Doe mee aan onze
gratis afslanktraining!

En ontdek hoe jij 5 tot 10 kilo kan afvallen in
3 weken zonder jojo-effect!

Is granola gezond of ongezond? Het complete plaatje!

Granola wordt door veel mensen gepromoot als een gezond alternatief voor brood. Is het ook echt gezond? Waarom wel of waarom niet? Lees snel verder om dit te ontdekken.

Deel dit artikel met je maatjes

Is granola gezond?

Ja, granola kan gezond zijn. Echter zijn niet alle soorten granola gezond. Dit geldt overigens voor alle soorten ontbijtgranen. Muesli is bijvoorbeeld ook een ontbijtgraan. Het hangt af van de samenstelling of het gezond is.

Aan veel kant- en klare ontbijtgranen wordt namelijk zout en veel suiker toegevoegd. Hierdoor is het minder gezond. Je kunt als richtlijn aanhouden dat in een gezonde granola geen toegevoegd zout en maximaal 16 gram suiker per 100 gram bevat (1).

Deze richtlijn is echter erg algemeen. Als je om gezondheidsredenen minder suiker binnen mag krijgen kan deze richtlijn al te veel zijn. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als je diabetes (suikerziekte) hebt. 

Meestal is een zelfgemaakte granola gezonder. Je moet hierbij echter ook opletten dat je niet te veel suiker toevoegt aan de granola. ‘Natuurlijke suikers’ uit honing moet je hierbij ook meetellen.

In dit artikel lees je meer over of honing gezond is. Sommige soorten gedroogd fruit bevatten ook toegevoegde suikers. 

Samenvatting
Granola is over  het algemeen gezond als er geen zout aan is toegevoegd en het niet te veel suiker (<16 gram per 100 gram) bevat. 

Wat is granola?

Granola valt onder de categorie ontbijtgranen, zoals muesli en havermout. Ontbijtgranen zijn eigenlijk graanproducten. Granola, muesli en havermout worden ontbijtgranen genoemd, omdat deze producten voornamelijk tijdens het ontbijt worden gegeten.

Er zijn verschillende soorten granola’s met diverse samenstellingen. Granola bestaat vaak uit een combinatie van gebakken (volkoren) granen, noten, gedroogde vruchten en zaden.

Er kunnen ook andere producten aan zijn toegevoegd, zoals chocolade.

Granola wordt ook wel gezien als de gezondere versie van cruesli of krokante muesli. Cruesli is gemaakt van gepofte en geroosterde (volkoren) granen. Er worden vaak veel producten aan toegevoegd, zoals gedroogd fruit en kokossnippers (2). 

Cruesli bevat in de regel veel toegevoegde suikers. Granola bevat meestal minder suiker dan cruesli. Het bevat echter vaak wel meer suikers dan muesli.

Samenvatting
Granola is een graanproduct. Doordat het -net als muesli- meestal als ontbijt wordt gegeten wordt het een ontbijtgraan genoemd. Het wordt ook wel de gezonde variant van cruesli genoemd.

Wat is de gezondste soort granola?

Waar er voorheen bijna geen granola te koop was, staat de supermarkt er nu vol mee. Welke granola is dan gezond? Door het grote aanbod is het lastig om alle soorten granola te vergelijken.

Bovendien hangt het ook af van jouw voedingspatroon en energiebehoefte welke granola een gezonde keuze is.

Als je bijvoorbeeld een hogere eiwitbehoefte hebt kan een granola met meer calorieën gezonder zijn voor jou als dit past bij je energiebehoefte.

Dit is het geval als deze granola ook meer eiwitten bevat dan een granola met minder calorieën. Je eiwitbehoefte is bijvoorbeeld hoger als je veel sport. 

Een granola variant waar meer eiwitten én calorieën in zitten is bijvoorbeeld de AH Granola noten & pitten. Deze granola bevat per 100 gram 14 gram eiwitten en 480 calorieën (3).

De eiwitten in deze granola komen uit de noten. Noten bevatten veel eiwitten, maar ook relatief veel calorieën. Hierdoor is het totale aantal calorieën in deze granola hoger dan in een granola met minder eiwitten.

Als je juist zo min mogelijk calorieën wilt binnenkrijgen is de Hollie granola noten een goede keuze. Deze granola bevat namelijk 404 calorieën per 100 gram. Een groot voordeel van dit merk is dat er geen suikers aan de granola wordt toegevoegd.

De suikers die deze soorten granola bevatten komen uit de producten in de granola (4.

Let op: jouw lichaam maakt geen onderscheid tussen ‘natuurlijke suikers’ en suikers die worden toegevoegd. Beide soorten suikers worden op dezelfde manier verwerkt. Als je er te veel van binnenkrijgt worden beide suikers opgeslagen als vet.

Wel is het zo dat als je bijvoorbeeld suiker binnenkrijgt via (ongesuikerd) gedroogd fruit, dat je ook andere belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt zoals vitamines.

Als je zo min mogelijk suiker wilt binnenkrijgen is zelfgemaakte granola meestal de gezondste keuze. Je kunt dan immers zelf kiezen hoeveel suiker je toevoegt. Kies ook altijd voor het gebruiken van volkoren granen.

Volkoren granen bevatten namelijk meer vezels, wat de kans op hart- en vaatziekten verkleint.

Samenvatting
Welke granola het gezondste is verschilt per persoon. Als je bijvoorbeeld een hogere eiwitbehoefte hebt kan een granola met meer calorieën gezonder zijn, omdat het meer eiwitten bevat. Als je wilt afvallen is een granola met minder calorieën juist een betere keuze.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van granola?

Het eten van een gezonde granola kan diverse gezondheidsvoordelen hebben. Zo bevat granola relatief veel vezels, wat goed is voor de stoelgang en de kans op darmkanker kan verminderen.

Hieronder lees je meer over de diverse gezondheidsvoordelen van granola.

Het bevat vezels

Granola bestaat uit diverse producten die vezels bevatten. Een granola samengesteld met volkoren granen is het gezondst, omdat volkoren granen veel vezels bevatten.

Daarnaast bevatten noten en gedroogd fruit vezels.

Vezels hebben veel gezondheidsvoordelen. Een hoge inname van vezels verlaagt onder andere de kans op het ontwikkelen van diabetes, bepaalde maag- en darmaandoeningen, hartziekten, verhoogde bloeddruk en obesitas (5).

De Gezondheidsraad adviseert om ongeveer 30-40 gram vezels per dag te eten (1). Sommige granola’s bevatten maar liefst 16 gram vezels per 100 gram (6).

Door slechts een portie (40 gram) van deze granola per dag te eten krijg je dan al 6,4 gram vezels binnen. 

Het bevat noten, zaden en pitten

Veel granola’s bevatten noten, zaden en/of pitten. De Gezondheidsraad adviseert om elke dag een portie van minimaal 15 gram noten te eten. De gemiddelde Nederlander haalt dit niet.

Gemiddeld wordt er namelijk slechts 2 gram noten per dag gegeten (7). Granola eten is dus een makkelijke manier om meer noten te eten.

Het eten van noten heeft veel gezondheidsvoordelen. Zo kan het zorgen voor een lager LDL gehalte. Ook lijkt het eten van noten samen te hangen met een 30% lager risico op bepaalde hartziekten.

Zaden hebben ongeveer dezelfde gezondheidsvoordelen als noten (8).

Het bevat fruit

In granola wordt vaak gedroogd fruit toegevoegd. Fruit bevat veel belangrijke vitamines en mineralen. Zo bevat fruit bijvoorbeeld vitamine C, wat belangrijk is voor een goede weerstand (9).

Daarnaast verklein je door het eten van fruit de kans op onder andere hart- en vaatziekten en diverse chronische ziekten (10). 

Net als noten, eet de gemiddelde Nederlander ook te weinig fruit. De gemiddelde Nederlander eet namelijk 119 gram fruit per dag. 

Het eten van granola kan bijdragen aan het behalen van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid fruit van 250 gram. Wel heeft vers fruit meer de voorkeur, omdat het meer voedingsstoffen en minder suikers bevat dan gedroogd fruit (11).

Het eten van granola kan bijdragen aan het eten van meer eiwitten

Granola wordt meestal gegeten met zuivelproducten. Door brood te vervangen door granola kan je hierdoor je eiwitinname verhogen. Op brood kan je ook eiwitrijke producten eten, zoals vleeswaren en hummus.

Met het eten van een portie zuivel krijg je echter een stuk meer eiwitten binnen. Zo is bijvoorbeeld kwark erg rijk aan eiwitten. Voldoende eiwitten eten is onder andere belangrijk voor de opbouw van spiermassa en nieuwe cellen (12). 

Samenvatting
Het eten van granola heeft diverse gezondheidsvoordelen. Zo bevat het relatief veel vezels, wat onder andere belangrijk is voor een goede stoelgang en de kans op hart- en vaatziekten verkleint. 

Is granola goed voor afvallen?

Een gezonde granola kan onderdeel zijn van een voedingspatroon om af te vallen. Meestal is dan de beste keuze een granola met zo min mogelijk suikers.

Het is dan ook belangrijk om granola te eten in een gezond zuivelproduct met zo min mogelijk suikers.

De eiwitten in het zuivelproduct kunnen ervoor zorgen dat je een langer verzadigd gevoel hebt, wat positief is als je wilt afvallen (12). De vezels in de granola kunnen hetzelfde effect hebben (5). Een hoge inname van eiwitten heeft ook andere voordelen.

Als je wilt afvallen is het belangrijk om zo min mogelijk spiermassa te verliezen. Helemaal geen spiermassa verliezen kan je helaas niet voorkomen.

Veel spiermassa verliezen is niet wenselijk, omdat spiermassa namelijk meer calorieën verbrandt dan vetmassa.

Dit betekent dat als je spiermassa verliest dat je energiebehoefte omlaag gaat. Dit is nadelig als je wilt afvallen, omdat je hierdoor nog minder kunt eten (13).

Door voldoende eiwitten te eten kun je de hoeveelheid spiermassa die je verliest beperken. Kies daarom voor een granola met veel eiwitten en eet dit met een eiwitrijk zuivelproduct, zoals kwark of skyr. Deze zuivelproducten bevatten meer eiwitten dan bijvoorbeeld een bakje yoghurt.

Daarnaast ervaren sommige mensen altijd een voller gevoel na het eten van ontbijtgranen dan na het eten van een boterham. Je verwacht dat dit te maken heeft met dat men meer eiwitten binnen krijgt door het zuivelproduct dat men eet bij de ontbijtgranen (12). 

Toch ervaren sommige mensen dit ook als de hoeveelheid eiwit die ze binnenkrijgen gelijk is bij het eten van een boterham en het eten van ontbijtgranen. Er is hier geen officiële verklaring voor (12). 

Als je dit ook ervaart kan het eten van granola je helpen om af te vallen. Let dan wel op dat je jodium via andere voedingsmiddelen -zoals eieren- binnenkrijgt. Een andere optie is om granola en brood af te wisselen. Wil je graag afvallen? Volg dan onze gratis afslanktraining.

Samenvatting
Met de juiste soorten granola’s kan je afvallen. Door de vezels kan je een langer verzadigd gevoel hebben, wat afvallen makkelijker maakt. Als je het combineert met een eiwitrijk product -zoals kwark- kan je het verzadigende gevoel nog meer versterken.

Is granola gezonder dan brood?

Als je kiest voor een gezonde variant granola is het net als brood gezond. Het is niet per se dat granola gezonder is dan brood of andersom. Het is juist belangrijk om te variëren qua ontbijt.

Beide ontbijtproducten hebben namelijk gezondheidsvoordelen, maar deze gezondheidsvoordelen hangen ook af van waar je je granola mee eet en welk beleg je gebruikt.

Daarnaast heeft het eten van brood een belangrijk voordeel. In brood wordt namelijk jodium toegevoegd. Dit zit niet in granola. Jodium is een spoorelement, dat onder andere essentieel is voor de productie van schildklierhormonen. Deze hormonen zijn onder andere nodig voor je stofwisseling en de ontwikkeling van het zenuwstelsel.

Een groot deel van onze Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid jodium krijgen je binnen via het eten van brood. Als je geen of weinig brood eet, moet je goed opletten dat je voldoende jodium binnenkrijgt via andere producten zoals eieren en zuivel.

Als je op je brood voornamelijk zoet beleg eet kan granola gezonder zijn dan brood. Het is namelijk gezonder om af te wisselen met hartig beleg en zo min mogelijk zoet beleg te eten.

Als je granola eet met zuivel met veel toegevoegde suikers kan brood juist weer gezonder zijn. Kies liever voor zuivelproducten zonder of met zo min mogelijk toegevoegde suikers.

Doordat je granola met zuivelproducten eet kan het een gezonde manier zijn om meer eiwitten binnen te krijgen. Daarnaast zijn er granola’s die noten bevatten.

Het eten van noten heeft diverse gezondheidsvoordelen, doordat ze veel onverzadigde vetten. Dit verkleint de kans op bepaalde hart- en vaatziekten (1).

Samenvatting
Granola is niet per se gezonder dan brood. Beide ontbijtproducten hebben andere gezondheidsvoordelen. Het is belangrijk dat je het eet in combinatie met andere gezonde producten.

Voor wie is granola niet gezond?

Voor een aantal mensen is normale granola niet gezond. Het is onder andere niet gezond voor mensen met coeliakie. Mensen met coeliakie zijn overgevoelig voor gluten. De volkoren granen in granola bevatten meestal gluten. 

Mensen met coeliakie kunnen wel zelf glutenvrije granola maken met bijvoorbeeld glutenvrije havervlokken. Er zijn ook steeds meer granola’s op de markt zonder gluten, zoals de Eat Naturel Super Granola.

Daarnaast zijn sommige soorten granola niet gezond voor mensen met een pinda- of notenallergie. Mensen met een pinda- of notenallergie moeten goed opletten dat de granola geen pinda’s en/of noten bevatten. 

Mensen met een pinda allergie kunnen ook geen producten eten die sporen van pinda’s bevatten. Mensen met een notenallergie kunnen meestal wel producten eten met sporen van noten.

Dit hangt af van hoe gevoelig iemand is voor noten.

Samenvatting
Granola kan onder andere ongezond zijn voor mensen met een glutenintolerantie (coeliakie) en een noten en/of pinda allergie. Door aanpassingen in de ingrediënten kunnen deze mensen alsnog granola eten. 

Hoe maak je zelf granola?

Er zijn veel verschillende manieren om granola te maken. Bij bijna alle recepten moet je de ingrediënten in een kom doen en door elkaar roeren. Vaak wordt er een klein beetje honing en zonnebloemolie gebruikt zodat de ingrediënten aan elkaar plakken.

Dit mengsel leg je op bakpapier op een bakplaat. Bij de meeste recepten moet je granola 15 tot 20 minuten bakken op 180 graden.

Hieronder lees je een aantal ingrediënten die je kunt gebruiken om een granola te maken. Bij de hoeveelheden hieronder kan je 4 eetlepels honing en 3 eetlepels zonnebloemolie aanhouden. Wees creatief! 

Wil je geen honing gebruiken? Dan kan je een banaan gebruiken als alternatief in een recept. Prak de banaan en mix het in een keukenmachine tot een glad mengsel.

De granola is hierdoor wel minder lang houdbaar. Je kunt ook kokosolie gebruiken als olie. Dan kan je de honing ook weglaten.

  • 150 gram granen: Havervlokken, gerst, rogge, tarwevlokken meergranen vlokken.
  • 50 gram pitten: , zoals zonnebloempitten, pompoenpitten, hennepzaden, sesamzaden, chiazaden, maanzaden.
  • 100 gram noten: paranoten, amandelen, hazelnoten, pecannoten, cashewnoten.
  • 1 theelepel smaakmakers, zoals kaneel, speculaaskruiden, vanille, gember, zoetstof op basis van stevia.
  • Eventueel kleine portie (ongesuikerd) gedroogd fruit: kokos, dadel, abrikozen, rozijnen, vijgen. 

Conclusie

Granola kan gezond zijn mits er geen zout is aan toegevoegd en het niet te veel suikers bevat. Je kunt hierbij als richtlijn aanhouden dat granola maximaal 16 gram suiker per 100 gram mag bevatten.

Als je wilt afvallen kan dit maximale aantal suikers al te veel zijn. Het hangt af van waar de rest van je voedingspatroon uit bestaat.

Daarnaast is het belangrijk dat je granola eet met een gezond zuivelproduct. Als je het bijvoorbeeld eet met een zuivelproduct met veel toegevoegde suikers -zoals vla- is het alsnog niet gezond.

Kies daarom voor een gezond zuivelproduct met zo min mogelijk toegevoegde suikers, zoals een naturel kwark.

Je kunt ook zelf granola maken. Zo kan je zelf kiezen welke producten je gebruikt. Houd er wel rekening mee dat honing op dezelfde manier wordt verwerkt als normale suiker.

Als alternatief kan je bijvoorbeeld kokosolie gebruiken, zodat de producten goed aan elkaar binden.

Granola bevat vergeleken met brood geen jodium. Dit is een belangrijk spoorelement. Het is daarom belangrijk om gevarieerd te eten, zodat je genoeg jodium binnenkrijgt. Jodium zit onder andere ook in zuivelproducten en eieren.

Wil je naast gezond eten ook afvallen? Dan is onze 3 Weken Afslank Challenge wellicht iets voor jou. In 3 weken tijd leer je hoe je gezond kunt afvallen.

Tijdens de Challenge krijg je toegang tot onze besloten, actieve Facebookgroep. In de groep kun je met andere deelnemers je ervaringen uitwisselen. Samen sta je sterk!

Copy of 3 weken afslank Challenge Mock up 5 min
Bronvermelding
1. https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2015/11/04/richtlijnen-goede-voeding-2015
2. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/ontbijtgranen.aspx
3. https://www.ah.nl/producten/product/wi437944/ah-granola-noten-en-pitten
4. https://www.ah.nl/producten/product/wi455079/holie-granola-noten
5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19335713/
6. www.ah.nl/producten
7. https://www.wateetnederland.nl/resultaten/voedingsmiddelen/richtlijnen/noten
8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22254047/
9. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-c.aspx
10. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31267783/
11. https://www.wateetnederland.nl/onderwerpen/fruit
12. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26197807/
13. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16277816/

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *