Search
Close this search box.

Ontdek Jouw Hormoontype!

Doe de quiz, stel je hormoontype vast en ontdek welke voeding en beweging jouw lichaam nodig heeft.

Paranoten gezond of niet? De feiten op een rij

Author Image
Geschreven door:
Laatst bijgewerkt op
Dit artikel is gecontroleerd door: Jeroen Meijerink, Voedingsdeskundige
Een handje noten per dag is gezond, maar hoe zit het met paranoten? Zijn ze gezonder of ongezonder? Lees het hier!
Wil je weten of paranoten gezond zijn? Lees wat onze diëtist te zeggen heeft over paranoten.
Laatste update:
Wetenschappelijk_onderbouwd1

Wetenschappelijk onderbouwd

Gecontroleerd_door_expert1

Gecontroleerd door expert

Laatste_update1

Laatste update:

Deel dit artikel met je maatjes

Zijn paranoten gezond?

Deze typische noot is een goede aanvulling op een gezond voedingspatroon. Het zit boordevol mineralen en vitamines en is een goede bron van eiwitten en vetten. 

Wat zijn paranoten?

Deze noot is een vrucht met verhoute vruchtwand. Paranoten groeien aan een boom uit de familie Lecythidaceae, de Bertholletia excelsa. In het Engels worden ze ‘Brazil nuts’ genoemd. 

Deze boom komt voor in Zuid-Amerika: in de landen Suriname, Colombia, Guyana, Venezuela, Peru, Brazilië en Bolivia. Het is een van de grootste bomen in het regenwoud.

De smaak van paranoten lijkt op de smaak van een kokosnoot. Ook heeft het een aardse smaak. Door deze smaak zijn paranoten zeer veelzijdige noten. Zo worden ze gebruikt in desserts, salades, kaas, smoothies, smoothie bowls en powerbars.

Welke voedingswaarde bevatten paranoten?

Hieronder lees je de voedingswaarden van een handje (25 gram) paranoten.

  • Energie: 172 kcal
  • Vet: 16,8 g
    -Waarvan verzadigd vet: 4 g
  • Koolhydraten: 0,6 g
    -Waarvan suikers: 0,6 g
  • Vezels: 1,9 g
  • Eiwit: 3,6 g
  • Zout: 0 g [1]

Welke voedingsstoffen bevatten paranoten?

Hieronder lees je welke en hoeveel voedingsstoffen deze noot bevat per 25 gram (een handje).

VoedingsstofHoeveelheidAanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)
Kalium148 mg3500 mg
Calcium40 mgMannen en vrouwen 18-24 jaar: 1000 mg
Mannen 25-69 jaar en vrouwen 25-49 jaar 950 mg
Vrouwen 60-69 jaar 1100 mg
Magnesium88 mgMannen 350 mg
Vrouwen 300 mg
IJzer0,8 mgMannen en vrouwen die niet menstrueren 11 g
Vrouwen die wel menstrueren 16 mg*
Selenium479 μg70 μg
Vitamine A0  μgMannen 800 μg
Vrouwen 680 μg
Vitamine D0 μg10 μg
>70 jaar
Mensen met een getinte huid
Mensen die weinig buiten komen en/of hun handen en gezicht bedekken 20 μg
Vitamine E1,7 mgMannen 13 mg
Vrouwen 11 mg
Thiamine (vitamine B1)0,16 mg0,1 mg
Riboflavine (vitamine B2)0,01 mg1,6 mg
VItamine B60,03 mgMannen en vrouwen 1,5 mg
Mannen >50 jaar 1,8 mg
Foliumzuur6 μg300 μg
Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven 400 μg
Vitamine B120 μg2,8 μg
Niacine0,1 mg 16 mg 
Vitamine C0 mg 75 mg
Jodium1 μg [1]150 μg
Zwangere vrouwen en/of vrouwen die borstvoeding geven 200 μg [2]

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van paranoten?

Paranoten hebben vele voordelen voor je gezondheid. Zo bevat het veel van het mineraal selenium en zit het boordevol gezonde vetten. Hieronder zijn een aantal van de gezondheidsvoordelen op een rijtje gezet. 

Het is een bron van vele voedingsstoffen

Paranoten bevatten diverse vitamines, mineralen en bioactieve stoffen. Paranoten bevatten voornamelijk veel selenium, namelijk maar liefst 479 ug (microgram). Het bevat ook veel thiamine (vitamine B1), namelijk 0,16 mg. 

Selenium is een spoorelement, dat cellen tegen beschadiging beschermt. Ook beschermt het rode bloedcellen. Het zit voornamelijk in vlees en vette vis.

Hierdoor zijn paranoten voor vegetariërs en veganisten een extra goede bron van selenium. Thiamine is onder andere belangrijk voor de energiestofwisseling. 

Het spoorelement selenium heeft nog een ander gezondheidsvoordeel. Het verhoogt namelijk ook de niveaus van het enzym glutathion peroxidase (GPx).

Dit enzym kan ontstekingen helpen verminderen, waardoor het beschermd tegen oxidatieve stress. Oxidatieve stress betekent dat er geen juiste balans is tussen de vrije radicalen en antioxidanten, wat kan leiden tot cellulaire schade (schade van cellen) [3].

Samenvatting
Paranoten bevatten veel vitamines, mineralen en bioactieve stoffen zoals selenium en thiamine, die cellen en rode bloedcellen beschermen, en bijdragen aan energiestofwisseling en het verminderen van ontstekingen.

Bevat veel eiwitten

Een handje bevat maar liefst 3,6 gram eiwitten. Dit maakt het een goede plantaardige eiwitbron. Voeg bijvoorbeeld wat paranoten toe aan je lunch om meer eiwitten binnen te krijgen.  

Deze noten bevatten onder andere de volgende aminozuren (bouwstenen van eiwitten): methionine, glutamine, cysteïne,glutaminezuur, arginine en glutamine. Methionine is een essentieel aminozuur, dat je alleen via de voeding kunt binnenkrijgen.

Paranoten zijn rijk aan antioxidanten

Deze noten bevatten diverse antioxidanten, zoals polyfenolen. Antioxidanten kunnen waarschijnlijk ons lichaam beschermen tegen vroegtijdige veroudering en ziektes. Deze stoffen kunnen namelijk vrije radicalen wegvangen. 

Vrije radicalen kunnen zorgen voor vroegtijdige veroudering en ziektes  door schade te veroorzaken aan weefsels en cellen. Vrije radicalen ontstaan onder andere door lichaamsprocessen en externe factoren, zoals roken en de zon.

Sommige van de vitamines in paranoten zijn ook  antioxidanten, zoals vitamine E. 

Zijn goed voor je hart

Paranoten zijn om verschillende redenen goed voor je hart. Zo bevatten ze voornamelijk onverzadigde vetten, die het LDL-cholesterol (‘het slechte cholesterol’) verlagen. Dit verlaagt de kans op hart- en vaatziekten. Ook een voedingspatroon met voldoende vezels draagt hieraan bij. Paranoten bevatten die nu net ook.

Kan mogelijk de schildklierfunctie ondersteunen

Een te lage inname van selenium kan verschillende gevolgen hebben voor de schildklier. Het is namelijk een belangrijk spoorelement voor de schildklierfunctie. 

Er zijn diverse onderzoeken waarbij selenium een beschermende werking lijkt te hebben tegen het ontstaan van auto-immuun schildklieraandoeningen.

Dit werd bijvoorbeeld aangetoond in een onderzoek onder 6152 proefpersonen [4]. Ook zou het schildklieraantistoffen verlagen en klachten bij een schildklier gerelateerde oogziekte (ziekte van Graves) verbeteren. 

Ook zou voldoende inname van selenium tijdens de zwangerschap en vlak na de bevalling de kans op het ontwikkelen van schildklierproblemen bij de moeder verlagen. Er zijn tevens tegenstrijdige onderzoeken, waardoor er nog geen harde bewijzen zijn voor deze gezondheidsvoordelen [5].

Samenvatting
Paranoten zijn rijk aan antioxidanten die vroegtijdige veroudering en ziektes kunnen voorkomen. Ze bevatten ook vezels en onverzadigde vetten die goed zijn voor hartgezondheid. Selenium kan de schildklierfunctie ondersteunen, maar onderzoeken zijn tegenstrijdig.

Zijn paranoten goed voor afvallen?

Paranoten eten kan zeker bijdragen aan het afvallen. Door de eiwitten en gezonde vetten heb je langer een verzadigd gevoel, wat het afvallen makkelijker maakt. Ook de vezels in paranoten kunnen hieraan bijdragen. 

Hoeveel paranoten mag je per dag?

Het is een energiedicht voedingsmiddel, wat betekent dat het veel calorieën bevat per gram. Hierdoor kan je er helaas niet te veel van eten.

Je houdt dan te weinig ruimte over om andere waardevolle voedingsmiddelen te eten en/of je vergroot de kans dat je aankomt. 

Houd het daarom bij één tot twee handjes paranoten per dag. Ga je paranoten kopen? Zorg dan dat je ze goed afgesloten bewaard, zodat je uitdroging tegenwerkt.

Zijn paranoten gezond voor je huid?

Er wordt wel een beweerd dat paranoten goed zijn voor je huid. Helaas zijn daar nog geen harde bewijzen van. Wel kunnen paranoten mogelijk helpen tegen vroegtijdige veroudering en zijn zo dus ook goed voor je huid.

Daarnaast zorgt een gevarieerd en gezond voedingspatroon voor een gezonde huid, waar paranoten goed bij passen.

Gezouten of ongezouten paranoten gezonder?

Kies het liefst voor de ongezouten variant. We krijgen in Nederland al gemiddeld veel te veel zout binnen. De natrium in zout verhoogt de kans op hart- en vaatziekten en is niet goed voor je nieren.

Wil je toch een smaakje toevoegen aan je paranoten? Kies dan voor natriumarme zout of kruid ze eens met chilipeper of paprikapoeder. 

Hoeveel paranoten per dag?

Misschien heb je wel eens gelezen dat je maar 2 paranoten per dag mag eten. De reden hiervan is dat paranoten een heel hoge hoeveelheid selenium bevatten. Het is ongezond als je te veel binnenkrijgt van voedingsstoffen. Dit kan voor gezondheidsklachten zorgen. 

Dit betekent echter niet dat je elke dag 2 paranoten hoeft te eten. Je lichaam slaat selenium namelijk op in de schildklieren en spieren. Je kunt dus best een handje paranoten eten als je maar genoeg afwisselt met andere noten en dit niet elke dag doet. 

Wanneer zijn paranoten gevaarlijk?

Paranoten zijn gevaarlijk als je ze te veel en te vaak eet. Dan krijg je namelijk snel al te veel selenium binnen, wat onder andere kan zorgen voor huidaandoeningen en verlies van tanden, haar en nagels [6]. 

Als je een notenallergie hebt zijn paranoten ook gevaarlijk. Bij een notenintolerantie kunnen paranoten vaak in kleine hoeveelheden worden gegeten.

Geroosterde versus rauwe paranoten 

Kies het liefst voor rauwe paranoten. De geroosterde variant bevat namelijk meer vetten, doordat ze worden geroosterd in olie. Ook gaat door het roosteren een groot deel van de voedingsstoffen verloren. 

Zijn biologische paranoten gezonder?

Er zijn ook nog biologische paranoten. Bij biologische voedingsmiddelen worden bijvoorbeeld minder bestrijdingsmiddelen gebruikt. Het is niet aangetoond dat biologische voedingsmiddelen gezonder zijn, maar op individueel niveau worden er vaak minder resten bestrijdingsmiddelen gevonden [7].

Conclusie

Paranoten zijn gezonde noten, mits je de ongezouten en ongebrande variant van paranoten eet. Ze zijn rijk aan gezonde vetten en eiwitten. Daarnaast bevatten ze veel verschillende aminozuren. 

Eet niet elke dag een handje, want dan krijg je te veel selenium binnen. Wissel af met andere noten, zoals pinda’s, pecannoten en amandelen.

Wil je meer weten over gezonde voedingsmiddelen, omdat je wil afvallen? En wil jij op een gezonde en duurzame manier afvallen en je weer goed voelen in je eigen lichaam, maar heb je geen idee waar je moet beginnen?

Onze 3 Weken Afslank Challenge is speciaal ontworpen voor vrouwen zoals jij.

Tijdens ons programma van slechts 3 weken word je stap-voor-stap begeleid naar een gezonder gewicht en een beter gevoel in je lichaam. Klaar met de 3 weken maar nog niet tevreden? Dan kan je het programma kosteloos herhalen totdat je helemaal tevreden bent

En het mooiste is: je hoeft het niet alleen te doen!

Onze actieve Facebook-community brengt je in contact met meer dan 6000 vrouwen die het programma al met succes hebben afgerond. Hier vind je alle steun en motivatie die je nodig hebt om jouw doelen te bereiken.

Wij geven je alles wat je nodig hebt om dit jouw allerlaatste afslankreis ooit te maken. Doe vandaag nog mee en zet de eerste stap naar een gezonder en gelukkiger leven. Want jij verdient het om je weer tevreden te voelen met je lichaam en gezondheid.

3 weken afslank Challenge Mock up nieuw bonus 1200 × 1200px 1200 × 800px 1200 × 700px
Bronvermelding

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *