fbpx
Ontvang de 3 weken afslank challenge - gratis training!

Ga vandaag nog op weg naar 5 tot 10 kilo minder!

Zó helpt havermout met afvallen.

Wil jij afvallen met havermout? Dit gezonde ontbijt helpt veel mensen met afvallen.

Ontdek hier hoe met havermout kan afvallen!

Inhoud:

Deel dit artikel met je maatjes

Het is niet gek dat havermout voor veel mensen hun favoriete ontbijt is.

Naast dat havermout betaalbaar en erg lekker is, kan het je ook helpen met afvallen.


Bovendien heeft havermout verschillende gezondheidsvoordelen.

Welke dat zijn en hoe jij met havermout kan afvallen lees je in het onderstaande artikel.


Wat maakt havermout zo gezond?


Eén kopje gekookte havermout bevat slechts 150 calorieën.

Daarnaast krijg je per kopje gekookte havermout zo’n 5 gram vezels en zo’n 6 gram eiwitten binnen. 


Bovendien is havermout een goede bron van verschillende mineralen zoals calcium, fosfor, magnesium, koper, ijzer, selenium en kalium.


Oké, dat klinkt goed. Maar hoe gaat dit jou helpen met afvallen?

Dat zal ik je uitleggen.


Hoe havermout jou helpt met afvallen.


Zoals je hierboven hebt gelezen bevat havermout redelijk wat vezels.

Uit onderzoek blijkt dat de vezels die in havermout zitten ervoor zorgen dat je langer vol zit (1).


Hierdoor heb je minder snel honger na het eten en zal je bijvoorbeeld minder snel gaan snacken. 

Door minder te snacken krijg je minder calorieën binnen en dit maakt afvallen makkelijker. 


Daarnaast wijst dit onderzoek (2) uit dat het vervangen van 5% van je dagelijkse koolhydraten door resistent zetmeel ervoor zorgt dat je vetverbranding een boost van 23% krijgt.


Havermout bevat een grote hoeveelheid van dit resistente zetmeel.

Het eten van havermout is daarom een goed idee als jij jouw vetverbranding een boost wilt geven.


Het Voedingscentrum raadt vrouwen aan om zo’n 1000 calorieën aan koolhydraten binnen te krijgen per dag (3).

Dit betekent dat je 50 calorieën per dag aan resistent zetmeel binnen moet krijgen om deze boost in vetverbranding te ondervinden.


Dit komt neer op minder dan een half kopje havermout per dag.

Het kan dus een goed idee zijn om havermout te eten als je wilt afvallen.


De vraag die nog overblijft is: hoe kan je havermout in je dieet opnemen?

Havermout als ontbijt helpt met afvallen


Het havermout dieet


Gezien de bovenstaande feiten is het niet gek dat er een havermout dieet bestaat.

Het dieet wijkt af van de effectieve koolhydraatarme diëten, maar het achterliggende idee is hetzelfde. 


De basis van het havermout dieet is het eten van minder calorieën voor een langere periode.

De vezels zorgen ervoor dat je minder honger hebt waardoor het dieet goed vol te houden is.


Het voedingsschema van het havermout dieet bestaat uit twee fases. 


Fase 1: De eerste week drie maaltijden havermout per dag.

Deze maaltijden moeten onbewerkte havermout bevatten zonder toegevoegde suikers. 


Fase 2: Na de eerste week eet je havermout voor één tot twee maaltijden per dag en vetarme maaltijden voor de rest van de dag. 

Je eet tijdens dit dieet bij je ontbijt, lunch en eventueel voor het avondeten havermout.


Je kunt havermout maken met een kleine hoeveelheid magere melk en een klein beetje fruit.


Persoonlijk vind ik het heerlijk om er ook een klein beetje kaneel aan toe te voegen voor wat extra smaak. 

Pure haver is beter dan bewerkte havermout voor afvallen.


De voor- en nadelen van afvallen met het havermout dieet


Het voordeel van havermout is dat één portie (1 kopje havermout) goed vult en maar weinig calorieën heeft.

Doordat je weinig calorieën eet wordt gewicht verliezen makkelijker.

Een tweede voordeel van het havermout dieet is dat het ontzettend goedkoop is.


Een nadeel van het havermout dieet is de eentonigheid van de maaltijden.

Doordat je een lange periode dezelfde maaltijd blijft eten kan het volhouden van het dieet zwaar zijn. 


Voordat je begint aan het dieet is het verstandig om te overleggen met je huisarts.

Je huisarts zal je laten weten of het dieet geschikt is voor jou. 

Het havermout dieet kan jou helpen met afvallen.


Conclusie


Havermout heeft verschillende bewezen gezondheidsvoordelen:

  • Havermout vermindert de honger
  • Havermout bevordert je vetvebranding
  • Havermout zit boordevol gezonde voedingsstoffen


Het volgen van het havermout dieet zou je kunnen helpen met afvallen.

Ik raad dit echter alleen aan als je havermout echt lekker vindt. 


Het havermout dieet is allesbehalve een gevarieerd en gebalanceerd dieet.

Het is dus de vraag hoe gezond het is om af te vallen met behulp van het havermout dieet.


Een alternatief voor het havermout dieet is onze 3 Weken Afslank Challenge

Tijdens de 3 Weken Afslank Challenge ligt de focus op een gezond en gebalanceerd dieet en het creëren van een gezonde leefstijl. 


Het creëren van een gezonde leefstijl is CRUCIAAL voor jouw gezondheid en gewicht.  

Onze deelnemers vallen aan de hand van de stap-voor-stap instructies 5 tot 10 kilo af in 3 weken tijd. 


Geen zorgen: het is geen super streng dieet waarbij je niks mag eten.


Nee, de 3 Weken Afslank Challenge gaat juist voor balans.

Een gezond eetpatroon waarmee je nog steeds van je eten kunt genieten.


Ontdek hoe de deelnemers onze 3 Weken Afslank Challenge hebben ervaren.


Heb je vragen of opmerkingen over afvallen met havermout?

Laat het me weten in de reacties hieronder!

Deel dit artikel met je maatjes

Jeroen

Jeroen

Ontvang nu jouw 3 weken afslank challenge - gratis training

Door op de knop te drukken ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden. Wij gaan voorzichtig met jouw data om. Voor meer informatie zie privacybeleid.

Recente berichten

Volg ons op facebook

delingen