Zoek
Sluit dit zoekvak.

Ontdek Jouw Hormoontype!

Doe de quiz, stel je hormoontype vast en ontdek welke voeding en beweging jouw lichaam nodig heeft.

Afvallen door zoete aardappel?

Author Image
Geschreven door:
Laatst bijgewerkt op
Dit artikel is gecontroleerd door: Claire Orth, Diëtist
Zoete aardappel, ofwel bataat, is al langer populair bij de fitgirls en foodies. Maar kun je echt afvallen met zoete aardappel en hoe zit dat dan precies? En past bataat in elk dieet? Wij zochten het voor je uit en delen onze bevindingen in dit artikel. Lees snel verder en ontdek alles over zoete aardappel en afvallen!
Helpt het eten van zoete aardappel bij afvallen of is het een dikmaker? Lees in dit artikel meer over zoete aardappel.
Laatste update:
Wetenschappelijk_onderbouwd1

Wetenschappelijk onderbouwd

Gecontroleerd_door_expert1

Gecontroleerd door expert

Laatste_update1

Laatste update:

Deel dit artikel met je maatjes

Afvallen met zoete aardappel, kan dat?

Zoete aardappel is een knolgroente en eigenlijk helemaal geen aardappel. Over afvallen met zoete aardappel zijn de meningen verdeeld. Online doen allerlei verschillende verhalen de ronde. 

In het ene artikel lees je dat zoete aardappel en afvallen absoluut niet samengaan, omdat zoete aardappel een dikmaker is. Terwijl anderen zweren bij deze knolvormige wortel in hun strijd tegen de kilo’s. Wij lichten alvast een tipje van de sluier op. 

Afvallen met zoete aardappels kan, maar je moet de knolgroente wel slim gebruiken.

Wondermiddelen bestaan niet

Voordat we gaan kijken naar hoe je kunt afslanken met zoete aardappel, willen we voorop stellen dat er helaas niet zoiets is als het ultieme wondermiddel.

Hoewel zoete aardappel gezond is, is het niet zo dat je door enkel en alleen het eten van bataat gaat afvallen. 

Wel kan de knol je helpen met gewicht verliezen. In zekere zin is zoete aardappel dus goed om af te vallen. We leggen je haarfijn uit hoe dat zit en hoe je de knolgroente het beste kunt gebruiken. 

Een gemiddelde zoete aardappel bevat per stuk 122 calorieën en weegt 130 gram [1]. Dat valt wel mee dus. Het mooie van deze knol is dat-ie je lang een verzadigd gevoel geeft. Dit komt omdat er in zoete aardappels erg veel vezels zitten. En niet zomaar vezels.

Samenvatting
Zoete aardappel en afvallen gaan prima samen. Maar bataat is geen wondermiddel.

Langer vol door vezels

Bataat bevat onoplosbare en oplosbare vezels, ook wel niet-fermenteerbare en fermenteerbare vezels genoemd. De fermenteerbaarheid geeft aan hoe goed de vezels in de dikke darm kunnen worden afgebroken. 

Bataat is vooral rijk aan stroperig oplosbare vezels. Klinkt misschien een beetje vreemd, maar voor diegenen die willen afvallen, is het muziek in de oren. Deze stroperige vezels vormen namelijk een soort gel in het spijsverteringskanaal. 

Dit vertraagt de spijsvertering waardoor je langer vol zit en waarschijnlijk minder snel behoefte hebt om weer iets te eten [2]. Op die manier kan zoete aardappel helpen bij gewichtsbeheersing (op gewicht blijven) en zelfs bij gewichtsverlies. 

Bovendien zijn vezels goed voor je darmgezondheid en houden ze je bloedsuikerspiegel stabiel.

Daarnaast is zoete aardappel een goede bron van vitamine B6 en B5. Deze wateroplosbare vitamine speelt een rol bij het reguleren van je metabolisme [3].

Wist je dat een goed functionerend metabolisme ofwel een goede stofwisseling een rol kan spelen bij afslanken?

Je leest er alles over in ons artikel met tips om je metabolisme te versnellen.

Wie zoet is, is lekker

Zoete aardappel dankt z’n naam aan het feit dat de knol erg zoet is. Die zoete smaak moet natuurlijk ergens vandaan komen. Bataat bevat in verhouding dan ook vrij veel koolhydraten.

Hierdoor wordt er weleens geroepen dat zoete aardappel een dikmaker is. Koolhydraten zijn immers vaak de boosdoener, toch?

Zo simpel is het in dit geval niet. De zoete aardappel bevat dan wel veel koolhydraten, maar dit zijn veelal complexe koolhydraten. Voedingsmiddelen met koolhydraten bevatten meer voedingsstoffen dan snelle koolhydraten [4].

Snelle koolhydraten zijn eenvoudige en geraffineerde koolhydraten uit bijvoorbeeld wit brood, witte pasta of suiker. Wit brood bevat vergeleken met volkorenbrood bijvoorbeeld minder vezels.

Door de grote hoeveelheid complexe koolhydraten is de glycemische index van bataat laag. De glycemische index (GI) zegt iets over hoe snel je bloedglucosespiegel stijgt nadat je een product met koolhydraten eet. Hoe lager de GI, hoe stabieler je bloedsuikerspiegel blijft.

Bovendien bevat bataat veel resistent zetmeel. Dit wordt niet afgebroken in de dunne darm, maar bereikt de dikke darm waar het wordt gefermenteerd of wel afgebroken. Het voedt de goede bacteriën in je darmen en kan zo je darmflora positief beïnvloeden. 

Ook laat resistent zetmeel de bloedsuikerspiegel minder hard stijgen dan normaal zetmeel en geeft een verzadigd gevoel [6].

Op die manier kun je met zoete aardappels niet alleen afvallen, maar draagt het ook bij aan de gezondheid van je darmen. En een gezonde darmflora speelt ook weer een rol bij gewichtsverlies.

Samenvatting
Zoete aardappel bevat veel vezels waardoor het eten ervan voor een lang verzadigd gevoel zorgt. Ook bevat bataat veel complexe koolhydraten. Complexe koolhydraten laten je bloedsuikerspiegel minder snel stijgen dan eenvoudige koolhydraten.

Wanneer en hoe vaak zoete aardappel eten?

Veel mensen vragen zich af hoeveel zoete aardappel ze moeten eten om af te vallen en wanneer je dat het beste kunt doen. Je kunt deze knolgroente in principe elke dag eten. Maar omdat bataat geen wondermiddel is, en omdat we fan zijn van gevarieerd voedingspatroon, raden wij dat af. 

Afwisseling is nog altijd toverwoord. Vervang de gewone aardappel eens door bataat of eet zoete aardappel tijdens de lunch in een salade. Doordat de knol lang voor een vol gevoel zorgt, en de bloedsuikerspiegel stabiel houdt, is de kans dat je gaat snacken tijdens een middagdip minder groot.

Niet in elk dieet geschikt 

Zoete aardappels passen niet in elk dieet. Als je een koolhydraatarm dieet volgt, is geraffineerde suiker uit den boze. Maar ook de inname van gezonde koolhydraten wordt zo laag mogelijk gehouden, waardoor de zoete aardappel en een koolhydraatarm dieet niet per se hand in hand gaan. 

Als je zo’n dieet volgt om af te vallen, moet je de zoete aardappel zien als een koolhydratenbron, hoe complex en gezond de koolhydraten ook zijn. Zeker als je een ketogeen dieet volgt en ketose probeert te bereiken, is er weinig ruimte voor bataat op je bord.

Ketose is een metabole switch waarbij je door bijna geen koolhydraten te eten, overgaat op het verbranden van vetzuren [6].

Zoete aardappels en afvallen, recepten

De manier waarop je bataat klaarmaakt, speelt een rol als je wilt afslanken met zoete aardappel. We delen hier dan ook geen recepten, maar geven je tips om de knolgroente zo gezond mogelijk te bereiden. 

Als je bataat kookt, heeft het de minste impact op je bloedsuikerspiegel, omdat het zetmeel zo makkelijker afgebroken kan worden door je lichaam [7]. 

Het bakken van de knolgroente kan de glycemische index verhogen. Als je wilt afslanken, is zoete aardappel friet misschien niet de allerbeste optie. Bij frituren komt tevens veel vet kijken, wat de gezonde eigenschappen van de knol een beetje teniet doet.

Als je wilt afvallen, is het het beste om zoete aardappel te stomen of koken. Friet kan wel, maar probeer deze met zo min mogelijk vet in de oven te bereiden.

Nog beter is het om de airfryer te gebruiken. Breng de zoete aardappel op smaak met kruiden en probeer die klodder mayonaise ook te laten voor wat het is. Je kunt als alternatief met magere yoghurt een sausje maken.

Samenvattend
Als je een koolhydraatarm dieet volgt, moet je bataat te zien als bron van koolhydraten. De bereidingswijze speelt een rol in hoe de koolhydraten door je lichaam worden opgenomen.

Zoete aardappelen en afvallen, conclusie

Afvallen met zoete aardappel kan prima. Wel bevat de knol een grote hoeveelheid (langzame) koolhydraten.

Dus als je een koolhydraatarm-dieet volgt, adviseren wij om bataat met mate te genieten. De bereidingswijze van zoete aardappel speelt een rol als je wilt afslanken. 

Afvallen met bataat kan, maar de knol is geen wondermiddel. Duurzaam gewichtsverlies bereik je met een gezonde levensstijl. Toch kan het lastig zijn om een duurzame levensstijl te vinden die echt bij je past. 

Daarom hebben wij de 3 Weken Afslank Challenge ontwikkeld.

In deze challenge leer je hoe lekker en leuk gezond leven is. Ook krijg je toegang tot onze community waar je ervaringen kunt delen en je kunt laten inspireren door de indrukwekkende resultaten van vrouwen die je voorgingen.

Meld je nu aan en val gegarandeerd af zonder hongergevoel!

3 weken afslank Challenge Mock up nieuw bonus 1200 × 1200px 1200 × 800px 1200 × 700px
Bronvermelding

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *