Zoek
Sluit dit zoekvak.

Ontdek Jouw Hormoontype!

Doe de quiz, stel je hormoontype vast en ontdek welke voeding en beweging jouw lichaam nodig heeft.

Afvallen met kokosolie: Kan dat eigenlijk wel?

Author Image
Geschreven door:
Laatst bijgewerkt op
Dit artikel is gecontroleerd door: Claire Orth, Diëtist
Kokosolie is een enorm veelzijdig product. Smeer het in je haar voor een pluisvrije coup, op je huid voor een glanzende blos en roer het door je eten om een paar kilo’s af te vallen. Althans, dat is de claim. Kun je eigenlijk wel afvallen met kokosolie? En hoe werkt dat? Wij vertellen je alles wat je moet weten over afvallen met kokosolie.
In dit artikel lees je hoe je met kokosolie kan afvallen.
Laatste update:
Wetenschappelijk_onderbouwd1

Wetenschappelijk onderbouwd

Gecontroleerd_door_expert1

Gecontroleerd door expert

Laatste_update1

Laatste update:

Deel dit artikel met je maatjes

Wat is kokosolie?

Kokosolie is een plantaardige olie, afkomstig van de kokospalm. Het vruchtvlees van de kokosnoot bestaat voor een groot deel uit olie. Door het vruchtvlees te persen en verwarmen, komt de olie vrij.

De termen kokosolie en kokosvet worden in Nederland vaak door elkaar gebruikt. Dat komt omdat bij onze kamertemperatuur, kokosolie een vaste vorm heeft. In warmere landen zou hetzelfde potje vet in olie veranderen. Als je het kokosvet verhit, verandert het al snel weer terug in olie. Officieel valt het onder harde vetten.

Kun je afvallen met kokosolie?

Kokosolie wordt al tijden gehypet als wondermiddel voor gewichtsverlies. We moeten je helaas gelijk teleurstellen. Zoals ieder ander middel dat aangeprezen wordt als ‘het geheim’ tegen overgewicht, lost ook kokosolie overgewicht niet als sneeuw voor de zon op.

Toch lijkt kokosolie een aantal voorzichtige voordelen te hebben voor mensen die gewicht willen verliezen.

Waarom wordt kokosolie aangeprezen als middel om af te vallen?

Kokosolie behoort tot de ongezondere vetten. Laat daar geen twijfel over bestaan. Het is een harde vet, dat voornamelijk verzadigde vetten bevat. Verzadigde bevatten verhogen het slechte cholesterol (LDL cholesterol). De claim dat het helpt bij het afvallen, komt vooral voort uit de aanname dat kokosolie het hongergevoel vermindert. En vanwege de aanwezigheid van zogenaamde ‘medium-chain triglycerides’ ofwel middellange keten vetzuren (MCTs).

MCTs worden op een andere manier verwerkt dan LCTs, de vetten die je bijvoorbeeld in olijfolie vindt. Ze worden (voor een deel) via het bloed vervoerd en LCTs via het lymfestelsel[1]. Ongeveer de helft van de vetten in kokosolie zijn MCTs. Men beweerd dat MCTs voor meer energie zouden zorgen en dat je daardoor meer vet verbrandt.

Klein probleempje: het type middellange keten vetzuren dat in kokosolie voorkomt – laurinezuur – is niet het beste type. Hoewel andere soorten MCTs voor 95 procent direct in het bloed worden opgenomen, wordt laurinezuur voor maar 25 tot 30 procent direct opgenomen. Daarnaast klopt de bewering over MCTs niet.

Hier komt waarschijnlijk de verwarring vandaan over het effect van kokosolie op het gewicht. Hoewel MCTs inderdaad kunnen bijdragen aan een verzadigd gevoel en gewichtsverlies, geldt dit niet in dezelfde mate voor kokosolie.

Samenvatting
Er wordt gedacht dat je door kokosolie meer vet verbrandt, doordat het veel MCTs bevat. Dit is echter niet waar.

Kan kokosolie bijdragen aan een verzadigd gevoel?

Kortom, kokosolie draagt inderdaad bij aan een verzadigd gevoel, maar niet zo sterk als wordt gedacht. Lees je dus verhalen over de wonderbaarlijke, gewicht-verminderende eigenschappen van kokosolie, neem deze dan met een korreltje zout.

Onderzoek toont wel aan dat vetrijke voeding zoals maaltijden met kokosolie bijdragen aan een verzadigd gevoel. Meer dan vetvrije maaltijden [2]. Maar als je kokosolie met olijfolie vergelijkt, dan doen bijvoorbeeld olijfolie en MCT-oliën dat stukken beter. Ook zijn deze keuzes gezonder.

Verhoogt kokosolie het metabolisme?

Er wordt ook vaak geclaimd dat kokosolie bijdraagt aan gewichtsverlies, omdat het de spijsvertering zou versnellen.

Dat komt omdat MCTs snel in het lichaam worden opgenomen en direct worden omgezet in energie en ketonen. Sommige mensen geloven dat ketonen een betere bron van energie zijn dan glucose (de brandstof die je lichaam normaal gesproken gebruikt).

Onderzoek wijst uit dat het vervangen van LCTs met MCTs in iemands dieet voor een kleine afname in gewicht en lichaamsvet kan zorgen [3].

Omdat MCTs zo snel worden opgebruikt, denken veel mensen dat MCTs bijdragen aan vetverbranding. Een studie uit 2015 met 15 jongvolwassenen, toonde dit effect echter niet aan [4].

Er is meer onderzoek nodig om definitief vast te kunnen stellen of MCT inderdaad het metabolisme versnelt en bijdraagt aan gewicht- en vetverlies.

Samenvatting
Er is momenteel geen bewijs dat kokosolie je metabolisme versnelt.

Kan kokosolie bijdragen aan gewichtsverlies?

Hoewel veel mensen denken dat kokosolie hen kan helpen gewicht te verliezen, is er weinig bewijs dat dit onderbouwd. Het beperkt aantal studies die hiernaar gedaan zijn, tonen geen veelbelovende resultaten. Zowel bij mannen als bij vrouwen.

Onthoud daarnaast dat kokosolie, net als alle andere vetten, veel calorieën bevat. Zo’n 120 kilocalorieën per eetlepel. Je kunt prima een paar eetlepels kokosolie per week gebruiken, maar gebruik het wel met mate. Gebruik het dan ook het liefst tijdens het koken als vervanging van andere olie en niet als extra olie.

Wil je gewicht verliezen? Dan kun je beter MCT-olie kiezen. Ook raden we aan om gezonde olie, zoals zonnebloemolie of olijfolie te verkiezen boven kokosolie.

Is kokosolie dan wel gezond?

Kokosolie bestaat voor 90% uit verzadigde vetten. We hebben altijd geleerd dat verzadigde vetten ongezonde vetten zijn. Sommige mensen nemen daarom aan dat kokosolie ongezond is. Maar klopt dat eigenlijk wel? Kortom: ja. Ook verzadigde vetten afkomstig uit natuurlijke bronnen zijn ongezonde vetten. 

Verzadigd vet uit chips, friet, kant-en-klaarmaaltijden en koekjes is inderdaad ongezond. Volgens het Voedingscentrum is verzadigd vet uit kokosolie ook ongezond [5]. Het verzadigd vet in kokosolie is slecht voor je cholesterol en vergroot daarmee de kans op hart- en vaatziekten.

Gebruik je kokosolie in plaats van boter en bak- en braadproducten, dan kun je dit als een gezondere keuze zien. In boter en bak- en braadproducten zitten namelijk vaker transvetten. Transvetten wil je te allen tijde voorkomen. Nog beter is om te kiezen voor margarine of een ander plantaardige bak- en braadproduct.

In dit artikel kan je meer lezen over de gezondheidsvoordelen van kokosolie

Onverzadigde vetten zijn meestal beter

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat onverzadigde vetten, zoals olie uit olijven of zonnebloem, beter is in het tegengaan van hart- en vaatziekten dan verzadigd vet. Uit onderzoek uit 2021 blijkt dat hoogstwaarschijnlijk verzadigd vet uit yoghurt, kaas en zuivel geen negatief effect heeft op je gezondheid. Verzadigde vetten uit andere bronnen verhogen wél je slechte cholesterol, waardoor je een grotere kans hebt op hart- en vaatziekten.

Daarnaast kun je eigenlijk niet van één product zeggen dat het gezond is, of dat het helpt met afvallen. Een gezonde levensstijl en gewichtsverlies zijn het gevolg van een gebalanceerd en gevarieerd dieet. Eentje waarin verschillende voedingsmiddelen en gerechten met elkaar worden afgewisseld.

Wil je nou afvallen maar heb je moeite het juiste dieet samen te stellen? Kijk dan een naar onze 3 Weken Afslank Challenge. We leggen je uitgebreid uit hoe je een gezond voedingspatroon opbouwt. Eentje die je ook écht lang kunt volhouden, in tegenstelling tot veel andere diëten die een ware struggle zijn.

We inspireren je met recepten en voedingsideeën, waardoor je een gebalanceerd, gevarieerd en koolhydraatarm dieet ontwikkelt, waar je ook nog eens mee afvalt!

Samenvatting
Kies het liefst voor bak- en braadproducten van plantaardige oliën. Deze zijn beter voor je gezondheid. Alleen hierdoor leef je niet meteen gezond. Ook de rest van je voedingspatroon moet voornamelijk uit gezonde keuzes bestaan.

Het effect van kokosolie op het metabolisme

Het metabolisme wordt ook wel de stofwisseling genoemd. Het omvat alle processen die plaatsvinden in je cellen, waarbij voedingsstoffen worden omgezet in energie. Een hoog metabolisme, zorgt ervoor dat de voedingsstoffen die je binnenkrijgt snel verwerkt worden.

Uit onderzoek blijkt dat MCTs mogelijk kan zorgen voor een hoger energieverbruik en een lager vetpercentage bij mannen met overgewicht in vergelijking met bijvoorbeeld olijfolie en andere zogenaamde ‘lange-keten vetzuren’[6]. Dit is een klein onderzoek, waardoor het nog geen harde bewijzen zijn.

Ook hier geldt weer: de ontdekte gezondheidsvoordelen gelden voor MCTs en niet voor kokosolie specifiek.

Kan kokosolie ook slecht zijn voor de gezondheid?

Dat kokosolie niet alleen maar gezond is, wordt aangetoond door het hoge gehalte van verzadigd vet. In zonnebloemolie of olijfolie zit veel minder verzadigd vet.

Een beetje kokosolie door je eten kan geen kwaad. Het is bovendien erg lekker. Maar als je kokosolie gebruikt, zorg er dan voor dat je mate houdt. Het hangt ook af van wat je voor de rest eet. Als je al veel verzadigde vetten eet, kun je beter kokosolie laten staan.

Conclusie: kun je met kokosolie afvallen?

Kokosolie is waarschijnlijk niet de beste keus voor mensen die willen afvallen. De MCTs die in kokosolie voorkomen zouden kunnen bijdragen aan een verzadigder gevoel en zouden vetopslag kunnen voorkomen. Maar het type MCTs in kokosolie is niet van de allerbeste kwaliteit, als het aankomt op afvallen.

Daarnaast is kokosolie hoog in aantal calorieën.

Kokosolie is een natuurlijke bron van vet, voornamelijk bestaande uit verzadigde vetten. Je kunt beter kiezen voor olie zonder veel verzadigd vet. We raden daarom aan om olijfolie of zonnebloemolie te kiezen, waarin veel minder verzadigde vetten zitten.

Dus: met kokosolie afvallen, geen goed idee.

Ben je op dit artikel terechtgekomen, omdat je wilt afvallen? En wil jij op een gezonde en duurzame manier afvallen en je weer goed voelen in je eigen lichaam, maar heb je geen idee waar je moet beginnen?

Onze 3 Weken Afslank Challenge is speciaal ontworpen voor vrouwen zoals jij.

Tijdens ons programma van slechts 3 weken word je stap-voor-stap begeleid naar een gezonder gewicht en een beter gevoel in je lichaam. Klaar met de 3 weken maar nog niet tevreden? Dan kan je het programma kosteloos herhalen totdat je helemaal tevreden bent

En het mooiste is: je hoeft het niet alleen te doen! 

Onze actieve Facebook-community brengt je in contact met meer dan 6000 vrouwen die het programma al met succes hebben afgerond. Hier vind je alle steun en motivatie die je nodig hebt om jouw doelen te bereiken. 

Wij geven je alles wat je nodig hebt om dit jouw allerlaatste afslankreis ooit te maken. Doe vandaag nog mee en zet de eerste stap naar een gezonder en gelukkiger leven. Want jij verdient het om je weer tevreden te voelen met je lichaam en gezondheid.

3 weken afslank Challenge Mock up nieuw bonus 1200 × 1200px 1200 × 800px 1200 × 700px
Bronvermelding
[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5805166/
[2] https://www.healthline.com/nutrition/can-coconut-oil-help-you-lose-weight
[3] https://www.medicalnewstoday.com/articles/324729#why-does-it-work
[4] https://www.medicalnewstoday.com/articles/324729#why-does-it-work
[5] https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/is-kokosolie-gezonder-dan-zonnebloemolie.aspx
[6] https://www.dehippevegetarier.nl/gezondheid/gezonde-voeding/kokosolie-gezond-feit-of-fictie/

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *