Zoek
Sluit dit zoekvak.

Ontdek Jouw Hormoontype!

Doe de quiz, stel je hormoontype vast en ontdek welke voeding en beweging jouw lichaam nodig heeft.

Hoe gezond is groene thee? Wat je moet weten

Author Image
Geschreven door:
Laatst bijgewerkt op
Dit artikel is gecontroleerd door: Claire Orth, Diëtist
Groene thee zou enorm gezond zijn. Is dat wel zo en waarom is groene thee gezond? Waar is het goed voor en hoeveel moet je per dag drinken om van de voordelen te profiteren? In dit artikel krijg je antwoord op al deze vragen. Lees je mee?
Is groene thee gezond? En hoe gezond is groene thee dan en wat zijn de gezondheidsvoordelen van groene thee? Dat lees je in dit artikel.
Laatste update:
Wetenschappelijk_onderbouwd1

Wetenschappelijk onderbouwd

Gecontroleerd_door_expert1

Gecontroleerd door expert

Laatste_update1

Laatste update:

Deel dit artikel met je maatjes

Wat is groene thee?

Voordat we antwoord geven op de vraag of groene thee gezond is, leggen we kort uit wat groene thee is. Groene thee komt, net als zwarte thee, van de theeplant (Camellia sinensis). Het verschil tussen groente en zwarte thee zit hem in hoe de bladeren worden behandeld na het plukken. 

Groene thee is (samen met witte thee) de minst bewerkte theesoort. De bladeren worden meteen na het plukken gedroogd en gestoomd. Hierdoor blijven de meeste voedingsstoffen behouden.

Groene thee wordt al eeuwenlang gebruikt. In Azië werd het oorspronkelijk als medicijn gedronken. Het werd ingezet voor het hart, om de spijsvertering te bevorderen en om wonden te genezen. 

Is groene thee gezond of ongezond? 

Groene thee is een van de minst bewerkte theesoorten die er is. Hierdoor bevat het de meeste antioxidanten en polyfenolen [1]. Polyfenolen zijn natuurlijke stoffen die door sommigen een medicinale werking wordt toegedicht.

Deze stoffen worden ook wel bioactieve stoffen genoemd. Sommige van deze bioactieve stoffen zijn catechinen.

De Gezondheidsraad is momenteel nog van mening dat we bioactieve stoffen niet per se nodig hebben, omdat andere essentiële voedingsstoffen dezelfde werking hebben. Desondanks zijn deze stoffen wel gezond.

Catechine is een belangrijk bestanddeel van geneeskrachtige planten die in Afrika voorkomen. Groene thee is rijk aan catechine, net als cacao en wijn[2]. 

De belangrijkste en meest krachtige antioxidant uit groene thee is EGCG (epigallocatechine-3-gallaat). Door de grote hoeveelheid antioxidanten kan groene thee vrije radicalen onschadelijk maken. 

Op deze manier kan celschade mogelijk worden voorkomen. Celschade door vrije radicalen kan vroegtijdige veroudering en verschillende ziekten veroorzaken.

Samenvatting
De vele antioxidanten die het bevat, maken groene thee gezond. De meest krachtige antioxidant uit groene thee is EGCG. Antioxidanten kunnen vrije radicalen onschadelijk maken. 

Waarom is groene thee gezond?

Door de grote hoeveelheid antioxidanten die groene thee bevat, kunnen we zeker stellen dat groene thee gezondheidsvoordelen heeft.

Door de hoge concentratie aan actieve stoffen is de thee zeker meer dan een hydraterend drankje. Het zit namelijk boordevol bioactieve stoffen. Dit zijn stoffen die een mogelijk gezondheidsvoordeel hebben in je lichaam. 

Groene thee zou een ontstekingsremmende werking hebben en mogelijk kankerbestrijdende effecten hebben [2]. Dat is nogal wat. Daarom gaan we hier meteen even dieper op in. 

Groene thee ontstekingsremmend

ECGC kan helpen bij het verminderen van ontstekingen. Zo zou het gewrichtspijn verminderen en de symptomen van artritis mogelijk verminderen. ECGC zou namelijk de productie van ontstekende moleculen beperken [3].

Hier moet wel nog meer onderzoek naar worden uitgevoerd. Zo wordt er onderzocht wat het effect is zonder medicatie en in combinatie met medicatie.

Groene thee mogelijk goed tegen kanker

De uitspraak dat groene thee goed is tegen kanker is behoorlijk heftig. Daarom willen we ten eerste aangeven dat er meer wetenschappelijk onderzoek nodig is om de mogelijk preventieve rol van groene thee te bevestigen. 

Toch zijn er al wat bestaande onderzoeken die een verband laten zien tussen verbindingen in groene thee en een mogelijk lager risico op kanker.

Zo blijkt uit een analyse van bijna 30 studies dat mensen die regelmatig groene thee drinken 42 procent minder kans hadden om dikkedarmkanker te ontwikkelen [4]. 

Ook zou groene thee de kans op (terugkerende) borstkanker bij vrouwen die dagelijks meer dan drie kopjes groene thee drinken met 20 tot 30 procent kunnen verminderen [5]. Bovendien wordt de consumptie van groene thee geassocieerd op een verminderd risico op prostaatkanker bij mannen [6].

Het kan zijn dat dit door andere factoren komt. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat mensen die veel groene thee drinken meestal een gezonder voedingspatroon hebben, wat de kans op kanker verkleint.

Samenvatting
De bioactieve stoffen in groene thee hebben mogelijk een ontstekingsremmende werking. Daarnaast zouden ze zelfs de ontwikkeling van kanker kunnen voorkomen. Er is meer onderzoek nodig om de exacte werking van deze positieve effecten te bepalen.

Welke gezondheidsvoordelen heeft groene thee? 

Nu we helder hebben dat groene thee gezond is en waarom, is het tijd voor de volgende vraag. Want wat doet groene thee nou met je lichaam? We gaan kijken naar de gezondheidsvoordelen van groene thee en het effect op belangrijke lichaamsfuncties. 

Groene thee gezond voor je hersenen

Groene thee kan de hersenfunctie stimuleren. Dit komt onder andere door de theïne. Deze stof heeft dezelfde werking als cafeïne in koffie.

De hoeveelheid theïne in groene thee is ongeveer 30 mg per kopje (in een gewoon kopje koffie  zit ca. 80 mg cafeïne). Van deze bekende, stimulerende stof weten we dat het de stemming, reactietijd en het geheugen kan verbeteren [7].

Maar groene thee biedt meer.

Het bevat namelijk L-theanine, een stof die de bloed-hersenbarrière (een soort grens tussen je bloed en je hersenen) kan passeren. L-theanine is een aminozuur.

Uit studies blijkt dat cafeïne en L-theanine bijzonder goed samen kunnen werken als het om het verbeteren van de hersenfuncties gaat [8].

L-theanine verhoogt de productie van dopamine en van alfagolven [9]. Dit zijn hersengolven die actief zijn als je ontspannen bent.

Bovendien verhoogt L-theanine de activiteit van de signaalstof (neurotransmitter) GABA. Deze overdrachtsstof heeft een angstremmende werking.

Zo kan groene thee ervoor zorgen dat je scherp en geconcentreerd, maar toch ontspannen bent. Groene thee kan dus goed zijn tegen stress en bij moeheid.

Bovendien lijkt het erop dat groene thee, naast het verbeteren van de hersenfunctie op korte termijn, je grijze massa kan beschermen als je ouder wordt.

Mogelijk hebben de catechineverbindingen in groene thee een beschermende werking op de neuronen.

Neuronen (zenuwcellen) zijn cellen in het zenuwstelsel en vormen de bouwstenen van de hersenen.  Zo zou groene thee mogelijk helpen om het risico op dementie en Parkinson te verlagen [10]. 

Samenvatting
Groene thee is goed voor je hersenen, houdt je scherp, geconcentreerd en ontspannen, en kan het risico op dementie en Parkinson verlagen.

Groene thee gezond voor je hart

Groene thee kan het totale cholesterolgehalte verbeteren en bijdragen aan een vermindering van het slechte (LDL) cholesterol. Een te hoog LDL-cholesterol wordt vooral gevaarlijk als de LDL-deeltjes gaan oxideren (reageren met zuurstof). 

Verhoogd LDL veroorzaakt, na oxidatie, beschadigingen aan de bloedvatwand, waardoor hart- en vaatziekten kunnen ontstaan [11].

Doordat groene thee de antioxidantcapaciteit van het bloed verhoogd, beschermt het de LDL-deeltjes tegen oxidatie [12].

Uit Japans onderzoek blijkt dat mensen die groene thee drinken ruim dertig procent minder kans hebben om te overlijden aan een hart- en vaatziekte [13, 14].

Hier moet worden bijgezegd dat Japanse mensen een ander voedingspatroon en een andere levensstijl hebben dan de meeste Nederlanders. Dit heeft mogelijk invloed op de onderzoeksresultaten.

Bovendien verlaagd groene thee de bloeddruk en verkleint het hierdoor de kans op een beroerte [15]. Een te hoge bloeddruk kan de wanden van je bloedvaten beschadigen.

Bovendien moet het hart steeds harder werken om het bloed rond te pompen, waardoor hartschade kan ontstaan [16].

Samenvatting
Groene thee is gezond voor je hart, helpt cholesterol en bloeddruk te verlagen.

Groene thee gezond voor de darmen

Darmen spelen een belangrijke rol voor onze gezondheid. Wist je dat je je door een gezonde spijsvertering ook mentaal beter kunt voelen? En dat zo’n zeventig procent van je afweersysteem zich in de dikke darm bevindt?

Hoe gezond je darmen zijn heeft voor een groot deel te maken met het optimaal functioneren van je microbioom [17]. 

Je microbioom is een verzamelnaam voor alle bacteriën, schimmels en virussen in je darmen. Needless to say dat je daar liever meer gezonde bacteriën hebt zitten dan ongezonde. 

Uit een recent onderzoek blijkt dat groene thee gezond is voor de darmen. Het kan het aantal gezonde bacteriën in je darm laten toenemen en ervoor zorgen dat slechte bacteriën afnemen [18]. 

Samenvatting
Groene thee is goed voor je darmen, verbetert de balans van goede en slechte bacteriën.

Groene thee tegen diabetes type 2 

Groene thee kan helpen om diabetes type 2 (suikerziekte) te voorkomen. Bij suikerziekte is er sprake van een verhoogde bloedsuikerspiegel. Dit kan worden veroorzaakt door het onvermogen van je lichaam om insuline te produceren of als je lichaam minder gevoelig wordt voor insuline.

Meerdere onderzoeken laten zien dat groene thee de insulinegevoeligheid verbeteren en de bloedsuikerspiegel kan verlagen [19].

Groene thee voor een goede mondgezondheid

Groene thee is goed voor je tanden en kan bijdragen aan je mondgezondheid. Groene thee kan namelijk de groei van bacteriën die plaque veroorzaken remmen. Hierdoor heb je minder kans op gaatjes en tandvleesontsteking [20]. 

De mondholte moet hiervoor wel in aanraking komen met de polyfenolen in groene thee. Als je een supplement neemt met groene thee-extract is dat wel gezond, maar dan mis je dit gunstige effect op het gebit.

Samenvatting
Groene thee kan helpen bij het voorkomen van diabetes type 2 en verbetert de insulinegevoeligheid.

Groene thee als mooimaker

Zo, dat groene thee gezond is, moge duidelijk zijn. Maar wist je dat groene thee ook een echte mooimaker is? 

Groene thee is goed voor de huid. Door de ontstekingsremmende werking en antioxidanten in groene thee, maakt het drankje mooi van binnenuit. Zo zou het drinken van groene thee huidveroudering en haaruitval tegen kunnen gaan.

Maar je kunt groene thee ook op de huid aanbrengen. Het heeft dan een anti-aging effect en zou goed zijn tegen puistjes (acne). Bovendien kan het op de huid aangebracht helpen tegen (genitale) wratten, rosacea en eczeem [21]. 

Dep hiervoor een afgekoeld zakje groene thee over je gezicht of een andere plek waar problemen zich voordoen. Als je losse thee gebruikt kun je gebruikte (afgekoelde) theebladeren op je huid deppen. 

En slankmaker?

Als klap op de vuurpijl kan groene thee helpen als je wilt afvallen. Dat is gezond, omdat overgewicht of te veel buikvet in verband wordt gebracht met een hoger risico op welvaartsziekten, zoals diabetes type 2 (suikerziekte) of hart- en vaatziekten.

Lees hier verder als je meer wilt weten over groene thee en afvallen.

Welke groene thee is (het meest) gezond?

Als je wilt profiteren van de gezondheidsvoordelen van groene thee, kun je het beste pure groene thee nemen. Matcha zou volgens sommigen de meest gezonde groene thee zijn.

Dit zou zijn omdat het het meeste antioxidanten bevat. Je leest er alles over in ons artikel ‘matcha gezond’.

De meeste groene thee is goed voor je, maar sommige soorten bevatten onnodige toevoegingen. Groene thee met een smaakje is lekker, maar kan toegevoegd suiker bevatten. 

Je profiteert dan nog wel van de gunstige effecten, maar de suiker maakt je theetje wel meer energierijk en net iets minder gezond. Let op met ice tea die je kant-en-klaar koopt. Deze bevat vaak veel suiker. 

Kies bij voorkeur een thee van goede kwaliteit. De goedkopere soorten bevatten soms erg veel fluoride.

Zit je krap bij kas of is er weinig aanbod? Geen zorgen. Ook met een goedkopere variant is het nog steeds gezonder om wel groene thee te drinken dan niet.

Om optimaal van de werkzame stoffen te profiteren, is het trouwens raadzaam om de groene thee niet met te heet water te zetten. De ideale watertemperatuur is 80 graden.

Je kunt je green tea daarnaast het beste zonder melk drinken (al is thee met melk eerder in Engeland populair). Melk zou het antioxidantengehalte omlaag brengen, waardoor je kopje thee minder gezond wordt [22]. 

Samenvatting
Groene thee is ook nog eens goed voor je looks. Het kan de huid verbeteren en zou mogelijk de vetverbranding stimuleren. Pure groene thee is het meest gezond. Drink je thee ongezoet. 

Hoeveel groene thee per dag is gezond?

Groene thee is gezond, maar hoeveel per dag moet je drinken om optimaal van de gezondheidsvoordelen te profiteren?

Hierover zijn de meningen een beetje verdeeld. Het zou volgens sommige juist goed zijn om verschillende soorten thee af te wisselen. 

Bijvoorbeeld met kamillethee. In dit artikel lees je of kamillethee gezond is. De Gezondheidsraad adviseert om drie tot vier koppen groene of zwarte thee per dag te drinken [23]. 

Toch blijkt uit sommige onderzoeken dat het drinken van meer groene thee nog beter zou zijn. Zo blijkt dat het cholesterolverlagende effect van groene thee pas na 10 (!) koppen optreedt [24].

Uit een groot onderzoek blijkt dat mensen die dagelijks 5 koppen groene thee drinken het langst leven [25]. Niet voor niets staat groene thee (en zwarte thee) in de Schijf van Vijf en andere soorten thee niet.

Om de voedingswaarde van groene thee hoef je het in ieder geval niet te laten. Een kopje groene thee bevat geen calorieën. Red je het aantal kopjes per dag niet? Dan kan het nemen van groene thee-capsules een gezond alternatief zijn. 

Samenvatting
Drink 3-4 kopjes groene thee per dag voor de beste gezondheidsvoordelen.

Groene thee heeft veel voordelen, zijn er nadelen?

Als we kijken naar de gezondheidsvoordelen, zou je bijna vergeten dat groene thee mogelijk ook nadelen kan hebben.

Als je gevoelig bent voor cafeïne, kun je hier mogelijk last van krijgen als je groene thee drinkt. Daarnaast krijgen sommigen last van maag- en darmproblemen.

Let op als je groene thee drinkt tijdens een behandelend traject voor kanker.

Volgens de Stichting tegen Kanker kan groene thee door de antioxiderende werking sommige kankerbehandelingen verstoren. Bovendien kan het de toxiciteit van sommige kankerbehandelingen verhogen [26].

Let daarnaast op als je een ijzertekort hebt. Groene thee kan de opname van ijzer afremmen. 

Dit geldt overigens voor alle soorten thee en ook koffie en melkproducten. Dit komt bij thee en koffie door de theïne en cafeïne [27].

Als je medicijnen gebruikt (vooral als het om medicatie gaat die je bloeddruk reguleert), is het verstandig om je theeconsumptie te bespreken met je arts. Of kies voor cafeïne vrije thee en koffie.

Samenvatting
Let op mogelijke nadelen zoals gevoeligheid voor cafeïne, invloed op kankerbehandelingen en verminderde ijzeropname.

Groene thee gezond, conclusie

Groene thee is gezond, dat mag zeker gezegd worden. Een kopje groene thee helpt als je je moet concentreren en heeft door de krachtige antioxidanten positieve effecten op je lichaam. Toch kom je er met alleen kopjes thee drinken niet.

De sleutel tot een gezonde levensstijl zit hem in voldoende variatie. 
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij je healthy lifestyle en wil je ondersteuning en deskundig advies? Dan is de 3 Weken Afslank Challenge perfect voor jou. Je valt hiermee gegarandeerd (op een gezonde manier) af. Ervaar het zelf en doe mee!

3 weken afslank Challenge Mock up nieuw bonus 1200 × 1200px 1200 × 800px 1200 × 700px
Bronvermelding
1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8617188/
2. https://www.sciencedirect.com/topics/neuroscience/catechin
3. https://arthritis-research.biomedcentral.com/articles/10.1186/ar2982
4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28454102/
5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19437116/
6. https://academic.oup.com/aje/article/167/1/71/185454?login=false
7. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1467-3010.2007.00665.x
8. https://academic.oup.com/jn/article/138/8/1572S/4750819?login=false
9. https://apjcn.nhri.org.tw/server/APJCN/17%20Suppl%201/167.pdf
10. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15350981/
11. https://www.radboudumc.nl/nieuws/2017/slecht-cholesterol-draagt-mogelijk-bij-aan-artrose
12. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0021915099002397
13. https://academic.oup.com/jn/article/138/8/1548S/4750815
14. https://academic.oup.com/ije/article/36/3/600/652363
15. https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/welke-thee-kan-ik-het-beste-drinken-.aspx
16. https://www.hartstichting.nl/oorzaken/bloeddruk/hoge-bloeddruk
17. https://www.mlds.nl/de-wondere-wereld-van-je-spijsvertering/
18. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36076430/
19. https://academic.oup.com/ajcn/article/98/2/340/4577179
20. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23055579/
21. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23346663/
22. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20116655/
23. https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2015/11/04/richtlijnen-goede-voeding-2015
24.1 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22027055
24.2 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16968850/
25. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16968850/
26. https://www.kanker.be/voedingssupplementen/20442
27. https://dietistennet.nl/dieten/bloedarmoede

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *