Zoek
Sluit dit zoekvak.

Ontdek Jouw Hormoontype!

Doe de quiz, stel je hormoontype vast en ontdek welke voeding en beweging jouw lichaam nodig heeft.

Is fenegriek gezond of juist gevaarlijk?

Author Image
Geschreven door:
Laatst bijgewerkt op
Dit artikel is gecontroleerd door: Jeroen Meijerink, Voedingsdeskundige
Ondanks dat fenegriek niet een erg bekend kruid is, zijn sommige mensen helemaal hooked aan fenegriek. Wat is fenegriek eigenlijk? Is het wel zo gezond of moet er mee worden opgepast? Lees het hier!
Fenugreek seeds in a spoon on a burlap napkin with green leaves on wooden board background
Laatste update:
Wetenschappelijk_onderbouwd1

Wetenschappelijk onderbouwd

Gecontroleerd_door_expert1

Gecontroleerd door expert

Laatste_update1

Laatste update:

Deel dit artikel met je maatjes

Is fenegriek gezond?

Ja, in principe is fenegriek gezond. Het is namelijk een kruid. Er zijn wel een aantal kanttekeningen, die je moet weten als je fenegriek gebruikt.

Ten opzichte van andere kruiden bevat fenegriek relatief veel calorieën. Veel andere kruiden bevatten bijna geen calorieën. Hier moet je rekening mee houden als je fenegriek toevoegt aan je voedingspatroon.

Daarnaast is er nog niet zoveel bekend over fenegriek. Zo is het niet duidelijke welke actieve stoffen een rol spelen bij de mogelijke gezondheidsvoordelen. Tevens zijn er veel tegenstrijdige resultaten gevonden in onderzoeken naar de gezondheidseffecten naar fenegriek. 

Wil je fenegriek proberen? Neem het dan met mate. Vind je er niets aan? Dan hoef je het zeker niet te nemen. Om gezond te eten heb je namelijk geen fenegriek nodig!

Wat is fenegriek?

Misschien heb je nog nooit van fenegriek gehoord. Dan ben je zeker niet de enige. Fenegriek heeft vele andere namen, zoals fenegreek, Griekse klaver, foenegriek, Woo Lu Bar, Hu Lu Ba, Alholva en Methi dana. Het is een inheems kruid, het komt oorspronkelijk uit West-Azië, Middellandse Zeegebied en Zuid-Europa.

Het wordt al eeuwen voor alternatieve geneeskunde gebruikt. De fenegriek plant heeft lichtgroene bladeren en kleine witte bloemen. Van deze plant komen de aromatische zaden.

Van deze zaden worden veel verschillende producten gemaakt, zoals thee, kruidenmixen en zoete siropen. Daarnaast worden er ook producten van gemaakt, zoals zeep en cosmetica.

Fenegriek heeft een bittere en kruidige smaak. Het ruikt een beetje naar vers hooi. Dit kruid wordt voornamelijk gebruikt in de Noord-Afrikaanse (vis en vlees), Arabische (brood en gebak), Indische en Pakistaanse (curry) keuken.

Wat zijn de voedingswaarden van fenegriek?

Per soort fenegriek verschilt de voedingswaarden. Ook hangt het af van de vorm. Hieronder lees je de voedingswaarden van een 15 gram fenegriek zaadjes (eetlepel).

  • Energie             54 kcal
  • Koolhydraten    7,4 g
    Waarvan suiker 5,07
  • Vetten               1,5 g
    Waarvan verzadigd 0,3 g
  • Eiwitten              1,7 g
  • Vezels               2,3 g
  • Zout 0,01 g 

Welke voedingsstoffen bevat fenegriek?

Hieronder lees je welke voedingsstoffen 15 gram (1 eetlepel) fenegriekzaad bevat.

VoedingsstofHoeveelheidAanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)
Kalium250 mg3500 mg
Calcium236 mgMannen en vrouwen 18-24 jaar: 1000 mg
Mannen 25-69 jaar en vrouwen 25-49 jaar 950 mg
Vrouwen 60-69 jaar 1100 mg
Magnesium0 mgMannen 350 mg
Vrouwen 300 mg
IJzer6,6 mgMannen en vrouwen die niet menstrueren 11 g
Vrouwen die wel menstrueren 16 mg*
Selenium0 μg70 μg
Vitamine A13 μgMannen 800 μg
Vrouwen 680 μg
Vitamine D0 μg10 μg
>70 jaar
Mensen met een getinte huid
Mensen die weinig buiten komen en/of hun handen en gezicht bedekken 20 μg
Vitamine E0 mgMannen 13 mg
Vrouwen 11 mg
Thiamine (vitamine B1)0,05 mg0,1 mg
Riboflavine (vitamine B2)0 mg1,6 mg
VItamine B60 mgMannen en vrouwen 1,5 mg
Mannen >50 jaar 1,8 mg
Foliumzuur0 μg300 μg
Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven 400 μg
Vitamine B120 μg2,8 μg
Niacine0,9 mg 16 mg 
Vitamine C0 mg 75 mg
Jodium0 μg [1]150 μg
Zwangere vrouwen en/of vrouwen die borstvoeding geven 200 μg [2]

Samenvatting
Fenegriek bevat diverse vitamines en mineralen. Het heeft een grote bijdrage aan het behalen van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid van Thiamine (vitamine B1). Met een eetlepel fenegriekzaadjes krijg je namelijk 50% van de ADH Thiamine binnen.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van fenegriek?

Nu vraag je je vast af hoe gezond is fenegriek dan? Er zijn aanwijzingen dat fenegriek gunstig kan zijn door verschillende gezondheidseffecten. Voor veel van deze gezondheidsvoordelen moet wel nog meer onderzoek worden uitgevoerd. 

Het zijn namelijk voornamelijk onderzoeken met weinig bewijskracht, omdat het bijvoorbeeld onderzoeken zijn met kleine groepen proefpersonen of dierproefonderzoek is.

Het kan de glucosetolerantie verbeteren

Er zijn aanwijzingen dat fenegriek de glucosetolerantie kan verbeteren. Glucosetolerantie staat voor de mate waarin je lichaam glucose (suiker) uit je bloed kan verwerken. Als je glucosetolerantie slecht is reageert het lichaam minder snel als er glucose in het bloed komt. 

Hierdoor blijft de bloedglucosespiegel hoger, wat diverse gezondheidsproblemen kan veroorzaken. Op de lange termijn kan het onder meer zorgen voor schade aan de nieren en ogen [3].

In verschillende onderzoeken had het eten van fenegriek een positief effect op de glucosetolerantie. Dit effect werd gevonden bij mensen met én zonder diabetes type I en type II (suikerziekte) [4].

Het kan mogelijk een positief effect hebben op borstvoeding

In vijf onderzoeken hadden vrouwen die fenegriek consumeren een verhoogde melkproductie. Dit is erg positief als je borstvoeding geeft. 

Zo is de kans kleiner dat je je baby flesvoeding hoeft bij te geven. Door borstvoeding te geven krijgt je baby alle belangrijke voedingsstoffen binnen. Bovendien zit in borstvoeding ook speciale antistoffen in die niet in flesvoeding zit.

Borstvoeding geven heeft ook voordelen voor jou. Naast dat je hierdoor een betere band met je baby opbouwt kom je hierdoor makkelijker weer op een gezond gewicht. Tevens heb je hierdoor een verkleinde kans op diverse ziekten, zoals borstkanker.

Welke actieve stoffen van fenegriek zorgen voor dit effect is niet bekend. Het is ook niet bekend welke hoeveelheid van deze actieve stof een veilig inname is. Daarnaast bleek uit het onderzoek dat fenegriek voor een minder verhoogde melkproductie zorgde dan andere voedingsmiddelen, zoals dadels. 

Wil je meer weten over dadels? Lees dan dit artikel over dadels en gezondheid.

Een andere onderzoek liet echter geen resultaat zien. Bovendien is het nog niet bekend of fenegriek nadelige effecten heeft voor de babymelk. De wetenschappers van dit onderzoek adviseerden om te zoeken naar een niet-farmaceutische oplossing (zonder medicatie) als je melkproductie te laag is. Voorbeelden hiervan zijn een massage, meer emotionele steun en langer kolven [5]. 

Heb je hier last van? Vraag dan altijd advies aan de lactatiedeskundige of het consultatiebureau.

Vergeet ook niet dat je iets meer mag eten als je borstvoeding geeft. In het artikel over na zwangerschap afvallen lees je hier meer over.

Het kan mogelijk het cholesterol verlagen

In een onderzoek lijkt fenegriek het ongezonde cholesterol te kunnen verlagen. In een onderzoek onder diverse proefpersonen kregen alle proefpersonen drie maanden lang 4 gram fenegriek toegediend. 

Dit zorgde voor een verlaging van het LDL cholesterol (ongezonde cholesterol) bij proefpersonen met coronaire hartziekten (aandoening veroorzaakt door vernauwingen van de kransslagaders). Door een verlaging van het LDL cholesterol heb je een lagere kans op het krijgen van hart- en vaatziekten. Bij bestaande hart- en vaatziekten kan het de kans op  complicaties verkleinen en de ernst van complicaties verminderen [6].

Het kan maag-en darmklachten verminderen

Heb je regelmatig last van brandend maagzuur? Dan hebben we goed nieuws! In een onderzoek gebruikten proefpersonen 2 weken lang 30 minuten voor 2 maaltijden fenegriek. De proefpersonen hadden hierdoor minder last van maagzuur. Dit effect was te vergelijken met het gebruik van 75 mg ranitidine (medicatie tegen maagzuur) [7].

Bij het gebruik van medicatie vinden er bijna altijd bijwerkingen plaats. Dit heb je minder snel bij het gebruiken van fenegriek. Dit is dus zeker de moeite waard om te proberen als je last hebt van maagzuur!

Het kan mogelijk je libido verhogen

Nu denk je misschien: leuk, maar wat heeft dat nu met gezondheid te maken? Nou een heleboel! Seks is namelijk hartstikke gezond. Seks heeft verschillende gezondheidsvoordelen. Zo komen er neurotransmitters (chemische stoffen) vrij tijdens seks. Deze stoffen zorgen ervoor dat jij je blijer voelt door seks.

Daarnaast komen er nog andere chemische stoffen vrij, zoals endorfines. Hierdoor kun je je beter ontspannen, wat kan zorgen voor minder stress. Tenslotte is seks ook bewegen, waardoor je meer calorieën verbrandt.

Hoeveel calorieën je verbrandt hangt af van de intensiteit. Door voldoende beweging verklein je de kans op overgewicht, waardoor je minder kans hebt op diverse chronische ziekten.

Er is wel een kanttekening. Dit libidoverhogende effect werd namelijk onderzocht onder mannen, maar zelfs dan kan je er als vrouw baat bij hebben [8, 9]. Als je een mannelijke partner hebt kan het ook voor jou voordelen hebben als zijn libido omhoog gaat, doordat hij fenegriek neemt. Hierdoor kan je meer seks hebben, wat gezond voor je is.  

Mogelijk kan fenegriek ook libidoverhogend zijn voor vrouwen. Het bevat namelijk oestrogenen, waarvan wordt vermoed dat het je libido verhoogt. Als je een erg laag libido hebt zijn er echter ook andere behandelingen nodig (als je daar behoefte aan hebt) [10].

Er zijn nog meer andere mogelijke gezondheidsvoordelen van dit kruid. Zo kan het mogelijk een positief effect hebben op sportprestaties en pijn verminderen [11,12]. Ook bij deze onderzoeken geldt dat er nog meer onderzoek moet worden uitgevoerd voordat er harde conclusies kunnen worden getrokken. 

Samenvatting
Fenegriek kan directe gezondheidsvoordelen hebben, zoals het verlagen van je slechte cholesterol en het verhogen van de productie van borstvoeding bij vrouwen. Ook kan het indirecte gezondheidsvoordelen hebben, zoals een verlaging van stress door een verhoogd libido. Er moet wel nog meer onderzoek naar worden uitgevoerd.

Kan fenegriek helpen bij afvallen?

Ja, je kunt afvallen met fenegriek. Je kunt het net als andere zaden gebruiken als gezonde snack of toevoegen aan je yoghurt. Daarnaast zijn er mogelijk gezondheidsvoordelen, die helpen om af te vallen. In het artikel fenegriek en afvallen lees je er meer over.

Wil je liever meteen aan de slag met afvallen? Volg dan onze gratis afslanktraining.

Hoeveel fenegriek mag je per dag?

Gebruik fenegriek in porties zoals je andere zaden of kruiden zou gebruiken. Te veel fenegriek is niet goed, omdat je dan erg eenzijdig eet. Eerlijk gezegd smaakt het ook niet lekker als je te veel eet! Dit zorgt namelijk voor een erg overheersende smaak.

Wissel net als andere voedingsmiddelen regelmatig af. Maak bijvoorbeeld een keer per week een gerecht met fenegriek (zoals curry) of gebruik fenegriekzaad in je ontbijt.

Wat zijn de bijwerkingen van fenegriek?

Gezonde mensen moeten waarschijnlijk heel veel fenegriek nemen voordat het schadelijk wordt. Heb je gezondheidsproblemen en/of gebruik je medicatie? Overleg dan altijd met je arts of het gebruiken van fenegriek verstandig is. 

Fenegriek bevat namelijk coumarine. Dit is een stof die een nadelige interactie kan aangaan met bepaalde medicatie. Dit kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de medicatie minder goed of niet werkt [5]. Dit kan erg gevaarlijk zijn!

Sommige gezonde mensen ervaren klachten na het nemen van fenegriek. Dit zijn klachten zoals buikpijn, een opgeblazen gevoel, winderigheid en diarree. Heb je hier last van? Je kunt dan eerst kijken of de klachten weggaan als je je portie verlaagt. Als dit niet het geval is, kun je beter fenegriek overslaan.

Officieel hoeven zwangere vrouwen fenegriek niet te mijden. Sommige mensen denken dat fenegriek juist gezond is en andere denken dat het ongezond is. Zo denken mensen dat je een bevalling op gang kunt laten komen door fenegriek te nemen. Het zou namelijk zorgen voor samentrekkingen van de baarmoeder. Hier zijn geen echte bewijzen voor. Twijfel je? Vraag dan advies aan je gynaecoloog. 

Zoals eerder benoemd kan fenegriek mogelijk een positief effect hebben op je melkproductie. Als je te veel fenegriek neemt kan het echter zorgen voor klachten bij je baby. Merk je dat je baby diarree krijgt als je fenegriek neemt? Stop dan met het nemen van fenegriek. Te veel diarree kan namelijk zorgen voor uitdroging, wat erg ongezond is voor je baby!

Heb je een allergie of intolerantie voor pinda’s en/of peulvruchten? Dan kan het zijn dat je ook klachten krijgt van fenegriek. Deze voedingsmiddelen zijn namelijk allemaal familie van de vlinderbloemenfamilie (Fabaceae). Houd dan goed in de gaten of je klachten ervaart. 

Bij klachten moet je fenegriek vermijden.

Fenegriek kan ook als zalf worden gebruikt. Bij sommige mensen werkt dit verzachtend, maar andere mensen krijgen er juist klachten van, zoals jeuk.

Samenvatting
Voor de meeste gezonde mensen krijg je geen bijwerkingen van fenegriek. De volgende mensen moeten het gebruik van fenegriek beperken of vermijden: zwangere vrouwen, mensen met een allergie of intolerantie voor pinda’s en/of peulvruchten en mensen die medicatie gebruiken.

Hoe kan je fenegriek gebruiken?

Fenegriek kan op veel verschillende manieren gebruikt worden. Zo kan het worden gebruikt in warme gerechten en koude gerechten. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt bij het bakken van brood en maken van curry’s. Het zaad kun je onder andere gebruiken in een cake, muesli of yoghurt.

Er zijn ook verschillende voedingsmiddelen op de markt die fenegriek bevatten. Hieronder lees je meer over een aantal van deze voedingsmiddelen.

Fenegriek kaas

Of fenegriek kaas gezond is hangt het af van de soort kaas. Niet elke kaas is namelijk even gezond. Erg bewerkte kazen zijn bijvoorbeeld minder gezond. Als je wilt afvallen zijn magere soorten een betere keuze, zoals 30+ kaas. 

Wil je meer weten over kaas? Lees dan dit artikel over kaas en gezondheid.

Fenegriek poeder

Fenegriek poeder is een van de puurste vormen van fenegriek. Hierdoor is fenegriek poeder gezond. Er worden geen andere voedingsstoffen aan toegevoegd. De fenegriek zaden worden verpulvert tot poeder. Fenegriek poeder kan worden toegevoegd aan diverse voedingsmiddelen, zoals een smoothie of een warm gerecht.

Fenegriek thee

Ook hierbij geldt dat fenegriek thee gezond is als de andere ingrediënten gezond zijn. Zo zijn er ook thee mixen te koop met veel toegevoegde suikers. Deze zijn minder gezond, omdat je hierdoor snel een grote hoeveelheid suiker binnenkrijgt.

Daarnaast zijn voor bepaalde mensen sommige ingrediënten minder gezond. Zoethout moet worden vermeden door mensen met een hoge bloeddruk. Zwangere mensen moeten de hoeveelheid zoethout die ze binnenkrijgen beperken.

Conclusie

Fenegriek is een gezond voedingsmiddel, omdat het een kruid is. Je kunt het eten als zaad of als poeder. Daarnaast wordt fenegriek ook in diverse voedingsmiddelen verwerkt, zoals thee en kaas.

Het kan diverse gezondheidsvoordelen hebben, zoals het verhogen van het libido en verlagen van het ongezonde cholesterol. Echter moet er nog meer onderzoek worden uitgevoerd naar de gezondheidsvoordelen. Veel onderzoeken zijn namelijk met een kleine groep proefpersonen uitgevoerd.

Daarnaast is het nog niet bekend welke actieve stof in fenegriek voor de gezondheidsvoordelen zorgt. Ook weten onderzoekers niet hoeveel je van deze actieve stof binnen mag krijgen.

Als je fenegriek in mate neemt hoef jij je hier geen zorgen om te maken. Gebruik het zoals je een ander kruid of zaad zou gebruiken.

Wil je meer weten over gezonde voeding? En wil je het liefst meteen ook afvallen? Volg dan onze 3 Weken Afslank Challenge. Tijdens dit programma leer je hoe je gezond én snel kunt afvallen.

Je krijgt toegang tot vele gezonde recepten met een handige boodschappenlijst. Zo hoef je niet zelf over alles na te denken! Heb je toch vragen? Dan staan wij voor je klaar of kun je met andere deelnemers discussiëren in onze besloten, actieve Facebookgroep.

3 weken afslank Challenge Mock up nieuw bonus 1200 × 1200px 1200 × 800px 1200 × 700px
Bronvermelding

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *