Zoek
Sluit dit zoekvak.

Ontdek Jouw Hormoontype!

Doe de quiz, stel je hormoontype vast en ontdek welke voeding en beweging jouw lichaam nodig heeft.

Hoe gezond is visolie nu echt? En wat doet het?

Author Image
Geschreven door:
Laatst bijgewerkt op
Dit artikel is gecontroleerd door: Claire Orth, Diëtist
Je hebt vast wel al eens van visolie gehoord (en dat het gezond is). Maar wat is het eigenlijk en waarom is visolie gezond? Wanneer moet je visolie nemen, hoeveel, en moet je nog ergens op letten? Lees snel verder voor het antwoord op al deze vragen!
Hoe gezond is visolie nu eigenlijk? En welke gezondheidsvoordelen heeft visolie? Dat lees je in dit artikel.
Laatste update:
Wetenschappelijk_onderbouwd1

Wetenschappelijk onderbouwd

Gecontroleerd_door_expert1

Gecontroleerd door expert

Laatste_update1

Laatste update:

Deel dit artikel met je maatjes

Wat is visolie?

Voordat we antwoord geven op de vraag waarom visolie gezond is (want dat is het), gaan we kort kijken naar wat het is. Visolie is een geraffineerde olie die wordt gewonnen uit het vet uit het weefsel van vette vissoorten, zoals haring, tonijn, zalm, makreel en ansjovis.

Visolie en omega 3-vetzuren worden vaak door elkaar gehaald. Omega 3-vetzuren worden zelfs weleens visolie-vetzuren genoemd. Toch is er wel verschil tussen omega-3 en olie uit vis. Visolie zelf is namelijk geen omega 3-vetzuur. Wel bevat het veel omega 3-vetzuren.

De exacte samenstelling van de olie hangt af van de vissoort, maar ook van het seizoen en van welk onderdeel van de vis de olie gewonnen is. Er is visolie die wordt gewonnen uit de lever van de vis. Dit is niet per se hetzelfde als levertraan. 

Om de naam levertraan te mogen gebruiken, moet de olie voor honderd procent uit de lever afkomstig zijn. Levertraan is een gezonde visolie, die wordt gewonnen uit bijvoorbeeld de lever van kabeljauw. 

Ongeveer 30% van de meeste visolie bestaat uit de omega vetzuren docosahexaeenzuur (DHA) en eicosapentaeenzuur (EPA), de rest zijn andere vetzuren. Daarnaast bevat visolie doorgaans vitamine A en D.

Waarom visolie nemen een goed idee is

Het eten van vette vis, is een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl. De Gezondheidsraad adviseert om eenmaal per week vette vissoorten te eten [1]. Dit dekt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 200 milligram DHA en 200 milligram EPA per dag. Ruim 65 procent van de Nederlanders haalt deze aanbeveling niet [2].

Kom je hier wel aan en wil je vaker dan één keer per week vis eten? Kies dan liever voor magere soorten vis. In vette vis zit namelijk giftige stoffen (toxinen) door milieuverontreiniging. Dit wordt opgeslagen in het vet van de vis. Als je gemiddeld een keer per week vette vis eet is de hoeveelheid hiervan veilig. 

Als je zwanger bent of borstvoeding geeft, luidt het advies om dagelijks 200 miligram extra EPA en DHA te nemen. Dit komt omdat DHA en EPA belangrijk zijn voor de hersenontwikkeling van je (ongeboren) baby.

Het is goed om hier een kanttekening te maken. We zeiden eerder al dat levertraan gezond is, maar zwangere vrouwen kunnen het beter niet nemen. Het is namelijk zo rijk aan vitamine A dat het gebruik ervan wordt afgeraden tijdens de zwangerschap. 

Te veel vitamine A verhoogt de kans op aangeboren afwijkingen bij de baby. Ook andere voedingsmiddelen met veel vitamine A moeten met mate worden gegeten, zoals lever(worst). Kies dus liever voor een ‘normale’ visolie en overleg bij twijfel altijd met je verloskundige.

Als je de wekelijkse aanbevolen hoeveelheid van vis niet haalt, dan kan een visolie-supplement een alternatief zijn. De omega 3-vetzuren in vette vis bieden namelijk vele gezondheidsvoordelen. 

Houd er wel rekening mee dat er nog niet voldoende bewijs is dat de omega 3-vetzuren uit supplementen dezelfde gezondheidseffecten hebben zoals uit vis. Mogelijk zijn er andere stoffen uit vette vis die dit effect veroorzaken of het effect van de omega 3-vetzuren versterken. Hier moet verder onderzoek naar worden uitgevoerd. 

Voor nu is dit een goed alternatief als je geen vette vis wilt eten, omdat je het bijvoorbeeld niet lekker vindt. 

Samenvatting
De Gezondheidsraad adviseert om eenmaal per week vis die vet is op het menu te zetten. Als je dit niet redt of liever geen vis eet, is een supplement een goed alternatief. Visolie wordt gewonnen uit het weefsel van vette vissoorten en bevat veel omega 3-vetzuren.

Niet essentiële en essentiële vetzuren

In totaal zijn er 11 verschillende omega 3 vetzuren. Deze maken deel uit van de groep van meervoudig onverzadigde vetzuren. Meervoudige onverzadigde vetzuren zijn onverzadigde vetzuren die ten minste twee verbindingen hebben. 

De belangrijkste omega 3-vetzuren uit visolie zijn alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). ALA is een essentieel vetzuur. Dit wil zeggen dat je lichaam het niet zelf aan kan maken. Je bent dus afhankelijk van gezonde voeding om hier voldoende van binnen te krijgen. 

ALA komt vooral uit plantaardige bronnen en zit in groente bladgroente, walnoten en plantaardige olie. Vooral lijnzaad is een goede bron van ALA. Meer weten? Lees er meer over in ons artikel over lijnzaad en afvallen.

Hoewel ALA een essentieel vetzuur is, suggereert onderzoek dat de niet-essentiële vetzuren EPA en DHA meer gezondheidsvoordelen bieden [4]. Het is namelijk niet zo dat essentieel betekent dat het meer gezondheidsvoordelen heeft.

Je lichaam kan uit ALA zelf EPA en DHA maken. Toch blijkt dat ons lichaam hier nou niet per se bijzonder goed in is. 

Er wordt gedacht dat niet meer dan 0.01 procent van alle beschikbare ALA-vetzuren daadwerkelijk door je lichaam worden omgezet in DHA [5]. Voor het omzetten van ALA naar EPA ligt dit percentage iets hoger. Naar schatting is dit namelijk 0,3 tot 10 procent. 

Nog steeds geen (omega-)vetpot dus. Het is dan ook geen gek idee om visolie te nemen om je lichaam een handje te helpen. 

Samenvatting
Visolie is gezond, omdat het vele vetzuren bevat. Sommige kan het lichaam zelf aanmaken, maar dit proces verloopt niet al te soepel. Het is daarom verstandig om een visolie-supplement te nemen. 

Gezondheidsvoordelen van visolie

Visolie heeft vele gezondheidseffecten. Omega 3-vetzuren zijn verantwoordelijk voor het behoud van de celgezondheid en de celstofwisseling (uitwisselen van stoffen). Wil je weten waar visolie nog meer goed voor is? Wij zetten de meest opvallende gezondheidseffecten voor je op een rij. 

Voor een gezond hart

Uit onderzoek blijkt dat wekelijks vette vis op het menu zetten de kans op hart- en vaatziekten verlaagd [6]. Visolie kan het goede cholesterol (HDL) in je bloed verhogen en het slechte cholesterol (LDL) juist verlagen [7]. 

Bovendien kan het helpen om de bloeddruk te verlagen. Zeker bij mensen met een hoge bloeddruk tonen studies dit effect aan [8]. Bovendien kan een visolie-supplement plaque in de bloedvaten voorkomen en mogelijk verminderen [9]. 

Het gunstige effect op hart en bloedvaten wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 250 milligram EPA en DHA.

Goed voor het koppie

Wist je dat je hersenen voor bijna 60% procent uit vet (grotendeels omega 3-vetzuren) bestaan? Best logisch dat omega 3-vetzuren bijdragen aan een normale hersenfunctie [10].

Omega 3 zou effectief zijn tegen depressies en angststoornissen, en kan zo helpen om mentaal beter in je vel te zitten. Dat het er ook aan kan bijdragen dat je letterlijk beter in je vel zit, bespreken we in ons artikel visolie en afvallen

O, en over je vel gesproken. Niet alleen is visolie gezond, het draagt mogelijk bij aan een gezonde huid. Zeker bij klachten als psoriasis en dermatitis wordt aan visolie-supplementen een verlichtende werking toegedicht [11]. 

Hoge ogen gooien

Voor je ogen is omega 3 van essentieel belang. Mensen die een omega 3-tekort hebben, lopen meer risico op het ontwikkelen van oogziektes [12]. 

Bij bepaalde oogaandoeningen, zoals (leeftijdsgerelateerde) maculadegeneratie (netvliesveroudering) lijkt het eten van voldoende vette vis (door het hoge gehalte aan omega 3-vetzuren) het risico op de ontwikkeling van deze netvliesaandoening te verminderen.

Het gunstige effect voor hersenen en ogen wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 250 milligram EPA.

Ontstekingsremmend effect

We hebben allemaal wel eens last van een ontsteking. Bijvoorbeeld als reactie op een snee of blauwe plek. 

Het kan ook voorkomen dat je lichaam eigen, gezonde cellen aan gaat vallen. In dit geval spreken we van laaggradige ontstekingen (stille ontstekingen). Laaggradige ontstekingen kunnen chronisch zijn. 

Chronische ontstekingen worden in verband gebracht met het ontwikkelen van allerlei ziektebeelden, bijvoorbeeld obesitas, diabetes type II (suikerziekte), hartproblemen en depressie. Een opvallend gezondheidseffect van visolie is dat het ontstekingsremmende eigenschappen bezit en zo deze ontstekingen kan verhelpen of tegengaan [13].

Ook bij klachten die ontstaan door ontstekingen in gewrichten, zoals artrose en reumatoïde artritis zou visolie een pijnverlichtende werking hebben [14].

Bovendien zou visolie helpen bij de opbouw van je spieren en bijdragen aan het herstel na inspanning. Dit kan je sportprestaties ten goede komen.

Om het allemaal nog mooier te maken: omega 3-vetzuren zouden kunnen helpen om de levensduur van cellen te verlengen, waardoor tekenen van veroudering minder snel zichtbaar worden. Visolie is naast gezond dus ook een potentiële mooimaker. 

Voordat je nu meteen naar de winkel rent, lees nog heel even verder. We vertellen je namelijk nu waar je op moet letten als je visolie koopt.

Samenvatting
Visolie heeft vele gezondheidsvoordelen. Het ondersteunt de algehele functie van ons zenuwstelsel en draagt bij aan de gezondheid van het hart en de hersenen. Bovendien heeft het een ontstekingsremmende werking. Om van de gezondheidseffecten van visolie te profiteren, dien je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan te houden. 

Welke visolie is het beste?

Welke visolie voor jou het beste is, hangt af van een paar factoren. Het is goed om hier even te benoemen dat er verschillende visolie-supplementen te krijgen zijn. Zo zijn er visolie capsules, tabletten, druppels en poeders te koop. 

Visolie-tabletten zijn gezond, maar als je moeite hebt met het slikken van tabletten of capsules is een poedertje of een olie waarschijnlijk fijner voor jou.

Ook in kwaliteit lopen de verschillende visolie-supplementen nogal uiteen. Van vette vis is bekend dat het in verhouding meer zware metalen bevat (zoals kwik), omdat deze stoffen zich voornamelijk in het vetweefsel ophopen. Het lijkt erop dat visolie over het algemeen minder zware metalen bevat dan hele vis. 

Als optimaal wilt profiteren van de gezondheidsvoordelen van visolie, raden wij aan om voor een variant te kiezen waarop duidelijk vermeld is dat het om een gezuiverde visolie gaat. 

Op het etiket is vaak te lezen hoeveel procent van de dagelijkse referentie inname (RI) door een bepaalde hoeveelheid van het product wordt gedekt. Deze RI’s zijn vastgelegd in de Europese wetgeving en kunnen afwijken van de Nederlandse aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. 

De waarden van de RI’s zijn op een andere manier afgeleid en leeftijd en geslacht worden niet meegenomen. Let hier altijd even op als je visolie koopt die niet uit Nederland komt.

Je kunt trouwens beter een supplement kiezen waar geen omega-6 olie aan toegevoegd is. We krijgen namelijk in het westerse dieet doorgaans al meer dan genoeg omega 6 binnenkrijgen. Het lijkt erop dat teveel omega-6 de ontstekingsremmende werking van omega-3 teniet kan doen.

Samenvatting
De kwaliteit van visolie loopt uiteen. Je kunt het beste kiezen voor een gezuiverde visolie. Let ook op de hoeveelheid EPA en DHA die in het supplement zitten.

Wanneer visolie nemen (en hoeveel)?

Over het algemeen is het advies om visolie tijdens je maaltijd in te nemen. Hoeveel je moet nemen, hangt van de samenstelling van het product af. Check altijd even de bijsluiter van het supplement dat je neemt. Hier staat op hoeveel visolie per dag je moet nemen. 

Gebruik liever geen warme drank om je vis-supplement in te nemen, dit kan er namelijk voor zorgen dat de vetten uit je visolie-pil of capsule gaan oxideren. Dit maakt de inname van visolie minder effectief. Andere onverzadigde vetzuren kunnen juist helpen bij de opname. Daarom is het goed om visolie in te nemen tijdens een maaltijd die wat vetten bevat [15].

Nadelen en bijwerkingen 

Visolie heeft veel voordelen, maar er zijn ook nadelen bekend. Zo zijn er een aantal vervelende bijwerkingen. Niet iedereen heeft er last van, maar sommigen krijgen van visolie oprispingen of een opgeblazen gevoel. Daarnaast vindt niet iedereen de vissmaak prettig. 

Er zijn visolie-capsules met een smaakje verkrijgbaar. Het opboeren zelf wordt hierdoor niet verhinderd, maar we kunnen ons levendig voorstellen dat een sinas- of frambozensmaakje nou net wat lekkerder opboert.

Eet je liever helemaal geen vis, maar wil je wel visolie toevoegen aan je voedingspatroon omdat het gezond is? Goed nieuws. Je kunt namelijk ook algenolie gebruiken. Veel mensen denken dat al die gezonde vetzuren van nature in vis voorkomen, maar stiekem komen al die gezonde vetten gewoon uit, jawel, algen. 

Te veel visolie kan een bloedverdunnende werking hebben. Als je bloeddrukmedicatie neemt of medicijnen gebruikt die de bloedstolling verminderen, is het verstandig om eerst even met je arts te overleggen of het nemen van visolie-supplementen voor jou gezond is.

Samenvatting
In sommige gevallen kan het zijn dat visolie niet gezond is. Omdat omega 3 een bloedverdunnende werking kan hebben, kun je visolie-capsules beter niet combineren met bepaalde medicatie. Let goed op de kwaliteit als je de olie met visvetzuren gaat kopen. Vette vissoorten kunnen veel zware metalen bevatten. Een gezuiverde variant van visolie is daarom het meest gezond.

Visolie gezond, conclusie

Visolie is gezond. Zoveel is duidelijk. Zeker voor diegenen die niet aan de wekelijkse aanbevolen hoeveelheid vette vis komen, bieden visolie-supplementen absoluut uitkomst. Er zijn verschillende soorten visolie verkrijgbaar. Kies bij voorkeur voor een hoogwaardig product met een goede samenstelling. 

Hoe gezond visolie ook is, voedingssupplementen zijn altijd een toevoeging en geen vervanging voor een gezond eetpatroon. Het advies is om verzadigd vet in je voeding zoveel mogelijk in te ruilen voor onverzadigd vet. Dit geldt vermoedelijk niet voor zuivelproducten en vis. En voldoende groente en fruit blijft belangrijk.

Wil je meer weten over gezonde voedingsmiddelen, omdat je wil afvallen? En wil jij op een gezonde en duurzame manier afvallen en je weer goed voelen in je eigen lichaam, maar heb je geen idee waar je moet beginnen?

Onze 3 Weken Afslank Challenge is speciaal ontworpen voor vrouwen zoals jij.

Tijdens ons programma van slechts 3 weken word je stap-voor-stap begeleid naar een gezonder gewicht en een beter gevoel in je lichaam. Klaar met de 3 weken maar nog niet tevreden? Dan kan je het programma kosteloos herhalen totdat je helemaal tevreden bent

En het mooiste is: je hoeft het niet alleen te doen! 

Onze actieve Facebook-community brengt je in contact met meer dan 6000 vrouwen die het programma al met succes hebben afgerond. Hier vind je alle steun en motivatie die je nodig hebt om jouw doelen te bereiken. 

Wij geven je alles wat je nodig hebt om dit jouw allerlaatste afslankreis ooit te maken. Doe vandaag nog mee en zet de eerste stap naar een gezonder en gelukkiger leven. Want jij verdient het om je weer tevreden te voelen met je lichaam en gezondheid.

3 weken afslank Challenge Mock up nieuw bonus 1200 × 1200px 1200 × 800px 1200 × 700px
Bronvermelding

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *