fbpx
Ontvang de 3 weken afslank challenge - gratis training!

Ga vandaag nog op weg naar 5 tot 10 kilo minder!

7 Simpele & Bewezen Tips Voor Snel Afvallen

Ontevreden over jouw lichaam?

WIl je 5 kilo afvallen of gewicht verliezen?

Begin vandaag met snel afvallen dankzij deze 7 simpele tips!

Inhoud:

Deel dit artikel met je maatjes



Probeer jij af te vallen?

Ben je ondertussen het overzicht kwijtgeraakt van al die honderden tips voor afvallen?

Maak je dan geen zorgen.

In dit artikel vind je 7 bewezen tips voor afvallen die makkelijk kan gebruiken in het dagelijks leven.



Tip 1: Zorg dat je genoeg water drinkt


Om maar meteen met de deur in huis te vallen, het klopt dat water goed kan helpen bij het afvallen.

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat je metabolisme na het drinken van water een tijdelijke boost kan krijgen.

Je hoort mensen vaak zeggen dat je veel water moet drinken tijdens het afvallen.


“Klopt dit?”

“En wat is dan de invloed van water op afvallen?



Dit onderzoek toont aan dat door het drinken van 2 liter water, je zo’n 96 calorieën extra kan verbranden.

Dit kan dus een makkelijke manier zijn om die extra calorieën te verbranden.


Wist je dat?
Het menselijk lichaam voor 80% uit water bestaat.



Hoe werkt afvallen met water?


Iedere keer wanneer je iets eet of drinkt moet je lichaam werken om de voedingsstoffen te verwerken.


Water bevat 0 calorieën en hoeft daardoor niet door het lichaam verwerkt te worden.

Daarmee is het drinken van water dus de perfecte manier om makkelijk af te vallen.

Het voedingscentrum geeft aan dat je moet proberen om zo’n 2 liter water per dag te drinken.

Snel afvallen doe je door genoeg water te drinken.
Door genoeg water te drinken, verbrand je makkelijk extra calorieën.


Tip 2: Eet van een kleiner bord


Het eten van een kleiner bord kan een goede oplossing zijn voor het sneller behalen van je streefgewicht.

Natuurlijk past op een kleiner bord minder eten dan op een groter bord, maar volgens wetenschappelijk onderzoek speelt er nog meer mee.

Dit onderzoek richtte zich op het verschil tussen kleine en grote borden bij een selfservice restaurant.

De deelnemers aan het onderzoek die een groot bord hadden aten 45% meer dan de deelnemers met een kleiner bord.

Oké, tot zo ver is het allemaal heel logisch, maar er komt nog meer kijken bij het eten van een kleiner bord.

De psychologische effecten van eten van een kleiner bord


Een ander onderzoek bekeek de psychologische effecten van een kleiner bord ten opzichte van een groter bord.

De deelnemers aan het onderzoek moesten ieder 20 foto’s bekijken.

Na het bekijken van iedere foto moesten de deelnemers inschatten hoe vullend de maaltijd op de foto was.

De resultaten van deze studie laten zien dat de geschatte verzadiging direct in verband staan met de grootte van het bord.

Hoe groter de portie leek ten opzichte van het bord, hoe groter de geschatte verzadiging.



Door zelf kleinere borden te gebruiken tijdens het eten, zal je dus enerzijds minder gaan eten en je anderzijds voller voelen.

WIN-WIN

Door het eten met een kleiner bord kan je sneller afvallen
Een kleiner bord zorgt ervoor dat je minder eet


Tip 3: Eet voldoende vezels


Het eten van vezels wordt vaak aangeraden wanneer het aankomt op afvallen.

Zo zou een vezelrijk dieet ervoor zorgen dat je je voller voelt.



Het klopt dat vezels ervoor zorgen dat je langer een vol gevoel hebt na het eten.

Dit komt doordat vezels langzaam worden afgebroken door je lichaam, een stuk langzamer dan bijvoorbeeld suiker.


Om deze reden zijn vezels een belangrijk onderdeel van onze 3 Weken Afslank Challenge.


Doordat je lichaam langer bezig met het verwerken van de vezels heb je minder snel trek hebt.

Daarnaast kost het verwerken van vezels door je lichaam relatief veel energie.


Je verbrandt dus extra calorieën door het eten van vezels.

In de volgende voedingsstoffen zitten veel vezels

  • Linzen

  • Erwten

  • Havermout

  • Amandelen

  • Kidneybonen

  • Chiazaad




Wil je meer vezels in je dieet opnemen, maar weet je niet direct hoe?

Download dan ons Gratis Superfood Receptenboek!

In dit receptenboek vind je heerlijke gerechten met Chiazaad, Papaya en Gember.

Chiazaad kan je helpen met snel afvallen
Chiazaad zit bordevol vezels


Tip 4: Doe wat langer over je maaltijden


Naast het gebruiken van een kleiner bord, kan langzamer eten ook een hele goede manier zijn om extra kilo’s kwijt te raken.

Uit dit onderzoek blijkt dat mensen na 20 minuten verzadigd voelen. Dit staat los van de grootte van de maaltijd.

De onderzoekers vermoeden dat dit een overblijfsel is van onze tijd als oermens.

Vroeger kon je na het jagen niet te lang op 1 plek blijven om te eten in verband met roofdieren.

Hoe jij dit makkelijk kan toepassen in het dagelijks leven

  • Eet met je linkerhand als je rechtshandig bent, en andersom als je linkshandig bent.

  • Zet een timer op 20 minuten en probeer zo lang over je maaltijd te doen.

  • Probeer langzamer te eten en langer te kauwen. 



Heb jij zelf ook goede tips of ideeën voor langzamer eten? Laat het ons weten in de reacties onder dit artikel.

Langer over je maaltijd doen zorgt ervoor dat je minder gaat eten en dus sneller afvalt.
Langzamer eten is een goede manier om extra kilo’s kwijt te raken.


Tip 5: Drink je koffie zwart


Koffie kan, net als water, ervoor zorgen dat je meer calorieën verbrandt.

Uit meerdere onderzoeken (1, 2) is gebleken dat cafeïne ervoor kan zorgen dat je metabolisme een boost krijgt.

Daarnaast kan cafeïne ervoor zorgen dat je vetverbranding 10-29% procent omhoog gaat.

Laat melk en suiker in koffie achterwege want zijn weer extra calorieën.

Drink je koffie dus zwart!

Zwarte koffie helpt je bij sneller afvallen
Drink zwarte koffie om sneller af te vallen


Tip 6: Ga voor een goede nachtrust


Dat een goede nachtrust belangrijk is weten we ondertussen allemaal wel.

Maar wist je dat goed slapen ervoor kan zorgen dat je makkelijker afvalt?

Uit onderzoek is gebleken dat stress en het hebben van een slaaptekort een negatieve invloed kan hebben op je gewicht.

Wanneer je gestrest bent of slecht hebt geslapen, kan dit ervoor zorgen dat je hogere cortisolwaarden in je bloed hebt.


Wat is cortisol?


Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd.


Uit verschillende onderzoeken (3, 4) is gebleken dat er een sterk verband is tussen hoge cortisolwaarden en het hebben van meer eetlust.

Daarnaast bleken de deelnemers met hoge cortisolwaarden meer te eten dan de controlegroep. Opvallend is dat zij ook meer chocolade aten.

Chocolade wordt vaker gegeten door mensen met een hoge cortisolwaarde volgens onderzoek



Als je er over nadenkt is het niet gek dat mensen meer gaan eten wanneer ze gestrest zijn.

Misschien herken je dit zelf ook?


Wanneer je je rot voelt gaan je hersenen op zoek naar een manier om je wat fijner te voelen.


Wanneer je iets eet met veel suiker, produceren je hersenen grote hoeveelheden aan dopamine.


Dopamine is een stofje waardoor je je goed voelt.

Het kan dus zo zijn dat je door een slechte nachtrust hogere cortisolwaarden hebt.



Hierdoor kan je minder lekker in je vel zitten en dit kan ervoor zorgen dat jij zin krijgt in eten met veel suiker.


De dopamine die vrijkomt door het eten van deze suiker zal je (op de korte termijn) beter laten voelen.


Het eten van veel suiker zorgt er echter voor dat je te veel calorieën binnenkrijgt. Dit zal er uiteindelijk voor zorgen dat je aan zal komen.

Zo zorgen stress en een slechte nachtrust voor die extra kilo’s.


Het is dus belangrijk om goed te slapen als je wilt afvallen.

Hiermee voorkom je dat jouw lichaam extra cortisol aanmaakt waardoor jij jouw eetlust kan beheersen.

Onze tips voor een betere nachtrust

  • Ga elke nacht rond dezelfde tijd naar bed.

  • Sta elke ochtend rond dezelfde tijd op.

  • Probeer tenminste 7 uur slaap te pakken (8 is beter!)

  • Gebruik je bed alleen om in te slapen, dus niet voor Netflix of scrollen op je mobiel.

  • Drink geen koffie na 4 uur ‘s middags.

  • Zorg ervoor dat je slaapkamer pikdonker is. 



Tip 7: Drink wat minder alcoholische versnaperingen


Sterker nog, wij raden het aan om helemaal geen alcohol te drinken wanneer je probeert af te vallen.

Alcohol maakt het makkelijk om veel calorieën binnen te krijgen zonder dat jij het door hebt.

1 gram alcohol bevat namelijk al 7 calorieën.


Omgerekend betekent dit dat glas wijn zo’n 133 calorieën bevat.

Omdat we nu toch lekker aan het rekenen zijn laten we dan eens kijken naar een hele fles wijn.


Als je iedere week een fles wijn leegdrinkt dan komt dit neer op 27.000 calorieën per jaar!

Dat zijn zo’n 50 Big Macs!


Alcohol zorgt er ook voor dat er vocht wordt onttrokken uit je lichaam.

In de eerste tip hebben we besproken hoe goed water voor je lichaam is.

Alcohol kan de positieve invloeden van genoeg water drinken tenietdoen.


De wetenschappers uit het volgende onderzoek hebben gekeken naar het verband tussen cortisol en alcohol bij zware drinkers.

Het onderzoek toonde aan dat de cortisolwaarden in het bloed van de deelnemers in verband stond met de hoeveelheid alcohol die zij dronken.


Hoe meer alcohol de deelnemers dronken, des te hoger de cortisolwaarden in het bloed.


Oké, dit klinkt allemaal best heftig.



Natuurlijk kan een glaasje wijn of een biertje af en toe wel maar beperk dit tot een minimum.

Wanneer je aan het afvallen bent kan je beter helemaal geen alcohol drinken.


Zo behaal jij het beste resultaat!

Minimaliseer je alcohol gebruik als je wilt afvallen.
Let op hoeveel alcohol je drinkt



Alle tips om snel af te vallen nog even op een rijtje

  1. Drink genoeg water

  2. Eet van een kleiner bord

  3. Eet voldoende vezels

  4. Doe wat langer over je maaltijden (minstens 20 minuten)

  5. Drink zwarte koffie

  6. Ga voor een goede nachtrust

  7. Drink zo min mogelijk alcohol



Is er een onderwerp waar jij graag meer over zou willen weten? Of heb je een opmerking?

Laat dan een reactie achter!

Wij vinden het leuk om met jou in gesprek te gaan.

Deel dit artikel met je maatjes

Jeroen

Jeroen

Ontvang nu jouw 3 weken afslank challenge - gratis training

Door op de knop te drukken ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden. Wij gaan voorzichtig met jouw data om. Voor meer informatie zie privacybeleid.

Recente berichten

Volg ons op facebook

delingen