Doe mee aan onze
gratis afslanktraining!

En ontdek hoe jij 5 tot 10 kilo kan afvallen in
3 weken zonder jojo-effect!

Afvallen door een sapkuur: mythe of magie?

Al jaren horen we veel over sapkuren. In drie dagen of in vijf dagen tijd je lichaam detoxen of kilo’s afvallen.

Misschien overweeg je het zelf wel, om de kilootjes die je tijdens je zomervakantie hebt verzameld snel weer kwijt te raken. Maar werkt het eigenlijk wel? En is een detox sapkuur echt gezond? Kortom: afvallen met een sapkuur, is het een mythe of magie?

Wij zochten het voor je uit! Kleine spoiler: een sapkuur is over het algemeen geen goed idee.

Deel dit artikel met je maatjes

Wat is een sapkuur?

Een sapkuur of sapdieet is een dieet waarbij je het sap uit fruit en groente verkrijgt, door ze met de hand uit te persen of door ze door een sap-pers te halen.

Het idee is dat je enkel en alleen het sap binnenkrijgt en alle vaste onderdelen, zoals de schil, de pit en de pulp, weggooit.

Er zijn ook sapdiëten waarbij ook de vaste onderdelen van voeding tot sap worden gepureerd en worden gedronken.

Als je een sapdieet volgt kun je zelf dagelijks je sapjes maken. Je kunt ook voorgemaakte sapjes kopen. Er zijn verschillende bedrijven die complete drie- of vijfdaagse sapkuren aanbieden en thuisbezorgen.

Veelgebruikte ingrediënten in sapkuren zijn spinazie, bleekselderij, wortel, appel, sinaasappel en tarwegras.

Tijdens het dieet drink je gedurende drie of vijf dagen – of soms zelfs een week – niets anders dan sap. Je krijgt daardoor enorm weinig calorieën binnen. Het is dus eigenlijk een manier van vasten.

Helpt een sapkuur bij het detoxen?

Veel mensen gebruiken een detox sapkuur om te ontgiften. Ze ontdoen hun lichaam van afvalstoffen of toxische stoffen.

Maar ons lichaam is zelf erg goed in het verwijderen van giftige stoffen. Onze nieren en onze lever zijn 24 uur per dag bezig ons lichaam te zuiveren.

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat een detox kuur hieraan bijdraagt. [1]

Als je je gezond wil voelen en je lichaam wil ‘zuiveren’, is het veel beter om gewoon een gevarieerd voedingspatroon en een gezonde levensstijl aan te nemen. Eentje met veel groente, veel vezels en voldoende fruit.

Kan ik met een sapkuur afvallen?

Ja, je kan afvallen met een sapkuur. Maar dat betekent nog niet dat het een goed idee is. Als je een week niks eet, val je ook af. En dat is ook geen goed idee.

Het idee achter diëten is heel simpel. Je verbrandt meer calorieën dan je binnenkrijgt.

Of andersom: je krijgt minder calorieën binnen dan je verbrandt. Enerzijds kun je dat bereiken door veel te bewegen en dus veel calorieën te verbranden. Maar een veel makkelijkere en snellere manier is: minder calorieën binnenkrijgen.

Sapkuren zijn over het algemeen extreem laag in calorieën.

Diëtist Elly Kaldenberg zei daarover tegen Kassa (BNN Vara): “Wat je zult merken als je gaat sapvasten, is dat je BMI verandert omdat je heel weinig calorieën binnenkrijgt op een dag. Je buikomvang neemt af, je plast je helemaal suf van alle vloeistof en krijgt daardoor een platte buik. Je valt binnen no time af omdat je weinig binnen krijgt. Maar of dit op de lange termijneffect heeft, is nog maar de vraag.” [2]

Dat doet ons persoonlijk denken aan de dag na een festivalletje.

Wij – Jeroen en Bas – gaan in de zomer wel eens lekker de hort op. In de zomerzon drinken we tijdens zo’n festivaldag veel water, maar we eten vaak weinig (als je aan het dansen bent, dan schiet een fatsoenlijke maaltijd er vaak bij in).

Steevast zijn we de volgende ochtend minstens een kilo lichter dan de dag ervoor. Maar die kilo is er een dag later ook weer aan.


Word ik dikker van een sapkuur?

Het risico dat je juist aankomt door een sapkuur is groter. Een sapkuur mist vaste voeding. Je krijgt weinig vezels en proteïne binnen. Daardoor voel je je leeg en hongerig.

Wanneer je klaar bent met de kuur, ben je vast wat kilo’s kwijt, maar de kans is groot dat je daarna te veel gaat eten of zelfs eetbuiten krijgt. Zo heb je de verloren kilootjes er binnen no time weer bij!

Wat zijn de risico’s van een sapkuur?

Het eerste risico hebben we zojuist al besproken: je kunt aankomen doordat je meer gaat eten als je sapkuur is afgelopen. Daarnaast zijn er nog een heleboel andere risico’s.

We zetten ze hieronder voor je op een rijtje.

Je metabolisme past zich aan en je kunt spiermassa verliezen

Je spieren hebben eiwitten nodig. Een sapkuur is heel laag in eiwit. Daardoor kan je spiermassa verliezen tijdens een sapkuur. [3] Vooral voor sporters is een sapkuur daarom een slecht idee.

Naast eiwitten, hebben je spieren ook energie nodig. Mensen met meer spiermassa, verbruiken meer calorieën.

Maar krijg je nou weinig calorieën binnen, bijvoorbeeld omdat je een sapkuur volgt, dan gaat je lichaam in de overlevingsstand. Het gaat zo min mogelijk calorieën verbranden. En de plek waar dit makkelijk gaat: in de spieren. [4]

Dus, hoewel het binnenkrijgen van minder calorieën een voorwaarde is voor afvallen, kan een extreem lage calorie-inname je lichaam juist schaden.

Conserveermiddelen en laag vitaminegehalte

Als je een sapkuur koopt van een sapkuurproducten – en de sapjes dus niet dagelijks vers maakt – is er de kans dat deze vol zitten met bewerkte voedingsmiddelen en conserveermiddelen. Niet supergezond.

Daarnaast neemt de hoeveelheid vitamines sterk af als je sapjes een tijdje laat staan. Binnen een paar uur verdwijnen grote hoeveelheden vitaminen, vooral vitamine C. [5]

Tekorten aan voedingsstoffen

Het volgen van een sapkuur kan leiden tot vitaminetekorten en tekorten aan andere belangrijke voedingsstoffen, zoals ijzer, zink, calcium, omega-3 vetzuren en gezonde vetten.

Daarnaast heeft je lichaam moeite met het opnmene van de vitaminen die er wél in je sapjes zitten. Je lichaam heeft namelijk vet nodig om vitamine A, D, E en K op te nemen. Maar sapkuren zijn juist laag in vet.

Slecht voor je immuunsysteem

Door een tekort aan essentiële voedingsstoffen, werkt je immuunsysteem slechter, en is de kans groter dat je ziek wordt. Bovendien zul je je moe en zwak voelen als gevolg van je sapdieet.

Overige vervelende bijwerkingen

Daarnaast kan een sapkuur zorgen voor hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en maagkrampen. Merk je dat je last krijg van deze symptomen? Breek je kuur dan af.

Heb je de ziekte van Crohn? Begin dan niet aan een sapdieet voordat je eerst met je arts hebt overlegd. En voor zwangere vrouwen is het al helemaal geen goed idee. Begin er ook niet aan als je borstvoeding geeft. 

Waarom is de sapkuur zo populair?

Volgens Radar is dat vrij simpel: de bedrijven die sapkuren verkopen, hebben er baat bij om positieve onderzoeksresultaten te laten zien. Ze geven een tekenend voorbeeld.

Een sapkuurproducent beweert dat je tijdens het volgen van een sapkuur nieuwe witte bloedcellen aanmaakt die het immuunsysteem bevorderen.

Klopt. Maar je lichaam maakt deze witte bloedcellen altijd al aan.

Of je nou een sapkuur volgt of niet. Of je meer witte bloedcellen aanmaakt door je sapkuur, is nooit bewezen. [6]

Er wordt dus veel onzin verspreid over de werking en de positieve effecten van een sapkuur. De negatieve effecten van een sapkuur zijn simpelweg te hoog om van een goed dieet te spreken.

Zijn sapjes of smoothies dan helemaal niet gezond?

Sapjes en smoothies kunnen wel degelijk gezond zijn! Maar ze horen in een voedingspatroon waarin je dagelijks tevens vast voedsel eet.

Het kan dus een aanvulling zijn op je gezonde voeding. Als je sapjes maakt, let dan op de volgende zaken:

–   Pureer of blender de hele groente of fruit. Inclusief schil en pulp. Zo krijg je alle vezels uit de vrucht binnen, want die zijn juist zo gezond!

–   Voeg noten, zaden of een avocado toe voor gezonde vetten en eiwitten. Je kunt ook wat sojamelk of sojayoghurt toevoegen voor wat extra proteïnen. En zo maak je ook nog eens lekkere sapjes!

–   Gezonde sapjes hebben een goede balans tussen groente en fruit in je sapje of smoothie. Fruit zit namelijk vol suikers. En hoewel fruit natuurlijk supergezond is, wil je geen overdaad aan suiker binnenkomen. Twee stuks fruit per dag is gezond. Meer is niet nodig.

Wat zijn de beste sapdieten of detox kuren?

Wil je desondanks toch een sapdieet of detox sapkuur volgen? Kies dan voor smoothies (inclusief proteïnen, vezels en gezonde vetten) in plaats van voor sapjes die puur en alleen uit vruchtensap bestaan.

Voeg bijvoorbeeld noten, zaden, avocado en groente toe aan je smoothies. Lijnzaad helpt erg goed tijdens het afvallen.

Als je gaat detoxen, hou je sapkuur zo kort mogelijk. Hooguit drie dagen. Of wissel je ‘sapdagen’ af met ‘normale dagen’. Zo voorkom je voedingstekorten, extreme honger een leeg en futloos gevoel, moeheid en eetbuien.

Voeg veel groente toe aan je sappen. Kies bijvoorbeeld voldoende groene bladgroente om je ijzergehalte op peil te houden.

Wat kan ik heb beste eten na mijn sapkuur?

Probeer na je sapkuur zo snel mogelijk tekorten aan te vullen. Denk aan ijzer, zink, calcium, omega-3 vetzuren en gezonde vetten. Vette vis is een goed idee. Eet ook voldoende vezelrijk voedsel. (Denk aan volkoren producten.)

Wil je gezond afvallen?

Wil je op een gezonde manier afvallen, kies dan voor een dieet dat wetenschappelijk bewezen effectief is.

De methode die we hanteren in onze 3 Weken Afslank Challenge is gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke inzichten.

Door snel naar je streefgewicht te sprinten, is je strijd om jouw ideale gewicht te bereiken veel beter vol te houden. En dat doen we aan de hand van een koolhydraatarm dieet. Simpelweg omdat dit het best werkt.

Wij leren je een gezonde levensstijl aan, maken korte metten met ongezonde gewoontes en reiken je een dieet aan vol gezonde voedingsstoffen. 

Zin om samen met duizenden andere vrouwen mee te doen? Klik hier en meld je vandaag nog aan!

Copy of 3 weken afslank Challenge Mock up 5 min
Bronvermelding

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.