Doe mee aan onze
gratis afslanktraining!

En ontdek hoe jij 5 tot 10 kilo kan afvallen in
3 weken zonder jojo-effect!

Kan je afvallen met hennepzaad? Waarom wel of niet?

Hennepzaad wordt vaak verwerkt in gezonde smoothies om af te vallen. Helpt hennepzaad ook om af te vallen? Waarom wel of niet? Lees snel verder om het antwoord te krijgen op deze vragen.

Deel dit artikel met je maatjes

Kan je afvallen met hennepzaad?

Ja, hennepzaad en afvallen gaat hand in hand. Er is echter geen bewijs dat hennepzaad speciale stoffen bevat waardoor je extra snel afvalt. Desondanks kan het eten van hennepzaad je zeker helpen met afvallen.

Het bevat relatief veel eiwitten, wat onder andere kan zorgen voor een langer verzadigd gevoel. Ook de vetten in hennepzaad kunnen zorgen voor dit effect (1, 2, 3). Dit maakt het afvallen een stuk makkelijker.

Wat is hennepzaad?

Hennepzaad is de zaad van de hennepplant van de plantensoort Cannabis sativa. Van deze plantensoort komt ook de plant waar wiet vandaan komt.

Hennepzaad is afkomstig van henneptoppen en worden geplukt voordat er bestuiving plaatsvindt, wat zorgt voor het ontstaan van cannabinoïden (de werkende stof in marihuana).

Hennepzaad heeft een nootachtige smaak. Hennepzaad kopen kan in de gepelde en ongepeld variant. De ongepelde zaden moet je eerst laten weken (4).

Waarom kan je afvallen met hennepzaad?

Het eten van hennepzaden kan op diverse manieren helpen om af te vallen. Een van de redenen is doordat het weinig calorieën bevat. Hieronder lees je meer over de redenen waarom hennepzaad kan helpen met afvallen.

Het bevat weinig calorieën 

Een eetlepel (15 gram) hennepzaad bevat 89 calorieën. Dit is ter vergelijking iets minder dan in een portie ongezouten noten van 15 gram. Dit bevat namelijk 96 calorieën (1).

Een tussendoortje onder de 100 calorieën past goed in een voedingspatroon om af te vallen. Je energiebehoefte blijft hierdoor lager, waardoor het makkelijker is om een negatieve energiebalans te krijgen.

Het bevat bijna geen koolhydraten

Met een portie hennepzaad krijg je slechts 0,7 gram koolhydraten binnen (1). Hierdoor is hennepzaad een erg geschikte tussendoortje voor als je een koolhydraatarm dieet volgt.

Het kan ook worden toegevoegd aan bijvoorbeeld het ontbijt of een salade.

Het bevat veel vetten

In hennepzaden zitten veel gezonde vetzuren. Een eetlepel hennepzaad bevat maar liefst 7,3 gram vet. Hiervan is slechts 0,7 gram verzadigd vet (1). Het eten van vetten kan zorgen voor een langer verzadigd gevoel. Dit maakt afvallen makkelijker (2).

Hennepzaad is ook rijk aan de vetzuren omega-3 en omega-6. In een aantal onderzoeken lijkt het gebruik van een omega-3 supplement te kunnen helpen met afvallen.

Het is nog niet duidelijk of een voedingsmiddel met dit vetzuur hetzelfde effect heeft (5).

Houd je niet van het eten van zaden? Dan kan je ook hennepzaadolie gebruiken. Zo kun je alsnog genieten van de voordelen van hennepzaad.

Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken als dressing of op je brood.

Het bevat veel eiwitten

Per 15 gram hennepzaad (een eetlepel) krijg je maar liefst 4,7 gram eiwitten binnen (1). Het eten van voldoende eiwitten heeft veel voordelen als je wilt afvallen.

Als je afvalt kan je helaas niet tegengaan dat je spiermassa zult verliezen. Wel kun je de hoeveelheid spiermassa die je verliest beperken door voldoende eiwitten binnen te krijgen.

Daarnaast kan het eten van eiwitten mogelijk ervoor zorgen dat je langer een verzadigd gevoel hebt. Door een langer verzadigd gevoel is het makkelijk om langer niet te eten. Dit helpt als je wilt afvallen (3).

Daarnaast zijn eiwitten van essentieel belang om spiermassa op te bouwen. Het eten van eiwitten binnen 30 minuten na het sporten kan je herstel bevorderen. Hierdoor kan je sneller en/of meer spiermassa opbouwen na bijvoorbeeld een HIIT (High Intensity Interval Training).

Als je meer spiermassa hebt is je energiebehoefte hoger, waardoor je sneller kunt afvallen (6)

Het bevat vezels

Tenslotte bevatten hennepzaden vezels. Ondanks dat dit geen grote hoeveelheid is (0,6 gram vezels per 15 gram) kan dit wel bijdragen aan het behalen van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) vezels (1). Voor vrouwen is dit ongeveer 30 gram per dag en voor mannen ongeveer 40 gram per dag (7).

Het eten van voldoende vezels kan ervoor zorgen dat je een langer verzadigd gevoel hebt. Dit kan ervoor zorgen dat je minder eet, waardoor je makkelijker een negatieve energiebalans hebt (8).

Ben je terechtgekomen bij dit artikel, omdat je graag wilt afvallen? Volg dan onze gratis afslanktraining.

Is hennepzaad gezond?

Nu je weet dat je kunt afvallen met hennepzaad ben je vast benieuwd of het eten van hennepzaad ook gezondheidsvoordelen heeft. Dat heeft het zeker. Zo bevat het veel vezels, wat goed is voor je stoelgang en spijsvertering. In dit artikel lees je meer over gezondheid en hennepzaad

Hoeveel hennepzaad moet je per dag eten om af te vallen?

Er is geen richtlijn van hoeveel hennepzaden je per dag moet eten om af te vallen. Een eetlepel (15 gram) bevat 89 calorieën (1).

Als je een paar eetlepels neemt kan de hoeveelheid calorieën flink oplopen. Beperk daarom de hoeveelheid hennepzaad die je eet per dag. 

Een goede richtlijn die je kunt aanhouden is het advies van de Gezondheidsraad om een handje noten en/of zaden (25 gram) per dag te eten. Bij dit advies is er vanuit gegaan dat noten en zaden ongeveer dezelfde gezondheidseffecten hebben (9). 

Probeer zoveel mogelijk af te wisselen qua soorten noten en zaden. Zo krijg je verschillende vitamines en mineralen binnen. Je kunt ze bijvoorbeeld toevoegen aan een smoothie, havermout of muesli.

Samenvatting
Er is geen officiële richtlijn van hoeveel hennepzaad je per dag moet eten  om af te vallen. We bevelen aan om maximaal 25 gram noten en/of zaden per dag te eten.

Wanneer kan je het beste hennepzaad eten om af te vallen?

Er is niet per se een ideaal moment om hennepzaad te eten om af te vallen. Merk je dat het eten van hennepzaad je helpt om langer een verzadigd gevoel te hebben? Ga dan na op welke momenten je je niet verzadigd genoeg voelt. 

Misschien merk je dat je in de ochtend na je ontbijt snel weer trek hebt. Dan is het slim om hennepzaad toe te voegen aan je ontbijt, zoals havermout.

Wist je dat je met havermout ook kunt afvallen? In dit artikel over havermout en afvallen lees je hier meer over.

Krijg je altijd aan het einde van de dag trek? Dan kun je op dat moment een handje hennepzaad eten. Als je hennepzaad los eten niet lekker vindt, kun je het ook eten in een schaaltje zuivel.

Bovendien kan je je hierdoor nog meer verzadigd voelen. Je krijgt dan immers nog meer eiwitten binnen. 

Samenvatting
Per persoon verschilt het wanneer je het beste hennepzaad kunt eten. Eet het vooral op momenten wanneer je (nog) trek hebt.

Conclusie

Je kunt zeker afvallen met hennepzaad. Het zorgt echter niet ervoor dat je sneller afvalt. Het is een gezond tussendoortje voor tijdens het afvallen, omdat het per portie minder dan 100 calorieën bevat.

Doordat het veel eiwitten en vetten bevat kan het eten van hennepzaad ervoor zorgen dat je langer een verzadigd gevoel hebt (2, 3).

Dit kan er vervolgens voor zorgen dat je makkelijker minder eet en afvalt. Bovendien past hennepzaad goed in een koolhydraatarm dieet. 

Wil je graag blijvend afvallen? Bekijk dan eens onze 3 Weken Afslank Challenge. In 3 weken tijd krijg je een kickstart om op een gezonde manier af te vallen. Tijdens deze challenge leer je bovendien hoe je blijvend afvalt.

Tijdens de Challenge krijg je toegang tot onze besloten, actieve Facebookgroep en toegang tot veel gezonde recepten.

Copy of 3 weken afslank Challenge Mock up 5 min
Bronvermelding
1. https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/eetmeter/
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK537084/
3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25926512/
4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33614949/
5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23697585/
6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3381813/
7.https://www.mlds.nl/hoe-gezond-is-jouw-buik/artikelen/slim-en-snel-zo-boost-je-jouw-vezelinname/
8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19335713/
9.https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2015/11/04/richtlijnen-goede-voeding-2015)

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *