek welke voeding en beweging jouw lichaam nodig heeft.

Afvallen met fenegriek: fabel of feit?

Author Image
Geschreven door:
Laatst bijgewerkt op
Dit artikel is gecontroleerd door: Jeroen Meijerink, Voedingsdeskundige
Voor de een is fenegriek een bekend kruid, voor de ander is het iets nieuws. Wat is fenegriek eigenlijk en kan je ermee afvallen? Zo ja, waarom helpt het met afvallen?
Helpt fenegriek met afvallen? Of kan je het beter niet eten tijdens het afvallen? Dat lees je in dit artikel.
Laatste update:
Wetenschappelijk_onderbouwd1

Wetenschappelijk onderbouwd

Gecontroleerd_door_expert1

Gecontroleerd door expert

Laatste_update1

Laatste update:

Deel dit artikel met je maatjes

Kan je afvallen met fenegriek?

Ja, je kunt afvallen met fenegriek. Het kan worden gebruikt als zaad of kruid. Je kunt het toevoegen in warme gerechten en koude gerechten, zoals curry’s en yoghurt.

Het bevat net als andere zaden diverse vitamines en mineralen, wat goed is voor je gezondheid. En om af te vallen moet je je fit voelen! Daarnaast zijn er aanwijzingen dat fenegriek verschillende voordelen heeft, wat het afvallen makkelijker maakt.

Ben je al nieuwsgierig geworden? Lees dan verder om alles te leren over de voordelen voor afvallen van fenegriek. 

Hoe kan je afvallen met fenegriek?

Het gebruiken van fenegriek kan op verschillende manieren helpen met afvallen. 

Fenegriek kan een slankmaker zijn op directe manieren, zoals het verminderen van je eetlust.

Ook op indirecte manieren kan fenegriek helpen met het afvallen, doordat het bijvoorbeeld je sportprestaties kan verbeteren. Hieronder lees je meer over de redenen hoe fenegriek kan helpen met afvallen. 

Het kan mogelijk een positief effect hebben op sportprestaties

In een onderzoek werd fenegriek gebruikt tijdens het sporten in plaats van dextrose (suiker). Dit werd gebruikt in combinatie met creatine, een sportsupplement. Dit sportsupplement wordt gebruikt door sporters om het herstel te versnellen, zodat er meer spiermassa wordt opgebouwd.

Normaal wordt dextrose gebruikt met creatine om de opname van creatine te verbeteren.
In dit onderzoek had fenegriek hetzelfde effect als dextrose, waardoor de sporters minder ongezonde snelle suikers hoefden te eten. Dit is positief als je wilt afvallen [2]. Bovendien gaat je energiebehoefte omhoog als je meer spiermassa opbouwt, waar fenegriek in deze situatie aan bijdraagt.

Nu denk je misschien: maar wat heb ik hieraan? Nou, hierdoor kun je vermoeden dat fenegriek mogelijk hetzelfde effect kan hebben als dextrose, namelijk het krijgen van meer energie. 

Dit is ook positief voor de niet-sporters onder ons! Hierdoor kun je bijvoorbeeld intensiever sporten of wat vaker traplopen. Ook helpt meer energie om je doel (afvallen) te behalen. Je blijft hierdoor namelijk meer gemotiveerd.

Wil je liever meteen aan de slag met afvallen? Volg dan onze gratis afslanktraining.

Het kan zorgen voor een verlaging van de energie inname

In een klein onderzoek onder gezonde proefpersonen zorgde de inname fenegriek ervoor dat de proefpersonen minder calorieën binnenkregen. Dit kwam voornamelijk doordat de proefpersonen minder vet aten. Dit is een voordeel als je wilt afvallen [2].

Als je een koolhydraatarm dieet volgt kan dit minder voordelig zijn. Je wilt dan namelijk meer vetten eten en juist meer koolhydraten. De vetten zorgen in het koolhydraatarm dieet onder andere voor een langere verzadiging.

In dit artikel kan je meer lezen over het koolhydraatarm dieet.

Het kan mogelijk de eetlust verminderen

Fenegriek kan op verschillende manieren mogelijk je eetlust verminderen. Dit is positief voor het afvallen, want daardoor kan je makkelijk minder eten. Zo is er een klein onderzoek onder Koreaanse vrouwen met overgewicht uitgevoerd. Door het drinken van fenegriekthee hadden ze een groter gevoel van volheid [3].

Er moet nog verder onderzoek worden uitgevoerd of dit effect ook geldt voor mensen zonder overgewicht en mensen van andere afkomsten. Daarnaast kan fenegriek mogelijk zorgen voor minder pijn [4]. Dit kan indirect ervoor zorgen dat je minder eet. Sommige mensen gaan namelijk meer of ongezonder eten als ze pijn voelen, zoals tijdens de menstruatie. 

Het bevat vezels

Fenegriekzaad bevat per 15 g (een eetlepel) 2,3 gram vezels. Gemiddeld hebben vrouwen minimaal 30 gram vezels per dag nodig. Mannen hebben gemiddeld minimaal 40 gram vezels per dag nodig [5].

Het eten van voldoende vezels heeft vele gezondheidsvoordelen. Zo zorgt het voor een goede darmgezondheid. Daarnaast kan het eten van vezels ook zorgen voor een langer verzadigd gevoel, zodat je minder snel weer iets eet [6].

Het kan mogelijk je libido verhogen

Er zijn aanwijzingen dat fenegriek je libido kan verhogen [7, 8]. Wat heeft dat nu met afvallen te maken? Seks is ook sport! Hierdoor verbrand je meer calorieën, waardoor je sneller een negatieve energiebalans hebt (minder energie binnenkrijgt dan dat je verbrandt).

Daarnaast kan seks je blijer en minder gestresst maken. Dit maakt het makkelijker om gemotiveerd te blijven om je dieet te volgen.

Wil je ook alles weten over de gezondheidsvoordelen van fenegriek? Lees dan dit artikel over gezondheid en fenegriek.

Samenvatting
Het gebruiken van fenegriek kan op diverse manieren helpen als je wilt afvallen. Zo kan het mogelijk je eetlust verminderen en zorgen voor een voller gevoel door de vezels. 

Hoeveel fenegriek moet je nemen voor afvallen?

Neem niet teveel fenegriek. Het bevat relatief veel calorieën, namelijk 54 kcal per 15 gram. Gebruik het daarom in kleine hoeveelheden, zoals je andere kruiden of zaad zou gebruiken. Als richtlijn kan je 1 tot maximaal 2 eetlepels aanhouden. Bovendien zorgt te veel fenegriek voor een overheersende hooi smaak.

Wissel ook voldoende af met andere kruiden en zaden. Een gevarieerd voedingspatroon zorgt ervoor dat je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt.

Is fenegriek een dikmaker of juist niet?

Waarschijnlijk heb je het antwoord hierop al geraden. Fenegriek is geen dikmaker, mits je het in kleine hoeveelheden gebruikt. Als je bijvoorbeeld 4 eetlepels neemt, krijg je al 208 calorieën binnen. Hierdoor kan je al snel te veel calorieën binnenkrijgen en aankomen in gewicht. Houd het dus bij 1 tot 2 eetlepels per dag. 

Wanneer fenegriek nemen voor afvallen?

Het maakt niet uit wanneer je fenegriek neemt. Je kunt het gebruiken in warme gerechten voor je lunch of het avondeten. Daarnaast kan je het prima nemen tijdens je ontbijt. Gebruik het wanneer en hoe je het lekker vindt! 

Merk je dat je van fenegriekthee ook minder eetlust krijgt? Drink deze thee dan op momenten dat je lekkere trek hebt. Zo kan het je helpen om minder te eten.

Conclusie

Fenegriek kan zeker worden gegeten als je wilt afvallen. Het is echter geen must. Het heeft veel dezelfde gezondheidsvoordelen, zoals andere zaden. Zo bevat het vezels, wat kan zorgen voor een langer verzadigd gevoel.

Het heeft wel een aantal gezondheidsvoordelen, waardoor het afvallen makkelijker kan gaan. Zo kan het mogelijk je eetlust verminderen. De onderzoeken zijn echter uitgevoerd met kleine groepen proefpersonen. Hierdoor moet er nog meer onderzoek worden uitgevoerd. Voor fenegriek geldt: baat het niet, dan schaadt het niet. 

Wil je al een tijdje een aantal kilo’s afvallen? Wil je dit op een gezonde manier doen? Volg dan onze 3 Weken Afslank Challenge. Tijdens deze 3 weken leer je alles wat je moet weten om healthy af te vallen.

Je krijgt handvatten om het makkelijker vol te houden. Zo krijg je toegang tot onze besloten Facebookgroep, recepten en boodschappenlijstjes.

3 weken afslank Challenge Mock up nieuw bonus 1200 × 1200px 1200 × 800px 1200 × 700px
Bronvermelding

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *