Search
Close this search box.

Ontdek Jouw Hormoontype!

Doe de quiz, stel je hormoontype vast en ontdek welke voeding en beweging jouw lichaam nodig heeft.

Hoe gezond is het tropische fruit cherimoya?

Author Image
Geschreven door:
Laatst bijgewerkt op
Dit artikel is gecontroleerd door: Jeroen Meijerink, Voedingsdeskundige
Als je houdt van tropisch fruit ben je misschien wel bekend met cherimoya. Als je dit fruit nog niet kent, don’t worry! Je bent echt niet de enige. Maar dit heerlijke zoete fruit is wel de moeite waard om te proberen. Is dit fruit naast heerlijk zoet ook gezond? Dat lees je hier.
Is cherimoya gezond of niet? Dat lees je in dit artikel.
Laatste update:
Wetenschappelijk_onderbouwd1

Wetenschappelijk onderbouwd

Gecontroleerd_door_expert1

Gecontroleerd door expert

Laatste_update1

Laatste update:

Deel dit artikel met je maatjes

Is cherimoya gezond?

Ik hoor je denken: ‘Is cherimoya gezond?’ Absoluut! Deze vrucht zit boordevol gezonde vitamines en mineralen, en de vezels zijn goed voor je darmen.

Als je veel plantaardig eet, is het ook nog eens een geweldige bron van eiwitten. Nieuwsgierig waarom dit exotisch fruit zo gezond is? Wacht dan niet langer en lees snel verder!

Wat is cherimoya? 

Cherimoya, ook wel ‘Jamaica-appel’ genoemd, is misschien niet iets wat je dagelijks voorbij ziet komen. Het is een tropische vrucht die groeit aan een boom die tijdens droge tijden zijn bladeren verliest. J

e vindt dit fruit onder andere in Zuid-Amerika, China en het Middellandse Zeegebied. En laten we onze Spaanse vrienden niet vergeten, want Spanje is een van de grootste producenten ter wereld!

Cherimoya groeit het hele jaar door. Deze hartvormige vrucht heeft een groene of soms lichtpaarse schil met schubben.

De vrucht heeft een hartvormige groene of lichtpaarse schil met schubben en het vruchtvlees is romig en wit. Heerlijk! Maar let op de oneetbare pitten, die zijn giftig.

Cherimoya smaakt naar een mix van aardbeien met slagroom en ananas. Loopt het water je al in de mond?

Als je het in de winkel vindt, zorg dan dat je niet te lang wacht om ervan te genieten, want het is niet heel lang houdbaar. Een rijpe cherimoya is zacht en de schil begint dan zwart te worden. Tip: bewaar een onrijpe cherimoya niet in de koelkast, want dit stopt het rijpingsproces.

Probeer de vrucht eens met (rauwe) ham, in fruitsalades of als sorbetijs. Of gebruik een paar lepels in een shake met andere ingrediënten zoals yoghurt of melk. Geloof me, je gaat mij dankbaar zijn om deze tip [1].

Samenvatting
Cherimoya is ook wel bekend onder de naam ‘Jamaica-appel’. Het vruchtvlees van deze vrucht is romig en wit. Het smaakt naar ananas en aardbeien met slagroom.

Wat is de voedingswaarde van cherimoya?

Laten we eens kijken naar de voedingswaarde van deze fruitsoort. Hieronder lees je de voedingswaarde per 100 gram.

  • Energie: 75 kcal
  • Vet: 0,68 g
    Waarvan verzadigd vet: 0,23 g
  • Koolhydraten: 17,7 g
    Waarvan suiker: 12,9 g
  • Vezels: 3 g
  • Eiwitten: 1,57 g
  • Zout: 0,01 g [2]

Welke voedingsstoffen bevatten cherimoya?

Vraag jij je af welke voedingsstoffen deze vrucht bevat? Wij hebben het voor je op een rijtje gezet.

VoedingsstofHoeveelheidAanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)
Kalium287 mg3500 mg
Calcium10 mgMannen en vrouwen 18-24 jaar: 1000 mg
Mannen 25-69 jaar en vrouwen 25-49 jaar 950 mg
Vrouwen 60-69 jaar 1100 mg
Magnesium17 mgMannen 350 mg
Vrouwen 300 mg
IJzer0,27 mgMannen en vrouwen die niet menstrueren 11 g
Vrouwen die wel menstrueren 16 mg*
Selenium0 μg70 μg
Zink0,16 ugMannen (>18 jaar) 9 ug
Vrouwen (>18 jaar) 7 ug
Zwangere vrouwen 9,1 ug
Vrouwen die borstvoeding geven 11 ug
Vitamine A0 ugMannen 800 μg
Vrouwen 680 μg
Vitamine D0 μg10 μg
>70 jaar
Mensen met een getinte huid
Mensen die weinig buiten komen en/of hun handen en gezicht bedekken 20 μg
Vitamine E0,27 mgMannen 13 mg
Vrouwen 11 mg
Thiamine (vitamine B1)0,10 mg0,1 mg
Riboflavine (vitamine B2)0,13 mg1,6 mg
VItamine B60,26 mgMannen en vrouwen 1,5 mg
Mannen >50 jaar 1,8 mg
Foliumzuur23 μg300 μg
Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven 400 μg
Vitamine B120 μg2,8 μg
Niacine0,13 mg 16 mg 
Vitamine C12,6  mg 75 mg
Jodium0 μg 150 μg
Zwangere vrouwen en/of vrouwen die borstvoeding geven 200 μg .
Fosfor26 mg [2]550 mg (>18 jaar) [3]

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van Cherimoya?

Vraag jij je nu af: ‘Wat is er precies zo gezond aan cherimoya?’ Laten we eens kijken naar deze eigenschappen. Hieronder lees je hoe deze heerlijke vrucht bijdraagt aan een goede gezondheid.

‘Een cherimoya voor de dorst’

Deze vrucht is erg sappig. Een cherimoya bevat per 100 gram maar liefst 79,9 gram water. Dit maakt het ideale fruit tijdens een zomerse dag. Ook tijdens een lange wandeling is dit een goede snack to go.

Het is niet alleen tijdens die zomerdagen dat je moet letten op voldoende vochtinname, maar elke dag. Om goed te kunnen functioneren moet je vochtbalans ongeveer gelijk blijven.

Wat je ook verliest, bijvoorbeeld door zweten, moet weer aangevuld worden. Met een verrukkelijke cherimoya wordt dat allemaal een stuk simpeler.

Vol gezonde voedingsstoffen

Cherimoya is een ware krachtpatser als het gaat om gezonde voedingsstoffen. Het barst van de antioxidanten, vitamines en mineralen. De hoeveelheid B-vitamines is vooral hoog, waarvan voornamelijk B1 (thiamine), wat belangrijk is voor je energiestofwisseling [4].

Daarnaast bevat het vergeleken met andere soorten fruit, best wat eiwit. Dit is een belangrijke bouwstof van je lichaam om nieuwe cellen te maken.

Het zorgt ook voor een verzadigd gevoel, wat kan helpen om op gewicht te blijven en zelfs bij afvallen. Wil je graag afvallen? Volg dan nu onze gratis afslanktraining.

Rijk aan antioxidanten

Cherimoya zit vol met deze krachtige stofjes, die ons lichaam beschermen tegen vrije radicalen. Veel vrije radicalen in ons lichaam zorgen voor oxidatieve stress, wat de kans op diverse chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten verhoogt [5]. 

Zo bevat het de krachtige antioxidanten vitamine C, caretenoïden en flavonoïden. En die carotenoïden zijn verantwoordelijk voor die mooie kleur van het fruit. Flavonoïden zijn bioactieve stoffen, die dezelfde gezondheidsvoordelen zouden hebben als vitamines en mineralen.

Mogelijk gezond voor je ogen

Wist je dat cherimoya ook goed is voor je ogen? Het bevat luteïne, een antioxidant dat je ooggezondheid bevordert en het risico op maculaire degeneratie kan verlagen. Deze aandoening zorgt voor oogbeschadiging en verlies van het gezichtsvermogen [6, 7].

Samenvatting
Cherimoya zit vol vitaminen en mineralen, waarvan voornamelijk veel vitamine B1. Ook bevat het antioxidanten, die ons beschermen tegen ziekten. Dit fruit draagt daarnaast ook bij aan de gezondheid van je ogen.

Goed voor de hartgezondheid

Maar dat is nog niet alles! Cherimoya is ook goed voor je hart. Het zit vol kalium en magnesium, die je bloeddruk ondersteunen. De voedingsvezels in deze vrucht dragen daar ook aan bij [8]. Bovendien is fruit eten in het algemeen gekoppeld aan een lagere kans op hart- en vaatziekten [9].

Je wordt er blij van

En we worden er niet alleen blij van, omdat het er zo vrolijk uitziet. Maar het bevat ook veel vitamine B6, dat een rol speelt bij de aanmaak van neurotransmitters zoals serotonine en dopamine. Deze stoffen zijn belangrijk voor een goed humeur.

Als je te weinig van deze stof binnenkrijgt, zou je zelfs last kunnen krijgen van stemmingsstoornissen, zoals depressiviteit [10].

Blije buik

Last but not least, onze buik wordt blij van cherimoya! De vezels voeden onze darmbacteriën en zorgen voor een gezonde darmflora, en de onoplosbare voedingsvezels dragen bij aan een goede stoelgang [8].

Samenvatting
Cherimoya zit bomvol gezonde voedingsstoffen, waaronder antioxidanten, vitamines, mineralen en voedingsvezels. Onder andere door de voedingsvezels draagt cherimoya bij aan een blije buik en gezond hart. Ook kan de cherimoya bijdragen aan een goed humeur.

Is cherimoya goed voor afvallen?

Vraag jij jezelf nu af: ‘En hoe zit het als ik wil afvallen?’ Ook dan is cherimoya een goede keuze. Het bevat weinig calorieën, dus je kunt er lekker van genieten zonder je zorgen te maken over gewichtstoename. Maar houd het wel bij een portie, want het bevat flink wat suikers.

De eiwitten en voedingsvezels zorgen daarentegen voor een verzadigd gevoel, wat afvallen makkelijker maakt. Eet het bijvoorbeeld als snack of als gezond toetje. 

Past cherimoya in een koolhydraatarm dieet?

En hoe zit het met een koolhydraatarm dieet? Of cherimoya een plekje verdient in dit dieet hangt af van het soort dieet je volgt. Bij sommige diëten mag je helemaal geen fruit eten en bij andere wel weer. Dus, check even of fruit is toegestaan. Als dat zo is, eet dan kleine hoeveelheden cherimoya vanwege de suikers.

Ben je benieuwd naar het koolhydraatarm dieet? Alles wat je moet weten lees je in ons artikel over het koolhydraatarm dieet.

Hoe vaak en wanneer cherimoya eten?

Een portie cherimoya per keer is meer dan genoeg. Probeer te variëren met ander fruit om alle waardevolle voedingsstoffen binnen te krijgen. ‘Eat the rainbow’ met een fruitschaal met bijvoorbeeld aardbei, blauwe bessen en bananen.

Oh, en nog een tip: eet geen fruit 30 minuten voor het tandenpoetsen, dat kan je tandglazuur aantasten.

Conclusie

Dus, conclusie! Cherimoya is net zo gezond als veel ander fruit. Het is een geweldige bron van antioxidanten, vitamines, mineralen, eiwitten en voedingsvezels.

En die eiwitten en voedingsvezels zijn een extra pluspunt als je wilt afvallen. Verwijder wel even de pitjes voordat je van deze sappige vrucht gaat genieten. Smakelijk eten!

Wil je meer weten over gezonde voedingsmiddelen, omdat je wil afvallen?

En wil jij op een gezonde en duurzame manier afvallen en je weer goed voelen in je eigen lichaam, maar heb je geen idee waar je moet beginnen?

Onze 3 Weken Afslank Challenge is speciaal ontworpen voor vrouwen zoals jij.

Tijdens ons programma van slechts 3 weken word je stap-voor-stap begeleid naar een gezonder gewicht en een beter gevoel in je lichaam. Klaar met de 3 weken maar nog niet tevreden? Dan kan je het programma kosteloos herhalen totdat je helemaal tevreden bent

En het mooiste is: je hoeft het niet alleen te doen!

Onze actieve Facebook-community brengt je in contact met meer dan 6000 vrouwen die het programma al met succes hebben afgerond. Hier vind je alle steun en motivatie die je nodig hebt om jouw doelen te bereiken.

Wij geven je alles wat je nodig hebt om dit jouw allerlaatste afslankreis ooit te maken. Doe vandaag nog mee en zet de eerste stap naar een gezonder en gelukkiger leven. Want jij verdient het om je weer tevreden te voelen met je lichaam en gezondheid.

3 weken afslank Challenge Mock up nieuw bonus 1200 × 1200px 1200 × 800px 1200 × 700px
Bronvermelding

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *