Doe mee aan onze
gratis afslanktraining!

En ontdek hoe jij 5 tot 10 kilo kan afvallen in
3 weken zonder jojo-effect!

Afvallen met kokosolie: Kan dat eigenlijk wel?

Kokosolie is een enorm veelzijdig product. Smeer het in je haar voor een pluisvrije coup, op je huid voor een glanzende blos en roer het door je eten om een paar kilo’s af te vallen. Althans, dat is de claim. Kun je eigenlijk wel afvallen met kokosolie? En hoe werkt dat? Wij vertellen je alles wat je moet weten over afvallen met kokosolie.

Deel dit artikel met je maatjes

Wat is kokosolie?

Kokosolie is een plantaardige olie, afkomstig van de kokospalm. Het vruchtvlees van de kokosnoot bestaat voor een groot deel uit olie. Door het vruchtvlees te persen en verwarmen, komt de olie vrij.

De termen kokosolie en kokosvet worden in Nederland vaak door elkaar gebruikt. Dat komt omdat bij onze kamertemperatuur, kokosolie een vaste vorm heeft. In warmere landen zou hetzelfde potje vet in olie veranderen. Als je het kokosvet verhit, verandert het al snel weer terug in olie.

Kun je afvallen met kokosolie?

Kokosolie wordt al tijden gehypet als wondermiddel voor gewichtsverlies. We moeten je helaas gelijk teleurstellen. Zoals ieder ander middel dat aangeprezen wordt als ‘het geheim’ tegen overgewicht, lost ook kokosolie overgewicht niet als sneeuw voor de zon op.

Toch lijkt kokosolie een aantal voorzichtige voordelen te hebben voor mensen die gewicht willen verliezen.

Waarom wordt kokosolie aangeprezen als middel om af te vallen?

Kokosolie behoort tot de gezonde vetten: laat daar geen twijfel over bestaan. De claim dat het helpt bij het afvallen, komt vooral voort uit de aanname dat kokosolie het hongergevoel vermindert. En vanwege de aanwezigheid van zogenaamde ‘medium-chain triglycerides’ ofwel middellange keten vetzuren (MCTs).

MCTs worden op een andere manier verwerkt dan LCTs, de vetten die je bijvoorbeeld in olijfolie vindt. Ze worden (voor een deel) direct in het bloed opgenomen en als brandstof gebruikt. Daarnaast worden ze minder snel opgeslagen als lichaamsvet dan LCTs[1]. Ongeveer de helft van de vetten in kokosolie zijn MCTs.

Klein probleempje: het type middellange keten vetzuren dat in kokosolie voorkomt – laurinezuur – is niet het beste type. Hoewel andere soorten MCTs voor 95 procent direct in het bloed worden opgenomen, wordt laurinezuur voor maar 25 tot 30 procent direct opgenomen.

Hier komt waarschijnlijk de verwarring vandaan over het effect van kokosolie op het gewicht. Hoewel MCTs inderdaad bijdragen aan een verzadigd gevoel en gewichtsverlies, geldt dit niet in dezelfde mate voor kokosolie.

Kan kokosolie bijdragen aan een verzadigd gevoel?

Kortom, kokosolie draagt inderdaad bij aan een verzadigd gevoel, maar niet zo sterk als MCT-olie. Lees je dus verhalen over de wonderbaarlijke, gewicht-verminderende eigenschappen van kokosolie, neem deze dan met een korreltje zout.

Onderzoek toont wel aan dat vetrijke voeding zoals maaltijden met kokosolie bijdragen aan een verzadigd gevoel. Meer dan vetvrije maaltijden[2]. Maar als je kokosolie met olijfolie vergelijkt, dan doen bijvoorbeeld olijfolie en MCT-olie dat stukken beter.

Verhoogt kokosolie het metabolisme?

Er wordt ook vaak geclaimd dat kokosolie bijdraagt aan gewichtsverlies omdat het de spijsvertering versnelt.

Dat komt omdat MCTs snel in het lichaam worden opgenomen en direct worden omgezet in energie en ketonen. Sommige mensen geloven dat ketonen een betere bron van energie zijn dan glucose (de brandstof die je lichaam normaal gesproken gebruikt).

Onderzoek wijst uit dat het vervangen van LCTs met MCTs in iemands dieet voor een kleine afname in gewicht en lichaamsvet kan zorgen[3].

Omdat MCTs zo snel worden opgebruikt, denken veel mensen dat MCTs bijdragen aan vetverbranding. Een studie uit 2015 met 15 jongvolwassenen, toonde dit effect echter niet aan[4].

Er is meer onderzoek nodig om definitief vast te kunnen stellen of MCT inderdaad het metabolisme versnelt en bijdraagt aan gewicht- en vetverlies.

Kan kokosolie bijdragen aan gewichtsverlies?

Hoewel veel mensen denken dat kokosolie hen kan helpen gewicht te verliezen, is er weinig bewijs dat dit onderbouwt. De weinige studies die hiernaar gedaan zijn, tonen geen veelbelovende resultaten. Zowel bij mannen als bij vrouwen.

Onthoud daarnaast dat kokosolie, net als alle andere vetten, veel calorieën bevat. Zo’n 120 kilocalorieën per eetlepel. Je kunt prima een paar eetlepels kokosolie per week gebruiken, maar gebruik het wel met mate.

Wil je gewicht verliezen? Dan kun je het best voor MCT-olie kiezen. Ook raden we aan om gezonde olie, zoals zonnebloemolie of olijfolie te verkiezen boven kokosolie.

Is kokosolie dan wel gezond?

Kokosolie bestaat voor 90% uit verzadigde vetten. We hebben altijd geleerd dat verzadigde vetten ongezonde vetten zijn. Sommige mensen nemen daarom aan dat kokosolie ongezond is. Maar klopt dat eigenlijk wel? Kortom: ja. Ook verzadigde vetten afkomstig uit natuurlijke bronnen zijn ongezonde vetten. 

Verzadigd vet uit chips, friet, kant-en-klaarmaaltijden en koekjes is inderdaad ongezond. Volgens het Voedingscentrum is verzadigd vet uit kokosolie ook ongezond[5]. Het verzadigd vet in kokosolie is slecht voor je cholesterol en vergroot daarmee de kans op hart- en vaatziekten.

Gebruik je kokosolie in plaats van boter en bak- en braadproducten, dan kun je dit als een gezondere keuze zien. In boter en bak- en baadproducten zitten namelijk vaker transvetten. Transvetten wil je te allen tijde voorkomen.

Onverzadigde vetten beter

Toch toont wetenschappelijk onderzoek aan dat onverzadigde vetten, zoals olie uit olijven of zonnebloem, beter is in het tegengaan van hart- en vaatziekten dan verzadigd vet.

Daarnaast kun je eigenlijk niet van één product zeggen dat het gezond is, of dat het helpt met afvallen. Een gezonde levensstijl en gewichtsverlies zijn het gevolg van een gebalanceerd en gevarieerd dieet. Eentje waarin verschillende voedingsmiddelen en gerechten met elkaar worden afgewisseld.

Wil je nou afvallen maar heb je moeite het juiste dieet samen te stellen? Kijk dan een naar onze 3 Weken Afslank Challenge. We leggen je uitgebreid uit hoe je een gezond voedingspatroon opbouwt. Eentje die je ook écht lang kunt volhouden, in tegenstelling tot veel andere diëten die een ware struggle zijn.

We inspireren je met recepten en voedingsideeën, waardoor je een gebalanceerd, gevarieerd en koolhydraatarm dieet ontwikkelt, waar je ook nog eens mee afvalt!

Het effect van kokosolie op het metabolisme

Het metabolisme wordt ook wel de stofwisseling genoemd. Het omvat alle processen die plaatsvinden in je cellen waarbij voedingsstoffen worden omgezet in energie. Een hoog metabolisme, zorgt ervoor dat de voedingsstoffen die je binnenkrijgt snel verwerkt worden.

Uit onderzoek blijkt dat MCTs kunnen zorgen voor een hoger energieverbruik en een lager vetpercentage bij mannen met overgewicht in vergelijking met bijvoorbeeld olijfolie en andere zogenaamde ‘lange-keten vetzuren’[6].

Ook hier geldt weer: de ontdekte gezondheidsvoordelen gelden voor MCTs en niet voor kokosolie specifiek.

Kan kokosolie ook slecht zijn voor de gezondheid?

Dat kokosolie niet alleen maar gezond is, wordt aangetoond door het hoge gehalte van verzadigd vet. In zonnebloemolie of olijfolie zit veel minder verzadigd vet.

Een beetje kokosolie door je eten kan geen kwaad. Het is bovendien erg lekker. Maar als je kokosolie gebruikt, zorg er dan voor dat je mate houdt.

Conclusie: kun je met kokosolie afvallen?

Kokosolie is waarschijnlijk niet de beste keus voor mensen die willen afvallen. De MCTs die in kokosolie voorkomen zouden kunnen bijdragen aan een verzadigder gevoel en zouden vetopslag kunnen voorkomen. Maar het type MCTs in kokosolie is niet van de allerbeste kwaliteit, als het aankomt op afvallen.

Daarnaast is kokosolie hoog in aantal calorieën.

Kokosolie is een natuurlijke bron van vet. Toch bestaat het vooral uit verzadigd vet. Je kunt beter kiezen voor olie zonder veel verzadigd vet. We raden daarom aan om olijfolie of zonnebloemolie te kiezen, waarin veel minder verzadigde vetten zitten.

Dus: met kokosolie afvallen, geen goed idee.

Kan jij wat hulp gebruiken bij het afslanken? Dan is onze 3 Weken Afslank Challenge misschien iets voor jou.

Tijdens de 3 Weken Afslank Challenge behaal je snel jouw streefgewicht door gezond te eten. Wij vertellen je precies wat je moet doen en waarom! (Zo heb je ons niet meer nodig om jouw gezonde leefstijl vol te houden.)

Al meer dan 6000 deelnemers gingen je voor.

Interesse? Neem dan een kijkje bij de 3 Weken Afslank Challenge.

(Na 3 weken nog niet op je streefgewicht? Herhaal het programma dan kosteloos totdat je helemaal tevreden bent.)

Copy of 3 weken afslank Challenge Mock up 5 min
Bronvermelding
[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5805166/
[2] https://www.healthline.com/nutrition/can-coconut-oil-help-you-lose-weight
[3] https://www.medicalnewstoday.com/articles/324729#why-does-it-work
[4] https://www.medicalnewstoday.com/articles/324729#why-does-it-work
[5] https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/is-kokosolie-gezonder-dan-zonnebloemolie.aspx
[6] https://www.dehippevegetarier.nl/gezondheid/gezonde-voeding/kokosolie-gezond-feit-of-fictie/

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *