Zoek
Sluit dit zoekvak.

Ontdek Jouw Hormoontype!

Doe de quiz, stel je hormoontype vast en ontdek welke voeding en beweging jouw lichaam nodig heeft.

Zijn Kersen nu echt zo gezond?

Author Image
Geschreven door:
Laatst bijgewerkt op
Dit artikel is gecontroleerd door: Claire Orth, Diëtist
Zijn kersen gezond? Ontdek de voordelen van deze vrucht en of ingeblikte en diepvrieskersen net zo voedzaam zijn.
Copy of Zijn kersen gezond
Laatste update:
Wetenschappelijk_onderbouwd1

Wetenschappelijk onderbouwd

Gecontroleerd_door_expert1

Gecontroleerd door expert

Laatste_update1

Laatste update:

Deel dit artikel met je maatjes

Zijn kersen gezond?

De meeste van ons zijn het er over eens dat ze lekker zijn, maar zijn kersen gezond? En zo ja, waar zijn kersen goed voor en kun je te veel kersen eten? Het antwoord op deze vragen krijg je in dit artikel. Ook gaan we kort in op de vraag of kersen uit pot en uit de diepvries ook gezond zijn. Lees snel verder en ontdek er alles over!

De kers op de taart

Kersen zijn al eeuwenlang populair. De rode tot dieprode steenvrucht wordt al lange tijd gegeten als toetje. Maar door de geneeskracht die kersen zouden bezitten, worden ze in bepaalde culturen traditioneel als geneesmiddel ingezet. 

In de traditionele volksgeneeskunde uit India (Unani), wordt de kers onder andere gebruikt om de breinversterkende en onstekingsremmende werking.

Grofweg verdelen we de steenvrucht in twee soorten: de zoete kers en de zure kers. De zure soort wordt door onze zuiderburen ook wel kriek genoemd. Alleen al in Nederland worden tientallen rassen van de zoete kers gekweekt. De zure variant is, wat het aantal rassen aangaat, in Nederland minder vertegenwoordigd.

Vanaf juni zijn in Nederland de eerste Hollandse kersen verkrijgbaar. Altijd weer een feestje als je het ons vraagt. Maar zijn al die kersen wel gezond? 

Samenvatting
De kers is een steenvrucht. Grofweg onderscheiden we zure en zoete kersen.

Hoe gezond zijn kersen?

Alle soorten kersen bevatten allerlei vitaminen, mineralen en antioxidanten. Dit zijn stoffen die je lichaam beschermen tegen beschadiging door vrije radicalen. De kers is dus algemeen gezond te noemen. De vrucht zou zelfs kunnen helpen met afvallen. Daarover later meer.

De zure variant kan weer andere gezonde eigenschappen hebben dan de zoete. Welke soort voor jou het beste is, hangt ook af van je persoonlijke voorkeur en waarvoor je ze wilt eten. We gaan nu kijken naar de algemene gezondheidsvoordelen van kersen. 

Gezondheidsvoordelen kers

We geven je een overzicht van de meest opvallende gezondheidsvoordelen. Als de zoete kers ergens meer in uitblinkt dan de zure (of andersom), dan geven we dit aan.

Boordevol goede stoffen

De kers ziet er altijd zo gezellig uit met zijn (diep)rode kleur, vaak met z’n tweetjes aan een stokje. Maar dit pittige vruchtje heeft veel meer te bieden dan alleen gezelligheid. We zeiden al dat kersen veel vitaminen en mineralen bevatten. Vooral wat vitamine A en vitamine C aangaat, weet de steenvrucht te overtuigen. 

De kers is een natuurlijke bron van vitamine A. Dit is goed voor de huid, haar en nagels en het immuunsysteem. Bovendien is het belangrijk voor een goede werking van onze ogen [1]. Daarnaast bevat de steenvrucht aardig wat vitamine C, wat onder andere belangrijk is voor je immuunsysteem.Maar hij kan hiermee niet tippen aan de kiwi. Je leest er alles over in ons artikel ‘is kiwi gezond?’. 

Qua mineralen scoort de kers vooral goed als het op magnesium en kalium aankomt. Kalium speelt een belangrijke rol bij het reguleren van de bloeddruk. Magnesium is van belang voor een goede werking van je spieren.

Maar wat kersen echt bijzonder maakt, zijn de aanwezige fytonutriënten. Dit zijn bioactieve stoffen die we vinden in plantaardige voeding. Ze staan erom bekend dat ze een positief effect kunnen hebben op onze gezondheid, maar er is geen minimale behoefte (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) voor vastgesteld. 

De kers zou maar liefst 21 verschillende fytonutriënten bevatten. Nog zo’n rode topper die het goed doet is de aardbei. Deze zou 20 fytonutriënten bevatten.

Maar of kersen nou gezonder zijn dan aardbeien? Iedere fruitsoort heeft weer andere kwaliteiten. Dat de aardbei er zeker ook mag wezen, blijkt in het artikel over hoe gezond aardbei is.

Goed voor je hart en je bloeddruk

Zoals we al zeiden bevatten kersen kalium. Dit mineraal speelt een belangrijke rol bij het geleiden van zenuwprikkels en het samentrekken van de spieren, maar ook bij het regelen van de bloeddruk [2]. 

Bovendien zijn er studies die suggereren dat kersen er, door hun ontstekingsremmende en antioxidatieve eigenschappen, voor kunnen zorgen dat het LDL (het slechte) cholesterol daalt. Vooral het drinken van (zuur) kersensap lijkt effectief [3]. Het drinken van kersensap heeft helaas ook nadelen. Hierover lees je later meer.

Teveel LDL-cholesterol kan zich gaan ophopen in de binnenwand van de slagaders. Hierdoor worden de bloedvaten nauwer (aderverkalking). Dit verhoogt  het risico op hart- en vaatziekten, zoals een beroerte [4].

Ontstekingsremmende werking

De ontstekingsremmende werking van kersen kan bovendien verlichting bieden bij chronische ontstekingsziekten, zoals reumatoïde artritis en jicht (beide ontstekingen aan het gewricht).

In een studie onder 633 personen met jicht zorgde een dagelijkse inname van een portie kersen ervoor dat de kans op een jichtaanval met 35% daalde[5].

Minder spierpijn en sneller spierherstel

Dit gezondheidsvoordeel van kersen is vooral interessant voor alle sportievelingen onder ons (of degene die dat willen worden). Onderzoek suggereert namelijk dat het drinken van zure kersensap spierpijn kan verminderen en spierherstel kan bevorderen.

Daarbovenop lijkt het nog eens zo te zijn dat kersen een positieve invloed op je sportprestaties kunnen hebben. In een studie onder 27 langeafstandrenners zorgde de inname van dagelijks 480 mg zure kers (poedervorm) ervoor dat ze tot wel 13 procent sneller renden en achteraf minder spierpijn hadden [6]. 

Best een goed idee dus om bij grote inspanning eens naar een kersensapje te grijpen. Maar maak er (vanwege de suiker) geen gewoonte van. Het drinken van fruitsappen wordt in verband gebracht met een hoger risico op suikerziekte en overgewicht. Houd het daarom liever bij een glaasje per week.

Voor een goede nachtrust

In kersen zit het stofje melatonine, een hormoon dat een rol speelt bij het slaap-waakritme van ons lichaam. Van zoete kersen is aangetoond dat ze de cortisolspiegel kunnen verlagen. Cortisol staat ook wel bekend als het stresshormoon. Zo kan een handje kersen ervoor zorgen dat je je minder gestrest of angstig voelt [7].

Kersen eten, maar ook het drinken van kersensap kan een goede nachtrust bevorderen. In een kleine studie waarbij 20 deelnemers 7 dagen geconcentreerde, zure kersensap dronken, had het sap een positief effect heeft op de slaapduur en – kwaliteit [8]. 

Wist je dat cortisol en te weinig slaap het afvallen in de weg kunnen staan? Je leest er alles over in ons artikel met 9 redenen (en tips) dat afvallen niet lukt. Zo kunnen kersen indirect het afvallen bevorderen. Reden te meer om eens wat vaker aan ‘cherrypicking’ te doen.

Kan de hersenfunctie ondersteunen

De plantaardige kleurstoffen (anthocyanen) die de steenvruchten hun mooie rooie kleur geven, worden in verband gebracht met een beter geheugen en een beter denkvermogen. 

Een onderzoek bij ouderen met dementie suggereert het vermogen van anthocyaninerijke dranken om cognitieve functies (functies die te maken hebben met het verwerken van informatie) te verbeteren [9].

Voor een stralende huid

Zeg nou zelf: een kers heeft een prachtig glanzend velletje. Wist je dat het eten van kersen niet alleen erg gezond is, maar ook kan bijdragen aan een betere huid? De in kersen aanwezige vitamine C en andere antioxidanten, helpen je huid gezond te houden. Ook de eerdergenoemde ontstekingsremmende werking kan een gestresste huid tot rust brengen. 

Samenvatting
Kersen bevatten veel vitaminen, mineralen en antioxidanten. Daarnaast kan de steenvrucht door ontstekingsremmende eigenschappen verlichting bieden bij chronische ontstekingen (zoals artritis en jicht). Kersen kunnen mogelijk bijdragen aan de gezondheid van je hart en hersenen. Ook zouden ze spierherstel en je nachtrust bevorderen.

Voedingswaarde kers

We zeiden al dat de kers gezond is, omdat ze veel vitaminen en mineralen bevatten. Hieronder zie je de voedingswaarde per schaaltje kersen van 200 gram (een handje kersen is ongeveer 20 gram) [10].

Energie (kcal)114 kcal
Vetwaarvan verzadigd0,8 gram0,2 gram
Eiwit01,87 gram
Koolhydratenwaarvan suikers23 gram23 gram
Vezels1,8 gram
Kalium496 mg
Calcium40 mg
Magnesium20 mg
IJzer1 mg
Selenium0,1 µg
Zink0,1 mg
Vitamine C20 mg
Vitamine A12 µg
Vitamine E0,2 mg
Foliumzuur10 µg
Fosfor42 mg

Helpen kersen met afvallen?

200 gram kersen bevat weinig calorieën: 114 calorieën per schaaltje. Als je dat vergelijkt met 200 gram melkchocolade (1096 calorieën, 68,2 gram vet en 98 gram suiker), zijn kersen een prima alternatief als je wilt afvallen. Je hoort trouwens weleens dat je beter pure chocolade kunt nemen. In dit artikel lees je of pure chocolade gezond is.

Kersen zijn zeker een gezonde snack. Door de vezels houd je een vol gevoel en heb je minder snel weer zin in iets.

Welke kersen zijn het beste?

Nu we weten dat kersen gezond zijn, is het leuk om even te kijken hoe je kersen het beste kunt eten: vers, uit de diepvries of uit pot? Persoonlijk vinden we verse kersen de meest lekkere kersen. Maar ook exemplaren uit de diepvries zijn gezond. 

Deze bevatten namelijk net zo veel voedingsstoffen als verse vruchten. Doordat ze lang houdbaar zijn, zijn ze ideaal om achter de hand te hebben

Of kersen uit pot (of blik) gezond zijn? Dat is een iets ander verhaal. Zeker als je kiest voor vruchten op siroop. Deze vruchten ‘zwemmen’ namelijk in een mengsel van water en suiker. Dit mengsel wordt door de kersen opgenomen, waardoor kersen uit pot of blik meer suiker bevatten dan verse of diepvries-exemplaren. 

Als je kersen uit blik of pot neemt, kun je het beste kiezen voor ‘kersen op sap’. Hiervoor wordt meestal eigen sap gebruikt dat over het algemeen minder suikerrijk is. Laat deze kersen wel goed uitlekken en spoel ze eventueel af. 

Uitgelekt fruit op sap zonder toegevoegde suikers staat wel in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum, kersen op siroop niet [11]. Check dus altijd even het etiket als je kersen gaat eten omdat je gezond bezig wilt zijn.

Samenvatting
De gezondste kersen zijn verse of diepvries-exemplaren. De suikers die in ingeblikte kersen zitten (op siroop), maken het een minder gezonde keuze. Kersen en afvallen gaan prima samen. De steenvrucht bevat weinig calorieën. 

En hoe zit dat met sap? 

Normaal verkiezen we vers fruit boven sap. Omdat je door het eten van kersen de hele vrucht (en ook de vezels) binnenkrijgt, wordt het suiker langzamer door je lichaam opgenomen. Met sap krijg je vaak ongemerkt heel wat suiker binnen. Bovendien worden er veel meer kersen gebruikt voor kersensap, dan als je een portie kersen eet.

Maar omdat diverse onderzoeken suggereren dat kersensap wel degelijk gezond kan zijn, denken we dat het toevoegen van een glaasje kersensap aan je dieet zeker geen kwaad kan. Vooral als je last hebt van kwaaltjes waarop het kersensap een gunstig effect kan hebben, zoals jicht of slapeloosheid. Drink het wel met mate én onze voorkeur gaat altijd naar vers fruit. 

Hoeveel kersen mag je per dag?

Ondanks het feit dat kersen gezonde eigenschappen hebben, kun je er beter niet te veel van eten. Ze bevatten namelijk best veel suiker. Te veel daarvan kan een negatieve invloed hebben als je wilt afvallen. Suiker dat je niet verbrandt, slaat je lichaam op als vet. 

Als je een ‘normaal’ schaaltje neemt (van 200 gram), krijg je daarmee al 23 gram suiker binnen. Het advies van het Diabetes Fonds is om maximaal 50 gram suiker per dag te eten. Needless to say dus dat je het beter bij een (klein) schaaltje per dag kunt houden. Een kleine portie kersen (100 gram) telt als één portie fruit. 

Samenvatting
Ook al zijn kersen erg gezond, overdrijf het niet. Voor sap geldt hetzelfde. Er zitten namelijk behoorlijk wat fruitsuikers in de geliefde rode steenvrucht.

Nadelen kers

Naast het feit dat ze vrij veel suiker bevatten, hebben kersen nog andere mogelijke nadelen. Zo is de steenvrucht van nature rijk aan salicylaten. Deze plantaardige stof wordt ook wel in medicijnen gebruikt. Bij mensen die hier gevoelig voor zijn, kunnen deze stoffen maagklachten, diarree en zelfs astma veroorzaken [12]. Vaak gebeurt dit pas als je heel veel kersen eet.

Als je last hebt van hooikoorts of een latexallergie, kan dit betekenen dat je overgevoelig bent voor bepaalde vruchten. Het komt dan ook weleens voor dat mensen met deze allergie niet zo goed reageren op kersen.

Zijn kersen goed voor diabetes type II?

Een voordeel van (verse of ingevroren) zure kersen is dat ze, ondanks de van nature aanwezige suikers, laag op de glycemische index (GI) staan. De suikers in voeding met een lage GI worden minder snel opgenomen. Dit draagt bij aan een stabiele bloedsuikerspiegel [13].

Als je je afvraagt of kersen goed zijn voor diabetes (suikerziekte), kun je dus beter zure kersen eten. De zure kers is met een GI van 22 (laag) het meest geschikt voor mensen met diabetes type II (suikerziekte). De zoete kers heeft een GI van 63 (normaal) [14].

Samenvatting
Een nadeel van kersen is dat je er allergisch voor kan zijn. De vrucht is rijk aan salicylaten, wat klachten kan veroorzaken bij mensen die hier gevoelig voor zijn. Als je je bloedsuiker stabiel wilt houden, kun je beter zure kersen nemen. Deze hebben een lagere GI dan zoete.

Kersen gezond, conclusie

Kersen zijn gezond, dat mogen we wel stellen. En nog eens lekker ook! Alleen net als met alles is het de kunst om ook hier niet te overdrijven. En verwacht geen wonderen. Kersen passen in een gezonde levensstijl, maar voor dat laatste is vooral gezonde variatie heel belangrijk. Eet dus ook andere soorten fruit en groente.

Wil jij gezond en lekker eten en toch afvallen? Dan is onze unieke Maatje Minder methode jouw stok achter de deur. Hiermee raak je namelijk, dankzij een goed te volgen stap-voor-stap-plan, moeiteloos 5 tot 10 kilo kwijt in 3 weken. Lees er alles over op 3 Weken Afslank Challenge en doe mee! 

3 weken afslank Challenge Mock up nieuw bonus 1200 × 1200px 1200 × 800px 1200 × 700px

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

2 reacties

  1. Goedemiddag,

    Het spreekt me allemaal erg aan.
    Ik zou wel eens een stukje willen zien van de challenge zonder dat ik meteen geld over hoef
    te maken. Een receptje bv. of wat het verder een beetje inhoudt zonder op details in te gaan. Is dit mogelijk?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *