Ontvang de 3 weken afslank challenge - gratis training!

Ga vandaag nog op weg naar 5 tot 10 kilo minder!

Hoe hormonen afvallen tegenwerken+ hoe je ze kan resetten

In dit artikel ontdek je hoe hormonen afvallen beïnvloeden.

Hormonen zijn waarschijnlijk de reden waarom jij niet meer afvalt of helemaal niet kan afvallen!

Inhoud:



Je wilt wat extra kilo’s verliezen, maar je lichaam lijkt maar niet mee te werken.

Je sport voldoende en zorgt ervoor dat je gezond eet, maar niks lijkt te werken.

Je valt niet af!



Niet kunnen afvallen of een stuk minder afvallen dan voorheen heeft misschien helemaal niks met jouw inzet te maken

Het heeft waarschijnlijk te maken met de hormonen in je lichaam

Wacht even…. Wat hebben hormonen te maken met afvallen?



Hormonen besturen veel functies van ons lichaam.

Het bestuurt hoe we denken, handelen, gemotiveerd blijven en zelfs hoe onze interne processen werken.

En ja, ze hebben dus ook controle over ons afvallen.

Wacht ff….. hebben hormonen te maken met afvallen?



Als afvallen maar niet lukt dan kan het een idee zijn om bij een dokter te checken of je problemen hebt met je hormonen.

Geen zorgen! Het is namelijk mogelijk om je lichaam te resetten zodat deze eigenzinnige hormonen weer normaal gaan functioneren!

Hierdoor zal afvallen (weer) gemakkelijk verlopen.

Afvallen wordt makkelijker wanneer je hormonen in balans zijn


Wat doen hormonen met ons lichaam?


Hormonen controleren gedeelten van ons lichaam.

Zie ze als boodschappers die signalen door het hele lichaam communiceren.

Hormonen controleren onze emoties, verhogen ons afweersysteem wanneer nodig en helpen ons lichaam op te bouwen.



Ze coördineren informatie tussen de systemen in jouw lichaam zodat alles goed functioneert.

Wanneer alle systemen goed functioneren dan zijn je hormonen in balans.



Wat zorgt voor hormonale disbalans?


In het lichaam bevinden zich hormoonverstorende stoffen.

Deze stoffen kunnen de werking van hormonen geheel of gedeeltelijk verstoren (1).

Het resultaat hiervan is dat het lichaam uit balans is en er dus een hormonale disbalans ontstaat.



Een hormonale disbalans kan ook door een ongezonde leefstijl komen.

Denk hierbij aan een slecht eetpatroon of onvoldoende fysieke beweging.



Naarmate we ouder worden veranderen onze lichamen.

De overgang is hier een voorbeeld van.

Verschillen hormonen gaan harder of minder hard werken waardoor is afvallen in de overgang moeilijk kan zijn.

Hormoon imbalans maakt afvallen moeilijker


Hoe hormonen afvallen beïnvloeden


Hormonen hebben duidelijk veel controle over onze lichamen.

Helaas hebben ze ook de mogelijkheid om ons afvallen te beïnvloeden zodra ze hier grip op krijgen.

Hormonen controleren alles dat helpt met afvallen: de hoeveelheid spieren die je kan aanmaken, hoeveel energie je hebt, je stofwisseling etc.….



Als afvallen jou niet lukt dan kan dat komen door een hormonale disbalans.

Neem bijvoorbeeld insuline.

Dit is een van de meest belangrijke hormonen tijdens het afvallen.

Het zorgt ervoor dat jouw stofwisseling goed blijft werken.



Wanneer je lichaam een insuline disbalans heeft dan heeft dit direct effect op je lichaam.

Dit disbalans wordt ook wel insulineresistentie genoemd en komt onder andere bij mensen met diabetes voor.

Je kan erdoor aankomen, energie verliezen, problemen ervaren met het verwerken van voedsel en het kan de bloedsuikerspiegel doen stijgen.



Hiernaast heb je misschien gemerkt dat als je gestresst bent afvallen een stuk moeilijker gaat.

Waarom?

Stress kan afslankhormonen verhinderen en signaleert hormonen die afvallen tegenwerken om actief te worden.



Deze hormonen kunnen je ongezonde snack gewoontes naar boven brengen en zorgen voor een laag energieniveau.

Hierdoor ben je bijvoorbeeld niet in staat om je workout te doen



Ook andere hormonale disbalansen kunnen ervoor zorgen dat jij niet (meer) afvalt.

Onderzoek (2) toont aan dat wanneer bepaalde hormonen bij ratten worden onderdrukt deze grotere en vettere porties aten dan ratten die deze hormonale disbalans niet hadden.



Let op van deze hormonen kom je aan


Sommige hormonen zorgen ervoor dat je aankomt. Dit gebeurt voornamelijk wanneer deze hormonen overactief zijn.

Hieronder heb ik een aantal van deze hormonen beschreven:



1. Reverse T3

Reverse T3 is het hormoon dat ervoor kan zorgen dat het schildklierhormoon niet goed werkt (3).

Dit leidt tot een traag werkende schildklier.

Het is een van de meest voorkomende redenen waarom mensen aankomen.

Deze hormonale disbalans komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Reverse T3 kan actief worden wanneer het ‘normale’ hormoon, T4, beïnvloedt wordt door chronische stress, ongezond eten, chronische alcohol of drugsmisbruik of andere significante aanpassingen in het lichaam.



2. Cortisol

Dit is het hormoon wat overactief wordt wanneer iemand met stress of mentale problemen kampt.

Cortisol is verantwoordelijk voor een toename in honger, weinig energie en zelfs het verlies van spiermassa.

Hoge mate van cortisol in je lijf werken jouw afslank ambities behoorlijk tegen.



3. Oestrogeen

Ja dames. Dit is het hormoon dat jullie vrouw maakt.

Helaas heeft oestrogeen veel invloed op afvallen.

Te veel oestrogeen kan ervoor zorgen dat je buikvet maar moeilijk weggaat.

Het kan er ook voor zorgen dat je afvalt in spieren en aankomt rondom je heupen (4).

Bewaar deze pin voor later!


Hoe je jouw hormonen kan resetten zodat jij gaat afvallen


De vraag die nog overblijft is: Wat kan je doen om deze hormonen te resetten zodat je weer gaat afvallen?

Je kunt je hormonen resetten zodat je hormonale balans weer terugkeert.

Je hoeft hiervoor niet altijd de dokter te bezoeken.



Met het resetten van je lichaam bereik je twee dingen.

Ten eerste breng je de hormonen die je helpen afvallen op een gezond niveau.

Ten tweede minimaliseer je de hormonen die afvallen tegenhouden.



Dit is hoe je dat kan doen:

1. Ontstress

Dit is het eerste wat je kunt doen.

Vind in een manier om je ontspannen.

Stress is namelijk de nummer 1 oorzaak van een hormonale disbalans.

In het begin heb je het waarschijnlijk niet door, maar die kilo’s kunnen er zo aanvliegen als je gestresst bent.



Er zijn verschillende manieren waarop je kunt ontstressen.

Maak bijvoorbeeld tijd voor jezelf vrij gedurende de dag.

Doe bijvoorbeeld een wandeling in je pauze op werk of neem een bad na een werkdag.



2. Slaap voldoende

Onderzoek (5) toont aan dat chronisch slaapgebrek leidt tot de productie van insuline en andere stoffen die je stofwisseling ontregelen

Let er dus op dat je niet te veel cafeïne binnenkrijgt gedurende de dag.

Zeker naarmate bedtijd dichterbij komt.

Probeer op z’n minst 2 uur voordat je gaat slapen geen koffie, thee, chocolade of ander voedsel met veel cafeïne tot je te nemen.



3. Doe een tijdelijke koolhydraat detox

Je eetpatroon is een van de belangrijkste onderdelen als je wilt afvallen.

Zelfs als je gezond eet

Fruit zorgt er bijvoorbeeld voor dat je meer leptine aanmaakt



Leptine is bedoeld om je lichaam het signaal te geven wanneer je vol zit.

Een grote hoeveelheid van dit hormoon zorgt er echter voor dat dit hormoon minder effectief wordt.

Hierdoor eet je sneller te veel.



Te veel koolhydraten en speciaal bewerkte suikers (denk aan koekjes, brood etc.) voor een langere tijd zorgen kunnen ervoor zorgen dat je insuline resistent wordt.

Wanneer je insulineresistent bent in plaats van insuline gevoelig, dan kan je lichaam niet langer de voedingsstoffen op een effectieve manier uit het eten opnemen.

Goed eten of slecht eten maakt dat niet meer zoveel uit.

Je lichaam kan het verschil niet meer zien.



Als je dit wilt resetten moet je een complete detox van koolhydraten doen voor een bepaalde periode.

Dit geeft je hormonen de kans zich te resetten zodat je insuline gevoeligheid toeneemt en je voedsel weer op een normale manier kan opnemen.

Hierdoor zal je weer gaan afvallen.



Dit is een van de bouwstenen van onze 3 Weken Afslank Challenge.

We starten met een complete koolhydraat detox wat voor 3-4 kilo in gewichtsverlies zorgt in de 1e week!


De meeste van onze cliënten wegen meer dan 90 kilo en vinden het moeilijk om een afslankprogramma te vinden die ze kunnen volhouden.



Naast afvallen leert dit programma je hoe je gezonde gewoontes kan creëren die je niet alleen helpen afvallen, maar er ook voor zorgen dat het gewicht er af blijft!



De 3 Weken Afslank Challenge kan in meerdere rondes worden gedaan als je meer gewicht te verliezen hebt.

De meeste van onze klanten hebben deze lessen veranderd naar hun eigen leefstijl en zeggen “dit is gewoon hoe ik nu eet”

Als je klaar bent om een positieve verandering in je leven aan te brengen en wilt starten met jouw challenge, klik dan hier.

Bas

Bas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang nu jouw 3 weken afslank challenge - gratis training

Door op de knop te drukken ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden. Wij gaan voorzichtig met jouw data om. Voor meer informatie zie privacybeleid.

Recente berichten

Volg ons op facebook

[]