Zoek
Sluit dit zoekvak.

Ontdek Jouw Hormoontype!

Doe de quiz, stel je hormoontype vast en ontdek welke voeding en beweging jouw lichaam nodig heeft.

Is Kombucha gezond of kun je het beter overslaan?

Author Image
Geschreven door:
Laatst bijgewerkt op
Dit artikel is gecontroleerd door: Jeroen Meijerink, Voedingsdeskundige
Kombucha is voor veel mensen een nieuw drankje, maar eigenlijk is het al eeuwenoud. Betekent dit dat ook dat kombucha net zo gezond is als andere eeuwenoude voeding? Lees snel verder om het antwoord hierop te krijgen.
Is kombucha gezond? Of kan je het beter niet drinken? Dat lees je in dit artikel.
Laatste update:
Wetenschappelijk_onderbouwd1

Wetenschappelijk onderbouwd

Gecontroleerd_door_expert1

Gecontroleerd door expert

Laatste_update1

Laatste update:

Deel dit artikel met je maatjes

Is kombucha gezond?

Nee, als je erg zwart-wit-denkt is kombucha niet gezond. De meests varianten bevatten namelijk veel suikers. Suiker bevattende dranken zijn ongezond, omdat ze de kans op overgewicht en tandcariës (tandsteen) vergroten. Dit geldt ook voor de zero kombucha, omdat koolzuur ook schadelijk kan zijn voor je tanden [1].

Daarnaast bevat kombucha vergeleken met andere voedingsmiddelen relatief weinig voedingsstoffen die bijdragen aan je gezondheid. Dit geldt ook voor de zero kombucha. Daarom zijn andere gezondere voedingsmiddelen een betere keuze. 

Echter in een gezond voedingspatroon passen ook minder gezonde voedingsmiddelen. Hierdoor kan je af en toe prima kombucha drinken. Vergeleken met veel andere suiker bevattende dranken is het bovendien beter alternatief, omdat het meestal minder suiker bevat. Ondanks dat het officieel valt onder ongezonde voedingsmiddelen kan kombucha ook gezondheidsvoordelen hebben. 

Kombucha is namelijk een gefermenteerd product dat gezond voor je darmen kan zijn. Bovendien is kombucha gemaakt van de gezonde voedingsmiddelen groene of zwarte thee. Door deze factoren is kombucha gezond als je het af en toe neemt, zodat je niet te veel suiker binnenkrijgt. Als je het vaker wilt drinken is de zero variant een beter alternatief.

Samenvatting
Officieel is kombucha een ongezond voedingsmiddel, omdat het suikers en koolzuur bevat. Het past daarom niet dagelijks in je voedingspatroon. Af en toe kombucha drinken kan echter prima. Het kan zelfs gezondheidsvoordelen hebben.

Wat is kombucha?

Kombucha is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Voor veel mensen is het een nieuw drankje. Het is echter al een eeuwenoud drankje. Men denkt dat kombucha oorspronkelijk uit het noordoosten van China komt en dat het voor de eerste keer al werd gedronken rond 220 voor Christus.

Kombucha is een gefermenteerde thee. Dit betekent dat gezonde bacteriën, schimmels en/of gisten stoffen in een voedingsmiddelen omzetten. Hierdoor krijgt het voedingsmiddel een andere smaak, uiterlijk en/of geur. Bij kombucha wordt hiervoor scoby kombucha gebruikt, een mengsel van gisten en bacteriën.

Daarnaast bestaat deze gefermenteerde drank onder andere uit de volgende ingrediënten.

  • Zwarte of groene thee
  • Bacillus coagulans (probiotische bacteriën)
  • Natuurlijke aroma’s
  • Stevia bladeren
  • Suikers

De zero variant bevat geen suikers en is meestal gezoet door stevia.

Let op: er zijn veel kombucha soorten op de markt, waardoor er ook varianten kunnen zijn met kunstmatige zoetstoffen. Ook in de normale variant zit er stevia. Stevia komt van de stevia plant. Het is een natuurlijke zoetstof, die maar liefst 200 keer zoeter is dan normale tafelsuiker.

Er zijn tegenwoordig veel soorten merken kombucha te koop. Nu vraag je je misschien af of batu kombucha gezond is of juist kombucha van het merk The Gutsy captain. In dit artikel gaan we in het algemeen beoordelen of kombucha gezond is. Ondanks dat er veel varianten zijn gelden veel van de gezondheidsvoordelen voor alle soorten kombucha.

Samenvatting
Kombucha is een eeuwenoud gefermenteerd drankje. Het bestaat onder andere uit zwarte of groene thee, stevia bladeren en natuurlijke aroma’s. 

Wat zijn de voedingswaarden van kombucha?

Het verschilt per soort kombucha wat de voedingswaarden zijn. Er zijn namelijk veel verschillende merken en varianten kombucha. Daarnaast heb je keuze uit kombucha mét en zonder suiker. Hieronder zie je de voedingswaarden van twee soorten kombucha van het merk The Gutsy captain per 1 blikje (250 ml).

The Gutsy Captain Kombucha Zero originalThe Gutsy Captain kombucha ginger & lemon
Energie0 kcal45 kcal
Vet
-Waarvan verzadigd
0 g0 g 
Koolhydraten
-Waarvan suikers
0 g
0 g
11 g
Vezels0 g0 g
Eiwit0 g 0 g
Zout0,03 g0 g

In deze zero variant is er stevia gebruikt in plaats van suiker. Stevia is een natuurlijke zoetstof die gewonnen is uit de steviaplant. Het is 200 tot 300 keer zoeter dan normale tafelsuiker. 

De variant met suiker bevat het naast stevia ook rietsuiker. Deze variant bevat hierdoor best veel suiker.

Welke voedingsstoffen bevat kombucha?

De precieze hoeveelheid voedingsstoffen verschilt per kombucha. Hieronder lees je welke voedingsstoffen in een van de soorten kombucha zit.

VoedingsstofHoeveelheidAanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)
Kalium3 mg3500 mg
Calcium5 mgMannen en vrouwen 18-24 jaar: 1000 mg
Mannen 25-69 jaar en vrouwen 25-49 jaar 950 mg
Vrouwen 60-69 jaar 1100 mg
Magnesium0 mgMannen 350 mg
Vrouwen 300 mg
IJzer0 mgMannen en vrouwen die niet menstrueren 11 g
Vrouwen die wel menstrueren 16 mg*
Selenium0 μg70 μg
Vitamine A0 μgMannen 800 μg
Vrouwen 680 μg
Vitamine D0 μg10 μg
>70 jaar
Mensen met een getinte huid
Mensen die weinig buiten komen en/of hun handen en gezicht bedekken 20 μg
Vitamine E0 mgMannen 13 mg
Vrouwen 11 mg
Thiamine (vitamine B1)0 mg0,1 mg
Riboflavine (vitamine B2)0 mg1,6 mg
VItamine B60 mgMannen en vrouwen 1,5 mg
Mannen >50 jaar 1,8 mg
Foliumzuur0 μg300 μg
Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven 400 μg
Vitamine B120 μg2,8 μg
Niacine0 mg 16 mg 
Vitamine C0 mg 75 mg
Jodium0 μg [2]150 μg
Zwangere vrouwen en/of vrouwen die borstvoeding geven 200 μg [3].

Volgens de Eetmeter bevat de normale variant kombucha alleen kalium en calcium. 

Samenvatting
De precieze voedingsstoffen en de hoeveelheden verschillen per soort kombucha. Zo zijn er ook soorten kombucha die vitamine A, B en K bevat.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van kombucha?

Waarom kan kombucha gezond zijn? Daar zijn verschillende redenen voor. Zo heeft het diverse gezondheidsvoordelen, doordat het probiotica bevat. Hieronder lees je hier meer over. 

De suikervrije varianten bevatten geen calorieën en suikers

De zero kombucha bevatten geen suikers en calorieën. Ben je geen voorstander van kunstmatige zoetstoffen, zoals aspartaam? Dan heb je geluk!

Veel van deze soorten kombucha worden namelijk gezoet met een natuurlijke zoetstof, genaamd stevia. Deze zoetstof is meer dan 200 keer zoeter dan tafelsuiker. Hiervan is dus slechts een heel klein beetje nodig om het drankje te voorzien van een zoete smaak.

Het bevat diverse vitamines en mineralen

Kombucha bevat diverse voedingsstoffen, zoals kalium en calcium. Als je kijkt naar de voedingswaarden van kombucha is dit wel een kleine hoeveelheid. Toch zijn er ook soorten kombucha die meer vitamines en mineralen bevatten. 

Aan sommige varianten worden extra voedingsstoffen toegevoegd. Doordat er in een korte tijd veel soorten kombucha op de markt zijn gebracht is nog niet van elke variant bekend welke voedingsstoffen het bevat.

De producent is namelijk alleen verplicht om de hoeveelheid van macronutriënten en de ingrediënten (zonder hoeveelheid) te zetten op het etiket op het product. Onder macronutriënten vallen koolhydraten, suikers, (verzadigde) vetten, eiwitten en vezels. Dit worden macronutriënten genoemd, omdat we het in grote hoeveelheden nodig hebben.

Micronutriënten zijn vitamines en mineralen. Deze voedingsstoffen hebben we in kleine hoeveelheden nodig. Op de ingrediëntenlijst mogen E-nummers voluit worden geschreven of afgekort als E-nummer. Hieronder vallen ook natuurlijke stoffen, zoals vitamine C. De hoeveelheid van de ingrediënten staan in aflopende volgorde op het etiket.

Wil je een kombucha met meer vitamines? Kijk dan op de ingrediëntenlijst!

Het is gefermenteerd

Een van de redenen dat kombucha als gezond wordt gelabeld is dat kombucha gezond voor je darmen kan zijn. Dit komt doordat kombucha gefermenteerd is. Bij fermentatie wordt bijvoorbeeld door bacteriën het uiterlijk, de smaak en geur van een product veranderd. 

Bij kombucha wordt  hiervoor scoby kombucha gebruikt. Na de fermentatie ontstaan er bacteriën, genaamd probiotica.

Er zijn steeds meer aanwijzingen dat de gezondheid van je darmen een effect heeft op je mentale gezondheid. Gezonde darmen zouden ervoor zorgen dat je je blijer voelt. Ook zou het de kans op stress verlagen [4]. Dit is erg positief. 

Stress heeft namelijk veel negatieve effecten op niet alleen je geestelijke gezondheid, maar ook op je lichamelijke gezondheid. Zo kan stress zorgen voor hoofdpijn, rug- en nekklachten.

Wil je meer weten over probiotica? Lees dan dit artikel over afvallen en probiotica.

Het kan mogelijk schadelijke bacteriën bestrijden

Doordat kombucha gemaakt is op basis van thee bevat het polyfenolen, die mogelijk schadelijke micro-organismen onschadelijk kunnen maken [5]. Ook zijn er aanwijzingen gevonden dat het drinken van kombucha (op basis van groene en zwarte thee) mogelijk kan helpen tegen bepaalde infecties door slechte bacteriën [6]. 

Het bevat antioxidanten

Per soort kombucha verschilt het welke voedingsstoffen het bevat. Sommige vitamines hebben antioxiderende eigenschappen. Antioxidanten kunnen de kans op schade aan je weefsels en organen verkleinen.

Dit doen ze door vrije radicalen weg te vangen, die deze schade kunnen veroorzaken aan je lichaam. Vrije radicalen komen vanuit buitenaf (bijvoorbeeld door roken), maar ontstaan ook door lichaamsprocessen [7].

Het bevat groene of zwarte thee

Kombucha kan worden gemaakt worden van groene of zwarte thee. De Gezondheidsraad adviseert om groene of zwarte thee te drinken. Het heeft namelijk diverse gezondheidsvoordelen.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat het drinken van groene en/of zwarte thee de kans op een beroerte verlaagt. Ook zorgt het voor een verlaging van de bloeddruk, wat de kans op hart- en vaatziekten verkleint [8].

Het kan stressverlagend werken

Er zijn aanwijzingen dat een voedingspatroon met gefermenteerde producten kan leiden tot minder stress. Het is nog niet helemaal bekend wat de oorzaak hiervan is. Er zijn vermoedens dat een ongezond darmstelsel zorgt voor stress. Ook in een onderzoek onder proefpersonen die een dieet volgden met grote hoeveelheden fruit en gefermenteerde producten ervaarden de proefpersonen minder stress [4].

Sommige mensen beweren dat je je lever kunt ontgiften door kombucha te drinken. Dit is niet het geval. 

Wil je meer weten over stress? Lees dan dit artikel over cortisol en afvallen.

Samenvatting
Het drinken van kombucha kan verschillende voordelen hebben. Van vele van deze gezondheidsvoordelen kon je ook profijt hebben door een ander drankje te drinken, zoals groene of zwarte thee of een ander gefermenteerd drankje. Kombucha drinken is dus geen must.

Is kombucha goed voor afvallen?

Kombucha kan helpen als je wilt afvallen. De zero variant is bijvoorbeeld een beter alternatief voor bier of frisdrank. De bacteriën in kombucha kunnen ook een positief effect hebben op het afvallen. In dit artikel lees je meer over kombucha en afvallen

Wil je graag een aantal kilo’s kwijt? Volg dan onze gratis afslanktraining.

Is kefir of kombucha gezonder?

Kombucha valt onder de categorie frisdrank en kefir in de categorie zuivel. Zuivel heb je elke dag nodig, maar je hebt keuze uit vele soorten zuivel. Frisdrank heb je niet nodig! Toch gaan we nog eens dieper in op de voor- en nadelen van de drankjes.

Kefir bevat veel meer eiwitten dan kombucha, namelijk 8,8 gram per 250 ml. Om deze reden bevat het ook meer calorieën dan kombucha, namelijk 100 kcal per 250 ml. Kefir bevat daarnaast wel vetten ten opzichte van kombucha. Normale kombucha bevat alleen suikers, iets meer dan kefir. 

Doordat kombucha veel suikers bevat kan het soms waardevol zijn om het als drankje tijdens of na het sporten te gebruiken. Dit is alleen zo als je erg intensief en lang sport. Dit kan vervolgens zorgen dat je sneller herstelt en meer spiermassa opbouwt. Maar voor de meeste mensen die willen afvallen is het beter om dit niet te doen.

Per dag heb je ongeveer twee tot drie porties zuivel nodig. Door die grote hoeveelheid eiwitten is kefir ook een goed drankje voor na het sporten om je herstel te bevorderen. 

Dus zelfs als je er geen rekening mee houdt dat kefir een zuivelproduct is, is kefir nog steeds de beste keuze. Wil je meer weten over kefir? Lees dan dit artikel over de gezondheidsvoordelen van kefir.

Samenvatting
Kefir is een zuivelproduct en kombucha valt onder frisdranken. Zuivel heb je elke dag nodig en frisdrank heb je niet nodig. Af en toe kombucha drinken kan prima, maar kefir kan als je wil dagelijks worden gedronken.

Welke kombucha is het gezondst? 

De gezondste keuze is een variant met geen suikers, dus de zero variant. Veel varianten bevatten geen kunstmatige zoetstoffen. Ondanks dat op dit moment nog geen harde bewijzen zijn dat kunstmatige zoetstoffen ongezond zijn, vermijden sommige mensen ze liever. Dat kan ook prima, want je hebt ze niet nodig! In een gezond voedingspatroon blijft water, thee en koffie (zonder suiker) de standaard dorstlesser.

Samenvatting
Zero kombucha gezoet met stevia is de gezondste keuze, omdat het geen calorieën en suikers bevat. Drink het echter met mate. 

Hoeveel kombucha mag ik drinken?

Kombucha kan je het beste met mate drinken. Het bevat immers alsnog veel suikers. Ook als je niet wilt afvallen, wil je niet teveel snelle suikers binnenkrijgen. Het vergroot namelijk de kans op het ontwikkelen van overgewicht en het krijgen van tandsteen.

Ook zorgt het drinken van suiker bevattende dranken voor een piek in je bloedsuikerspiegel. Dit kan bij sommige mensen zorgen dat ze sneller weer trek krijgen, waardoor ze meer gaan eten. Daarnaast is het hebben van een instabiele bloedsuikerspiegel ongezond. Je lichaam streeft altijd naar evenwicht. Je lichaam moet dan elke keer veel moeite doen om je bloedsuikerspiegel weer stabiel te krijgen.

Regelmatig veel suikers binnen krijgen via dranken kan mogelijk ook de kans op het ontwikkelen van diabetes type II (suikerziekte) vergroten [8]. Sommige mensen denken dat ze het drinken van suiker bevattende dranken kunnen compenseren door minder te eten. Als je dit regelmatig doet vergroot je de kans dat je een voedingsstoffen tekort oploopt.

Nu denk je wellicht: dan kan ik toch kiezen voor de zero variant? Dit is zeker een betere keuze, omdat het geen suiker bevat. Echter moet je er rekening mee houden dat de kans op het krijgen van tandsteen nog steeds geldt. Deze variant bevat namelijk ook koolzuur. 

Daarnaast krijgen sommige mensen door het drinken van zoete dranken sneller trek in zoet eten. Dit is een psychologisch effect, wat ook kan voorkomen bij het drinken van zoete dranken zonder suiker. Heb je hier last van én ga je hierdoor meer zoet eten dan normaal? Dan kan dit alsnog leiden tot alle eerder genoemde nadelige effecten. 

Samenvatting
Drink kombucha met mate. Water, thee en koffie (zonder suikers) zijn gezonde dorstlessers die je veel kunt drinken. Beperk het tot een aantal keer per week.

Wanneer kombucha drinken?

Het maakt opzich niet heel veel uit wanneer je kombucha drinkt. Er zijn wel een paar momenten waarop je beter dit drankje kunt laten staan. Met het drinken van zoete en/of koolzuur bevattende dranken moet je 30 minuten voor en 30 minuten na het tandenpoetsen wachten. Je maakt namelijk met het tandenpoetsen je tandvlees zacht. Hierdoor kan er meer schade ontstaan aan je tanden.

Merk je dat je in de avond slecht slaapt als je cafeïne drinkt? Drink dan na ongeveer 18.00 uur geen kombucha meer. Het bevat namelijk theïne, wat dezelfde werking heeft als cafeïne. Het tijdstip 18.00 uur is een richtlijn. Je kunt zelf experimenten na welk tijdstip je nog slaapproblemen ervaart.

Daarnaast is de manier hoe je kombucha drinkt ook belangrijk. Je mag kombucha namelijk niet schudden! Waarom is dat eigenlijk? Nou, kombucha bevat koolzuur, waardoor als je het gaat schudden een fontein ontstaat. Daarnaast zit er onderin de kombucha een overblijfsel van de fermentatie, genaamd droesem. Dit vermeng je dan met je drankje en dit wil je niet!

Samenvatting
Je kunt kombucha op vele momenten van de dag drinken. Drink het liever niet 30 min voor en 30 minuten na het tandenpoetsen.

Wanneer is kombucha gevaarlijk?

In een aantal situaties kan kombucha gevaarlijk zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval als kombucha overgefermenteerd is. Hier hoef je niet bang voor te zijn als je kombucha in de supermarkt of in een restaurant drinkt.

Voordat het drankje hier terechtkomt is gekeurd of het veilig is. Zelfgemaakte kombucha kan wel overgefermenteerd zijn. Gebottelde kombucha kan je ongeveer twee weken bewaren. Als je het voor een tweede keer gaat fermenteren moet je het meestal na een week opdrinken. Zorg dat het op de goede temperatuur bewaard wordt. Check altijd of de geur, smaak en het uiterlijk nog goed is.

Daarnaast kan het drinken van suiker bevattende dranken af te raden zijn voor mensen met diabetes type II (suikerziekte). De meeste mensen kunnen best af en toe kombucha drinken. Mensen in een vergevorderd stadium van diabetes type II krijgen vaak als advies van hun diëtist of arts om frisdranken te laten staan.

Tenslotte moeten mensen die zwanger zijn en/of borstvoeding geven oppassen met de hoeveelheid die ze drinken. Deze mensen mogen niet te veel cafeïne en theïne binnenkrijgen. 

Zwangere mensen wordt geadviseerd om maximaal 200 mg cafeïne (ongeveer 3 kopjes thee en 1 kopje thee) te nemen. Mensen die borstvoeding geven mogen iets meer cafeïne binnenkrijgen, namelijk maximaal 300 mg cafeïne (ongeveer 3 tot 4 kopjes koffie). Kombucha kan je vergelijken met een kopje thee. 

Tenslotte bevat kombucha meestal slecht een klein beetje alcohol. Er zijn echter diverse soorten kombucha onderzocht, waarbij sommige soorten een alcoholpercentage hadden van maar liefst 4,5% [9]. Mensen die geen alcohol mogen moet daarom goed het etiket bekijken. Dit zijn bijvoorbeeld zwangere mensen en mensen die vanwege hun geloofsovertuiging geen alcohol drinken.  

Conclusie

Kombucha is een gezond product. Je hebt het echter niet nodig om gezond te zijn. De voedingsstoffen uit kombucha krijg je ook binnen via andere voedingsmiddelen, die nog meer bijdragen aan je gezondheid.

Het wordt vaak gepromoot als een gezond drankje, omdat het gefermenteerd is. Echter zijn er ook genoeg alternatieve gefermenteerde producten die veel minder suiker bevatten, zoals witlof en zuivelproducten. Zo kun je op een nog gezondere manier genieten van de gezondheidseffecten van gefermenteerde voedingsmiddelen.

Af en toe kombucha drinken kan prima, mits water, thee en/of koffie (zonder suiker) je standaard dorstlesser is. Houd wel rekening met dat het cafeïne bevat en het koolzuur schadelijk is voor je tanden.  Ben je dol op de smaak van kombucha? Kies dan voor kombucha thee. Kombucha thee is gezond, omdat het geen koolzuur bevat.

Wil je meer weten over gezonde producten? En wil je graag afvallen? Volg dan onze 3 weken Afslank Challenge.

Tijdens 3 weken leer je hoe je snel en gezond kunt afvallen. Daarnaast krijg je toegang tot onze actieve, besloten Facebookgroep. Zo sta je er niet alleen voor!

3 weken afslank Challenge Mock up nieuw bonus 1200 × 1200px 1200 × 800px 1200 × 700px
Bronvermelding

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *