Doe mee aan onze
gratis afslanktraining!

En ontdek hoe jij 5 tot 10 kilo kan afvallen in
3 weken zonder jojo-effect!

Kan je afvallen met skeeleren? Zo ja, hoe?

Skeeleren is de laatste jaren steeds populairder geworden. Het wordt regelmatig benoemd als een goede sport om af te vallen. Is dat echt zo? En waarom? Dat lees je in deze blog.

Deel dit artikel met je maatjes

Kan je afvallen met skeeleren?

Ja, je kunt met skeeleren afvallen. Om af te vallen moet je namelijk minder energie binnenkrijgen via voeding en drinken dan je verbruikt. Je verbruikt energie in rust en door te bewegen.

Door meer te bewegen en/of te sporten verbruik je meer energie dan normaal. Als het sporten ertoe leidt dat je meer energie verbruikt dan dat je nodig hebt, heb je een ‘negatieve’ energiebalans. Als je evenveel energie binnenkrijgt als je verbruikt heb je een normale energiebalans.

Als je alleen met skeeleren wilt afvallen en niets aan je voedingspatroon wilt veranderen, betekent het dat je regelmatig en voor langere duur moet skeeleren.

Je moet dan namelijk elke dag zolang skeeleren totdat je het aantal calorieën verbrandt hebt dat zorgt voor een negatieve energiebalans. Het gemiddelde advies is om tussen de 500 en 600 calorieën minder binnen te krijgen om 0,5 tot 1 kg per week af te vallen.

Het aanpassen van je voedingspatroon kan hierdoor sneller leiden tot afvallen. Je bent elke dag met voeding bezig en kan hierdoor makkelijker aanpassingen doen aan je voeding.

Elke dag een sport beoefenen kan lastig zijn. Het kost tijd, waardoor het lastiger is om vol te houden om het elke dag te doen. Een aantal keer per week skeeleren kan wel het afvallen versnellen.

Samenvatting
Je kunt afvallen met skeeleren. Echter moet je dan elke dag ongeveer 1 uur skeeleren om circa 0,5 tot 1 kg af te vallen. Door je voedingspatroon aan te passen kan je sneller een negatieve energiebalans krijgen. 

Kan je afvallen met sporten?

Laten we eerst het volledige plaatje bekijken. Je kunt inderdaad afvallen met sporten. Met sporten verbruik je namelijk meer energie.

Als je door het sporten meer energie verbruikt, dan dat je nodig hebt val je af. Als je evenveel energie verbruikt als je binnen krijgt blijf je op gewicht. Dit wordt de energiebalans genoemd.

Hoeveel calorieën je precies verbruikt per activiteit hangt onder andere van je leeftijd, je geslacht, hoe actief je bent en je gewicht.

Om af te vallen wordt meestal geadviseerd om tussen de 500 en 600 calorieën minder te eten dan normaal. Hiermee val je gemiddeld 0,5 kg tot 1 kg af per week. Als je alleen wilt afvallen door te sporten betekent dit dat je 500 tot 600 calorieën moet verbranden met sporten.

Ter voorbeeld: een man van 75 kg verbrandt gemiddeld 630 kcal per uur met hardlopen. Hardlopen is een intensieve sport. 

Dit betekent dat je elke dag een vergelijkbare intensieve sport moet beoefenen. Dit kost veel tijd en energie. Met je voedingspatroon ben je sowieso elke dag bezig.

Hierdoor kan het makkelijker zijn om je voeding aan te passen in plaats van elke dag te sporten.

Wil je extra veel halen uit het skeeleren om af te vallen? Doe dan intervaltraining met skeeleren. Hierbij wissel je periodes af van op een langzaam en snel tempo skeeleren.

Dit wordt ook wel HIIT (High Intensity Interval Training) genoemd. Dit kan je energieverbruik verhogen. Je spieren verbranden hierdoor na het trainen ook nog vet.

Samenvatting
Je kunt afvallen door alleen te sporten. Nog beter is om je voedingspatroon aan te passen en dit te combineren met sporten. Zo val je nog sneller af.

Waar zijn de voordelen van skeeleren?

Skeeleren heeft diverse voordelen. Zo is het gratis en train je met skeeleren meerdere soorten spiergroepen.

Skeeleren is gratis

In principe hoef je niet lid te zijn van een sportvereniging- of sportclub om te skeeleren. Je kunt in de buitenlucht het fietspad of de stoep gebruiken. Het enige wat je hoeft aan te schaffen zijn de skeelers en beschermingsmaterialen. 

Samenvatting
Met skeeleren ben je alleen kosten kwijt aan je skeelers en beschermingsmaterialen.

Skeeleren is een goed alternatief voor hardlopen

Wist je dat hardlopen een van de meest blessuregevoelige sporten is? Dit komt, doordat er veel druk komt op je gewrichten tijdens het hardlopen. Je springt immers van het ene op het andere been tijdens het hardlopen.

Als je niet op een goede manier je hardloopsessies opbouwt, is de kans op een blessure groot.

Het risico op een blessure is nog groter bij mensen met overgewicht. De reden hiervoor is dat er dan nog meer gewicht komt op je gewrichten. Als je blessuregevoelig bent of overgewicht hebt is skeeleren daarom een goed alternatief.

De belasting op je gewrichten is 50% minder dan bij hardlopen. Je gebruikt tijdens het skeeleren ook meer kracht uit je bilspieren, dan bij hardlopen

Wel is de kans op blessures door vallen groter bij skeeleren, zoals schaafwonden en kneuzingen.

Samenvatting
Met skeeleren is er 50% minder belasting op je gewrichten dan bij hardlopen. Hierdoor is het een minder blessuregevoelige sporten. Wel heb je meer kans op blessures door vallen.

Je traint met skeeleren je buikspieren

Je buikspieren worden veel gebruikt tijdens het skeeleren. Ze zorgen namelijk dat je evenwicht kunt behouden. Hierdoor is skeeleren een goede training voor je buikspieren. Helaas is het niet zo dat dit ook betekent dat je meteen een platte buik krijgt van skeeleren.

Om een platte buik te krijgen moet de hoeveelheid vet op je buik minder worden. Als je jouw buikspieren traint gaat je verbranding omhoog, waardoor je calorieën verbrandt. 

Echter heb je het niet voor het zeggen dat je als eerste vet verliest op je buik. Als je een platte buik wilt krijgen moet je dus eerst genoeg afvallen door meer te verbranden en/of minder te eten. 

Samenvatting
Tijdens het skeeleren train je niet alleen je buikspieren, maar verbrand je ook calorieën. Als je voldoende afvalt kan je hierdoor een platte buik krijgen.

Je traint met skeeleren je benen en billen

Tijdens het skeeleren ben je in een gehurkte houding. Dit zorgt ervoor dat je sneller kunt skeeleren. Door deze beweging gebruik je ook je bilspieren. Als je regelmatig genoeg skeelert en je training steeds zwaarder maakt, kan er spiergroei ontstaat. Dit wordt supercompensatie genoemd.

Hierbij zijn een aantal dingen belangrijk, zoals dat je regelmatig traint, je training steeds zwaarder maakt en de juiste voeding binnenkrijgt. Als je meer spieren opbouwt, ga je in rust ook meer kcal verbranden. Dit kan het afvallen versnellen.

Samenvatting
Met skeeleren kan je de spiermassa van je benen en billen vergroten. Hierdoor verbrand je ook in rust meer calorieën. 

Skeeleren is goed voor je conditie

Skeeleren is een goede cardio activiteit. Je werkt hierdoor aan je conditie. Door steeds zwaarder en/of langer te trainen wordt je conditie beter.

Als je conditie beter wordt, kan je ook andere sporten en bewegingen langer volhouden. Hierdoor kan je bijvoorbeeld vaker en langer een wandeling maken of pak je vaker de trap in plaats van de lift.

Deze gedragsveranderingen zorgen er vervolgens voor dat je meer calorieën verbrandt op een dag. Dit helpt om meer af te vallen. Stap bijvoorbeeld een keer een bushalte eerder uit, zodat je wat verder moet wandelen.

Samenvatting
Doordat je met skeeleren je conditie verbetert, kan je makkelijk andere sporten en bewegingen langer volhouden. Door hierdoor bijvoorbeeld vaker te wandelen verbrand je meer calorieën.

Skeeleren kan je helpen om af te vallen

Skeeleren is een goede activiteit om af te vallen. Je kunt het beste dit doen in combinatie met je voedingspatroon aanpassen. Zo kan skeeleren je afvalproces versnellen. Het is een intensief zware activiteit, waardoor je er veel calorieën mee verbruikt.

Skeeleren heeft een MET-waarde van 7 voor volwassenen. Een MET waarde van boven de 6 is een zwaar intensieve activiteit.

MET-waarde staat voor Metabolic Equivalent of Task. Dit is een meeteenheid binnen de fysiologie. Het staat voor de hoeveelheid energie die in bepaalde activiteit kost, vergeleken met de hoeveelheid benodigde energie in rust.

Hoe hoger de MET-waarde, hoe zwaarder de activiteit is. Ter vergelijking heeft een circuittraining een MET waarde van 8 en wandelen een MET-waarde tussen de 3,5 en 4,3.

Kortom: Skeeleren is een goede aanvulling op het aanpassen van je voedingspatroon. Doordat het een intensief zware activiteit is, kan je relatief veel calorieën verbranden.

Bovendien is skeeleren ook een leuke sport, waardoor het makkelijker is vol te houden. Het heeft een hoge fun factor. Met andere mensen skeeleren maakt het nog een stuk leuker!
Tenslotte heeft skeeleren nog meer gezondheidsvoordelen.

Skeeleren heeft ook nadelen. Een nadeel is bijvoorbeeld dat je met slecht weer niet kunt skeeleren. Er zijn gelukkig ook mogelijkheden om binnen te skeeleren.

Een ander nadeel is dat je blessures kunt krijgen door te vallen. Door goede beschermingsmaterialen te gebruiken verklein je de kans hierop.

Welke spieren train je met skeeleren?

Tijdens het skeeleren gebruik je veel spieren in je lichaam. Je gebruikt niet alleen je been- en kuitspieren, maar ook je buikspieren en onderrug.

Je buikspieren en onderrug zorgen voor de stabiliteit tijdens het skeeleren. Je armen gebruik je minder tijdens het skeeleren, maar spelen toch een rol. Door je armen in te zetten kan je sneller skeeleren.

Hoeveel calorieën verbrand je met skeeleren?

Het antwoord op deze vraag is niet zo simpel. Hoeveel calorieën je verbrandt met skeeleren is afhankelijk van een aantal factoren. Het is namelijk zo dat iemand die meer weegt, meer calorieën per uur verbruikt dan iemand die minder zwaar is.

Hoe weet je dan hoeveel je verbrandt met skeeleren? Hieronder lees je hoe je dat kunt uitrekenen.

Skeeleren is een zwaar intensieve activiteit. Voor mensen van 18 jaar en ouder geldt voor skeeleren een MET waarde van 7,0 en voor mensen van 4 t/m 17 jaar een MET waarde van 6,5. 

Nu je eenmaal weet wat de MET-waarde is van skeeleren kan je beginnen met rekenen. Je gebruikt de onderstaande formule om je energieverbruik per minuut te berekenen.

  • MET waarde x 3,5
  • Uitkomst x gewicht in kilo’s
  • Uitkomst/200

Hoeveel calorieën verbrand je met 30 minuten skeeleren?

Hieronder zie je een voorbeeld van een berekening. In het voorbeeld gaat een volwassene van 65 kg een half uurtje skeeleren.

  • 7 (MET waarde) x 3,5 = 24,5 
  • 24,5 x 65 (gewicht in kilo’s) = 1592,5
  • 1592,5 / 200 = 7,9625 calorieën per minuut
  • 7,9625 x 30 (30 minuten) = 238,88 kcals 

Oftewel, een volwassene van 65 kg verbrand met een half uurtje skeeleren ongeveer 239 kcals.Ter vergelijking bevat een cheeseburger 250 kcal en een pizza salami 245 kcal.

Samenvatting
Gemiddeld verbruikt een volwassene van 65 kg tijdens 30 minuten skeeleren 238,88 calorieën. Dit blijft een schatting.

Welke soort skeelers kan je het beste gebruiken?

Je kunt kiezen voor verschillende soorten skeelers of skates. Mensen halen skeelers en skaten ook regelmatig door de war. Wat is dan het verschil tussen deze twee?

Skates hebben 4 wielen en skeelers meestal 3 wielen. Skates hebben kleinere wielen dan skeelers.

Daarnaast heeft een skate een hoge schoen en skeelers een lage schoen. Skates zijn ook meer wendbaar dan skates. Tenslotte hebben skates een remblok achterop en skeelers meestal geen remblok.

Daarnaast zijn skates voornamelijk geschikt voor recreatief gebruikt en skeelers voor lange afstanden en wedstrijden.

Welke keuze voor je het beste is, hangt af van wat je prettig vindt en wat je doel is. Bijvoorbeeld als je bang bent om te vallen zijn skates een betere keuze, omdat je een remblok achterop hebt.

Samenvatting
Naast de keuze uit verschillende kleuren heb je ook keuze uit skates of skeelers. Welke keuze het beste voor jou is, hangt af van jouw voorkeuren en doelen.

Tips om veilig te skeeleren

Zorg dat je goede skeelers en de juiste beschermingsmaterialen gebruikt. Zo verklein je de kans op blessures door vallen, zoals schaafwonden en blauwe plekken. Gebruik tenminste een helm, kniebeschermers, elleboogbeschermers en polsbeschermers.

Als je vaak valt is een crashpant ook handig. Deze broek draag je onder je normale kleding of als vervanging voor een normale broek. Hiermee voorkom je dat je door een val schaafwonden op je dijbenen krijgt.

Daarnaast zijn er verschillende ondergronden, waarop je kunt skeeleren. Op een fietspad heb je bijvoorbeeld minder de kans om te vallen dan op een onverharde weg.

Conclusie

Als je wilt afvallen heeft het veranderen van je voedingspatroon meestal meer en sneller effect dan alleen te gaan skeeleren. Desondanks is skeeleren wel een goede cardio oefening, waarbij je ook je spiermassa kunt vergroten. Zo vraagt skeeleren onder meer veel kracht van je buikspieren om in evenwicht te blijven.

Met een aantal kleine aanpassingen in je voeding krijg je snel al minder energie binnen.

Door elke dag bijvoorbeeld een eetlepel olijfolie en 1 opscheplepel rijst minder te gebruiken tijdens het koken krijg je 170 kcal minder binnen. Om dit aantal kcal te verbranden met skeeleren moet je elke dag 21,35 minuten skeeleren.

Wees nou eerlijk? Elke dag skeeleren is moeilijk. Vaak genoeg komt er iets tussendoor of het regent. Skeeleren is echter een heel goede manier om het afvallen te versnellen. Je verbrandt er snel wat extra calorieën mee.

Door een aantal keer per week te skeeleren blijft het bovendien nog leuk om te doen.

Wil je meer weten over hoe je kunt afvallen door je voedingspatroon aan te passen? Dan is onze 3 Weken Afslank Challenge misschien iets voor jou. Tijdens deze 3 weken krijg je een stoomcursus over welke voeding gezond is hoe je kunt werken naar jouw ideale lichaam.

Samen met de andere deelnemers kan je jouw ervaringen uitwisselen in onze besloten, actieve Facebookgroep. Zo sta je er niet alleen voor. En wie weet vind je iemand die met je wil gaan skeeleren!

Copy of 3 weken afslank Challenge Mock up 5 min
Bronvermelding
1. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/bewegen.aspx
2. https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/dashboard
3. https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/afvallen-en-gewicht/gezond-gewicht/energiebalans.aspx
4. https://hardloopexpertcentrum.nl/is-hardlopen-blessuregevoelig/
5. https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/afvallen-en-gewicht/hoeveel-calorie-n-verbrand-ik.aspx
6. https://www.voedingscentrum.nl/nl/afvallen/gezond-afvallen/afvallen-met-gezonde-voeding.aspx
7. https://allesoverskeeleren.nl/blog/welke-spieren-train-je-met-skeeleren/
8. https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema/eten-bij-sport-en-beweging/eten-en-drinken-bij-spiergroei-en-krachtsport.aspx
9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9013436/
10. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7706594/
11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2305702/
12. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1861633/
13. https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/hoeveel-calorieen-zitten-erin-/caloriechecker/olijfolie.aspx

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *