Zoek
Sluit dit zoekvak.

Ontdek Jouw Hormoontype!

Doe de quiz, stel je hormoontype vast en ontdek welke voeding en beweging jouw lichaam nodig heeft.

Buikvet verbranden als vrouw; Zó doe je dat

Author Image
Geschreven door:
Laatst bijgewerkt op
Dit artikel is gecontroleerd door: Claire Orth, Diëtist
Buikvet is voor iedereen ongezond en zelfs gevaarlijk. Maar bij vrouwen lijkt buikvet vaak een stuk prominenter en tevens lastiger vanaf te komen. Hoe komt dat nou? En wat is de beste manier voor vrouwen om ervan af te komen?
In dit artikel lees je hoe je als vrouw buikvet verbrand
Laatste update:
Wetenschappelijk_onderbouwd1

Wetenschappelijk onderbouwd

Gecontroleerd_door_expert1

Gecontroleerd door expert

Laatste_update1

Laatste update:

Deel dit artikel met je maatjes

Veel vrouwen zijn onzeker als ze veel buikvet hebben. Daarom gaan velen op zoek naar manieren om ervan af te komen. Maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. In dit artikel leggen we uit wat de oorzaak is van buikvet bij vrouwen en welke manieren er zijn om het te bestrijden.

Wil jij als man zijnde graag van je buikvet afkomen? Lees dan ons artikel over buikvet verbranden als man.

Wat is buikvet precies?

Er zijn twee soorten buikvet: oppervlaktevet en visceraal vet. Oppervlaktevet is het zichtbare stukje buikvet. De meeste vrouwen vinden het er niet mooi uitzien, maar ontzettend veel kwaad voor je gezondheid kan het niet. Dit type wordt ook wel onderhuids vet genoemd, oftewel subcutaan vet.

Visceraal vet daarentegen, is wel gevaarlijk voor je gezondheid. Visceraal vet is het vet dat rondom je organen ophoopt. Het vergroot de kans op verschillende ziektes, waaronder diabetes typen II (suikerziekte) en hart- en vaatproblemen. Het kan namelijk zorgen voor ontstekingen rond je organen.

Samenvatting

Buikvet bevat voornamelijk uit visceraal vet. Dit is vet rond de organen.

Welk soort vet heb ik?

Wil je weten of je vooral last hebt van oppervlaktevet of visceraal vet? Dat kun je gedeeltelijk in de spiegel zien. Heb je een opgezette, wat hardere en bolle buik, dan kan dit betekenen dat jouw vet zich achter je buikspieren bevindt. Dit is visceraal vet.

Is je buik wat kwabbig en zacht en zie je duidelijk zogenaamde ‘vetrollen’, dan heb je last van oppervlaktevet. Het kan ook zijn dat je zowel oppervlaktevet als visceraal vet hebt. Mensen met veel oppervlaktevet, kunnen wellicht wat minder goed zien dat zij ook visceraal vet hebben.

Als je het precies wilt weten moet je een gezondheidscheck doen. Mensen die dun zijn kunnen bijvoorbeeld alsnog veel visceraal vet hebben, zonder dat ze dit doorhebben.

Samenvatting

Visceraal vet kun je herkennen door een opgezette en harde buik. Voor een precieze meting kun je een gezondheidscheck doen.

Waarom is buikvet zo ongezond voor vrouwen?

Vooral visceraal buikvet zorgt voor problemen. Een klein beetje visceraal vet is nodig om je organen te beschermen. Maar te veel vet vergroot de kans op allerlei chronische ziekten. Zo is er een hogere kans op hartaanvallen en diabetes type 2 (suikerziekte) Het is dus logisch dat veel mensen hun buikvet willen verbranden.

Bovendien zorgt overtollig buikvet voor een hogere aanmaak van het stresshormoon cortisol. Hoge corisollevels zijn sowieso ongezond (waarover later meer), maar zorgen ook nog een voor een nóg snellere aanmaak van buikvet. Hierdoor kun je in een spiraal terechtkomen, waar je moeilijk uitkomt.

In dit artikel lees je meer over hoe gevaarlijk buikvet is.

Samenvatting

Als je te veel buikvet hebt, heb je een verhoogde kans op diverse ziektes zoals hart- en vaatziekten en diabetes type II (suikerziekte).

Waarom heb ik veel buikvet?

Er zijn verschillende redenen waarom de één meer buikvet heeft dan de ander:

–   Vrouwen hebben gemiddeld meer vet dan mannen.

–   Stress zorgt voor een snellere aanmaak van buikvet.

–   Als je te veel calorieën eet stimuleer je de aanmaak van buikvet.

–   Er is een disbalans tussen hoeveel calorieën er gegeten worden en hoeveel er worden verbrand.

–   Genetische verschillen: de één heeft net wat meer pech dan de ander, als het om genen gaat.

–   Weinig slaap en/of slechte kwaliteit slaap.

–   Een sedentaire (zittende) levensstijl.

–   Een dieet met veel verzadigde vetten en transvetten.

–   Alcoholgebruik.

Samenvatting

Te veel buikvet kan komen door verschillende oorzaken. Het komt altijd doordat je meer energie binnenkrijgt dan je verbruikt.

Zorgt stress voor buikvet bij vrouwen?

Eén van de oorzaken van overtollig buikvet is dus stress. Wanneer we stress hebben, dan maakt ons lichaam het hormoon cortisol aan (ook wel het stresshormoon genoemd). Hoge levels van cortisol, vergroten onze eetlust en vergroten de opslag van buikvet.

Een slaaptekort kan bijdragen aan hoge cortisollevels, dus deze oorzaken hangen met elkaar samen. Slaaptekort zorgt voor stress, en stress zorgt voor slaaptekort. Nog zo’n leuk neerwaarts spiraaltje.  

Samenvatting

Door stress kun je meer trek krijgen. Ook kun je hierdoor slaaptekort krijgen, wat tevens kan zorgen voor extra honger.

Het verschil in vetverdeling tussen mannen en vrouwen

Waarom we dit artikel specifiek voor vrouwen schrijven, is omdat de manier waarop vet zich in en rondom ons lichaam gedraagt, verschilt tussen deze twee geslachten.

Gezonde vrouwen hebben sowieso meer vet dan gezonde mannen. Bij vrouwen is een vetpercentage tussen de 22 en 30 procent wenselijk, terwijl voor mannen een vetpercentage van 10 tot 20 procent beter is.

Vruchtbaarheid

Vrouwen hebben gemiddeld meer vetreserves nodig, omdat vrouwen gezegend zijn met de mogelijkheid kinderen op de wereld te zetten. Het lichaam van een vrouw bereidt zich voor op een eventuele zwangerschap en de lichamelijke veranderingen die het lichaam daarbij moet ondergaan. 

De groei en het beschermen van een ongeboren baby en het voeden van een baby vergen namelijk veel energie. Zo’n vetreserve komt dus goed van pas!

Vaker oppervlaktevet

Dat klinkt allemaal heel zuur, maar klein voordeeltje voor de vrouw: bij de vrouw gaat het vaker om oppervlaktevet (zichtbaarder, maar minder gevaarlijk) en bij mannen vaker om het gevaarlijke visceraal vet.

Dat zie je ook. Vrouwen hebben vaak meer zichtbaar vet op de heupen, billen en buik. Daar is weinig mis mee! Behalve wanneer het jou onzeker maakt. Is dat niet het geval, dan zeggen we: niks aan doen. Laat niemand jou vertellen wat een goed figuur is. De enige die dat bepaalt, ben je zelf!

Heb je nou zoiets van: ik vind mijn buikvet niet zo mooi, dan hebben wij een aantal tips voor je.

Samenvatting

Vrouwen hebben van nature meer vet dan mannen, omdat vrouwen dit nodig hebben voor de vruchtbaarheid. Daarnaast hebben vrouwen vaker meer oppervlaktevet dan visceraal vet.

Hoe kom ik als vrouw van buikvet af?

De manier om je buikvet te verbranden, hangt af van de oorzaak. We gaan in op de belangrijkste oorzaken.

Oorzaak 1: Stress

Vermoed je dat stress, slaaptekort, slechte slaapkwaliteit of een combinatie daarvan ten grondslag ligt aan jouw buikvet? Ga hier dan zo snel mogelijk mee aan de slag.

Stress is het nieuwe roken. Het is enorm slecht voor je algehele gezondheid. En dat stress ook voor je mentale staat niet prettig is, hoeven we je natuurlijk niet uit te leggen. Bovendien gaan sommige mensen ook meer of juist minder eten door stress. Als je erg weinig gaat eten door stress kan dit op sommige momenten zorgen voor eetbuien.

Andere mensen gaan andere ongezonde leefgewoontes oppakken door stress, zoals veel drinken en fastfood eten.

De eerste stappen richting het verminderen van stress zijn [1]:

  • Mediteren en mindfulness
  • Ontspannings- en ademhalingsoefeningen
  • Gezonder eten
  • Meer bewegen en/of sporten
  • Een regelmatig slaappatroon (ongehinderd door cafeïne laat op de dag)
  • Minderen of stoppen met alcohol en stoppen met drugs
  • Rust, regelmaat en routine gedurende de dag

Als stress een negatieve invloed heeft op je dagelijks leven, ga dan naar de huisarts. Deze kan je doorverwijzen naar een ggz-ondersteuner of psycholoog.

Oorzaak 2: Ongezonde voeding

Voeding is bij veel vrouwen de oorzaak van buikvet. In dit artikel lees je meer over welke voedingsmiddelen helpen van afvallen. Samengevat, hebben wij de volgende tips. 

Eerste, wat kun je beter niet doen:

  • Eet niet te veel snelle suikers.
    Dus sla frisdrank, vruchtensappen, snoep, zoete cruesli, wit brood, koekjes en ijs dus liever over. Kies zoveel mogelijk volkoren alternatieven, omdat hierin langzame – ook wel complexe – koolhydraten zitten. Bijvoorbeeld in volkoren pasta en brood. 
  • Eet niet meer calorieën dan je kunt verbranden. Geen idee hoeveel je binnenkrijgt en verbrandt? Een smartwatch geeft je inzicht in hoeveel je gedurende de dag verbrandt, onder andere door je hartslag en beweging te meten.
  • Drink een glaasje minder. Alcohol bedoelen we dan. Alcohol is echt een dikmaker.
  • Skip transvetten. Als er iets is wat je uit je leven moet verbannen, dan is het transvet. Dit zit vooral in zuivel en vlees. Ook vet eten zoals chips en frituur, kun je beter overslaan. 

En wat kun je beter wel doen:

  • -Eiwitrijke voeding eten. Kies bonen, peulvruchten, noten, zuivel, eieren, vis, vlees en (vegan) eiwitshakes.
  • Veel oplosbare vezels eten. Oplosbare vezels vormen een gelei in ons lichaam, wat ervoor zorgt dat we minder snel honger krijgen. We houden hierdoor langer een verzadigd gevoel. Eet veel bonen, bramen, lijnzaad, chiazaad, spruitjes, avocado’s en haver.  
  • Goede vetten eten. Wie zei dat je dik wordt van vetten? Is niet zo. Mits het gezonde vetten zijn, namelijk onverzadigde vetten. Die vind je in vette vis, noten en pinda’s, vloeibare plantaardige olie, olijven, lijnzaad, zonnebloempitten en avocado’s. 
  • Eet vaker plantaardig. Zoals we al zeiden, zijn transvetten echt funest. Kies dus vaker voor plantaardige opties. Ook nog eens goed voor het milieu! Bovendien zijn groente, fruit, noten, zaden en peulvruchten geweldige bronnen van gezonde vetten, oplosbare vezels en eiwitten.
  • Voeg probiotica toe aan je dieet. Dit zijn gezonde bacteriën die ons buikvet kunnen verminderen. Probiotica vind je vooral in gefermenteerd voedsel zoals kefir, zuurkool, kombucha, tempeh, kimshi, miso, zuurdesembrood en (soja)yoghurt.

In onze 3 Weken Afslank Challenge leer jij alles wat je moet weten over het opbouwen van een gezond voedingspatroon en een gezonde leefstijl. We leren je een voedingspatroon aan dat jou helpt met buikvet kwijtraken en je ideale figuur te bereiken.

Oorzaak 3: Disbalans tussen calorie inname en verbrande calorieën

Op papier is afvallen heel simpel: je verbrandt meer kcal dan je binnenkrijgt. Hierboven heb je kunnen lezen wat je kunt doen om je inname hiervan te beperken. Want alle energie die je eet maar niet verbrandt, zullen in de vorm van vet worden opgeslagen.

Daarnaast kun je ook de verbranding opkrikken. Je lichaam gebruik vet en suiker als energiebronnen. Als je beweegt, zul je deze energiebronnen dus verbranden en val je af. Zodra je begint met bewegen, zal je lichaam eerst suikers verbranden. Zijn deze niet (meer) beschikbaar? Dan worden je vetreserves aangebroken. 

Een licht hongergevoel is dus helemaal niet erg: het betekent dat je reserves verbrandt. 

Samenvatting

Welke aanpak het beste is hangt af van de oorzaak van je overgewicht. Dit is vaak een combinatie van meerdere factoren. Hierboven lees je tips per oorzaak.

Combineer verschillende soorten workouts

We raden aan om verschillende manieren van sporten te combineren. Buikspieroefeningen (crunches en situps) geven je buikspieren, maar zijn alleen niet genoeg om voldoende calorieën te verbranden en zo buikvet kwijt te raken en een strakke buik te creëren.

Combineer deze workout dus met trainingen met gewichten. Op deze manier verbrand je voldoende calorieën én creëer je spiermassa. En dat wil je, want je spieren stimuleren je vetverbranding. Dat start al na een paar keer trainen! Het opbouwen van je spiermassa duurt iets langer, maar na een paar weken kun je al verschil zien.

In dit artikel lees je meer over het wegtrainen van buikvet.

HIIT helpt bij vet verbranden, maar overdrijf het niet!

‘High intensity Interval Training’, oftewel HIIT, helpt je bij het snel buikvet verbranden. Zorg er wel voor dat je ongeveer vier keer per week een HIIT doet, en deze afwisselt met lage intensiteit oefeningen, zoals een fikse wandeling, een rondje fietsen of een rondje rustig hardlopen. HIIT verhoogt namelijk je cortisollevels. En je weet wat cortisol met je buikvet doet.

Per persoon kan het verschillen hoe snel het cortisollevel omhoog gaat. Luister daarom goed naar jouw lichaam. Misschien kan jij wel vaker HIIT doen of moet je het zelfs minder dan vier keer per week doen. Als je even geen actieve herinnering hebt aan wat de invloed van cortisol op je gewicht is, verfris dan hier je geheugen.

Samenvatting
Er zijn verschillende oorzaken voor buikvet. Zo vergroot veel stress, weinig slapen en slecht slapen het krijgen van buikvet. Natuurlijk speelt bewegen en gezonde voeding ook een grote rol.

Moet ik buikspieroefeningen doen om buikvet kwijt te raken?

Je lichaam maakt geen onderscheid tussen je vetreserves, wanneer je vet gaat verbranden. Het is dus niet zo dat als je buikspieroefeningen doet, dat je dan buikvet verbrandt.

Buikspieroefeningen helpen wel bij het creëren van een platte buik, omdat het je sterkere buikspieren geeft. Als je alsnog een dikke laag vet hierover hebt, zul je dit echter niet zien. Wil je overtollig vet verbranden, doe dan een algehele workout, waarin je al je spieren traint, in plaats van een workout puur en alleen gericht op je buikspieren.

Samenvatting

Met buikspieroefeningen kun je helaas niet plaatselijk vet verbranden. Wel kan je buik hierdoor strakker lijken.

Hoe verlies ik buikvet als ik in de overgang ben?

Veel vrouwen komen aan tijdens de overgang. Dat komt omdat de spijsvertering vertraagt, maar ook omdat veel mensen minder bewegen naarmate ze ouder worden. Ook verandert de hormoonsamenstelling tijdens de menopauze en verlies je snel een grote hoeveelheid spiermassa. Hierdoor gaat je energiebehoefte erg omlaag. Als je dan hetzelfde blijft eten kom je snel aan.

Voor de overgang, hebben vrouwen meer vet op de heupen en billen. Na de overgang verplaatst zich dit vaak meer richting de buik.

Eigenlijk verschillen de manieren om van buikvet af te raken niet voor vrouwen voor of na de menopauze. Wel moet je opletten of je nog eet volgens je energiebehoefte. Volg dus onze bovengenoemde adviezen op als jij tijdens of na de overgang overtollig buikvet wil verbranden. In dit artikel lees je meer over afvallen in (en rond) de overgang.

Samenvatting

Je energiebehoefte gaat achteruit tijdens de overgang. Pas hier je voeding op aan als je wilt afvallen.

Conclusie

Vrouwen hebben meer oppervlaktevet dan mannen. Veel vrouwen vinden dit er niet mooi uitzien. Belangrijke oorzaken van buikvet bij vrouwen zijn genen en evolutie (het vrouwenlichaam bereidt zich voor op eventuele kinderen). Daarnaast hebben de factoren stress en slaaptekort, te veel of ongezond eten en te weinig bewegen invloed op de ontwikkeling van buikvet.

Met een gezond voedingspatroon (het verminderen van snelle suikers, verzadigde vetten en transvetten en alcohol), voldoende beweging en een gezonde omgang met stress, kun je als vrouw buikvet verliezen.

Kan jij wat hulp gebruiken bij het verbranden van je buikvet? Dan is onze 3 Weken Afslank Challenge misschien iets voor jou.

Tijdens de 3 Weken Afslank Challenge behaal je snel jouw streefgewicht door gezond te eten. Wij vertellen je precies wat je moet doen en waarom! (Zo heb je ons niet meer nodig om jouw gezonde leefstijl vol te houden.)

Al meer dan 6000 deelnemers gingen je voor.

Interesse? Neem dan een kijkje bij de 3 Weken Afslank Challenge.

(Na 3 weken nog niet op je streefgewicht? Herhaal het programma dan kosteloos totdat je helemaal tevreden bent.)

3 weken afslank Challenge Mock up nieuw bonus 1200 × 1200px 1200 × 800px 1200 × 700px
Bronvermelding
[1] https://www.healthline.com/nutrition/20-tips-to-lose-belly-fat#2.-Avoid-foods-that-contain-trans-fats
[2] https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/transvet.aspx%3E
[3] https://www.ahealthylife.nl/wat-is-transvet-en-waarom-is-het-ongezond/
[4] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16950139/
[5] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15466943/
[6] https://www.healthline.com/nutrition/20-tips-to-lose-belly-fat#1.-Eat-plenty-of-soluble-fiber
[7] https://www.healthline.com/nutrition/20-tips-to-lose-belly-fat#16.-Eat-probiotic-foods-or-take-a-probiotic-supplement
[8] https://www.healthline.com/nutrition/20-tips-to-lose-belly-fat#15.-Add-apple-cider-vinegar-to-your-diet-
[9] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19074207
[10] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6204309/

Deel dit artikel met je maatjes

Onze nieuwste artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *