Doe mee aan onze
gratis afslanktraining!

En ontdek hoe jij 5 tot 10 kilo kan afvallen in
3 weken zonder jojo-effect!

Snel afvallen aan je buik zonder dieet

Wil jij ook snel afvallen aan je buik zonder dieet? Ja, wie niet, horen we je bijna denken. Als het op afvallen aankomt, struggelen veel mensen toch vooral met die extra kilo’s rond de taille. Maar hoe krijg je nou het snelst een slanke buik zonder dieet en kan dit eigenlijk wel? Wij vertellen je er alles over, lees snel verder!

Deel dit artikel met je maatjes

Buikvet kwijtraken maar niet lijnen

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: overtollig buikvet verliezen terwijl je niet aan de lijn doet. We willen hier ook meteen eerlijk over zijn. Als iets te mooi klinkt, is het vaak niet waar. Het is dan ook niet zo dat onderstaande tips je helpen om snel buikvet te verliezen als je dagelijks de snoeppot plundert.

Wel is het zo dat onze tips om snel buikvet kwijt te raken zonder dieet je helpen om buikvet te verliezen zonder dat je er heel veel voor moet doen of calorieën moet gaan tellen. Persoonlijk geloven we erg in de 80/20-regel. 

Dus ja, ook als je snel buikvet wilt verliezen zonder te lijnen, moet een keer een chipje kunnen. Maar als je echt van die dikke buik af wil, is het verstandig om in 80% van de gevallen gezonde keuzes te maken. 

Geen dieet, wel je buikje kwijt?

Laten we wel wezen, diëten is voor de meeste van ons geen hobby. Maar we willen wel lekker in ons vel zitten, letterlijk en figuurlijk. Wist je dat vet rondom de taille ongezond is en dat buikvet gevaarlijk kan zijn? Daarom is het verstandig om snel af te vallen rondom de buik (zonder dieet of met). 

Soms kom je met een beetje opletten al een heel eind, maar dat hardnekkige buikje is vaak een struikelblok. Buikvet verbranden is dan ook een vak apart. En dan heb je ook nog verschillen tussen buikvet verbranden bij mannen en buikvet verbranden bij vrouwen. Snel afvallen aan je buik zonder dieet, kan dat eigenlijk wel?

Het goede antwoord is, om maar meteen met de deur in huis te vallen: ja, dat kan! Wel willen we er meteen bijzeggen dat snel natuurlijk een vaag begrip is. Voor de een is dat een paar dagen en voor de ander gaat het om weken. Maar goed, als je niet hoeft te diëten is al het buikvet dat je kwijtraakt mooi meegenomen, toch? 

Afgezien daarvan gaan we in dit artikel wel in op de vraag hoe je het snelst een slanke buik krijgt zonder dieet.

Samenvatting
Je kunt afvallen aan je buik zonder dieet. Snel afvallen aan je buik is aan te raden, omdat buikvet ongezond is.

Hoe snel afvallen buik?

Nu we weten dat je (snel) kunt afvallen aan je buik zonder dieet, is er nog maar 1 vraag belangrijk: hoe dan? Gelukkig is het allemaal geen hogere wiskunde. Wij doken in de wereld van een slanke buik zonder dieet en delen onze, soms verrassende, inzichten. De volgende tips gaan je helpen om af te vallen aan je buik, helemaal zonder dieet. 

It’s all about attitude 

Je houding is erg belangrijk, ook als je snel wil afvallen aan je buik, zonder dat eeuwige gelijn. Als je rechtop staat en je buikspieren aanspant (navel naar binnen), lijk je automatisch slanker. Een fijne korte-termijn-oplossing dus, maar dat niet alleen. Doordat je je buikspieren aanspant, verstevig je deze ook meteen. En dat komt jouw strakke buikje weer ten goede, geheel zonder dieet!

Matig je zout gebruik

Nou is ‘te diep in het zoutvaatje kijken’ sowieso niet echt goed voor je, maar wist je dat je door veel zout te eten eerder vocht vasthoudt? [1] En dat kan op zijn beurt weer zorgen voor een opgeblazen gevoel. 

Als je last hebt van een opgeblazen buik, kan die broek die ‘s ochtends nog prima zat in de loop van de dag gaan knellen. Breng je eten liever op smaak met verse kruiden. 

Spice it up!

Over kruiden gesproken. Niet alleen zijn kruiden gezonder dan (te veel) zout. Kruiden kunnen ook helpen bij de spijsvertering. Dit komt jouw strakke buik ten goede zonder dat je moet afvallen. Kruiden die je spijsvertering een handje helpen zijn gember, kurkuma, komijn, venkel, munt en koriander.

Als je van pittig houd en snel wilt afvallen bij je buik zonder dieet, dan ga je heel blij worden van deze tip. Gebruik eens wat vaker hete pepers, zoals jalapeños en chipotles. In hete pepers zit namelijk een stofje (capsaïcine) dat je metabolisme kan stimuleren. 
Verse tomaten zitten boordevol lycopeen, een stof die in verband wordt gebracht met de vermindering van de tailleomtrek en het algehele vetgehalte [2]. In combinatie met die pepers moeten wij toch meteen aan salsa denken. Nacho’s anyone?

Een laatste in de categorie spice it up, nu we toch over salsa begonnen zijn. Ook knoflook kan helpen in de strijd tegen buikvet. Uit een Koreaans onderzoek bleek dat muizen die een vetrijk dieet kregen maar ook knoflook aten, meer gewicht en buikvet verloren dan muizen die alleen het vette voedsel aten. Hierdoor lijkt knoflook geschikt om af te vallen bij je buik zonder dieet te volgen.

Goed kauwen (maar geen kauwgom)

Goed verteren, begint met goed kauwen. Als je te snel eet, kan je lichaam moeite krijgen met het verwerken van je voedsel. Hierdoor kun je last krijgen van verstopping en gasvorming. Hierdoor zet je buik op en lijk je zo een paar kilo zwaarder. 

Als je langzaam eet en goed kauwt, eet je bovendien met volle aandacht. Als je mindful eet, is de kans kleiner dat je te veel eet. En te veel eten is natuurlijk niet goed als je een plattere buik wilt. Zorg het liefst ook voor zo min mogelijk (elektronische) afleiding tijdens het eten. Op die manier gebruik je je zintuigen om je brein te informeren dat er voedsel binnenkomt.

Gemiddeld duurt het 20 minuten voordat je hersenen een signaal krijgen dat je verzadigd bent. [3] Door goed te kauwen, verminder je dus ook de drang om een tweede keer op te scheppen. Zo sla je op een eenvoudige manier twee vliegen in één klap als je snel je buikje kwijt wilt zonder dieet. 

O, en die kauwgom? Dat is juist weer iets te veel van het goede. Tijdens het kauwen krijg je namelijk veel zuurstof binnen. Dit kan weer zorgen voor een opgeblazen buik. 

Een platte buik? Wees lief voor maag en darmen

Als je spijsvertering goed werkt, heb je minder last van een opgeblazen gevoel en worden voedingsstoffen beter (en sneller) opgenomen. Als je je spijsvertering een handje wilt helpen, is het goed om ook eens stil te staan bij je microbioom. 

Je microbioom zijn alle bacteriën, virussen, gisten en schimmels die zich in je buik bevinden. Klinkt misschien raar, maar deze bacteriën spelen een grote rol in je spijsvertering. Het eten van veel vezels, helpt de goede bacteriën om hun werk te doen [4]. 

Ook prebiotica en probiotica kunnen een positief effect hebben op je darmgezondheid en de werking van je spijsvertering. Hiervoor is volgens het Voedingscentrum op het moment nog maar weinig concreet bewijs [5].

Eet rood (en blauw) fruit 

We hebben het in dit artikel over snel afvallen aan je buik zonder dieet, dus we gaan zeker niet zeggen dat je niet mag snoepen. Maar als je zin hebt in iets zoets, kun je beter (eerst) een handje aardbeien, kersen, frambozen of blauwe bessen pakken. 

Dit fruit zit namelijk boordevol resveratrol, een antioxidant waarvan vermoed wordt dat het bijdraagt aan de vermindering van buikvet. Wil je meer weten over hoe gezond blauwe bessen zijn? Wij schreven er een heel artikel over.

Bovendien is fruit eten natuurlijk altijd goed voor je. En beter dan suiker en snelle koolydraten, want van je buikvet afkomen en suiker gaan nu eenmaal niet hand in hand. 

Een koppie koffie

Wist je dat van koffie drinken wordt gedacht dat het je kan helpen met vet verbranden? Zo zouden een paar bakkies per dag het metabolisme te versnellen. En dat komt weer goed uit als je van je buikje af wil zonder dieet. Meer weten? Lees hier alles over koffie en afvallen.

Helemaal niet zo zuur als het lijkt

Hou jij wel van een scheut azijn in je dressing en vind je het niet erg om af en toe een zuur wegtrekkertje te krijgen? Goed nieuws. Er is onderzoek waaruit blijkt dat zure voedingsmiddelen de menselijke stofwisseling tot wel 40% kan verhogen. 

In een studie werd bovendien aangetoond dat als je azijn gebruikt als vast onderdeel van je voeding, je meer buikvet verliest dan mensen die dat niet doen [6].

Vet is niet de duivel

Integendeel. Juist als je af wilt vallen aan je buik zonder dieet is het belangrijk dat je ook voldoende vetten binnenkrijgt. We hebben het hier wel over de gezonde vetten, dus onverzadigd of meervoudig onverzadigd. Bak eens wat vaker een lekker visje voor die omega-3 boost en laat dat schaaltje nootjes als vet goede snack maar komen.

Nootjes zijn supervet, maar helpen juist als jij je buik kwijt wilt zonder te lijnen. Een studie toonde aan dat mensen met een voedingspatroon dat rijk is aan onverzadigde vetten minder buikvet ontwikkelde dan mensen die onverzadigde vetten vermeden [7].

Eet meer yoghurt

Hopelijk zweer je bij af en toe een schaaltje yoghurt. Maak daar maar gerust elke dag een paar schaaltjes van als je buikvet wilt verliezen zonder dieet. Want wat blijkt? Door het verhogen van je calciuminname kun je, zonder verder te lijnen, over je hele lijf meer lichaamsvet verbranden. 

Het is behoorlijk wat yoghurt, maar in een studie werd aangetoond dat mensen die 3 schaaltjes per dag aten, bijna dubbel zo veel vet verbranden als degene die maar 1 schaaltje aten [8]. 

Samenvatting
Als je snel wilt afvallen aan je buik zonder dieet, is het belangrijk om voor de juiste voedingsmiddelen te kiezen. Gezonde vetten, maar ook genoeg vezels en af en toe een vleugje azijn of een pepertje zijn goed als je van dat buikje af wilt zonder te lijnen.

Move it!

Wij geloven heus dat je snel kunt afvallen bij je buik zonder dieet. Maar bewegen is sowieso gezond voor je. Je hoeft echt niet 7 dagen per week in de sportschool te staan maar er zijn buikvet oefeningen die je helpen met snel afvallen aan je buik, zonder dat een dieet nodig is. Onthoud dat spieren in rust meer calorieën verbranden dan vet.

Zon en ontspanning

Misschien wel de leukste tip om snel af te slanken aan je buik zonder dieet: relax meer en geniet wat vaker van het zonnetje. Voldoende vitamine D is namelijk belangrijk voor het kwijtraken van lichaamsvet [9]. Ga dagelijks tussen 11.00 uur en 15.00 naar buiten en geniet van het zonnetje Ook als-ie niet schijnt trouwens. Ook als de lucht grijs is, neem je vitamine D op.

Samenvatting
Ook een beetje beweging helpt om je buikje te verliezen zonder dieet. En het mooiste? Een beetje zon en ontspanning zijn net zo belangrijk en helpen ook!

Omring je met cheerleaders

Je omringen met mensen die zelf gezond leven en jou ondersteunen, kan je helpen om snel buikvet te verliezen zonder dieet. Als je omgaat met mensen met een gezonde levensstijl, maak je vanzelf gezondere keuzes.

Een fijne community kan je bovendien ondersteunen als jij het even moeilijk hebt. In de Maatje Minder community kun je terecht voor een dagelijkse portie tips en steun. Wij geloven niet per se in een streng dieet, maar wel in het aanpassen van je levensstijl op een manier die bij je past. 

Want een dieet houd je misschien nog wel vol, maar als er daarna niets veranderd zit dat buikje er ook zo weer aan. Onze 3 Weken Afslank Challenge is dan ook geen dieet, maar een lifestyle programma om je te laten zien hoe eenvoudig, leuk en lekker gezonde keuzes kunnen zijn. 

Samenvatting
De juiste keuzes maken is eenvoudiger als je je omringd met mensen die een gezonde levensstijl hebben. Ook is het makkelijker om in de juiste flow te blijven als de mensen om je heen positief zijn en je steunen.

Snel afvallen aan je buik zonder dieet, conclusie

Snel buikvet verliezen zonder te lijnen is mogelijk. We hopen je met dit artikel te laten zien dat je jezelf niet hoeft uit te hongeren om die love handles kwijt te raken, integendeel. Het gaat erom dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, zodat je lichaam ook niet in de spaarstand schiet. Dan verbrand je dat rolletje op je buik namelijk al helemaal niet. 

Er is geen wondermiddel om buikvet te verbranden, maar een dieet volgen is ook niet per se nodig. Met een gezond verstand en een gezond voedingspatroon kom je al een heel eind en kun je best een keer zondigen.

Copy of 3 weken afslank Challenge Mock up 5 min
Bronvermelding
1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5409798/
2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25837214/
3. https://www.nu.nl/weekend/5834205/hongerhormonen-zijn-te-foppen-en-te-beinvloeden.html
4. https://www.mlds.nl/spijsvertering/microbioom/
5. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/probiotica.aspx
6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19661687/
7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17384344/
8. https://news.utk.edu/2003/04/14/yogurt-increases-fat-loss-ut-study-shows/
9. https://www.fredhutch.org/en/news/releases/2014/04/vitamin-d-effect-on-weight-loss.html

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *